Bali - Szingapúr

2008.11.03-12.13

Indulás előtti néhány napom

2008.11.03. (772. nap)

”Durva, amikor már nem tudod eldönteni, hogy ez a pólód vagy a motorrongy.”

Zoli és édesapám által küldött csomag megérkezett. Köszönöm! Kaptam: Micro torch kit-et, ami egy multifunkcionális eszköz: forrasztópáka, forrólevegő-fújó (gázzal működik), speciális lámpákat és sok hasznos apróságot.

Reggel interneteztem a városban néhány órát, majd visszavittem a kölcsönzőbe a robogót. 4 nap alatt 550 km-t vezettem egy kis szigeten :-)

Délután Jock-kal, az ausztrál szomszédommal kávéztam a hajóján (30 lábas dupla kiel-es vashajó, LOWINA IV).

Olcsó vacsora egy helyi kifőzdében, majd visszamentem CARINA-ra aludni. Fáradt vagyok!!

2008.11.04. (773. nap)

Zsír:

1. Általános célra (olcsó)

2. Szilikon zsír (nagyon tiszta)

3. Marine Electronics Grease

4. Motorra, esetemben is ajánlott lenne egy marine zsír külmotorra.

Jock adott egy kis vízgyűjtőt és a délelőtti esőt már össze is tudtam gyűjteni, lásd képgaléria. Azt mondják, hogy a világon a legtisztább víz az eső az óceán közepén. Érdemes lenne nekem is gyűjteni ezt a kincset!

Délelőtt vettem néhány indonéz balzsamot: megfázásra, hasfájásra, fejfájásra. Szeretem a természetes gyógymódokat: CAP KAKI TIGA Balsem, HIJAU CAP KAKI TIGA Balsem, OTOT Balsem, és indonéz olajat: MINyAK TELON.

Vettem még néhány vödröt, 2 liter 2 ütemű olajat a külmotorhoz, gumicsövet.

Délután a hajó alját ellenőriztem. A beépített motor hűtőrendszere nem OK, dugulás van a vízbemeneti helyen. Áteveztem a szomszéd trimaránhoz (1967-es építésű ausztrál tervezésű ketch katamarán, aminek a hátsó árbocát kivette az előző tulaj,  hajója 42 lábas, neve Akoona), hogy kérjek búvárpalackot átnyomni a hűtőrendszert 10 bar levegővel, talán segít (Panamában ez volt a megoldás). A hajó tulajdonosa 66 éves Péter, aki itt él indonéz feleségével Yulival, ezen a hajón és ebben az országban. Charter céget akarnak létrehozni. Péter adott egy erős vegytisztítószert, Porstex-et, ami talán kitisztítja a rendszert. Kaptam két jó térképet is a térségről és sokáig mesélt az élményeiről.

Floores: váltakozó színű vulkán tó.

Sulawesi: itt vannak a z AUS és a EUASIA állatfajok közösen. A mix egyed

Munkák a hajón: új független vezeték a napelemtől az akkukig; vezeték csere szintén a szélgenerátor alsópontja és a feszültség szabályzója között (a régi elrozsdásodott és eltört).

Este vacsora és kávézás Jock hajóján. A mai téma a staysail volt. Nagyon ajánlja hajókra a staysailt, mivel élesebben lehet vele vitorlázni (45  fok 55  fok helyett) és hátszél esetén ez a 2. orrvitorla stabilabb menetet biztosít. CARINA kicsi ehhez, de nekem is van 2. kis forstayom.

2008.11.05. (774. nap)

Egy Hallberg-Rassy 62-es hajó útja a világ tengerein: http://hem.passagen.se/yaghan/

Valaki szerint ez az egyik legjobb túrázó hajó a világon!

Délelőtti munkák:

-         Hella belső LED lámpa felszerelése (a konyhai és az íróasztali 10 W-os izzó már nem jó)

-         a víz alatt Porstex (erős tisztítószer) befecskendezése a hűtővíz bemeneti nyílásába

-         főtáp vezeték csere a baloldali koporsóágy végében

Vásárlás: 2 db antibiotikum krém (APOTIK), itt ehhez nem kell recept. Majd olcsó ebéd egy helyi kifőzdében.

Késő délután Péter hajóján, majd Jock hajóján voltam. Kávézás és beszélgetések.

A jachtosok a legszabadabb és legfüggetlenebb emberek. Sokan nagyon büszkék erre. Egy nagy katamarán kapitánya úgy fogalmazott, hogy ha akarja, akkor egy évig nem köt ki, mert akkora készletet (élelmiszer, javítási anyagok, dízel) még tud kezelni a hajón (természetesen van elektromos vízkészítője). Van olyan jacht, amiben ennél nagyobb készletet is lehet raktározni. Az érem másik oldala, hogy 5-10 évente fontos egy nagyobb karbantartás/festés, amit kikötőben könnyebb elvégezni, legalább ezért visszatérnek a civilizációba...

2008.11.06. (775. nap)   (Félhold)

Mini jachtokról info a neten: http://www.smallsailboats.co.uk

Munkák:

-         hosszabbító kábel javítás

-         a kipufogó speciális műanyag csöve elrepedt (túlmelegedés miatt), ezt rövidítettem

-         92 l benzin vásárlás, költség: 555 000 rupia (6000 rupia/l)

Délután a városban:

-         vásárlás: speciális kiscsavarhúzó és elem a voltmérőmbe

-         néhány óra internetezés (időjárás ellenőrzés és búcsú a családtól)

Az esti vacsora alkalmával megismerkedtem a szakáccsal és a testvéreivel, barátaival (’brothers’). Elkezdtünk inni arakot (olcsó helyi rizspálinka). Majd átmentem a testvéréhez, akinél ismét vacsoráztam, beszélhettünk (12 éve egy hotel mosodájában dolgozik és van két már nagy gyermeke). A TV-ben a 2002-es és 2004-es Baliban robbantó Embrosiről volt műsor. Mostanában kapták el és ki fogják végezni. Baliban, Kutában 2002. okt.12-én 23:45-kor robbant egy bomba, majd 2004-ben is. Nagyon sokan meghaltak. Azóta az utcákon sok a rendőr, nagy az ellenőrzés. Náluk aludtam.

2008.11.07. (776. nap)

Indonzéz nyelv lecke kiegészítés:

Munkesz - lehet

Kesz kesz kávári?- Hogy van?

Hyang widhiwasa - Isten

Hajnalban elhozott motorral a hajóhoz a ’brother’.

Adtam egy kis pénzt (120 000 rupia), annak aki kb. 2 hétre kölcsönadta a dingit.

Reggeli munkák:

-         a hajó aljának letisztítása (1 csomóval gyorsabb leszek)

Délelőtt beálltam a marinába. 160 l vizet vettem 120 000 rupiáért. Most az új tankot is megtöltöttem már és a hajó orrában rögzítettem (kicsit orr-nehéz lettem). A marina költsége nekem 163 000 rupia egy napra, csak egy napot maradok. Megejtettem a indulás előtti szokásos nagybevásárlást. 1 000 000 rupia, ez a legköltségesebb.

Olcsó ebéd egy helyi kifőzdében. Sokan kérdik, mi az amit eszek? Nem tudom :-)

Egész nap a hajót ellenőrzöm és pakolászok.

Este Dan, akinek van egy helyi vitorlás charter cége, tanácsot ad a reggeli indulási időpontról. Egy szomszéd hajó kölcsönad egy könyvet néhány órára a Szingapúr-i marinákról, kikötőről és hajózásról. Nagyon hasznos könyv, szóval este ezt kell kiolvasnom.

Bali, Indonézia - Karimate, Indonézia - Szingapúr

(21 + 8 nap és több, mint 1000 tmf)

A novemberi és decemberi széltérképek szerint 0,7-1 csomós szembe-áramlat várható végig az egész utamon. Novemberben átlag havi 9-13 a szélcsendes napok száma (35-40%) jellemzően nagyon változékony széllel. Decemberben ez 7-8 nap (25%) és jellemzően Ny vagy ÉNy a szél.

S Hemisphere december közepéig tavaszi „transition” vagyis „össze-vissza” gyenge szél, majd a hónap közepétől nyár, ÉNy széllel (ami estembenszembeszél).

N Hemisphere(északi félteke): december közepéig őszi „transition” vagyis ’össze-vissza’ gyenge szél majd a hónap közepétől tél, ÉK széllel. Ez nekem jellemzően félszél.

Baliból való indulásom napján 5 LT-kor (Local Time: helyi idő) volt magas vízállás 1,7 m, így a kora reggel indulás ideális, az árapály áramlat kivisz. 12 LT-kor alacsonyvízállás 0,7 m ekkor megfordul az áramlat, ami majd nyom vissza. Az áramlatokat a Hold kelte és nyugta határozza meg, a Guide könyvben az ábrákból kiolvastam a várható áramlatokat (nem egyszerű). Holdkelte: 13:48 LT, Holdnyugta: 01:34 LT,

Útvonalterv:

WP1(08-32,25N; 115-35,66E); WP2(08-23,9S; 115-43,2E)-Bali vége, WP3(07-04,7N; 114-53,8E)-zátonyok közötti átjáró, WP4(05-38,2N; 112-57,4S), WP5(03-31,7N; 110-01,3E), WP6(02-44N; 109-28,3E), WP7(01-49,9S; 108-39,4E), WP8(00-00,2N; 107-09,8E), WP9(00-56,7N; 105-00,3E), WP10(01-10,3N; 104-52,1E), WP11(01-24N; 104-31,4E), WP12(01-20,2N; 104-19,6E), WP13(01-18,2N; 104-09,8E), WP14(01-16,4N; 104-00,1E)

Itt a kishajós horgonyzóhely: 01-17,3N; 103-55,8E

Továbbá készítettem vázlatokat papírokra a MaxSea alapján a kritikus területekről. Így tudtam a zátonyok pozícióját és kiterjedését.

Édesapám levelére a Raffles Marina (http://www.rafflesmarina.com.sg) vitorlás klubja felajánlotta, hogy a kikötőben vendégül lát és ki/bejelentkezés díját is állja. POS(01-20,53N; 103-38,22E) Köszönöm Reffles Marina, Prakash Reddy!

2008.11.08. (777. nap)

Bali Travel News: www.bali_travelnews.com

1008 mbar, 35-40 fok,

Reggel 6-kor indulok. Motorozok. 5-4,5-4 csomós a sebességem, ahogy az áramlat erősödik, majd csökken. A terv 13 LT-ig elhagyni a kritikus szakaszt, amikor az ellenáramlat kezdődik. A kritikus szakasz a közeli keskeny szoros, ahol az áramlat erősebb és a hullámai kényelmetlenebbek. Én a part közelben hajózok, mert ott kisebb az áramlat és a hullámok. A tenger piszkos, koszos kiábrándító.

Akku feszültéség: 12,48 V, egy kábel kicsúszott és mostanában nem töltött. A feszültségszabályzó LED-je jelzi, hogy tölt-e a napelem, talán többször rá kéne néznem :-).

Ebéd: zöldséges noodles, papaya, alma. Selamat makan! vagyis jó étvágyat!

Du. Bali mellett motorozok totális szélcsendben, sok-sok delfin ugrál körülöttem.

Kezdődik az ellenáramlat: 1 cs-2 cs-2,5 cs, egyre lassabban haladok. Néhány komp és halászhajó keresztezi az utamat, de egyre kevesebb. Távolodok a szigettől.

Du. gyengül az ellenáramlat és Bf.1-es szél van 330-ról. Motor ki, 60-ra vitorlázok.

Vacsora: zöldségsaláta és snack

Este sötét felhők jönnek, folyamatosan villámlik. Nagyhajók is jönnek-mennek, ez itt egy hajózási útvonal. A kokpitben alszok 30 perceket, folyamatosan figyelem az időjárást és a forgalmat.

Éjjel kétszer is változtatnom kell az irányomat, mert nagyhajó igen közel volt. 02 LT-kor már szinte nincs áramlat és ismét kezd fújni a szél (Bf.1). Néhány óra motorozás után „motor ki”, 2 csomóval vitorlázok ÉNy-ra a WP3 felé. Delfinek úsznak mellettem, hallom a hangjukat.

2008.11.09. (778. nap)

Földkörüli gyalogtúra a békéért: http://www.worldwalk.blogol.hu/

1008 mbar, 35-40 fok, Bf.2 DK, 2 csomóval ÉNy-ra tartok.

Reggel körülöttem kis halászvitorlások. Halásznak. Kerülgetjük egymást.

Reggeli: rántotta, snack és multivitamin. (Snack-et vettem kenyér helyett olcsóbb és tartósabb.)

Délelőtt még látom Bali legmagasabb hegyét.

Forróság! Sok folyadékot iszok ismét. Éget a nap.

Majd elállt a szél, az áramlat 0,8 cs visz vissza Bali felé.

Ebéd: chips, ananász, alma

Du. gyenge szelek, sok szélcsenddel. Néha kicsit motorozok.

Könyv: Fletcher Knebel, Crossing in Berlin

21:30 LT (13:30 UTC) 14,290 MHz rádiózás

POS(07-36S; 115-14E)

Beszéltem: Karesz (HA5CAR)  5,7; HA5APK, Tibi5,7; HA0KA, István, Debrecen, 5,8; XU7GL, Lajos, Topolya, 5,7;

Vacsora: zöldséges noodles

Egész éjjel szélcsend.

2008.11.10. (779. nap)

Szeged-Peking bicikliút 58nap alatt: http://szeged-peking.blog.hu/

1008 mbar, 30-40 fok, BF.0

Reggel szélcsend kicsit motorozok.

0630LT POS(07-14S; 115-05E), 15tmfre vagyok WP3-tól.

Kangean sziget már jól látható, mellette van az átjáró. Mivel minél hamarabb elszeretném hagyni a zátonyos vizet, így motorozok ismét.

Reggeli: müzli, vitamin

Reggel egy óra Bf2 szél esővel (rossz láthatóság), majd ismét szélcsend.

Sima a tenger.

Hajók jönnek-mennek, az átjáró hajózási útvonal. Motor be ismét.

37l benzin fogyott eddig.

13lT Motor ki. Bf.1-es szélben 1csomóval ÉNy-ra haladok. Nagyhajó közeljött és ez minden alaklommal zavar. Indonéz kis halászhajók is közel jönnek, de ez nem zavar, ennek örülök. Kemirian zátony és Goa Goa sziget között vitorlázok bele a Java-tengerbe.

Nagyon meleg van indulás óta, így sok vizet iszok. Napi 3,5l fogy és napi 1-2-3 sósvizes zuhany az orrban, hogy ne gyulladjak ki.

Térképek: 1066, 1653

Du és este: totális szélcsend és halászhajók körülöttem.

Estebéd: rizs, marha, uborka, hagyma, csípős szósz,

Egész éjjel villámlik körülöttem, sok a halászhajó körülöttem, Bf.0-1 szélben ¾-ben ÉNy felé vitorlázok.

2130LT POS(06-54S; 114-44E)

Karesz, (HA5CAR) ; Laci,((HA7RW) ) ; Laci, HA2RI; Attila, Győr,(HA1DFN);

Várható szelek a köv. napokban: 5cs K; 8-13DK

Maj könyv: Catherine Gaskin,I Know My Love

2008.11.11. (780. nap)

http://www.danielfromhungary.blogspot.com/

1008mabr; 30 fok, Bf.0-1 DK; 1,5csomóval vitorlázok.

Sokat kormányzok hajnalban és reggel, mivel az autopilot nem tartja jól pillangóba a hajót.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradék; csokoládé, papaya (utolsó), vitamin

Egy kis cápa követte CARINA-t, majd egy nagyobb cápa CARINA közelében megtámadott egy halat a közelben, láttam a támadását!

De. szinte állok a vitorlák csapkodnak és a nagyhajók és halászhajók jönnek-mennek.

Dél. Izzadok –nincs árnyék – kabinban 40 fok felett van; napkrémmel mindennap kenem magam, zuhany az orrban és sok folyadék, így élem túl ezt!

Ebéd: saláta, snack, chips

Szemete s tenger errefelé!

Vacsora: zöldséges noodles, snack, banán

Mai könyv: Joyce Stranger, Flash

2130UTC(06-34S; 114-27E), WP3-tól 107tm-re vagyok.és 24tmf-et tetten meg az elmúlt 24 óban. Nem hallottam senkit a frekin.

Éjjel is sokat kormányzok és napközben is. Delfinek úsznak el mellettem ma is.

Ma is szokás szerint a kokpit aludtam. Hajnali 1-től eső, de szélcsend. Később Bf.1,,5csomóval vitorlázok!

2008.11.12. (781. nap)

Tsunami Philippinesnél a legtöbb, mert sok ott az aktív vulkán (21 a szigeten), néhány a tenger alatt van (3darab).

Pacific Tsunami Warning Center, Honolulu Observatory és Hong Kong Observatory: http://www.prh.noaa.gov/ptwc

http://www.hko.gov.hk/gts/equake/tsunami_mon_e.htm

1002 mbar, 30-40 fok, Bf.1; 1,7scómóval ÉNy-ra vitorlázok

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, banán és vitamin.

Nagyhajók jönnek-mennek és utána látom a kis halászhajókat. Mindennap ugyanaz a helyzet.

Kis halak követik Carinát, túl kicsi lenne megenni, méret alatti jóval!

Ebéd: alma, csoki, chips

Rass sziget, Sapudi sziget és Madura sziget mellett hajózok.

Az indonéz halászhajóknak kék a vitorlája szinte minden esetben, így messziről már lehet tudni. A velük vitorlázás olyan mint egy időutazás, amikor még nem volt motor.

Mai könyv: Robert Byrne, The Dam

Vacsora: rizs, hal konzerv, uborka és hagyma

Horgászok, de lassú vagyok, így nincs kapás.

A szél DK-D-DNy irányú.

Ma éjjel is sok a halászhajó a közelben, 4-5 fényt is látok egyszerre.

2130LT POS(06-18N; 113-52E), 40tmf-et tettem meg jó irányba.

Karesz (HA5CAR, Budapest); Rudi (HA5HS, Nagyrév) 5-6, Laci (HA7RW, Budakalász) 5-7,

Várhatóan 7-11 cs DK-i szél lesz a következő két napon és gyenge szemben áramlat is várható.

Éjjel gyenge váltakozó szél és a kokpitben alszok 30 perceket. Majd vitorlát állítok. 03-05 LT eső és szélerősödés, Bf.1-2. Kint ülök és kormányzok vízhatlanban és kerülgettem a halászbójákat.

2008.11.13. (782. nap)   (Telihold)

Sebastien Josse, Vendee Globe:http://www.btsebjosse.com

1008 mbar, 30-40 fok, Bf.0 DK-i szél, 0,5-0,7 cs ellenáramlat van (DK-i irányú), így 08 LT Motor be, irány ÉNy!

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, banán, vitamin

De. sima a víz. Mai könyv: Torey L. Hayden, One Child

Ebéd: kisütöttem rákszirmot majd ananász

Du. 2óra motorozás, majd „motor ki” és várom a szelet. Körülöttem nagyhajók, itt is nagy a hajóforgalom. Később rövid szélerősödés Bf.3-ra és hosszú eső. Egy óra és ismét Bf.0-1.

Alapvetően szinte mindig szélcsend van, keresni kell a sötét felhőket és a helyi zivatarokat és belevitorlázni. Csak ilyenkor lehet haladni!!

Estefelé fogtam egy általam ismeretlen halat. A csalim egy kis darab kolbász volt. Vacsora: miután teljesen megpucoltam, kókusztejben kifőztem,.

21:30 LT POS(06-00S; 113-30E), 27 tmf az elmúlt 24 ó alatt. 14,290 MHz: foglalt a freki és nem hallok senkit. Eddig 50 l benzin fogyott. Az elmúlt 3 ó alatt 2 tmf-et sodródtam vissza. Nem jó hír.

Éjjel a kokpitben aludtam: nagy kereskedelmi hajó forgalom, szélcsend és rövid motorozás;

2008.11.14. (783. nap)

Vendee Globe: http://www.vendeeglobe.org

1008 mbar, 35-40 fok; Bf0; 1 csomós DK-i ellenáramlat;

Tegnap du. óta totális szélcsend! De. kicsit motorozok, általában ezt kis fordulatszámon (1500) teszem, ilyenkor 1-2 csomóval haladok.

Reggeli: fogtam egy hasonló halat, mint tegnap éjjel, és kisütöttem, snack, banán, vitamin. Sokat horgászok, mert a friss hal egészségesebb, mint a halkonzerv. Ezek a halak a fejükön lévő koronggal tapadnak a hajóaljához. Együtt hajózunk!

0930LT POS(05-45S; 113-19E)

Jáva és Madura sziget közelében a tenger tele van olajtornyokkal, így nem arra hajózok, hanem északabbra. 

Napok óta nincs szél és sokat motorozok. Fogy az üzemanyag! A terv, hogy felmotorozok északra Karimata szigethez:

1. A sziget közelében talán több a szél (hajnalban és a naplementekor).

2. Gyengébb az ellenáramlat

3. Talán találok egy falut, ahol üzemanyagot vehetek

Ebéd: halászlé, snack és mangó (ismét fogtam egy halat)

Ma is egész nap szélcsend van. Motorozás ÉNy-ra 2 csomóval.

Forróság! Feltettem egy kis sátrat (bimini) a kokpit főlé, de így is nagy a hőség. Zuhany az orrban.

Sok nagyhajó a közelben, mint mindig. Gyakran pezseg a víz körülöttem, ilyenkor halak ugrálnak ki a vízből, mert ragadozó halak támadják a halrajokat. Fölöttük madarak köröznek és várják a maradékokat.

Du. késfenés majd a grósz-sott csigarendszerének és kötélfogójának javítása

Késő du. sötét felhők és távolban esők. Később utolértek, felerősödött a szél Bf.3-ra, majd fél óra után legyengült. Eső most kivételesen nem volt. Pillangózok. Már látom a Bawean sziget a távolban. 21 LT-ig Bf.1-es szél, ÉNy-ra vitorlázok1-2 csomóval. Majd előttem aztán mellettem...

Rádiózás: 14,290 MHz 21:00 LT POS(05-22N; 113-10E), 36 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.

Karesz, (HA5CAR); Rudi (HA5HS). Karesz elmondta, hogy a Raffles Marina felajánlotta az ingyenes helyet a CARINA-nak és a marina pozícióját is megkaptam. 3-7 csomós DK-i szél várható a köv. napokban.

Egész éjjel villámlik körülöttem. Egy alkalommal a szél is beerősödik, ekkor figyelni kell. Bf.3-4, majd 20 perc után ismét Bf.0-1.

2008.11.15. (784. nap)

Ma lettem 29 éves. Az utam során a harmadik születésnapom. 26 évesen indultam...

1005 mbar, 30 fok, gyenge szél Bf.0-1, DK

Reggeli: müzli, vitamin

De: szélcsend és olvasok.

0,5-1 csomóval 3/4-es menet, néha pillangózni is próbálok.

A közelben nagyhajók és sötét felhők.

Fogtam egy szokásos halat a „hal farmomból”: ezek a halak rátapadnak a CARINA aljára a fejükkel és mindenhova követnek. Néha könnyű, néha nehéz kifogni őket. Alapvetően azért így könnyebb a horgászás: kiválaszthatom melyiket akarom megenni, ha a másikat fogom ki a akkor visszadobom és ismét a kiszemelt elé teszem a csalit. Fontos, hogy így van friss húsom! A CARINA már erősen a halszagú, olyan mint egy halászhajó:-)

Ebéd: banán

Du. a sötét felhők és az eső utolértek. 20 percig Bf.3-4-es szél van 4-5 csomóval haladok, majd Bf.0-1 és 1 csomóval ÉNy-ra tartok lassan.

Akku fesz: 12,71 V, szerintem az akkuk kapcsolata nem tökéletes, és a HF rádió 12 V-os kábele sem OK. A úgy látom már gyenge az akku rádiónak.

Estebéd: csőtészta, halpörkölt, paradicsom, hagyma és uborkasaláta.

Este: folyamatosan gyengül a szél, 20 LT után eláll és sima lesz a víz. Állok és várok. Itt nincs áramlat, ami tolna vissza. 2-3 tmf-re egy nagyobb helyi halászhajó sodródik, szerintem látja a topfényemet.

21:30 LT POS (04-50S; 112-53E) 31 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 ó alatt.

Várhatóan 3-7csomós DK-i szelem lesz, Karesz, (HA5CAR) ; Laci, (HA7RW); Rudi (HA5HS), Laci (HA5BRW)

Éjjel gyenge váltakozó szél, majd egy igen hosszú eső. Ekkor a bementen aludni a kabinba, 02 LT-től szélcsend;

2008.11.16. (785. nap)

Nem nagyon tudok tanácsot adni a ’rock bottom budget’ utazáshoz, hajózáshoz. Sokan kérdezik, de azonkívül, amit a naplóban írok egyenőre nincs más… Angolul ezt a stílust ’yachting gipsies’-nek mondják.

1008 mbar, Bf.0-1 É-i szél, 270-re vitorlázok 1 csomóval;

06 LT gyengül a szél és esik az eső. Az ég körülöttem sötét, ilyenkor legalább nem éget a nap.

Reggeli: sült rákszirom, vitamin. Ezt akkor eszem, amikor rossz kedvem van.

Ma könyv: Alan Hale, Wanted Dead

Esik az eső és szinte állok, 3/4 szélben vitorlázok a szinte szélcsendben.

Térképem csak Karimata D részéig van (1066), utána a INT711-et használom, ami az Indiai-óceán és az arány: 1:10 000 000. Ezen rajta van Madarászkár, a Vörös-tenger, Kína stb. Szóval nem túl pontos...

Reggel tornásztam. Néha szoktam, hogy megelőzzem a hátfájást. Mivel nem mozgok, néhány hét urán az izületek is kezdenek fájni, ezért kell a rendszeres torna.

Talán Karimata sziget vagy Serutu szigeten tudok venni benzint (1997-es Guide könyv alapján), megállok majd ott és megkérdezem. Még 300 tmf innen. Karimata déli részén sok a zátony, nehéz lesz bemenni a faluhoz.

Nehéz szélcsendben vitorlázni, éjjel 8 ó alatt 5 tmf-et tettem meg.

A nagy tankokból a vizet áttöltöm kis palackokba, hogy könnyebben kezelhessem, ezt heti 2 alkalommal teszem.

Késő du. is fogtam egy halat. Csali halmáj. Általában itt ez a legjobb csali.

Vasárnapi estebéd: curry hal, rizs, narancs, alma

Ma folyamatosan esett az eső, egyáltalán sem nem sütött ki a nap!

Gyenge ÉNy-i szembeszélben Ny felé tartok, 0,5-1 csomós sebességgel.

21 LT POS(04-31S; 112-45E) 13 tmf az elmúlt 24 óra alatt;

Karesz (HA5CAR), Laci  (HA8RD), Rudi  (HA5HS), Laci, (HA7RW), Attila (HA1DFN);

Éjszaka Bf.0-1 ÉNy, alig haladok. Sok eső és változékony szél. Fárasztó menet...

2008.11.17. (786. nap)

http://www.gipsymoth.org

1008 mbar, 30 fok, Bf.0-1 ÉNy; 0,5-1 csomóval Ny-ra hajózok negyedszélben;

Egész reggelig esik az eső, szokás szerint minden vizes, alig van szél, de a hullámok nagyok és furcsák.

Reggeli: kókusz ((Sari Kelapa) és vitamin

Körülöttem mindenhol sötét felhők, mindenhol esik és gyenge szembeszelem van. Hosszú lesz ez az út.

Ebéd: leves, az utolsó ananász

Du. a számítógépet bekapcsoltam és a Maxsea-n megnéztem a szigeteket, leírtam a pozíciókat. A térkép nem túl pontos.

Mai könyv: Rumer Godden, The Dark Horse

Késő du. kicsit motorozok, ki szeretnék motorozni az esőből, és itt az ellenáramlat is ismét erős, 0,7 csomó!

Vacsora: noodles, rákkonzerv

21 LT POS(04-12S; 112-17E), 32 tmf 24 ó alatt. Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS) . Hallom őket, de ők nem hallanak engem és nem értik a pozíciómat sem.

Hajnali 3-tól eső, így a kokpitből bemászok a kabinba aludni.

2008.11.18. (787. nap)

CARINA a legkisebb tengeri magyar hajó. Charles Simonyinak a M/Y Skat (drágám) nevű 70,7 m-es hosszú és 13,5 m széles luxusjachtja a legnagyobb magyar hajó. Max. sebessége 17 csomó. 16 legénység üzemelteti és tíz vendéget is képes fogadni.

1007 mbar, 30 fok, Bf.0 néha 0-1 ÉNy,

6 LT POS(04-12S; 111-55E) 4WPt a cél.

Vitorlázni próbálok, de szinte állok.

Reggeli: rántotta, snack, paradicsom, hagyma, uborka, vitamin

A mosogatás egyszerű, mindent kiteszek a kokpibe és az eső dolgozik helyettem.

08 LT után Bf.1, de erősen esik az eső!!

Folyamatosan látok hajókat a közelemben, már meg is szoktam.

10 LT a nap kisüt és teljesen eláll a kis szél is.

Zátony a közelben (04-04S; 111-46,5E)

11 LT POS(04-08S; 111-46,3E), észak felé vitorlázok az ÉNy-i szélben.

Ebéd: az utolsó mangó

Du. Olvasok, majd ismét fogok egy halat!

Vacsora: noodles, sült hal, paradicsom, hagyma,

21 LT POS(03-57S; 111-50E) 14,290 MHz Karesz (HA5CAR), Laci (HA7RW)

Várhatóan ÉNy-i szelem lesz, majd Ny-i, majd talán DNy-i 8-10 csomós max. Rossz a terjedés alig hallom a Magyar kört.

Este/éjjel látszanak már Karimata fényei.

Villámlik és dörög az ég, mellettem sötét felhők! Az erős áramlat miatt ÉK felé sodródok. 1,5 csomóval. 23 LT-kor kezd erősödni a szél, hirtelen Bf.5. Sebességem negyedszélben 4 csomó. Szembe jönnek a rövid magas hullámok, folyamatosan becsapnak, esik az eső, rossz láthatóság, alig látok valamit. A nagyvitorlát gyorsan bereffelem, mert az árboc erősen imbolyog! A közeli 2-3 tmf-re lévő halászhajókat sem látom, melyeket eddig nagyon jól és közelinek láttam. 02 LT még mindig erős a szél és nagyon esik, ez most hosszabb ideig tart. De meddig? Bemegyek a kabinba, vizes vízhatlanban nem alszok, csak becsukom a szemem, aludni képtelenség: mintha turmixgépben lennék...

02:30 LT kezd gyengülni a szél, majd az eső is. A szél már csak Bf.4.

03-06 LT: alszok.

2008.11.19. (788. nap)

DK Ázisa: 145 000 növényfaj, ami között sok a még fel nem fedezett! Borneon csupán 200 féle orchidea található. Borneon van a legöregebb és a legmagasabb trópusi esőerdő. 1 hektár Malaysiai esőerdőben 176 féle különböző fa fajta él.

DK Ázsia:

Több mint 200 féle emlős (elefánt, medvék, leopárd, tigrisek, orangután, malay tapír…),

Néhány száz fajta madár

Több mint 100 000 rovar,

Több mint 200 féle hüllő,

Több mint 70 féle kígyó,

1010 mbar, 31 fok, Bf.2-3 ÉNy, 2 csomóval Ny felé tartok.

Reggeli: kolbász, hagyma, snack, gyümölcs, vitamin

A középső rekeszben kimertem a fenékvizet, tegnap és tegnapelőtt emelkedett a fenékvizem, nem tudom az okát. A kéz szivattyú nem jó, így vödörrel és ronggyal mertem ki. A jobboldali rekeszben is volt víz, de kevés, oda a rongy is elég volt.

De. vízáttöltés a nagyobb 15 l-es tankból a flakonokba.

11 LT POS(04-03S; 111-30S)

Mai könyv: Jeanne Ray, Julie and Romeo

Ebéd: Instant leves, sült rákszirom

A széliránya: 340->330->300->290, így DNy felé vitorlázok. Nem közeledek a célhoz! A szélváltozások miatt folyamatosan figyelnem kell.

Du. eső felhők mellettem mögöttem. A szél pont onnan fúj, ahova mennék!

CARINA nagyon széles és nehéz, nem jó cirkálásban, és sajnos napok óta cirkálnom kell...

16 LT gyengül a szél, Bf.2, de a hullámok maradnak, amik lassítják Carinát.

Fogtam két kisebb halat, vacsora: rizs, moong, sült hal, hagyma

21:00 LT POS(04-10S; 111-24E) 14,290 MHz rádiózás, 20 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.

Nagyon rosszul hallottam a Magyar Kört, de beolvastam a pozíciómat, hátha leveszik.

1 csomóval haladok 220-ra,

02 LT elkezd esni az eső!

02:30 LT erősödik a szél, Bf.3.4 Ny

03:30 LT erősödik a szél Bf.5-6 DNy, nagyvitorla reffelés, az eső miatt rossz láthatóság (50 m)

05:00 LT a szél gyengül Bf.4-5, reff ki, a sűrű eső marad továbbra is

2008.11.20. (789. nap)

Fülöp-szigetek (Philippines, Indo Pacific Region). A világon ez a legváltozatosabb élővilágú tenger. 3700 hajfaj él itt! 12 millió tonna halat fognak évente DK Ázsiában (Kínával együtt).

1012 mbar, 28 fok, Bf.4-5 DNy, 2-3 csomóval haladok 290-re, a nagy hullámok szemből lassítják a hajót.

Esik az eső és felhős az ég. Szokás szerint minden vizes.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, gyümölcs konzerv, vitamin,

11 LT POS(03-53S; 111-00E) 2 csomóval vitorlázok 310-re

Mai könyv: Tess Gerritsen, Gravity

Du. Gyengül a szél, majd el is áll. Az áramlat kezd visszanyomni: 1cs DK

16 LT Motor be. Nagyok hullámok, emiatt a külmotor kicsit szenved, de aztán csökkenek.

Vacsora: noodles, marha konzerv, hagyma

21:00 LT POS(03-43S; 110-50E) 14,290 MHz rádiózás, Karesz, (HA5CAR), Rudi (HA5HS). A szél a köv. napokban 5 csomós Ny-ÉNy, 3 nap és talán DK is lehet.

Éjjel nem esett az eső és nem volt szélerősödés. A közelben ma is sok halászhajó volt, a kokpitben alszok és óránként felkelek ellenőrizni a hajót és a forgalmat.

2008.11.21. (790. nap)

Reef fajták (zátony):

1.Coastal Reef

2. Offshore Reef

3. Offshore Reef and Atolls

A korallzátonyok kialakulásának feltételei 20 fölötti hőmérséklet (ideális: 25-30 fok)

Nem mélyebb, mint 55 m. Ideális mélység: 3-30 m

1012 mbar, 30 fok, Bf.2É, 2 csomóval 280-ra vitorlázok a szemben hullámok lassítanak.

Közel a part és emiatt sok a halászhajó!

Reggeli: tükörtojás, snack, majonézes saláta (paradicsom, hagyma, saláta), alma, vitamin

08 LT POS(03-42S; 110-34E)

2 csomó a sebességem, de a szél folyamatosan gyengül!

12 LT alig van szél, a nap erősen éget , a hőmérséklet 35 fok feletti

Ebéd: keksz, citromos víz

Du. Láttam egy jachtot és közel vitorláztam hozzá, majd meghívtam VHF rádión.

Megkérdeztem, hogy szerinte hol lehet a közelben benzint venni. Nem nagyon tudta. A pilotból azért felolvasott nekem. Erősödött a szél és elkezdett esni az eső is. Később előttem szép szivárvány...

Késő du. Bf.4-5-ben cirkálok Ny felé. A nagy hullámok szokás szerint lassítják és dobálják CARINA-t. A kabinban szokás szerint káosz, de most le is írom: a főző olaj és a zöldséges doboz kiömlött, szóval minden olajos.

Vacsora: majonézes hagymás krumpli saláta,

21 LT POS(03-53S; 110.23E) 14,290 MHz, Karesz, (HA5CAR)

A köv. napokban Ny-ÉNy 5-csomós szél várható.

2008.11.22. (791. nap)

1010 mbar, 29 fok, B.1, 1-2 csomóval 240-ra vitorlázok.

06 LT eső és rossz láthatóság (50-100 m)

Reggeli: keksz, krumpli saláta, vitamin

Mai könyv: Stephen Leather. The Bombmaker

7 LT-9 LT nagyvitorla reff, majd fok le, (az árboc remeg és szakad a vitorla). A fok már több helyen kicsit elszakadt.

9 után egy Indonéz halászhajó mellett vitorlázok el. A rossz láthatóságban csak 20 m-en bukkan elő. Direkt közel megyek és átkiabálok: „selamat pagi és ikan…”

Integetnek és ők is kiabálnak, az eső csak kicsit esik és a szél is gyengült, ezért „nagyvit. reff ki” egy másik (nagy yenke alakú) „fok fel” (mivel az eredeti fok elszakadt).

10 LT esik az eső, a Ny-i szembe szél szinte teljesen elállt,

10:30 LT Erősödik a szél és az eső, semmit sem látok, 1 tmf-re a ködből a előbukkan egy nagyhajó. Az iránya nem „ütközési irány”. Majd egy másik hajó, kisebb halász is előbukkan, előle már ki kell térnem.

Eső egész délelőtt. Egyre több a nagyhajó, mivel közeledek egy szoroshoz.

Ebéd: instant leves, főtt krumpli, marha konzerv

Felhős az ég, nem süt a nap. Gyenge a szél, erős az áramlat, alig haladok, azt is rossz irányba, ráadásul a nagy hullámok is lassítanak. Elég sok a fenékvizem, sőt most a motortérben is van már víz. Az eső és a becsapó hullámok az oka.

Vacsora: sült rákszirom

A nagyhajók iránya általában ÉNy-i és zömében innen fúj a szél. Én ezt az irányt keresztezve cirkálok, ami igen veszélyes, különösen éjszaka. Folyamatosan figyelni kell!!

21 LT POS(04-09S; 110-09E) 14,290 MHz rádiózás, Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS), Laci, (Ha8RD). Rudi elmesélte, hogy a Kékesen hó van. A szél ÉNy-i 5cs, majd holnaptól DNy-i lesz.

Éjszaka nyugodtan telt, halászhajók és nagyhajók a közelben, én a kokpitban aludtam 30-60 perceket, majd rövid ellenőrzés (mindennap ez van).

2008.11.23. (792. nap)

1010 mbar, 31 fok, a szél Bf.1 ÉNy reggel és ekkor 230-ra 1csomóval vitorlázok. Várom a DNy szelet! Kora reggel sötét felhők és szélerősödés, majd szélcsend.

A vasárnapi reggeli: zabpehely, tej, vitamin

09 LT Motor be.(Bf.0-1 ÉNy-i szél, és erős ellenáramlat)

De: a külmotor gyertyákat tisztítom, fenékvíz kimerése, szárítom a vizes ruhákat, vízáttöltés kisebb palackokba

Mai könyv: Susan Madison, The colour of hope

Akkuk fesz.: 12,44 V

14 LT POS(04-13S; 09-49E)

Ebéd: keksz

Du.: a szél elállt, így motorozok.

Fogtam halat. A szél elállt, motor be. Sötét felhők körülöttem.

Vacsora: sült hal, rizs, moongs, hagyma

21 LT POS(04-03S; 109-46E) 14,290 MHz rádiózás, Karesz (HA5CAR). Időjárás előrejelzés: holnaptól: DNy-i, 3 nap után É-ÉNy-i

2 csomóval É felé tartok.

Éjjel 02 LT-kor eső és szélerősödés, addig a kokpitban aludtam. „Nagyvit. le”, majd „nagyvit. reff”.

04:30 LT „nagyvit. reff ki”, gyengül a szél, eső-eső

Rossz láthatóság az eső miatt. Hajók a közelben.

2008.11.24. (793. nap)

A Dél Kínai-tenger a legnagyobb a világom. 2,196,311 km2, átlag mélysége 1140 km, ÉK részén 4000 m, DNy részén (Gulf of Thailand, Singapore) 200 m. DK Ázisában van a legmélyebb tenger, Philippine-tenger 10 863m mély. A tenger DK Ázsiában a legmelegebb a világon: 25-30 fok, emellett a sótartalom az átlagnál kevesebb a sok eső és a sok beömlő folyóvíz miatt (33-35 ezrelék).

Hajnali szélerősödés ismét, nagyvitorla reffelés, majd reggel, mikor gyengült a szél, „ reff ki”.

1010 mbar, 28 fok, Bf.3 ÉNy, É felé vitorlázok 2 csomóval

07 LT végre elállt az eső és kisütött a nap,

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, alma, vitamin

09 LT a nap éget, forróság van, 35 fok felett!

Nagy a nagyhajó forgalom és piszkos a tenger. Ez a mi civilizációnk. Nem tudom az össze szemetet kivenni az óceánból, nem férne el a hajóban.

Mai könyvem: Nicholas Sparks, A walk to remember

Olvasok és relaxálok. A szél folyamatosan gyengül. Jó lenne ma nem motorozni, csak 80-90 l benzinem van.

Ebéd: kolbász, hagyma, snack, paradicsom, keksz

Du. Bf.3 szél stabilan. 2 csomóval tartok É felé. Lassú vagyok, az ellen áramlat plusz CARINA feneke nagyon algás. Emellett a szemből jövő nagy hullámok is lassítanak.

16 LT POS(03-31S; 109-36E), elhagytam a Mampango világítótornyot (ami a zátonyokat jelzi). 462 tmf Szingapúr légvonalban.

Szélerősödés, „nagyvit. reff”. Eső, eső és eső. Bf.4-5-re gyengül a szél, „nagyvit. vissza”. Rossz láthatóság és nagy hajóforgalom.

Vacsora: noodles

21 LT POS(03-22S; 10930E) 14,290 MHz rádiózás: Karesz (HA5CAR), Laci (HA7RW), Feri (HA3MQ). A többieket gyengén jöttek. Az időjárásra ezt mondták: 28-ig Ny-DNy szél, majd utána É-ÉNy szemből ismét. Erősége 5 csomó

2008.11.25. (794. nap)

Időjárási oldalak a környékről:

http://www.hko.gov.hk/contente.htm

http://www.hko.gov.hk/wxinfo/currwx/fnd.htm

http://www.wunderground.com/

1010 mbar, 30 fok, Bf.2 Ny szél, 1-2csomóval haladok É felé

Reggeli: zabpehely és vitamin

Általános ellenőrzéskor észrevettem, hogy a hajó elején beáztam. Nem tudom pontosan hol, de a térképeim és ruháim vizesek lettek.

Röviden bekapcsoltam a számítógépet és ellenőriztem a MaxSean a Karimata szigetet, igaz a térkép nem tartalmaz részleteket. Nem tudom hol a falu, de kb. látom legalább a sziget formáját.

A MaxSea alapján DK Karimata szigetén ezek a pozíciók, ahol talán van a falu és a horgonyzóhely (Tanjung Dunga): Wpt01(01-42,2S; 108-53,8E); Wpt02(01-40,36S; 108-53,6E). A Guide könyvem szerint a zátonyok közötti bejárat cölöpökkel van jelölve.

12 LT Motor be, mivel a DK-i áramlat itt erős, 1csomó körüli és a vitorlákkal csak egyhelyben állok. Amikor erősödik a szél „motor ki”, ezzel játszok, próbálok keveset motorozni.

Ebéd: instant leves, keksz

Du. 5 vödör fenékvizet mertem ki. Tegnap este nem esett az eső, és hullám sem csapott be a kabinba. Máshonnan jött be. Honnan? Szerintem a vízvonal fölötti a probléma.

Du. horgász felszerelés beállítás, majd fogtam egy halat.

Vacsora: sült hal, puliszka, hagyma

Körülöttem sötét felhők, de lassan elmaradnak.

Mai könyv: Jeffery Deaver, The Devil’s Teardrop

20 LT POS(02-47N; 109-19E) 70 tmf-re vagyok Karimata szigettől

14,290 MHz Karesz, (HA5CAR). Időjárás: 29-ig 5-10 cs DNy-Ny szél, majd D-DK. 3 perc után már alig értettem, és szerintem ő nem értett engem.

Éjszaka a kokpitben aludtam, gyenge szél és nagy nagyhajó forgalom.

2008.11.26. (795. nap)

’Be British’ a Titanic kapitányának utolsó parancsa a legénységhez

1010 mbar, Bf.0, motorozás, sok a sötét felhő körülöttem

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, zabpehely, vitamin, majd szokásos zuhany az orrban.

Az 1066-os térképről levitorláztam, mostantól nincs térképem. Tudom az útba eső zátonyok pozícióit,

De. az orr rekesz ellenőrzése. Kevés víz van benne és kimerem. A horgász felszerelés átkötése. Takarítás majd a jobb oldali első rekesz víztelenítése. Póló mosás (hetente mosok tengervízben)

Az új 100 l-es tankot az orrban rögzítettem, de sajnos hozzáért az ablakhoz és egy helyen egy kicsit kidörzsölte a szigetelést. Ez nagy probléma.

Ebéd: keksz és sült rákszirom

Du. a szél megerősödik és esik az eső is.

Először reffelni akarom a nagyvitorlát, de erős Bf.6-os lehet, leveszem teljesen, majd később fokot is leveszem (sodródás). 30 perc után gyengül a szél Bf.5-6 -> „fok vissza”, később

15 LT „nagyvit fel”, a szél tovább gyengül, de a nagy hullámok maradnak. késő du. az eső is eláll és kitisztul az ég, látszanak a szigetek

16 LT POS(02-17S; 109-02E) 2-3 csomóval ÉNy-ra tartok. A szél folyamatosan gyengül, Bf.4-3-2-1, az eső szerencsére csak csepereg.

Vacsora: noodles

21 LT POS(02-07S; 108-58E) 14,290 MHz rádiózás: Karesz (HA5CAR). Időjárási infok: 29-ig DNy-i szél, majd ÉNy-i szembe szél.

Éjjel körülöttem nagy a hajóforgalom, és állandóan változik a szél: Bf. 0-1-2, szóval a kokpitben alszok és nem sokat.

2008.11.27. (796. nap)

Thunder storms (égzengés, égi háború - Országh László szótárból)

DK Ázsiában van a legtöbb a világon! Folyamatosan van egész évben. DK Ázsiában Borneo É felén van a legtöbb. Az ITC (Intertropical Confluence) és a szárazföldi hatás miatt. A gyakorlatban a felhők jól mutatják a közeledtét, előtte a szél is erősödik és a hullámok is nőnek. Nekem szinte mindennap volt és van mióta Indonéziába hajózok.

1010 mbar, 32 fok, Bf.0-1, sima a víz, körülöttem sötétek a felhők és villámlik. A sziget 12 tmf-re van.

Reggel 07 LT-től szélerősödés: Bf.1-3 majd 1 óra múlva visszacsökken Bf.0-1re. Az eső marad délig. Egy halászhajót látok a sziget közelében, nagyon el van foglalva a halászattal, nem akarok közel menni hozzá. A VHF rádióra nem válaszolnak, pedig az angol mellett indonézül is felteszem a kérdést. ”Hol a falu a szigeten, hol a benzin?”

11 LT Karimata már csak 8 tmf-re van. Egy nagy teknős úszott el mellettem! Ebéd: rántotta, snack (a tojások 3 hét után romlanak már, nem forgattam őket).

Annyit tudok, hogy a falu a sziget DK részén van és a horgonyzóhely a „reef”-en belül van, de nem tudom hol a bejárata. A sziget déli pontja benne van a GPS-be. Nincs távcsövem, szóval a CARINA legmagasabb pontján állok és keresem a falu házait. Nem látok semmit, majd elkezdek vitorlázni K felé és végre megjelennek házak. De hol lehet a horgonyzóhely? Megpillantok Egy helyi halászhajót, és felé indulok. 10 perc és egymás mellett állunk. Megkérdeztem, hogy hol van a bejárat a zátonyok közötti a falu öblébe.

Alapszókincsek Indonéz nyelven: falu - kampung, desa; hol - dimana; horgonyzóhely - labuan; zátony - karang; sziget - nusa; nagy - besar

Az apa és fia elmondja, hogy két falu is van itt és mindkettőbe lehet kapni benzint. A zátonyt nem ismerik, nekik nincs tőkesúlyuk. Elindulok lassan és figyelem hol lehet a bejárat.

Nem találom, 1,5 m-en horgonyt dobtam és elkezdtem kiúszni a partra. Nincs dingim és általában úszok. Szeretek úszni és ennek van egy különleges hangulata. Miközben úsztam jött egy kis halászbárka. Összeismerkedtem Herivel, a bárkájával behúzott a falu mólójához. Ráálltam a halászhajókra. A rizspálinkám gyorsan elfogyott, de nem is volt sok. CARINA 2 másodperc alatt tele lett a falusiakkal. Mindenhol lógtak/ültek. Gyerek jöttek fa kenukkal, összefutott az egész falu. Az az érzésem, hogy a világvégén vagyok a ’legutolsó’ faluban. Én nagyon élvezem az emberek társaságát, főként 20 nap magány után. Vettem 112 liter benzint, (1 liter 9 000 rupia), drágább, mint Balin. A hajóalját is letisztítottam. Talán egy órát sem voltam a szigeten és indultam tovább. DNy kedvező szél van és sietnem kell!

A sziget körül zátonyok vannak, lassan haladok, egyszer így is nekiütközök egynek.

Vacsora: kolbász, hagyma, snack.

Szuvenír a szigetről: nagy mennyiségű légy. Nagyon kellemetlen, a kabin tele van velük!

21 LT POS(01-38S; 108-43E)14,290 MHz rádiózás, wpt9-től 272 tmf-re vagyok. Nem hallom a Magyar Kört, 20 percetig próbálkozok. Bemondom a pozíciómat több alkalommal, de nem hallom őket!

Este néhány órát motorozok a szigetek között és az áramlatok miatt. Majd csak vitorlázok!

Kint alszok a kokpitben, pulóverben, takaróval. Hidegebb van mint szokott lenni. Az éjszaka nyugodtan telt, Bf.1-2 DNy-i szél 1-2 csomóval ÉNy-ra tartottam.

2008.11.28. (797. nap)

1010 mbar, 30 fok, Bf.1-2DNy, 1-2 csomóval ÉNy-ra tarok.

Reggeli: zabpehely és vitamin

De. kormányzok, relaxálok és olvasok

Később gázpalack csere a hátsó kabinban, Ilyenkor a hátsó kabinból szinte mindent ki kell pakolnom. Néhány 20 l-es víz és benzin tartályt, búvár-ruhát stb.

Majd be kell ülnöm a hátsó kabinba, a polc ajtaját könnyű nyitni, az a probléma, hogy már nagyon rozsdás a palack, pedig festettem is már spéci festékkel, de nem sokat ért.

Ez a művelet a hullámos tengeren nehéz, könnyen becsap a víz. Ilyenkor az a módszer, hogy hajót sodrásba állítom a hajót, így CARINA együtt mozog a hullámokkal és nem csapnak be hullámok nyitott hátsó kabinba.

Később a gyertyát cserélem a Tohatsu külmotoron és tisztogattam a régi gyertyákat. Balin nem lehetet ilyen típusú gyertyát kapni, így tisztogatnom kell.

Ebéd: hagymás rántotta, snack

Nagy a nagyhajó-forgalom körülöttem és látok halászhajókat is.

Akku fesz.: 12,24 V

15 LT POS(01-26S; 108-08E) 1-2 csomóval vitorlázok ÉNy-ra. Bf.2. DNy-Ny szél van.

Du. kötél munkák, a dipól antenna szigetelése elszakadt egy helyen, azt is javítottam.

Vacsora: noodles

Este villámlik mellettem, mögöttem. Bf.0-1re gyengül a szél és Ny-ra fordul.

21 LT POS(01-17S; 108-04E) 14,290 MHz rádiózás: Karesz, (HA5CAR). Gyenge, sajnos nem értem.

Mai könyv: Paul Garrison, Fire and Ice

Éjfél után elállt a szél. Egy gyenge É-i áramlat most jó irányba vissz egy kicsit (0,2-0,3cs). Ebben a hónapban az áramlat iránya változik, de a legtöbb esetben sajnos szemből jön. Később „motor be”.

Hajnal: csöpög az eső, bemegyek a kokpitból a kabinba aludni.

2008.11.29. (798. nap)

1010 mbar, 30 fok, Bf.0-1 Ny, ÉNy-ra vitorlázok 1-1,5 csomóval.

Reggeli: müzli, vitamin

Gyengének érzem magam, Nem vagyok beteg, de nincs étvágyam. Azért étvágytalanul is eszek rendesen. 20-25 kg emelése fáraszt, régebben ez nem volt probléma. Lehet, hogy a mozgáshiány miatt van.

De. süt a nap. Néha 1-1 nagyhajó megy el mellettem. Később szélerősödés és eső. „Fok le”, csak nagyvitorla. Félszéllel vitorlázok ÉNy-ra. Egy óra alatt legyengült a szél Bf.4-5-ről Bf.2-re. Ekkor „fok vissza”.

Olvasok (www.transommagazin.com.au.) és pihenek. Ebéd: instant leves és csőtészta és gombapörkölt.

Du tovább gyengül a szél Bf.0-1-ről Bf.0-ra. Az áramlat most is vissz kicsit É felé.

Szigeteltem azokat a részeket, ahol a beázás forrását véltem. Beindítottam a motort, hogy Ny felé is haladjak.

18 LT POS(00-51S; 107-31E) Mellettem sötét felhők és villámlik.

Vacsora: az ebéd maradéka

21 LT POS(00-47S; 107-31E) 14,290 MHz-en rádiózok, de nem hallok senkit nagyon zajos a frekvencia. Már Hharmadik napja nincs összekötetésem! 14,295 MHz-en hallottam német hajósokat beszélni Phuketból.

Egész éjjel nagyon sűrű hajóforgalom.

040-06 LT eső és szélerősödés.

2008.11.30. (799. nap)

1005 mbar, 30-40 fok, Bf.1-2 reggel 10-ig, majd Bf.0.

Reggeli: hagymás rántotta, keksz, vitamin,

De. várom a szelet, majd motor be. 00-38S-en vagyok. Az egyenlítői közelében általában nagyon kevés a szél. Ez tudtam és ezért vettem benzint a kis szigeten. Mindig a külmotort használom, mert a beépített motor többet fogyaszt és zajosabb. Ma beindítottam a beépített motort, sajnos a hűtővize nem jön. Valószínűleg hasonló a probléma oka, mint Bali előtt. Szingapúrban majd alulról be kell nyomnom erős tisztítószert, hogy kitisztítsam a rendszert. Konyha és a gázfőző takarítás

Ebéd: keksz

Mai könyv: Higgins Clark, We ’ll meet again

Du. Bf.0-1 DNy, ÉNy-ra vitorlázok 2 csomóval,

Vacsora: rizs, moongs, hagyma, főtt gomba, fasírt (Biopont), utolsó alma

Akku: 12,45 V a napelem jól tölt, ma napos idő van.

Este villámlik körülöttem, gyengül a szél és inkább szemből fúj. Motor be!

21 LT POS(00-23S; 106-36E) 2.,5 csomóval vitorlázok ÉNy-ra.

14,290 MHz rádiózás, nagyon gyengén hallom a Magyar Kört, nem tudom mi lehet a probléma, ők se nagyon hallanak engem. Gyengül a szél, hajnalban néhány motorozás.

2008.12.01. (800. nap)

1014 mbar, 35-40 fok, Bf.0-1 ÉÉNy gyenge szembe szél és motorozok.

Reggeli: tegnapi vacsora maradék, multivitamin pezsgőtabletta.

De. takarítás, polcrendezés, olvasás

Sötét felhők körülöttem és esik,

11 LT Motor ki, vitorlázok Ny-ra ÉNy széllel és az áramlat nyom kicsit D felé.

Ebéd: keksz, vegemite (szinte mindennap eszek belőle), leves

Du. szélerősödés és eső, sötét felhők, minden vizes, rossz láthatóság,

Bf.1 Ny-ÉNy széllel 1-2csomóval É felé tartok,

Vacsora: spagetti

21 LT POS(00-04S; 106-07E) 14,290 MHz rádiózás, Rudit (HA5HS) hallom, de ők nem hallanak engem. Ötödik napja nincs kapcsolat!

Egyenlítő átlépése (S->N) 22:50 LT, 14:50 UTC (00-00N, 106-06E)

Rummal ünnepeljük. Kap az óceán és CARINA is.

Éjszaka gyenge szél, szélcsend, rossz láthatóság, nagy hajóforgalom,

Ma könyv: James, Herriot, Vets Might Fly

Éjszaka sok a szélirány változás, szélerősödés és hajnali 3-tól eső. Folyamatosan kell figyelnem. Emellett komoly hajóforgalom és néha nagyon egy-egy hajó nagyon közel jön..

2008.12.02. (801. nap)

1005 mbar, Bf.0-1ÉNy, 08 LT Motor be.

Reggeli: tojásos tészta, multivitaminos pezsgőtabletta,

Minden vizes és gyenge szembeszél van, 1 cs feletti a szemben áramlat. Esik egész de.

Technikai probléma: a radarreflektor tartódrótjai és kötele elszakadtak, már csak egy tartja. Ha leesne, akkor esélye sincs egy nagyhajónak észlelni engem a radarral. Itt Szingapúr körül és majd a szorosban és a város körül e nélkül nagyon rizikós!

Fáradt vagyok tegnap éjjel nem sokat aludtam, haladtam.

Szélerősödés és eső, szélcsend és eső, minden vizes és a láthatóság igen rossz, sötét felhők mindenhol.

Ebéd: Húsgombóc paradicsommártásban (konzerv), hagyma, keksz

Sajnos a nagyvitorla is elszakadt kicsit több helyen. Du. 3 a szél elállt és az eső is. Várom a szelet, majd motorozok. Tohatsu gyertyacsere és gyertya tisztítás.

Szélcsend, majd gyenge szemben szél,

Vacsora: ebéd maradéka

19:30 LT Bf.1-2 É szél, vitorlázok,

21 LT POS(00-26N; 105-52E) 14,290 MHz rádiózás, Laci (HA5RW) levette a pozíciómat.

Hajnali 3-tól szélerősödés, eső és nagy nagyhajó-forgalom, nem tudok aludni.

2008.12.03. (802. nap)

1010 mbar, 30 fok, Bf.0-1 ÉNy

Reggeli: keksz, multivitamin pezsgőtabletta,

Reggel szélcsend, motor be!

De. navigálás és az árapályt is ellenőrzöm a számítógépen; fenékvíz kimerése (ismét 5 nagy vödör!) - mi lehet az oka?

11 LT erősödik a szél, Bf.1-2É, 1-2 cs ÉNy irányba vitorlázok

Ebéd: sült rákszirom,

Du.: 26 l/nap – 80 l (az új orr tank üres), vízáttöltések kis palackokba. Zöldség és gyümölcs ellenőrzés és válogatás. Szélerősödés, eső, nagyvitorla reffelés (nem akarom a szakadt vitorlát jobban terhelni).

Bf.3-4 ÉNy-i szél 280-ra tartok és 315-re kéne. Tehát cirkálok ismét a sűrű hajóforgalomban. Néha beerősödik a szél és nagy hullámok alakulnak ki. Negyedszeles vizes menet. A dipól antenna koax kábelének a csatlakozóját leveszem és újra rögzítem.

Vacsora: főtt krumpli (utolsó), szardínia konzerv, hagyma, tej

Este erősödik a szél, nagyvitorla reffelés.

21 LT POS(00-31N; 105-14E) 14,290 MHz rádiózás, Rudi (HA5HS) levette a pozíciómat.

Éjszaka eső és szélerősödés, nagyvitorla reffelés. Sűrű hajóforgalom és rossz láthatóság. Kevés alvás. 300-ra vitorlázok, de közel kerültem a Ny-i zátonyokhoz, így takkot váltok, de a DK áramlat miatt ezen a takkon jobban sodródok D felé.

2008.12.04. (803. nap)

Trpoical Revolving Storms – TRS

Typhoons: ta fung kínai szó jelentése nagy szél,

A nyugati É Csendes-óceánon így hívják a ciklont.

Tropical depression: <Bf.7

Tropical storm: Bf8-9

Severe tropical storm: Bf.10-11

Typoon >Bf.11

Super typoon 100 km/h fölötti szél

Ciklonokról írtam korábban az üzenőfalon sokat, pl. hogyan alakul és hol (Ciklon szezon: http://meder.hu/bb/viewtopic.php?id=89)

Veszélyes időszak: jan.-ápr.

Ny É Csendes-óceánon évente átlagban 30 TRS van és ebből 10 Typhoon

1010 mbar, 30 fok, Bf.2-3 É szél, 90/110-re tartok az áramlatok miatt

Reggeli: tegnapi vacsora, multivitamin pezsgőtabletta

Fáradt vagyok. Gyengül a szél, lassan haladok.

A jobboldali száling leesett. Nem tört el, csak a biztosító csavarja esett le és így kicsúszott. Visszatenni nyílt vízen nem tudom, mert nagyon hullámos a víz és túl magasan van. Alul rögzítem a szálingot és az oldalmerevítőt meghúzom, mellette még 2 felhúzott is odateszek és erősen megfeszítem, majd hátrahúzom és feszítem (lásd galéria).

Ez komoly műszaki probléma, minél hamarabb meg kéne érkeznem Szingapúrba! Minél kevésbé kéne terhelni azt az oldalt és a hajót általánosan.

09 LT gyenge szembeszél, motor be

12 LT POS(00-28N, 105-20E) Észak felé tartok és kicsit sem nyugatra.

13 LT nagyvitorla fel, de a motor marad.

Ebéd: leves, főtt krumpli, narancs

Du. eső és szélerősödés, majd egy óra és gyengül a szél.

Vacsora: utolsó kolbász, puliszka, hagyma

21 LT POS(00-48N; 105-19E) 14,290 MHz, foglalt a freki, nagyon hangosak. Nem hallom a Magyar Kört. Később valaki bemondta, hogy 5-7 cs ÉNy-i szél várható a köv. napokba, majd teljesen eltűnt.

2-3 csomóval tartok észak felé.

01:30LT Motor be.

2008.12.05. (804. nap)

Mai olvasmány: G.M.Ford, Last Ditch

Ebéd: leves, keksz

Közel a cél, de nehéz a feladat: nagy a hajóforgalom, szemből fúj a szél és erős ellenáramlatok vannak. Nem lehetséges végig motorozni, szóval néha-néha vitorlázni is kéne… Bizonytalan az érkezés.

Vacsora: tejbegríz (utolsó tej)

21 LT POS(01-19N; 104-38E), Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS)

21:30 LT 14,290 MHz ismét rádiózunk. Időjárás előrejelzés: 5-7 cs Ny-DNy-i szél, Levették a pozíciómat.

Sok-sok hajó mindenhol, szembe szél és hullámok! Körülöttem villámlik! Mi lesz itt később?

1 percet sem tudtam aludni és sokat kellett kint kormányoznom.

01 LT után ellenáramlatok és rövid szembe hullámok, szembeszél és motorozás a keskeny hajózási útvonalon.

Hajnali 6 után világosodik, körülöttem mindenhol nagyhajó. Horgonyon is több száz!

2008.12.06. (805. nap)

Sailing: ”The fine art of getting soaked and becoming sick whilst slowly going nowhere at great expense” Fordításban valahogy így hangzana: A vitorlázás egy tökéletes művészete annak, hogy hogyan lehet bőrig ázni és megbetegedni, miközben nagyon drágán haladunk lassan sehova… A vitorlázás fenti szarkasztikus jellemzése e fordításban nem „jön át”, de talán picit érzékelhető :-) 

(Vass Tibi úgy szokta mondani, hogy hideg zuhany alatt dobáljuk a százmárkásakat a lefolyóba...)

1012 mbar, Bf.1-2-3 Ny,

05 LT Wpt12 elérése.

Motorozok. Nagy hajóforgalom 5-10 percenként egy nagy hajó megy el mellettem 50-100 m-re.

Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, vitamin és kávé.

Egész nap motorozás a gyenge szembeszélben és a keskeny nagy forgalmú hajózási útvonalon. A tenger nem piszkos, de mindenhol házak és gyárkémények.

Ebéd: keksz, mogyorókrém

Lassan megszokom a nagy forgalmat, ez olyan mint egy városi közlekedés kocsival!! A sebesség limit miatt már nem annyira veszélyes.

Du. esik az eső és erősödik a szembe szél.

A városból a marinába tervezett útvonalam:

Wpt01(01-15,9N; 103-46,2E); Wpt02(01-15,9N; 103-44,7E); Wpt03(01-14,2N; 103-42,3E)

Wpt04(01-13,0N; 103-35,9E) – ez a valóságban és a MaxSeaban különbözik! ; Wpt105(01-18,5N; 103-36,7E); Wpt106(01-20,5N; 103-37,7E) - ez már a marina

Persze a Raffles Marina megtalálása nem ment könnyen. Egy Pilot kérdezéssel és kísérletezéssel valahogy megtaláltam. Kisebb átépítések történtek és a part már nem ott volt…

20 LT-tól ellenáramlat van, alig haladok előre, aztán 22-től végre gyengül.

23:20-kor kikötöttem a Raflles Marinába. POS(01-20,61N; 103-38,04E)

Ünnepi vacsorám hideg noodles és hagymás marhakonzerv. Nem tudom hány napja nem aludtam normálisan, tegnap éjjel egy percet sem tudtam aludni. Előtte lévő két-három éjjel 30 pecenként felkeltem ellenőrizni a hajóforgalmat és a hajót. Ma éjjel 3-kor feküdtem le, de normálisan végre aludtam! A „teljes rend a fedélzeten” 2 órát tartott, majd végre forró vízben zuhanyoztam, majd nagyon hidegben!

Néhány napom Szingapúr-ban

2008.12.07. (806. nap)

2009. Jan. 17-21 15. Singapore Regatta:  www.straitsregatta.com

Royal Langkawi International Regatta 2009: www.langkawiregatta.com

Reggel 8-kor tiszta pólóban és rövidnadrágban, elegánsan benéztem a Dockmaster Irodába. Cannon, aki vasárnap dolgozott az Irodában, nagyon kedvese fogadott. Kaptam egy erős kávét és leültem a főnök gépéhez Internetezni :-)

Olvastam a leveleimet. Rossz hírt is kaptam: eddig egy a jó barátom biztosította ingyen a tárhelyet szerveren. Most a szolgáltatás más céghez kerül... szóval lehet, hogy megszűnik a www.meder.hu. Az oldalnak nagy szerepe van a vállalkozásomban: és is sok segítséget, bíztatást kapok ezen keresztül, és sokan szinte velem együtt vitorláznak az oldal közvetítésével. Nem titkolt reményem, a magyar óceáni vitorlázók számának növekedése, ebben is szerepe lehet honlapomnak...

Elkezdtem az akkukat tölteni és a hajó rekeszeit vízteleníteni és ellenőrizni.

Du. bementem a vízbe a hajó alját ellenőrizni/tisztítani és befecskendezni a beépített motor hűtőrendszerébe az erős tisztítószert (a dugulás elhárításáért).

Este naplóírás a laptopba.

Este megérkezett Péter (Szingapúrban dolgozó pilóta) és Virág magyar zászlóval. Megmutattam nekik CARINA-t, majd meghívtak magukhoz. Virág sütött nekem egy csoki tortát. Nagyon finom volt, köszönöm a tortát, de főleg a gesztust!

2008.12.08. (807. nap)

The Monsoon Cup, Malayisa http://www.monsooncup.com.my/

Nyugisan telt az idő Péteréknél és végre sokat internetezhettem:-)  Virág nagyon finom ebédet főzött. Köszönöm a kedves, családias vendéglátást!

Este Virággal és Péterrel sétáltam a városban. Marina Bay, Singapore folyó, hidak, belváros. Szingapúr esti fényben érdekes, nekem zajos kicsit.

2008.12.09. (808. nap)

Volvo Ocean Race 2008/2009: http://www.volvooceanrace.org/

Kochiből indulnak Szingapúrba. Dec.13-án. Ez a táv 1,950 tmf. Innen Jan. 10-én indulnak tovább Qingdao felé.

Délelőtt Péter visszavitt kocsival a marinába. Virág finomságokat csomagolt nekem. Köszönöm! A hajóval átálltam az étterem közelébe, mert holnap jön egy újságíró interjút készíteni.

A tartalék akku (56 Ah) töltése befejeződött és elkezdtem tölteni a főakkukat (kb. 300 Ah).

Kértem egy létrát és visszatettem a kiesett szálingot a helyére. Néhány napja kiesett a biztosító csavarja és emiatt esett le a szálingom. Később egy még hosszabb létrával az felmásztam árboccsúcsig, ahol a radarreflektort rögzítettem újra.

Vettem 3,8 l 2 ütemű olajat 44 SGD-ért a közeli boltban.

A dockmaster irodában beszéltem a nagyfőnökkel. Nagyon kedves volt velem, ami nagyon jól esett.

Délután megismerkedtem Charles angol hajóssal, akinek a jachtja itt a legnagyobb: 72 láb.

Söröztünk a jachtján és néztük a hajója videóit. A barátnője Thaiföldről van.

Késő du. az ingyenes marina busszal bementem Jurong East MRT-hez (metró). Megnéztem a boltot, az árakat, és átgondoltam a bevásárlási listát a következő szakaszra.

5 SGD-ért finom vacsora, majd Tapiota sütemény, sült banán, sült jackfruit… Ünnepi kaja!!

Majd vissza is az ingyenes busszal a marinába, ahol az ingyen wifi-t használtam hajnali 5-ig...

2008.12.10. (809. nap)

http://www.sailingscuttlebutt.com

Reggel 10-kor keltem.

Reggeli dragonfruit és guava.

Délelőtt rendet csináltam Carinán.

Ebéd: siew tor, amit Carinában a gázfőzőn 30 percet kell gőzölnöm.

14:00-tól sajtótájékoztatót tartottam a Marina elegáns előadójában. Közel egy órán keresztül beszéltem angolul, elmondtam, hogy mit gondolok a vitorlázásról, a világról, és válaszoltam az újságírók kérdéseire. Ott volt Raffles, a CEO (Chief Executive Officer, azaz a főnök), aki nagyon szimpatikus volt. (A PR managernek mindig a legszebb a nyakkendője :-)  Nem tudom, mennyire „jött át” (ment át?) amit közölni akartam, hisz azok egy része érzés, és életérzés, annak közvetítése szavakban nehéz, főleg nem anyanyelven, de néha úgy éreztem, érzik is amit mondok... Majd fényképek a hajónál. Néhány újságíró nagyon kedves és érdeklődő volt, de volt, aki nem mert felszállni CARINA-ra :-)  

Délután beszélgetés uruguayi fiatal legénységgel Charles hajóján.

Utána bementem vásárolni a városba: ragasztót a vitorlához (contact cement, 38 SGD) és egy helyi tradicionális gyógynövény készítményt is vettem, immunerősítésre (Poon Goor Soe, Dua Orang Tua)

Este naplóírás és Internet a végtelenségig. Közben vitorlát ragasztottam.

Sokan írták és mondták már, hogy oktatnom kéne, hogy ha hazaérek. 5 évig oktattam vitorlázást a Balatonon az egyetem alatt, tudom mit jelent. Nem könnyű, de egy jó oktató csodákra képes, a csodák jók! :-)  Jó lenne, ha én is képes lennék csodákra...

2008.12.11. (810. nap)

”Life is what happens while you are busy making other plans” John Lennon

A Reffles Marina mindennap reggel küldi a helyi újságot: Straits Times, www.straittimes.com

Ez mutatja a Marina színvonalát. Az újság jó hosszú, de nem túl érdekes :-)

Reggel vitorlát ragasztottam, majd bementem a városba kicsit szétnézni. A Sentosa sziget olyan kicsit, mint a Margit-sziget, ide már metróval (MRT) kellett utaznom. A Harbour Front-tó én átsétáltam a hídon a szigetre. Sentosa öt kerületre van osztva: Siloso Point, Imbiah, Beach, Resorts World, Serapong.

Link: www.sentosa.com.sg

Siloso Point: van az erőd és a WWII Múzeum. Én a múzeumba nem mentem be... Illetve a Underwater World, ide sem mentem be, mert ezt ismerem.

Imbiah: itt sok látnivaló van én csak a Merlionba mentem be. Mellette van a Tiger Sky Tower, ami a Merlionnal azonos magasságban van, de kicsit népszerűbb. Ide érkezik a Cable Car, szóval itt mindig sokan vannak. Később sétáltam a parkokban (Dragon Trail), ahol alig volt valaki...

Beach (Sioso): nagyon tiszta és szép homokos és hosszú, vannak pálmafák és minden tökéletes, talán egy kicsit kiábrándító, hogy szemben több száz nagyhajó áll horgonyon…

Majd innen elmentem a Chinatown-ba. Nekem ez nagyon tetszett. Itt megnéztem a Sri Mariamman Temple (Hindu) majd a Jamae Mosque , ahol nagyon kedvesek voltak. Fiatalokkal jó hosszan beszélgettünk a muszlin vallásról és a katolikus/zsidó gyökerekről. Nagyon kellemes volt. A biblia ismeretem jól jött és kijött :-)  Kaptam ajándék kiadványokat is. Majd a Chinatown Heritage Center, a food street (Smith) és sok-sok kis utca.

Késő ebéd: Ah Balling Ginger leves, sesame tésztás golyóval

Vásárlás: Panax Ginseng Capsules (10 SGD), ez akkor jó ha nagyon fárasztó a menet.

Estére visszautaztam a Marinába. Utána neteztés

Vacsora: kacsa láb, fej, nyak csípősen kisütve a Chinatownból kenyérrel,

Chiku gyümölcs, bambusz és rizs sütemény

Éjszaka sokáig nezetzés (Kossuth Rádió hallgatás) és naplóírás.

2008.12.12. (811. nap)   (Telihold)

Reggel aludtam, 13 LT-kor keltem a halmozódott fáradtság miatt.

Du. munkák:

Vitorla foltozás több órán keresztül

A VHF rádió koax csatlakozójának forrasztás (kiesett és elrozsdásodott)

Akkuk töltése, a koporsóágy átpakolása, sajnos itt is beázok, ezzel is kéne valamit tennem.

Estefelé bebuszoztam a Jurong East MRT-hez, ahol néztem vízalatti fényképezőgépet. Itt olcsók és ezzel talán megtudnám mutatni a szabadtüdős sznorkerezés élményét.

Estebéd: Xia Bing, Xia Gu Juan, Popiah, Bian Xiang (Sambal Chili)

Ami közben megismerkedtem Benjaminnal, aki ajánlotta, hogy karácsonyra maradjak. Szenteste a templomban a misén kívül egyéb programok is vannak (főleg koncert). Mondtam, hogy sajnos mennem kell tovább!

Holnap buli lesz Sentosan: Zoukout Party 2008. december 13. Megadta a telefonszámát, hogy hívjam, mert a haverjának vannak kocsija és utána a marinába is eltudnak vinni. Lehet, hogy megyek :-)

Vásárlás: 5 kg rizs, 3 kg cukor, csoki krém, lekvár, kínai méz (Great Wall brand, maltose), kókusz, aloe vera, Erős tisztítószer, átmosni a motor hűtőrendszerét.

Pasar M’sia, helyi gyümölcs, általában a helyi gyümölcsök a legolcsóbbak és számomra nagyon érdekesek! Keresem az új ízeket.

Majd vettem (Shark’s Fin Soup) Cápa uszony levest 2,2 SGD-ért hajnalban, nagyon ízlett.

A marinában írtam a naplómat és Inetrenteztem, amikor Juan jött és meghívott a bárba Cuba libre-re. Este 10-től hajnali 1-ig ott voltam. Találkoztam és beszélgettem jachtosokkal, helyiekkel. Itt mindenkinek története van: hajószállítók (Mike), jacht tulajdonosok (Bruce, Tom…) és óceáni versenyzők (Zek) egyvelege, ez a kocsmai társasság. Kellemesen éreztem magam.

Hajnali 1-2 között Interneteztem (Wifi) a Carinán, majd jött Tom és Mike, hogy van néhány sör Charles jachtján és jöjjek a bulinak nincs vége. Ok, mondtam. Charlesnak a 72 lábas 2 árbocos luxus fajachtja a legnagyobb a vitorlás marinában, szeretek ott lenni.

A hajó orrsudárról ugráltunk, (sajnos a szálingról nem lehetet, mert mellette állt egy másik jacht). Majd meggyújtottunk és elengedtünk egy kínai papírléggömböt. Ilyenkor kívánni kell valamit. Későn feküdtem le, péntek este volt...

2008.12.13. (812. nap)

Kora reggel Zac jött hozzám megnézni CARINA-t. Majd elkezdtem dolgozni a hajó körül. A nagyvitorla ragasztását is bejeztem végre. Majd jött a marina CEO-ja (a fönök) és egy kicsit beszélgettünk. Kedves ember! A beépített motor hűtőrendszere működik végre a vegyszer átmosta megtisztította. Mostantól hetente be kell indítanom, hogy ne tömődjön el a rendszer (miden szombaton ellenőrzés).

Ma szombat van, így sokan sétálnak a marinába, sokan megállnak és beszélgetünk a hajózásról néha kapok sört is :-)

Átmentem Juanhoz, Károlyhoz délután, mert ad egy két jó szofvert, zenét. Károlynak van Korai Öröm zenéje. Ittunk néhány sört is, mert esik az eső. Az eső miatt sajnos ma nem volt munka, minden vizes.

Este Juannal megnéztük a Singapore-i szombat éjszakai életet.

Singapore (városállam)

Több, mint 4,6 millió ember él itt, a kínai populáció dominál (76%), de mellette nagy a malay(14%), arab, indiai(8%), javanese, bugis népesség is.

1819-ben alapították a települést az angolok Stamford Raffles vezetésével. Anglia-Kína kereskedelmi útvonal védeleme volt a szabad kikötő célja. Az angol gyarmat kereskedelmi és szállítmányozási központ lett a DK Ázsiai térségben.

A 2. világháború után a függetlenség mozgalom erősödött Lee Kuan Yew vezetésével.

Önálló kormány: 1959

Angliától független, Malaysia része: 1963

Teljes függetlenség: 1965

Gazdasági vezető országa a térségnek, fejlett ország (OECD). Multi és toleráns kultúra: kínai, malay, muszlin és indiai kultúra kellemes keveredése.

Hivatalos nyelv: angol, mandarin (kínai), malay, tamil

Illetve van a Singlish is, ami a helyi szleng:

Alamak – Csodálkozás

Boh Liao – Nincs mit csinálni

Heng – szerencse

Kai kai – menj ki

Sian – unalmas

Obiang – Béna

Pai seh – Bocsáss meg

Pénz: singapore dollár, cent 1 USD=1,6 SGD

Idő: UTC+8

Látványosságok:

Singapore Flyer: www.singaporeflyer.com, www.turfclub.com, Holland Village

Rochester Park, Sentosa:: www.sentosa.com.sg, www.zoo.com.sg

www.nightsafari.com.sg, www.birdpark.com.sg, www.sbg.org.sg, Chines Garden, Chinatown, National Museum of Singapore, Singapore Art Museum, Parliament House, Little India, Sultan Mosque, Kampong Glam (Muslim Arab Community), Sultan Glam, Merlion (Szingapúr hivatalos jelképe egy mitikus állat, oroszlán  fej és hal test), Marina Bay, Changi Village, ezenkivül nagyon sok park van a szigeten, 

Alapvetően itt a ’shopping’ a társadalom fő szórakozása,

Linkek: www.visitsingapore.com, www.visitors.sg, www.mpa.gov.sg, www.nus.edu.sg

Évente több, mint 10 millió turista érkezik!

Ételek: Szingapúr ízei, a Top 10 helyi étel: Bak Kut Teh, Char Kway Teow, Chili Crab, Curry Fish Head, Fried Carrot Cake, Hainanese Chiken Rice, Roti Prata, Laksa, Rojak, Satay,

Érdekes szabályok: néhány évvel ezelőtt rágózni tilos volt. ’Ship’s crew with long hair will be prevented from landing by authorities’

A Sigapore szorosban a forgalom a legnagyobb a világon. Kevesebb, mint 12 percenként indulnak innen kereskedelmi hajók (1997es adat). 200 shipping line kapcsolódik ide, több mint 600 kikötőből jönnek ide a hajók!!

Bójarendszer: IALA ’A’ (jobboldali közlekedés)

Singapore Radio (9 VG):

HF: 2760 kHz, 4369 kHz, 8728 kHz

VHF: 16 csat.

Forgalmazási időpont: 08 LT, 20 LT

Singapore Offshore Forecat: 4369  kHz és 8728 kHz 00:05 és 10:05UTC-kor.

Singapore Port (01-16N; 103-50E)

Marinák Szingapúr-ban:

Republic og Singapore Yacht Club: http://www.rsyc.org.sg

Singapore Royal Yacht Club: http://www.singaporeyachtclub.com/

Changi Sailing Club: http://www.csc.org.sg

Keppel Marina: http://www.marinakeppelbay.com/

One 15 Marina: http://www.one15marina.com

Raffles Marina: http://www.rafflesmarina.com.sg

http://www.safyc.org.sg, Natsteel Marine, Ponggol Marina

A Singapore szorosban az árapályok igen bonyolultak és elérhetik a 6 csomót is. A K-i irányú: 9 ó és erős; a Ny-i irányú 15 ó, kicsit gyengébb, de komplexebb. A Malacca szoros dagálya és a Dél Kínai-tenger dagálya találkozik itt, ez ennek az oka.

Ha valaki itt akar vitorlázni a térségben, akkor kell igényelni a hatóságoktól: ’PSA Pleasure Craft License’;’PSA Pleasure Craft Driving License’

Hajózási útvonalak:

Dél Kínai-tenger – Singapore: ÉK monszunkor a legjobb a vitorlázás (Dec.-Márc.), visszafele a DNy monszunkor (Máj.- Júl.) Transition szezonban sok a szélcsend és a kis vihar. Malacca Strait – Singapore: ÉK monszunkor a legkellemesebb a vitorlázás erre. Az útvonalakat a monszunok határozzák meg,

Merlion

Temaseknek hívták Szingapúr-t az ókorban. Ez egy javanese szó, jelentése tenger. Temasek kereskedelmi központ volt. i.u. 4.században Temaseket lerombolták.

Sang Nila Utama herceg Sri Vijaya császárságból, újra felfedezte a szigetet Kr.u.11. században. A partra érkezéskor egy oroszlánt látott. Ez a hatalmas oroszlán nagy benyomást tett rá és ezért nevezte a szigetet: singapura-nak, szanszkrit szó singa-oroszlán, pura-város. Merlion Temasek és a modern Szingapúr szimbóluma, ami oroszlán fej és hal test.