Bali - Szingapúr
2008.11.03-12.13
Indulás előtti néhány napom
2008.11.03. (772. nap)
”Durva, amikor már nem tudod
eldönteni, hogy ez a pólód vagy a motorrongy.”
Zoli és édesapám által küldött
csomag megérkezett. Köszönöm! Kaptam: Micro torch kit-et, ami egy multifunkcionális
eszköz: forrasztópáka, forrólevegő-fújó (gázzal működik), speciális lámpákat és
sok hasznos apróságot.
Reggel interneteztem a városban
néhány órát, majd visszavittem a kölcsönzőbe a robogót. 4 nap alatt 550 km-t
vezettem egy kis szigeten :-)
Délután Jock-kal, az ausztrál
szomszédommal kávéztam a hajóján (30 lábas dupla kiel-es vashajó, LOWINA IV).
Olcsó vacsora egy helyi
kifőzdében, majd visszamentem CARINA-ra aludni. Fáradt vagyok!!
2008.11.04. (773. nap)
Zsír:
1. Általános célra (olcsó)
2. Szilikon zsír (nagyon tiszta)
3. Marine Electronics Grease
4. Motorra, esetemben is
ajánlott lenne egy marine zsír külmotorra.
Jock adott egy kis vízgyűjtőt és
a délelőtti esőt már össze is tudtam gyűjteni, lásd képgaléria. Azt mondják,
hogy a világon a legtisztább víz az eső az óceán közepén. Érdemes lenne nekem
is gyűjteni ezt a kincset!
Délelőtt vettem néhány indonéz
balzsamot: megfázásra, hasfájásra, fejfájásra. Szeretem a természetes
gyógymódokat: CAP KAKI TIGA Balsem, HIJAU CAP KAKI TIGA Balsem, OTOT Balsem, és
indonéz olajat: MINyAK TELON.
Vettem még néhány vödröt, 2 liter
2 ütemű olajat a külmotorhoz, gumicsövet.
Délután a hajó alját
ellenőriztem. A beépített motor hűtőrendszere nem OK, dugulás van a vízbemeneti
helyen. Áteveztem a szomszéd trimaránhoz (1967-es építésű ausztrál tervezésű
ketch katamarán, aminek a hátsó árbocát kivette az előző tulaj, hajója 42 lábas, neve Akoona), hogy kérjek
búvárpalackot átnyomni a hűtőrendszert 10 bar levegővel, talán segít (Panamában
ez volt a megoldás). A hajó tulajdonosa 66 éves Péter, aki itt él indonéz
feleségével Yulival, ezen a hajón és ebben az országban. Charter céget akarnak létrehozni.
Péter adott egy erős vegytisztítószert, Porstex-et, ami talán kitisztítja a rendszert.
Kaptam két jó térképet is a térségről és sokáig mesélt az élményeiről.
Floores: váltakozó színű vulkán
tó.
Sulawesi: itt vannak a z AUS és
a EUASIA állatfajok közösen. A mix egyed
Munkák a hajón: új független
vezeték a napelemtől az akkukig; vezeték csere szintén a szélgenerátor
alsópontja és a feszültség szabályzója között (a régi elrozsdásodott és
eltört).
Este vacsora és kávézás Jock
hajóján. A mai téma a staysail volt. Nagyon ajánlja hajókra a staysailt, mivel
élesebben lehet vele vitorlázni (45 fok
55 fok helyett) és hátszél esetén ez a
2. orrvitorla stabilabb menetet biztosít. CARINA kicsi ehhez, de nekem is van
2. kis forstayom.
2008.11.05. (774. nap)
Egy Hallberg-Rassy 62-es hajó
útja a világ tengerein: http://hem.passagen.se/yaghan/
Valaki szerint ez az egyik
legjobb túrázó hajó a világon!
Délelőtti munkák:
-
Hella belső LED lámpa felszerelése (a konyhai és az
íróasztali 10 W-os izzó már nem jó)
-
a víz alatt Porstex (erős tisztítószer) befecskendezése
a hűtővíz bemeneti nyílásába
-
főtáp vezeték csere a baloldali koporsóágy végében
Vásárlás: 2 db antibiotikum krém
(APOTIK), itt ehhez nem kell recept. Majd olcsó ebéd egy helyi kifőzdében.
Késő délután Péter hajóján, majd
Jock hajóján voltam. Kávézás és beszélgetések.
A jachtosok a legszabadabb és
legfüggetlenebb emberek. Sokan nagyon büszkék erre. Egy nagy katamarán
kapitánya úgy fogalmazott, hogy ha akarja, akkor egy évig nem köt ki, mert akkora
készletet (élelmiszer, javítási anyagok, dízel) még tud kezelni a hajón (természetesen
van elektromos vízkészítője). Van olyan jacht, amiben ennél nagyobb készletet
is lehet raktározni. Az érem másik oldala, hogy 5-10 évente fontos egy nagyobb
karbantartás/festés, amit kikötőben könnyebb elvégezni, legalább ezért
visszatérnek a civilizációba...
2008.11.06. (775. nap) (Félhold)
Mini jachtokról info a neten: http://www.smallsailboats.co.uk
Munkák:
-
hosszabbító kábel javítás
-
a kipufogó speciális műanyag csöve elrepedt (túlmelegedés
miatt), ezt rövidítettem
-
92 l benzin vásárlás, költség: 555 000 rupia (6000
rupia/l)
Délután a városban:
-
vásárlás: speciális kiscsavarhúzó és elem a voltmérőmbe
-
néhány óra internetezés (időjárás ellenőrzés és búcsú a
családtól)
Az esti vacsora alkalmával
megismerkedtem a szakáccsal és a testvéreivel, barátaival (’brothers’).
Elkezdtünk inni arakot (olcsó helyi rizspálinka). Majd átmentem a testvéréhez,
akinél ismét vacsoráztam, beszélhettünk (12 éve egy hotel mosodájában dolgozik
és van két már nagy gyermeke). A TV-ben a 2002-es és 2004-es Baliban robbantó
Embrosiről volt műsor. Mostanában kapták el és ki fogják végezni. Baliban,
Kutában 2002. okt.12-én 23:45-kor robbant egy bomba, majd 2004-ben is. Nagyon
sokan meghaltak. Azóta az utcákon sok a rendőr, nagy az ellenőrzés. Náluk
aludtam.
2008.11.07. (776. nap)
Indonzéz nyelv lecke kiegészítés:
Munkesz - lehet
Kesz kesz kávári?- Hogy van?
Hyang widhiwasa - Isten
Hajnalban elhozott motorral a
hajóhoz a ’brother’.
Adtam egy kis pénzt (120 000
rupia), annak aki kb. 2 hétre kölcsönadta a dingit.
Reggeli munkák:
-
a hajó aljának letisztítása (1 csomóval gyorsabb
leszek)
Délelőtt beálltam a marinába.
160 l vizet vettem 120 000 rupiáért. Most az új tankot is megtöltöttem már
és a hajó orrában rögzítettem (kicsit orr-nehéz lettem). A marina költsége
nekem 163 000 rupia egy napra, csak egy napot maradok. Megejtettem a indulás
előtti szokásos nagybevásárlást. 1 000 000 rupia, ez a
legköltségesebb.
Olcsó ebéd egy helyi kifőzdében.
Sokan kérdik, mi az amit eszek? Nem tudom :-)
Egész nap a hajót ellenőrzöm és pakolászok.
Este Dan, akinek van egy helyi
vitorlás charter cége, tanácsot ad a reggeli indulási időpontról. Egy szomszéd
hajó kölcsönad egy könyvet néhány órára a Szingapúr-i marinákról, kikötőről és
hajózásról. Nagyon hasznos könyv, szóval este ezt kell kiolvasnom.
Bali, Indonézia - Karimate, Indonézia - Szingapúr
(21 + 8 nap és több, mint 1000 tmf)
A novemberi és decemberi
széltérképek szerint 0,7-1 csomós szembe-áramlat várható végig az egész utamon.
Novemberben átlag havi 9-13 a szélcsendes napok száma (35-40%) jellemzően
nagyon változékony széllel. Decemberben ez 7-8 nap (25%) és jellemzően Ny vagy
ÉNy a szél.
S Hemisphere december közepéig
tavaszi „transition” vagyis „össze-vissza” gyenge szél, majd a hónap közepétől
nyár, ÉNy széllel (ami estembenszembeszél).
N Hemisphere(északi félteke): december
közepéig őszi „transition” vagyis ’össze-vissza’ gyenge szél majd a hónap közepétől
tél, ÉK széllel. Ez nekem jellemzően félszél.
Baliból való indulásom napján 5 LT-kor
(Local Time: helyi idő) volt magas vízállás 1,7 m, így a kora reggel indulás
ideális, az árapály áramlat kivisz. 12 LT-kor alacsonyvízállás 0,7 m
ekkor megfordul az áramlat, ami majd nyom vissza. Az áramlatokat a Hold kelte
és nyugta határozza meg, a Guide könyvben az ábrákból kiolvastam a várható
áramlatokat (nem egyszerű). Holdkelte: 13:48 LT, Holdnyugta: 01:34 LT,
Útvonalterv:
WP1(08-32,25N; 115-35,66E);
WP2(08-23,9S; 115-43,2E)-Bali vége, WP3(07-04,7N; 114-53,8E)-zátonyok közötti
átjáró, WP4(05-38,2N; 112-57,4S), WP5(03-31,7N; 110-01,3E), WP6(02-44N;
109-28,3E), WP7(01-49,9S; 108-39,4E), WP8(00-00,2N; 107-09,8E), WP9(00-56,7N;
105-00,3E), WP10(01-10,3N; 104-52,1E), WP11(01-24N; 104-31,4E), WP12(01-20,2N;
104-19,6E), WP13(01-18,2N; 104-09,8E), WP14(01-16,4N; 104-00,1E)
Itt a kishajós horgonyzóhely:
01-17,3N; 103-55,8E
Továbbá készítettem vázlatokat
papírokra a MaxSea alapján a kritikus területekről. Így tudtam a zátonyok
pozícióját és kiterjedését.
Édesapám levelére a Raffles
Marina (http://www.rafflesmarina.com.sg)
vitorlás klubja felajánlotta, hogy a kikötőben vendégül lát és ki/bejelentkezés
díját is állja. POS(01-20,53N; 103-38,22E) Köszönöm Reffles Marina, Prakash
Reddy!
2008.11.08. (777. nap)
Bali Travel News: www.bali_travelnews.com
1008 mbar, 35-40 fok,
Reggel 6-kor indulok. Motorozok.
5-4,5-4 csomós a sebességem, ahogy az áramlat erősödik, majd csökken. A terv 13 LT-ig
elhagyni a kritikus szakaszt, amikor az ellenáramlat kezdődik. A kritikus
szakasz a közeli keskeny szoros, ahol az áramlat erősebb és a hullámai
kényelmetlenebbek. Én a part közelben hajózok, mert ott kisebb az áramlat és a
hullámok. A tenger piszkos, koszos kiábrándító.
Akku feszültéség: 12,48 V,
egy kábel kicsúszott és mostanában nem töltött. A feszültségszabályzó LED-je jelzi,
hogy tölt-e a napelem, talán többször rá kéne néznem :-).
Ebéd: zöldséges noodles, papaya,
alma. Selamat makan! vagyis jó étvágyat!
Du. Bali mellett motorozok
totális szélcsendben, sok-sok delfin ugrál körülöttem.
Kezdődik az ellenáramlat: 1 cs-2 cs-2,5 cs,
egyre lassabban haladok. Néhány komp és halászhajó keresztezi az utamat, de
egyre kevesebb. Távolodok a szigettől.
Du. gyengül az ellenáramlat és
Bf.1-es szél van 330-ról. Motor ki, 60-ra vitorlázok.
Vacsora: zöldségsaláta és snack
Este sötét felhők jönnek, folyamatosan
villámlik. Nagyhajók is jönnek-mennek, ez itt egy hajózási útvonal. A kokpitben
alszok 30 perceket, folyamatosan figyelem az időjárást és a forgalmat.
Éjjel kétszer is változtatnom
kell az irányomat, mert nagyhajó igen közel volt. 02 LT-kor már szinte
nincs áramlat és ismét kezd fújni a szél (Bf.1). Néhány óra motorozás után „motor
ki”, 2 csomóval vitorlázok ÉNy-ra a WP3 felé. Delfinek úsznak mellettem, hallom
a hangjukat.
2008.11.09. (778. nap)
Földkörüli gyalogtúra a békéért:
http://www.worldwalk.blogol.hu/
1008 mbar, 35-40 fok, Bf.2 DK, 2
csomóval ÉNy-ra tartok.
Reggel körülöttem kis halászvitorlások.
Halásznak. Kerülgetjük egymást.
Reggeli: rántotta, snack és
multivitamin. (Snack-et vettem kenyér helyett olcsóbb és tartósabb.)
Délelőtt még látom Bali
legmagasabb hegyét.
Forróság! Sok folyadékot iszok
ismét. Éget a nap.
Majd elállt a szél, az áramlat
0,8 cs visz vissza Bali felé.
Ebéd: chips, ananász, alma
Du. gyenge szelek, sok
szélcsenddel. Néha kicsit motorozok.
Könyv: Fletcher Knebel, Crossing
in Berlin
21:30 LT (13:30 UTC) 14,290 MHz rádiózás
POS(07-36S; 115-14E)
Beszéltem: Karesz (HA5CAR) 5,7; HA5APK, Tibi5,7; HA0KA, István, Debrecen,
5,8; XU7GL, Lajos, Topolya, 5,7;
Vacsora: zöldséges noodles
Egész éjjel szélcsend.
2008.11.10. (779. nap)
Szeged-Peking bicikliút 58nap
alatt: http://szeged-peking.blog.hu/
1008 mbar, 30-40 fok, BF.0
Reggel szélcsend kicsit
motorozok.
0630LT POS(07-14S; 115-05E),
15tmfre vagyok WP3-tól.
Kangean sziget már jól látható,
mellette van az átjáró. Mivel minél hamarabb elszeretném hagyni a zátonyos
vizet, így motorozok ismét.
Reggeli: müzli, vitamin
Reggel egy óra Bf2 szél esővel
(rossz láthatóság), majd ismét szélcsend.
Sima a tenger.
Hajók jönnek-mennek, az átjáró
hajózási útvonal. Motor be ismét.
37l benzin fogyott eddig.
13lT Motor ki. Bf.1-es szélben
1csomóval ÉNy-ra haladok. Nagyhajó közeljött és ez minden alaklommal zavar.
Indonéz kis halászhajók is közel jönnek, de ez nem zavar, ennek örülök.
Kemirian zátony és Goa Goa sziget között vitorlázok bele a Java-tengerbe.
Nagyon meleg van indulás óta,
így sok vizet iszok. Napi 3,5l fogy és napi 1-2-3 sósvizes zuhany az orrban,
hogy ne gyulladjak ki.
Térképek: 1066, 1653
Du és este: totális szélcsend és
halászhajók körülöttem.
Estebéd: rizs, marha, uborka,
hagyma, csípős szósz,
Egész éjjel villámlik
körülöttem, sok a halászhajó körülöttem, Bf.0-1 szélben ¾-ben ÉNy felé
vitorlázok.
2130LT POS(06-54S; 114-44E)
Karesz, (HA5CAR) ; Laci,((HA7RW)
) ; Laci, HA2RI; Attila, Győr,(HA1DFN);
Várható szelek a köv. napokban:
5cs K; 8-13DK
Maj könyv: Catherine Gaskin,I
Know My Love
2008.11.11. (780. nap)
http://www.danielfromhungary.blogspot.com/
1008mabr; 30 fok, Bf.0-1 DK;
1,5csomóval vitorlázok.
Sokat kormányzok hajnalban és
reggel, mivel az autopilot nem tartja jól pillangóba a hajót.
Reggeli: a tegnapi vacsora
maradék; csokoládé, papaya (utolsó), vitamin
Egy kis cápa követte CARINA-t,
majd egy nagyobb cápa CARINA közelében megtámadott egy halat a közelben, láttam
a támadását!
De. szinte állok a vitorlák
csapkodnak és a nagyhajók és halászhajók jönnek-mennek.
Dél. Izzadok –nincs árnyék –
kabinban 40 fok felett van; napkrémmel mindennap kenem magam, zuhany az orrban
és sok folyadék, így élem túl ezt!
Ebéd: saláta, snack, chips
Szemete s tenger errefelé!
Vacsora: zöldséges noodles,
snack, banán
Mai könyv: Joyce Stranger, Flash
2130UTC(06-34S; 114-27E),
WP3-tól 107tm-re vagyok.és 24tmf-et tetten meg az elmúlt 24 óban. Nem hallottam
senkit a frekin.
Éjjel is sokat kormányzok és napközben
is. Delfinek úsznak el mellettem ma is.
Ma is szokás szerint a kokpit
aludtam. Hajnali 1-től eső, de szélcsend. Később Bf.1,,5csomóval vitorlázok!
2008.11.12. (781. nap)
Tsunami Philippinesnél a legtöbb,
mert sok ott az aktív vulkán (21 a szigeten), néhány a tenger alatt van
(3darab).
Pacific Tsunami Warning Center,
Honolulu Observatory és Hong Kong Observatory: http://www.prh.noaa.gov/ptwc
1002 mbar, 30-40 fok, Bf.1;
1,7scómóval ÉNy-ra vitorlázok
Reggeli: tegnapi vacsora
maradéka, banán és vitamin.
Nagyhajók jönnek-mennek és utána
látom a kis halászhajókat. Mindennap ugyanaz a helyzet.
Kis halak követik Carinát, túl
kicsi lenne megenni, méret alatti jóval!
Ebéd: alma, csoki, chips
Rass sziget, Sapudi sziget és
Madura sziget mellett hajózok.
Az indonéz halászhajóknak kék a
vitorlája szinte minden esetben, így messziről már lehet tudni. A velük
vitorlázás olyan mint egy időutazás, amikor még nem volt motor.
Mai könyv: Robert Byrne, The Dam
Vacsora: rizs, hal konzerv,
uborka és hagyma
Horgászok, de lassú vagyok, így
nincs kapás.
A szél DK-D-DNy irányú.
Ma éjjel is sok a halászhajó a
közelben, 4-5 fényt is látok egyszerre.
2130LT POS(06-18N; 113-52E),
40tmf-et tettem meg jó irányba.
Karesz (HA5CAR, Budapest); Rudi (HA5HS,
Nagyrév) 5-6, Laci (HA7RW, Budakalász) 5-7,
Várhatóan 7-11 cs DK-i szél lesz
a következő két napon és gyenge szemben áramlat is várható.
Éjjel gyenge váltakozó szél és a
kokpitben alszok 30 perceket.
Majd vitorlát állítok. 03-05 LT eső és szélerősödés, Bf.1-2. Kint ülök és
kormányzok vízhatlanban és kerülgettem a halászbójákat.
2008.11.13. (782. nap)
(Telihold)
Sebastien Josse, Vendee Globe:http://www.btsebjosse.com
1008 mbar, 30-40 fok, Bf.0 DK-i
szél, 0,5-0,7 cs ellenáramlat van (DK-i irányú), így 08 LT Motor be, irány
ÉNy!
Reggeli: tegnapi vacsora
maradéka, banán, vitamin
De. sima a víz. Mai könyv: Torey
L. Hayden, One Child
Ebéd: kisütöttem rákszirmot majd
ananász
Du. 2óra motorozás, majd „motor
ki” és várom a szelet. Körülöttem nagyhajók, itt is nagy a hajóforgalom. Később
rövid szélerősödés Bf.3-ra és hosszú eső. Egy óra és ismét Bf.0-1.
Alapvetően szinte mindig
szélcsend van, keresni kell a sötét felhőket és a helyi zivatarokat és
belevitorlázni. Csak ilyenkor lehet haladni!!
Estefelé fogtam egy általam
ismeretlen halat. A csalim egy kis darab kolbász volt. Vacsora: miután teljesen
megpucoltam, kókusztejben kifőztem,.
21:30 LT POS(06-00S; 113-30E), 27 tmf
az elmúlt 24 ó alatt. 14,290 MHz: foglalt a freki és nem hallok senkit. Eddig
50 l benzin fogyott. Az elmúlt 3 ó alatt 2 tmf-et sodródtam vissza. Nem
jó hír.
Éjjel a kokpitben aludtam: nagy
kereskedelmi hajó forgalom, szélcsend és rövid motorozás;
2008.11.14. (783. nap)
Vendee Globe: http://www.vendeeglobe.org
1008 mbar, 35-40 fok; Bf0; 1 csomós
DK-i ellenáramlat;
Tegnap du. óta totális
szélcsend! De. kicsit motorozok, általában ezt kis fordulatszámon (1500) teszem,
ilyenkor 1-2 csomóval haladok.
Reggeli: fogtam egy hasonló
halat, mint tegnap éjjel, és kisütöttem, snack, banán, vitamin. Sokat
horgászok, mert a friss hal egészségesebb, mint a halkonzerv. Ezek a halak a
fejükön lévő koronggal tapadnak a hajóaljához. Együtt hajózunk!
0930LT POS(05-45S; 113-19E)
Jáva és Madura sziget közelében
a tenger tele van olajtornyokkal, így nem arra hajózok, hanem északabbra.
Napok óta nincs szél és sokat
motorozok. Fogy az üzemanyag! A terv, hogy felmotorozok északra Karimata
szigethez:
1. A sziget közelében talán több
a szél (hajnalban és a naplementekor).
2. Gyengébb az ellenáramlat
3. Talán találok egy falut, ahol
üzemanyagot vehetek
Ebéd: halászlé, snack és mangó (ismét
fogtam egy halat)
Ma is egész nap szélcsend van.
Motorozás ÉNy-ra 2 csomóval.
Forróság! Feltettem egy kis
sátrat (bimini) a kokpit főlé, de így is nagy a hőség. Zuhany az orrban.
Sok nagyhajó a közelben, mint
mindig. Gyakran pezseg a víz körülöttem, ilyenkor halak ugrálnak ki a vízből, mert
ragadozó halak támadják a halrajokat. Fölöttük madarak köröznek és várják a
maradékokat.
Du. késfenés majd a grósz-sott
csigarendszerének és kötélfogójának javítása
Késő du. sötét felhők és
távolban esők. Később utolértek, felerősödött a szél Bf.3-ra, majd fél óra után
legyengült. Eső most kivételesen nem volt. Pillangózok. Már látom a Bawean
sziget a távolban. 21 LT-ig Bf.1-es szél, ÉNy-ra vitorlázok1-2 csomóval. Majd
előttem aztán mellettem...
Rádiózás: 14,290 MHz 21:00 LT
POS(05-22N; 113-10E), 36 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.
Karesz, (HA5CAR); Rudi (HA5HS). Karesz
elmondta, hogy a Raffles Marina felajánlotta az ingyenes helyet a CARINA-nak és
a marina pozícióját is megkaptam. 3-7 csomós DK-i szél várható a köv. napokban.
Egész éjjel villámlik körülöttem.
Egy alkalommal a szél is beerősödik, ekkor figyelni kell. Bf.3-4, majd 20 perc
után ismét Bf.0-1.
2008.11.15. (784. nap)
Ma lettem 29 éves. Az utam
során a harmadik születésnapom. 26 évesen indultam...
1005 mbar, 30 fok, gyenge szél
Bf.0-1, DK
Reggeli: müzli, vitamin
De: szélcsend és olvasok.
0,5-1 csomóval 3/4-es menet,
néha pillangózni is próbálok.
A közelben nagyhajók és sötét
felhők.
Fogtam egy szokásos halat a „hal
farmomból”: ezek a halak rátapadnak a CARINA aljára a fejükkel és mindenhova követnek.
Néha könnyű, néha nehéz kifogni őket. Alapvetően azért így könnyebb a
horgászás: kiválaszthatom melyiket akarom megenni, ha a másikat fogom ki a
akkor visszadobom és ismét a kiszemelt elé teszem a csalit. Fontos, hogy így van
friss húsom! A CARINA már erősen a halszagú, olyan mint egy halászhajó:-)
Ebéd: banán
Du. a sötét felhők és az eső utolértek.
20 percig Bf.3-4-es szél van 4-5 csomóval haladok, majd Bf.0-1 és 1 csomóval ÉNy-ra
tartok lassan.
Akku fesz: 12,71 V,
szerintem az akkuk kapcsolata nem tökéletes, és a HF rádió 12 V-os kábele
sem OK. A úgy látom már gyenge az akku rádiónak.
Estebéd: csőtészta, halpörkölt,
paradicsom, hagyma és uborkasaláta.
Este: folyamatosan gyengül a
szél, 20 LT után eláll és sima lesz a víz. Állok és várok. Itt nincs áramlat,
ami tolna vissza. 2-3 tmf-re egy nagyobb helyi halászhajó sodródik,
szerintem látja a topfényemet.
21:30 LT POS (04-50S;
112-53E) 31 tmf-et tettem meg az elmúlt 24 ó alatt.
Várhatóan 3-7csomós DK-i szelem
lesz, Karesz, (HA5CAR) ; Laci, (HA7RW); Rudi (HA5HS), Laci (HA5BRW)
Éjjel gyenge váltakozó szél,
majd egy igen hosszú eső. Ekkor a bementen aludni a kabinba, 02 LT-től
szélcsend;
2008.11.16. (785. nap)
Nem nagyon tudok tanácsot
adni a ’rock bottom budget’ utazáshoz, hajózáshoz. Sokan kérdezik, de
azonkívül, amit a naplóban írok egyenőre nincs más… Angolul ezt a stílust
’yachting gipsies’-nek mondják.
1008 mbar, Bf.0-1 É-i szél, 270-re
vitorlázok 1 csomóval;
06 LT gyengül a szél és
esik az eső. Az ég körülöttem sötét, ilyenkor legalább nem éget a nap.
Reggeli: sült rákszirom, vitamin.
Ezt akkor eszem, amikor rossz kedvem van.
Ma könyv: Alan Hale, Wanted Dead
Esik az eső és szinte állok, 3/4
szélben vitorlázok a szinte szélcsendben.
Térképem csak Karimata D részéig
van (1066), utána a INT711-et használom, ami az Indiai-óceán és az arány:
1:10 000 000. Ezen rajta van Madarászkár, a Vörös-tenger, Kína stb.
Szóval nem túl pontos...
Reggel tornásztam. Néha szoktam,
hogy megelőzzem a hátfájást. Mivel nem mozgok, néhány hét urán az izületek is
kezdenek fájni, ezért kell a rendszeres torna.
Talán Karimata sziget vagy
Serutu szigeten tudok venni benzint (1997-es Guide könyv alapján), megállok
majd ott és megkérdezem. Még 300 tmf innen. Karimata déli részén sok a
zátony, nehéz lesz bemenni a faluhoz.
Nehéz szélcsendben vitorlázni,
éjjel 8 ó alatt 5 tmf-et tettem meg.
A nagy tankokból a vizet
áttöltöm kis palackokba, hogy könnyebben kezelhessem, ezt heti 2 alkalommal
teszem.
Késő du. is fogtam egy halat. Csali
halmáj. Általában itt ez a legjobb csali.
Vasárnapi estebéd: curry hal,
rizs, narancs, alma
Ma folyamatosan esett az eső, egyáltalán
sem nem sütött ki a nap!
Gyenge ÉNy-i szembeszélben Ny
felé tartok, 0,5-1 csomós sebességgel.
21 LT POS(04-31S; 112-45E)
13 tmf az elmúlt 24 óra alatt;
Karesz (HA5CAR), Laci (HA8RD), Rudi (HA5HS), Laci, (HA7RW), Attila (HA1DFN);
Éjszaka Bf.0-1 ÉNy, alig
haladok. Sok eső és változékony szél. Fárasztó menet...
2008.11.17. (786. nap)
1008 mbar, 30 fok, Bf.0-1 ÉNy;
0,5-1 csomóval Ny-ra hajózok negyedszélben;
Egész reggelig esik az eső, szokás
szerint minden vizes, alig van szél, de a hullámok nagyok és furcsák.
Reggeli: kókusz ((Sari Kelapa)
és vitamin
Körülöttem mindenhol sötét
felhők, mindenhol esik és gyenge szembeszelem van. Hosszú lesz ez az út.
Ebéd: leves, az utolsó ananász
Du. a számítógépet bekapcsoltam
és a Maxsea-n megnéztem a szigeteket, leírtam a pozíciókat. A térkép nem túl
pontos.
Mai könyv: Rumer Godden, The
Dark Horse
Késő du. kicsit motorozok, ki
szeretnék motorozni az esőből, és itt az ellenáramlat is ismét erős, 0,7 csomó!
Vacsora: noodles, rákkonzerv
21 LT POS(04-12S; 112-17E),
32 tmf 24 ó alatt. Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS) . Hallom őket, de ők
nem hallanak engem és nem értik a pozíciómat sem.
Hajnali 3-tól eső, így a kokpitből
bemászok a kabinba aludni.
2008.11.18. (787. nap)
CARINA a legkisebb tengeri
magyar hajó. Charles Simonyinak a M/Y Skat (drágám) nevű 70,7 m-es hosszú
és 13,5 m
széles luxusjachtja a legnagyobb magyar hajó. Max. sebessége 17 csomó. 16
legénység üzemelteti és tíz vendéget is képes fogadni.
1007 mbar, 30 fok, Bf.0 néha 0-1
ÉNy,
6 LT POS(04-12S; 111-55E)
4WPt a cél.
Vitorlázni próbálok, de szinte
állok.
Reggeli: rántotta, snack,
paradicsom, hagyma, uborka, vitamin
A mosogatás egyszerű, mindent
kiteszek a kokpibe és az eső dolgozik helyettem.
08 LT után Bf.1, de erősen esik
az eső!!
Folyamatosan látok hajókat a
közelemben, már meg is szoktam.
10 LT a nap kisüt és teljesen
eláll a kis szél is.
Zátony a közelben (04-04S;
111-46,5E)
11 LT POS(04-08S;
111-46,3E), észak felé vitorlázok az ÉNy-i szélben.
Ebéd: az utolsó mangó
Du. Olvasok, majd ismét fogok
egy halat!
Vacsora: noodles, sült hal,
paradicsom, hagyma,
21 LT POS(03-57S; 111-50E)
14,290 MHz Karesz (HA5CAR), Laci (HA7RW)
Várhatóan ÉNy-i szelem lesz,
majd Ny-i, majd talán DNy-i 8-10 csomós max. Rossz a terjedés alig hallom a Magyar
kört.
Este/éjjel látszanak már Karimata
fényei.
Villámlik és dörög az ég, mellettem sötét felhők! Az erős áramlat miatt ÉK felé sodródok. 1,5 csomóval. 23 LT-kor kezd erősödni a szél, hirtelen Bf.5. Sebességem negyedszélben 4 csomó. Szembe jönnek a rövid magas hullámok, folyamatosan becsapnak, esik az eső, rossz láthatóság, alig látok valamit. A nagyvitorlát gyorsan bereffelem, mert az árboc erősen imbolyog! A közeli 2-3 tmf-re lévő halászhajókat sem látom, melyeket eddig nagyon jól és közelinek láttam. 02 LT még mindig erős a szél és nagyon esik, ez most hosszabb ideig tart. De meddig? Bemegyek a kabinba, vizes vízhatlanban nem alszok, csak becsukom a szemem, aludni képtelenség: mintha turmixgépben lennék...
02:30 LT kezd gyengülni a
szél, majd az eső is. A szél már csak Bf.4.
03-06 LT: alszok.
2008.11.19. (788. nap)
DK Ázisa: 145 000
növényfaj, ami között sok a még fel nem fedezett! Borneon csupán 200 féle
orchidea található. Borneon van a legöregebb és a legmagasabb trópusi esőerdő. 1 hektár
Malaysiai esőerdőben 176 féle különböző fa fajta él.
DK Ázsia:
Több mint 200 féle emlős
(elefánt, medvék, leopárd, tigrisek, orangután, malay tapír…),
Néhány száz fajta madár
Több mint 100 000 rovar,
Több mint 200 féle hüllő,
Több mint 70 féle kígyó,
1010 mbar, 31 fok, Bf.2-3 ÉNy, 2 csomóval
Ny felé tartok.
Reggeli: kolbász, hagyma, snack,
gyümölcs, vitamin
A középső rekeszben kimertem a
fenékvizet, tegnap és tegnapelőtt emelkedett a fenékvizem, nem tudom az okát. A
kéz szivattyú nem jó, így vödörrel és ronggyal mertem ki. A jobboldali
rekeszben is volt víz, de kevés, oda a rongy is elég volt.
De. vízáttöltés a nagyobb 15 l-es
tankból a flakonokba.
11 LT POS(04-03S; 111-30S)
Mai könyv: Jeanne Ray, Julie and
Romeo
Ebéd: Instant leves, sült
rákszirom
A széliránya:
340->330->300->290, így DNy felé vitorlázok. Nem közeledek a célhoz! A
szélváltozások miatt folyamatosan figyelnem kell.
Du. eső felhők mellettem
mögöttem. A szél pont onnan fúj, ahova mennék!
CARINA nagyon széles és nehéz,
nem jó cirkálásban, és sajnos napok óta cirkálnom kell...
16 LT gyengül a szél, Bf.2,
de a hullámok maradnak, amik lassítják Carinát.
Fogtam két kisebb halat,
vacsora: rizs, moong, sült hal, hagyma
21:00 LT POS(04-10S;
111-24E) 14,290 MHz rádiózás, 20 tmf-et tettem meg 24 ó alatt.
Nagyon rosszul hallottam a Magyar
Kört, de beolvastam a pozíciómat, hátha leveszik.
1 csomóval haladok 220-ra,
02 LT elkezd esni az eső!
02:30 LT erősödik a szél, Bf.3.4
Ny
03:30 LT erősödik a szél Bf.5-6
DNy, nagyvitorla reffelés, az eső miatt rossz láthatóság (50 m)
05:00 LT a szél gyengül Bf.4-5,
reff ki, a sűrű eső marad továbbra is
2008.11.20. (789. nap)
Fülöp-szigetek (Philippines,
Indo Pacific Region). A világon ez a legváltozatosabb élővilágú tenger. 3700 hajfaj
él itt! 12 millió tonna halat fognak évente DK Ázsiában (Kínával együtt).
1012 mbar, 28 fok, Bf.4-5 DNy,
2-3 csomóval haladok 290-re, a nagy hullámok szemből lassítják a hajót.
Esik az eső és felhős az ég. Szokás
szerint minden vizes.
Reggeli: tegnapi vacsora
maradéka, gyümölcs konzerv, vitamin,
11 LT POS(03-53S; 111-00E)
2 csomóval vitorlázok 310-re
Mai könyv: Tess Gerritsen,
Gravity
Du. Gyengül a szél, majd el is
áll. Az áramlat kezd visszanyomni: 1cs DK
16 LT Motor be. Nagyok
hullámok, emiatt a külmotor kicsit szenved, de aztán csökkenek.
Vacsora: noodles, marha konzerv,
hagyma
21:00 LT POS(03-43S;
110-50E) 14,290 MHz rádiózás, Karesz, (HA5CAR), Rudi (HA5HS). A szél a
köv. napokban 5 csomós Ny-ÉNy, 3 nap és talán DK is lehet.
Éjjel nem esett az eső és nem
volt szélerősödés. A közelben ma is sok halászhajó volt, a kokpitben alszok és
óránként felkelek ellenőrizni a hajót és a forgalmat.
2008.11.21. (790. nap)
Reef fajták (zátony):
1.Coastal Reef
2. Offshore Reef
3. Offshore Reef and Atolls
A korallzátonyok kialakulásának
feltételei 20 fölötti hőmérséklet (ideális: 25-30 fok)
Nem mélyebb, mint 55 m.
Ideális mélység: 3-30 m
1012 mbar, 30 fok, Bf.2É, 2 csomóval
280-ra vitorlázok a szemben hullámok lassítanak.
Közel a part és emiatt sok a
halászhajó!
Reggeli: tükörtojás, snack, majonézes
saláta (paradicsom, hagyma, saláta), alma, vitamin
08 LT POS(03-42S; 110-34E)
2 csomó a sebességem, de a
szél folyamatosan gyengül!
12 LT alig van szél, a nap
erősen éget , a hőmérséklet 35 fok feletti
Ebéd: keksz, citromos víz
Du. Láttam egy jachtot és közel
vitorláztam hozzá, majd meghívtam VHF rádión.
Megkérdeztem, hogy szerinte hol
lehet a közelben benzint venni. Nem nagyon tudta. A pilotból azért felolvasott
nekem. Erősödött a szél és elkezdett esni az eső is. Később előttem szép
szivárvány...
Késő du. Bf.4-5-ben cirkálok Ny
felé. A nagy hullámok szokás szerint lassítják és dobálják CARINA-t. A kabinban
szokás szerint káosz, de most le is írom: a főző olaj és a zöldséges doboz
kiömlött, szóval minden olajos.
Vacsora: majonézes hagymás
krumpli saláta,
21 LT POS(03-53S; 110.23E)
14,290 MHz, Karesz, (HA5CAR)
A köv. napokban Ny-ÉNy 5-csomós
szél várható.
2008.11.22. (791. nap)
1010 mbar, 29 fok, B.1, 1-2 csomóval
240-ra vitorlázok.
06 LT eső és rossz
láthatóság (50-100 m)
Reggeli: keksz, krumpli saláta,
vitamin
Mai könyv: Stephen Leather. The
Bombmaker
7 LT-9 LT nagyvitorla
reff, majd fok le, (az árboc remeg és szakad a vitorla). A fok már több helyen kicsit
elszakadt.
9 után egy Indonéz halászhajó
mellett vitorlázok el. A rossz láthatóságban csak 20 m-en bukkan elő. Direkt
közel megyek és átkiabálok: „selamat pagi és ikan…”
Integetnek és ők is kiabálnak,
az eső csak kicsit esik és a szél is gyengült, ezért „nagyvit. reff ki” egy
másik (nagy yenke alakú) „fok fel” (mivel az eredeti fok elszakadt).
10 LT esik az eső, a Ny-i
szembe szél szinte teljesen elállt,
10:30 LT Erősödik a szél és
az eső, semmit sem látok, 1 tmf-re a ködből a előbukkan egy nagyhajó. Az
iránya nem „ütközési irány”. Majd egy másik hajó, kisebb halász is előbukkan,
előle már ki kell térnem.
Eső egész délelőtt. Egyre több a
nagyhajó, mivel közeledek egy szoroshoz.
Ebéd: instant leves, főtt
krumpli, marha konzerv
Felhős az ég, nem süt a nap.
Gyenge a szél, erős az áramlat, alig haladok, azt is rossz irányba, ráadásul a
nagy hullámok is lassítanak. Elég sok a fenékvizem, sőt most a motortérben is
van már víz. Az eső és a becsapó hullámok az oka.
Vacsora: sült rákszirom
A nagyhajók iránya általában ÉNy-i
és zömében innen fúj a szél. Én ezt az irányt keresztezve cirkálok, ami igen
veszélyes, különösen éjszaka. Folyamatosan figyelni kell!!
21 LT POS(04-09S; 110-09E)
14,290 MHz rádiózás, Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS), Laci, (Ha8RD). Rudi
elmesélte, hogy a Kékesen hó van. A szél ÉNy-i 5cs, majd holnaptól DNy-i lesz.
Éjszaka nyugodtan telt, halászhajók
és nagyhajók a közelben, én a kokpitban aludtam 30-60 perceket, majd rövid
ellenőrzés (mindennap ez van).
2008.11.23. (792. nap)
1010 mbar, 31 fok, a szél Bf.1 ÉNy
reggel és ekkor 230-ra 1csomóval vitorlázok. Várom a DNy szelet! Kora reggel
sötét felhők és szélerősödés, majd szélcsend.
A vasárnapi reggeli: zabpehely, tej,
vitamin
09 LT Motor be.(Bf.0-1 ÉNy-i
szél, és erős ellenáramlat)
De: a külmotor gyertyákat
tisztítom, fenékvíz kimerése, szárítom a vizes ruhákat, vízáttöltés kisebb
palackokba
Mai könyv: Susan Madison, The
colour of hope
Akkuk fesz.: 12,44 V
14 LT POS(04-13S; 09-49E)
Ebéd: keksz
Du.: a szél elállt, így
motorozok.
Fogtam halat. A szél elállt,
motor be. Sötét felhők körülöttem.
Vacsora: sült hal, rizs, moongs,
hagyma
21 LT POS(04-03S; 109-46E)
14,290 MHz rádiózás, Karesz (HA5CAR). Időjárás előrejelzés: holnaptól: DNy-i,
3 nap után É-ÉNy-i
2 csomóval É felé tartok.
Éjjel 02 LT-kor eső és
szélerősödés, addig a kokpitban aludtam. „Nagyvit. le”, majd „nagyvit. reff”.
04:30 LT „nagyvit. reff ki”,
gyengül a szél, eső-eső
Rossz láthatóság az eső miatt. Hajók
a közelben.
2008.11.24. (793. nap)
A Dél Kínai-tenger a legnagyobb
a világom. 2,196,311 km2, átlag mélysége 1140 km, ÉK részén 4000 m, DNy
részén (Gulf of Thailand, Singapore) 200 m. DK Ázisában van a legmélyebb
tenger, Philippine-tenger 10 863m mély. A tenger DK Ázsiában a legmelegebb
a világon: 25-30 fok, emellett a sótartalom az átlagnál kevesebb a sok eső és a
sok beömlő folyóvíz miatt (33-35 ezrelék).
Hajnali szélerősödés ismét,
nagyvitorla reffelés, majd reggel, mikor gyengült a szél, „ reff ki”.
1010 mbar, 28 fok, Bf.3 ÉNy,
É felé vitorlázok 2 csomóval
07 LT végre elállt az eső
és kisütött a nap,
Reggeli: tegnapi vacsora
maradéka, alma, vitamin
09 LT a nap éget, forróság
van, 35 fok felett!
Nagy a nagyhajó forgalom és
piszkos a tenger. Ez a mi civilizációnk. Nem tudom az össze szemetet kivenni az
óceánból, nem férne el a hajóban.
Mai könyvem: Nicholas Sparks, A
walk to remember
Olvasok és relaxálok. A szél
folyamatosan gyengül. Jó lenne ma nem motorozni, csak 80-90 l benzinem
van.
Ebéd: kolbász, hagyma, snack,
paradicsom, keksz
Du. Bf.3 szél stabilan. 2 csomóval
tartok É felé. Lassú vagyok, az ellen áramlat plusz CARINA feneke nagyon algás.
Emellett a szemből jövő nagy hullámok is lassítanak.
16 LT POS(03-31S; 109-36E),
elhagytam a Mampango világítótornyot (ami a zátonyokat jelzi). 462 tmf Szingapúr
légvonalban.
Szélerősödés, „nagyvit. reff”. Eső,
eső és eső. Bf.4-5-re gyengül a szél, „nagyvit. vissza”. Rossz láthatóság és
nagy hajóforgalom.
Vacsora: noodles
21 LT POS(03-22S; 10930E)
14,290 MHz rádiózás: Karesz (HA5CAR), Laci (HA7RW), Feri (HA3MQ). A
többieket gyengén jöttek. Az időjárásra ezt mondták: 28-ig Ny-DNy szél, majd
utána É-ÉNy szemből ismét. Erősége 5 csomó
2008.11.25. (794. nap)
Időjárási oldalak a környékről:
http://www.hko.gov.hk/contente.htm
http://www.hko.gov.hk/wxinfo/currwx/fnd.htm
1010 mbar, 30 fok, Bf.2 Ny szél,
1-2csomóval haladok É felé
Reggeli: zabpehely és vitamin
Általános ellenőrzéskor
észrevettem, hogy a hajó elején beáztam. Nem tudom pontosan hol, de a térképeim
és ruháim vizesek lettek.
Röviden bekapcsoltam a
számítógépet és ellenőriztem a MaxSean a Karimata szigetet, igaz a térkép nem
tartalmaz részleteket. Nem tudom hol a falu, de kb. látom legalább a sziget
formáját.
A MaxSea alapján DK Karimata
szigetén ezek a pozíciók, ahol talán van a falu és a horgonyzóhely (Tanjung
Dunga): Wpt01(01-42,2S; 108-53,8E); Wpt02(01-40,36S; 108-53,6E). A Guide
könyvem szerint a zátonyok közötti bejárat cölöpökkel van jelölve.
12 LT Motor be, mivel a DK-i áramlat
itt erős, 1csomó körüli és a vitorlákkal csak egyhelyben állok. Amikor erősödik
a szél „motor ki”, ezzel játszok, próbálok keveset motorozni.
Ebéd: instant leves, keksz
Du. 5 vödör fenékvizet mertem
ki. Tegnap este nem esett az eső, és hullám sem csapott be a kabinba. Máshonnan
jött be. Honnan? Szerintem a vízvonal fölötti a probléma.
Du. horgász felszerelés
beállítás, majd fogtam egy halat.
Vacsora: sült hal, puliszka,
hagyma
Körülöttem sötét felhők, de
lassan elmaradnak.
Mai könyv: Jeffery Deaver, The
Devil’s Teardrop
20 LT POS(02-47N; 109-19E)
70 tmf-re vagyok Karimata szigettől
14,290 MHz Karesz, (HA5CAR).
Időjárás: 29-ig 5-10 cs DNy-Ny szél, majd D-DK. 3 perc után már alig
értettem, és szerintem ő nem értett engem.
Éjszaka a kokpitben aludtam,
gyenge szél és nagy nagyhajó forgalom.
2008.11.26. (795. nap)
’Be British’ a Titanic
kapitányának utolsó parancsa a legénységhez
1010 mbar, Bf.0, motorozás, sok
a sötét felhő körülöttem
Reggeli: tegnapi vacsora
maradéka, zabpehely, vitamin, majd szokásos zuhany az orrban.
Az 1066-os térképről
levitorláztam, mostantól nincs térképem. Tudom az útba eső zátonyok pozícióit,
De. az orr rekesz ellenőrzése. Kevés
víz van benne és kimerem. A horgász felszerelés átkötése. Takarítás majd a jobb
oldali első rekesz víztelenítése. Póló mosás (hetente mosok tengervízben)
Az új 100 l-es tankot az orrban
rögzítettem, de sajnos hozzáért az ablakhoz és egy helyen egy kicsit kidörzsölte
a szigetelést. Ez nagy probléma.
Ebéd: keksz és sült rákszirom
Du. a szél megerősödik és esik
az eső is.
Először reffelni akarom a
nagyvitorlát, de erős Bf.6-os lehet, leveszem teljesen, majd később fokot is
leveszem (sodródás). 30 perc
után gyengül a szél Bf.5-6 -> „fok vissza”, később
15 LT „nagyvit fel”, a szél
tovább gyengül, de a nagy hullámok maradnak. késő du. az eső is eláll és
kitisztul az ég, látszanak a szigetek
16 LT POS(02-17S; 109-02E)
2-3 csomóval ÉNy-ra tartok. A szél folyamatosan gyengül, Bf.4-3-2-1, az
eső szerencsére csak csepereg.
Vacsora: noodles
21 LT POS(02-07S; 108-58E)
14,290 MHz rádiózás: Karesz (HA5CAR). Időjárási infok: 29-ig DNy-i szél,
majd ÉNy-i szembe szél.
Éjjel körülöttem nagy a hajóforgalom,
és állandóan változik a szél: Bf. 0-1-2, szóval a kokpitben alszok és nem
sokat.
2008.11.27. (796. nap)
Thunder storms (égzengés, égi háború -
Országh László szótárból)
DK Ázsiában van a legtöbb a
világon! Folyamatosan van egész évben. DK Ázsiában Borneo É felén van a
legtöbb. Az ITC (Intertropical Confluence) és a szárazföldi hatás miatt. A
gyakorlatban a felhők jól mutatják a közeledtét, előtte a szél is erősödik és a
hullámok is nőnek. Nekem szinte mindennap volt és van mióta Indonéziába
hajózok.
1010 mbar, 32 fok, Bf.0-1, sima
a víz, körülöttem sötétek a felhők és villámlik. A sziget 12 tmf-re van.
Reggel 07 LT-től
szélerősödés: Bf.1-3 majd 1 óra múlva visszacsökken Bf.0-1re. Az eső marad
délig. Egy halászhajót látok a sziget közelében, nagyon el van foglalva a
halászattal, nem akarok közel menni hozzá. A VHF rádióra nem válaszolnak, pedig
az angol mellett indonézül is felteszem a kérdést. ”Hol a falu a szigeten, hol
a benzin?”
11 LT Karimata már csak 8 tmf-re
van. Egy nagy teknős úszott el mellettem! Ebéd: rántotta, snack (a tojások 3 hét
után romlanak már, nem forgattam őket).
Annyit tudok, hogy a falu a
sziget DK részén van és a horgonyzóhely a „reef”-en belül van, de nem tudom hol
a bejárata. A sziget déli pontja benne van a GPS-be. Nincs távcsövem, szóval a
CARINA legmagasabb pontján állok és keresem a falu házait. Nem látok semmit,
majd elkezdek vitorlázni K felé és végre megjelennek házak. De hol lehet a
horgonyzóhely? Megpillantok Egy helyi halászhajót, és felé indulok. 10 perc és
egymás mellett állunk. Megkérdeztem, hogy hol van a bejárat a zátonyok közötti a
falu öblébe.
Alapszókincsek Indonéz nyelven:
falu - kampung, desa; hol - dimana; horgonyzóhely - labuan; zátony - karang;
sziget - nusa; nagy - besar
Az apa és fia elmondja, hogy két
falu is van itt és mindkettőbe lehet kapni benzint. A zátonyt nem ismerik, nekik
nincs tőkesúlyuk. Elindulok lassan és figyelem hol lehet a bejárat.
Nem találom, 1,5 m-en horgonyt
dobtam és elkezdtem kiúszni a partra. Nincs dingim és általában úszok. Szeretek
úszni és ennek van egy különleges hangulata. Miközben úsztam jött egy kis
halászbárka. Összeismerkedtem Herivel, a bárkájával behúzott a falu mólójához.
Ráálltam a halászhajókra. A rizspálinkám gyorsan elfogyott, de nem is volt sok.
CARINA 2 másodperc alatt tele lett a falusiakkal. Mindenhol lógtak/ültek.
Gyerek jöttek fa kenukkal, összefutott az egész falu. Az az érzésem, hogy a
világvégén vagyok a ’legutolsó’ faluban. Én nagyon élvezem az emberek
társaságát, főként 20 nap magány után. Vettem 112 liter benzint, (1 liter 9 000
rupia), drágább, mint
Balin. A hajóalját is letisztítottam. Talán egy órát sem voltam a szigeten és
indultam tovább. DNy kedvező szél van és sietnem kell!
A sziget körül zátonyok vannak,
lassan haladok, egyszer így is nekiütközök egynek.
Vacsora: kolbász, hagyma, snack.
Szuvenír a szigetről: nagy
mennyiségű légy. Nagyon kellemetlen, a kabin tele van velük!
21 LT POS(01-38S; 108-43E)14,290 MHz
rádiózás, wpt9-től 272 tmf-re vagyok. Nem hallom a Magyar Kört, 20 percetig
próbálkozok. Bemondom a pozíciómat több alkalommal, de nem hallom őket!
Este néhány órát motorozok a
szigetek között és az áramlatok miatt. Majd csak vitorlázok!
Kint alszok a kokpitben, pulóverben,
takaróval. Hidegebb van mint szokott lenni. Az éjszaka nyugodtan telt, Bf.1-2
DNy-i szél 1-2 csomóval ÉNy-ra tartottam.
2008.11.28. (797. nap)
1010 mbar, 30 fok, Bf.1-2DNy,
1-2 csomóval ÉNy-ra tarok.
Reggeli: zabpehely és vitamin
De. kormányzok, relaxálok és
olvasok
Később gázpalack csere a hátsó
kabinban, Ilyenkor a hátsó kabinból szinte mindent ki kell pakolnom. Néhány 20 l-es
víz és benzin tartályt, búvár-ruhát stb.
Majd be kell ülnöm a hátsó
kabinba, a polc ajtaját könnyű nyitni, az a probléma, hogy már nagyon rozsdás a
palack, pedig festettem is már spéci festékkel, de nem sokat ért.
Ez a művelet a hullámos tengeren
nehéz, könnyen becsap a víz. Ilyenkor az a módszer, hogy hajót sodrásba állítom
a hajót, így CARINA együtt mozog a hullámokkal és nem csapnak be hullámok
nyitott hátsó kabinba.
Később a gyertyát cserélem a
Tohatsu külmotoron és tisztogattam a régi gyertyákat. Balin nem lehetet ilyen
típusú gyertyát kapni, így tisztogatnom kell.
Ebéd: hagymás rántotta, snack
Nagy a nagyhajó-forgalom
körülöttem és látok halászhajókat is.
Akku fesz.: 12,24 V
15 LT POS(01-26S; 108-08E)
1-2 csomóval vitorlázok ÉNy-ra. Bf.2. DNy-Ny szél van.
Du. kötél munkák, a dipól
antenna szigetelése elszakadt egy helyen, azt is javítottam.
Vacsora: noodles
Este villámlik mellettem,
mögöttem. Bf.0-1re gyengül a szél és Ny-ra fordul.
21 LT POS(01-17S; 108-04E)
14,290 MHz rádiózás: Karesz, (HA5CAR). Gyenge, sajnos nem értem.
Mai könyv: Paul Garrison, Fire
and Ice
Éjfél után elállt a szél. Egy
gyenge É-i áramlat most jó irányba vissz egy kicsit (0,2-0,3cs). Ebben a
hónapban az áramlat iránya változik, de a legtöbb esetben sajnos szemből jön.
Később „motor be”.
Hajnal: csöpög az eső, bemegyek a
kokpitból a kabinba aludni.
2008.11.29. (798. nap)
1010 mbar, 30 fok, Bf.0-1 Ny, ÉNy-ra
vitorlázok 1-1,5 csomóval.
Reggeli: müzli, vitamin
Gyengének érzem magam, Nem
vagyok beteg, de nincs étvágyam. Azért étvágytalanul is eszek rendesen. 20-25 kg
emelése fáraszt, régebben ez nem volt probléma. Lehet, hogy a mozgáshiány miatt
van.
De. süt a nap. Néha 1-1 nagyhajó
megy el mellettem. Később szélerősödés és eső. „Fok le”, csak nagyvitorla.
Félszéllel vitorlázok ÉNy-ra. Egy óra alatt legyengült a szél Bf.4-5-ről
Bf.2-re. Ekkor „fok vissza”.
Olvasok (www.transommagazin.com.au.) és
pihenek. Ebéd: instant leves és csőtészta és gombapörkölt.
Du tovább gyengül a szél
Bf.0-1-ről Bf.0-ra. Az áramlat most is vissz kicsit É felé.
Szigeteltem azokat a részeket,
ahol a beázás forrását véltem. Beindítottam a motort, hogy Ny felé is haladjak.
18 LT POS(00-51S; 107-31E)
Mellettem sötét felhők és villámlik.
Vacsora: az ebéd maradéka
21 LT POS(00-47S; 107-31E)
14,290 MHz-en rádiózok, de nem hallok senkit nagyon zajos a frekvencia. Már
Hharmadik napja nincs összekötetésem! 14,295 MHz-en hallottam német
hajósokat beszélni Phuketból.
Egész éjjel nagyon sűrű
hajóforgalom.
040-06 LT eső és
szélerősödés.
2008.11.30. (799. nap)
1005 mbar, 30-40 fok, Bf.1-2 reggel
10-ig, majd Bf.0.
Reggeli: hagymás rántotta,
keksz, vitamin,
De. várom a szelet, majd motor
be. 00-38S-en vagyok. Az egyenlítői közelében általában nagyon kevés a szél. Ez
tudtam és ezért vettem benzint a kis szigeten. Mindig a külmotort használom,
mert a beépített motor többet fogyaszt és zajosabb. Ma beindítottam a beépített
motort, sajnos a hűtővize nem jön. Valószínűleg hasonló a probléma oka, mint
Bali előtt. Szingapúrban majd alulról be kell nyomnom erős tisztítószert, hogy
kitisztítsam a rendszert. Konyha és a gázfőző takarítás
Ebéd: keksz
Mai könyv: Higgins Clark, We ’ll
meet again
Du. Bf.0-1 DNy, ÉNy-ra
vitorlázok 2 csomóval,
Vacsora: rizs, moongs, hagyma,
főtt gomba, fasírt (Biopont), utolsó alma
Akku: 12,45 V a napelem jól
tölt, ma napos idő van.
Este villámlik körülöttem,
gyengül a szél és inkább szemből fúj. Motor be!
21 LT POS(00-23S; 106-36E)
2.,5 csomóval vitorlázok ÉNy-ra.
14,290 MHz rádiózás, nagyon
gyengén hallom a Magyar Kört, nem tudom mi lehet a probléma, ők se nagyon
hallanak engem. Gyengül a szél, hajnalban néhány motorozás.
2008.12.01. (800. nap)
1014 mbar, 35-40 fok, Bf.0-1 ÉÉNy
gyenge szembe szél és motorozok.
Reggeli: tegnapi vacsora
maradék, multivitamin pezsgőtabletta.
De. takarítás, polcrendezés,
olvasás
Sötét felhők körülöttem és esik,
11 LT Motor ki, vitorlázok Ny-ra
ÉNy széllel és az áramlat nyom kicsit D felé.
Ebéd: keksz, vegemite (szinte
mindennap eszek belőle), leves
Du. szélerősödés és eső, sötét
felhők, minden vizes, rossz láthatóság,
Bf.1 Ny-ÉNy széllel 1-2csomóval
É felé tartok,
Vacsora: spagetti
21 LT POS(00-04S; 106-07E)
14,290 MHz rádiózás, Rudit (HA5HS) hallom, de ők nem hallanak engem. Ötödik
napja nincs kapcsolat!
Egyenlítő átlépése (S->N)
22:50 LT, 14:50 UTC (00-00N, 106-06E)
Rummal ünnepeljük. Kap az óceán
és CARINA is.
Éjszaka gyenge szél, szélcsend,
rossz láthatóság, nagy hajóforgalom,
Ma könyv: James, Herriot, Vets
Might Fly
Éjszaka sok a szélirány
változás, szélerősödés és hajnali 3-tól eső. Folyamatosan kell figyelnem.
Emellett komoly hajóforgalom és néha nagyon egy-egy hajó nagyon közel jön..
2008.12.02. (801. nap)
1005 mbar, Bf.0-1ÉNy, 08 LT
Motor be.
Reggeli: tojásos tészta,
multivitaminos pezsgőtabletta,
Minden vizes és gyenge szembeszél
van, 1 cs feletti a szemben áramlat. Esik egész de.
Technikai probléma: a
radarreflektor tartódrótjai és kötele elszakadtak, már csak egy tartja. Ha
leesne, akkor esélye sincs egy nagyhajónak észlelni engem a radarral. Itt Szingapúr
körül és majd a szorosban és a város körül e nélkül nagyon rizikós!
Fáradt vagyok tegnap éjjel nem
sokat aludtam, haladtam.
Szélerősödés és eső, szélcsend
és eső, minden vizes és a láthatóság igen rossz, sötét felhők mindenhol.
Ebéd: Húsgombóc
paradicsommártásban (konzerv), hagyma, keksz
Sajnos a nagyvitorla is
elszakadt kicsit több helyen. Du. 3 a szél elállt és az eső is. Várom a szelet,
majd motorozok. Tohatsu gyertyacsere és gyertya tisztítás.
Szélcsend, majd gyenge szemben
szél,
Vacsora: ebéd maradéka
19:30 LT Bf.1-2 É szél,
vitorlázok,
21 LT POS(00-26N; 105-52E)
14,290 MHz rádiózás, Laci (HA5RW) levette a pozíciómat.
Hajnali 3-tól szélerősödés, eső
és nagy nagyhajó-forgalom, nem tudok aludni.
2008.12.03. (802. nap)
1010 mbar, 30 fok, Bf.0-1 ÉNy
Reggeli: keksz, multivitamin
pezsgőtabletta,
Reggel szélcsend, motor be!
De. navigálás és az árapályt is
ellenőrzöm a számítógépen; fenékvíz kimerése (ismét 5 nagy vödör!) - mi lehet
az oka?
11 LT erősödik a szél,
Bf.1-2É, 1-2 cs ÉNy irányba vitorlázok
Ebéd: sült rákszirom,
Du.: 26 l/nap – 80 l
(az új orr tank üres), vízáttöltések kis palackokba. Zöldség és gyümölcs
ellenőrzés és válogatás. Szélerősödés, eső, nagyvitorla reffelés (nem akarom a
szakadt vitorlát jobban terhelni).
Bf.3-4 ÉNy-i szél 280-ra tartok
és 315-re kéne. Tehát cirkálok ismét a sűrű hajóforgalomban. Néha beerősödik a
szél és nagy hullámok alakulnak ki. Negyedszeles vizes menet. A dipól antenna
koax kábelének a csatlakozóját leveszem és újra rögzítem.
Vacsora: főtt krumpli (utolsó),
szardínia konzerv, hagyma, tej
Este erősödik a szél,
nagyvitorla reffelés.
21 LT POS(00-31N; 105-14E)
14,290 MHz rádiózás, Rudi (HA5HS) levette a pozíciómat.
Éjszaka eső és szélerősödés,
nagyvitorla reffelés. Sűrű hajóforgalom és rossz láthatóság. Kevés alvás.
300-ra vitorlázok, de közel kerültem a Ny-i zátonyokhoz, így takkot váltok, de
a DK áramlat miatt ezen a takkon jobban sodródok D felé.
2008.12.04. (803. nap)
Trpoical Revolving Storms – TRS
Typhoons:
ta fung kínai szó jelentése nagy szél,
A nyugati É Csendes-óceánon így hívják a ciklont.
Tropical depression: <Bf.7
Tropical storm: Bf8-9
Severe tropical storm: Bf.10-11
Typoon >Bf.11
Super typoon 100 km/h fölötti szél
Ciklonokról írtam korábban az
üzenőfalon sokat, pl. hogyan alakul és hol (Ciklon szezon: http://meder.hu/bb/viewtopic.php?id=89)
Veszélyes időszak: jan.-ápr.
Ny É Csendes-óceánon évente
átlagban 30 TRS van és ebből 10 Typhoon
1010 mbar, 30 fok, Bf.2-3 É
szél, 90/110-re tartok az áramlatok miatt
Reggeli: tegnapi vacsora, multivitamin
pezsgőtabletta
Fáradt vagyok. Gyengül a szél,
lassan haladok.
A jobboldali száling leesett.
Nem tört el, csak a biztosító csavarja esett le és így kicsúszott.
Visszatenni nyílt vízen nem tudom, mert nagyon hullámos a víz és túl magasan
van. Alul rögzítem a szálingot és az oldalmerevítőt meghúzom, mellette még 2
felhúzott is odateszek és erősen megfeszítem, majd hátrahúzom és feszítem (lásd
galéria).
Ez komoly műszaki probléma,
minél hamarabb meg kéne érkeznem Szingapúrba! Minél kevésbé kéne terhelni azt
az oldalt és a hajót általánosan.
09 LT gyenge szembeszél,
motor be
12 LT POS(00-28N, 105-20E) Észak
felé tartok és kicsit sem nyugatra.
13 LT nagyvitorla fel, de a
motor marad.
Ebéd: leves, főtt krumpli,
narancs
Du. eső és szélerősödés, majd
egy óra és gyengül a szél.
Vacsora: utolsó kolbász,
puliszka, hagyma
21 LT POS(00-48N; 105-19E)
14,290 MHz, foglalt a freki, nagyon hangosak. Nem hallom a Magyar Kört.
Később valaki bemondta, hogy 5-7 cs ÉNy-i szél várható a köv. napokba, majd
teljesen eltűnt.
2-3 csomóval tartok észak felé.
01:30LT Motor be.
2008.12.05. (804. nap)
Mai olvasmány: G.M.Ford, Last
Ditch
Ebéd: leves, keksz
Közel a cél, de nehéz a feladat:
nagy a hajóforgalom, szemből fúj a szél és erős ellenáramlatok vannak. Nem
lehetséges végig motorozni, szóval néha-néha vitorlázni is kéne… Bizonytalan az
érkezés.
Vacsora: tejbegríz (utolsó tej)
21 LT POS(01-19N; 104-38E),
Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS)
21:30 LT 14,290 MHz
ismét rádiózunk. Időjárás előrejelzés: 5-7 cs Ny-DNy-i szél, Levették a pozíciómat.
Sok-sok hajó mindenhol, szembe
szél és hullámok! Körülöttem villámlik! Mi lesz itt később?
1 percet sem tudtam aludni és
sokat kellett kint kormányoznom.
01 LT után ellenáramlatok
és rövid szembe hullámok, szembeszél és motorozás a keskeny hajózási útvonalon.
Hajnali 6 után világosodik, körülöttem
mindenhol nagyhajó. Horgonyon is több száz!
2008.12.06. (805. nap)
Sailing: ”The fine art of getting soaked and becoming sick whilst slowly going nowhere at great expense” Fordításban valahogy így hangzana: A vitorlázás egy tökéletes művészete annak, hogy hogyan lehet bőrig ázni és megbetegedni, miközben nagyon drágán haladunk lassan sehova… A vitorlázás fenti szarkasztikus jellemzése e fordításban nem „jön át”, de talán picit érzékelhető :-)
(Vass Tibi úgy szokta mondani,
hogy hideg zuhany alatt dobáljuk a százmárkásakat a lefolyóba...)
1012 mbar, Bf.1-2-3 Ny,
05 LT Wpt12 elérése.
Motorozok. Nagy hajóforgalom
5-10 percenként egy nagy hajó megy el mellettem 50-100 m-re.
Reggeli: tegnapi vacsora maradéka,
vitamin és kávé.
Egész nap motorozás a gyenge
szembeszélben és a keskeny nagy forgalmú hajózási útvonalon. A tenger nem
piszkos, de mindenhol házak és gyárkémények.
Ebéd: keksz, mogyorókrém
Lassan megszokom a nagy
forgalmat, ez olyan mint egy városi közlekedés kocsival!! A sebesség limit
miatt már nem annyira veszélyes.
Du. esik az eső és erősödik a
szembe szél.
A városból a marinába tervezett
útvonalam:
Wpt01(01-15,9N; 103-46,2E);
Wpt02(01-15,9N; 103-44,7E); Wpt03(01-14,2N; 103-42,3E)
Wpt04(01-13,0N; 103-35,9E) – ez
a valóságban és a MaxSeaban különbözik! ; Wpt105(01-18,5N; 103-36,7E);
Wpt106(01-20,5N; 103-37,7E) - ez már a marina
Persze a Raffles Marina
megtalálása nem ment könnyen. Egy Pilot kérdezéssel és kísérletezéssel valahogy
megtaláltam. Kisebb átépítések történtek és a part már nem ott volt…
20 LT-tól ellenáramlat van, alig haladok előre, aztán 22-től végre gyengül.
23:20-kor kikötöttem a Raflles
Marinába. POS(01-20,61N; 103-38,04E)
Ünnepi vacsorám hideg noodles és
hagymás marhakonzerv. Nem tudom hány napja nem aludtam normálisan, tegnap éjjel
egy percet sem tudtam aludni. Előtte lévő két-három éjjel 30 pecenként
felkeltem ellenőrizni a hajóforgalmat és a hajót. Ma éjjel 3-kor feküdtem le,
de normálisan végre aludtam! A „teljes rend a fedélzeten” 2 órát
tartott, majd végre forró vízben zuhanyoztam, majd nagyon hidegben!
Néhány napom Szingapúr-ban
2008.12.07. (806. nap)
2009. Jan. 17-21 15. Singapore
Regatta: www.straitsregatta.com
Royal Langkawi International
Regatta 2009: www.langkawiregatta.com
Reggel 8-kor tiszta pólóban és
rövidnadrágban, elegánsan benéztem a Dockmaster Irodába. Cannon, aki
vasárnap dolgozott az Irodában, nagyon kedvese fogadott. Kaptam egy erős kávét
és leültem a főnök gépéhez Internetezni :-)
Olvastam a leveleimet. Rossz hírt is kaptam: eddig egy a jó barátom biztosította ingyen a tárhelyet szerveren. Most a szolgáltatás más céghez kerül... szóval lehet, hogy megszűnik a www.meder.hu. Az oldalnak nagy szerepe van a vállalkozásomban: és is sok segítséget, bíztatást kapok ezen keresztül, és sokan szinte velem együtt vitorláznak az oldal közvetítésével. Nem titkolt reményem, a magyar óceáni vitorlázók számának növekedése, ebben is szerepe lehet honlapomnak...
Elkezdtem az akkukat tölteni és
a hajó rekeszeit vízteleníteni és ellenőrizni.
Du. bementem a vízbe a hajó
alját ellenőrizni/tisztítani és befecskendezni a beépített motor hűtőrendszerébe
az erős tisztítószert (a dugulás elhárításáért).
Este naplóírás a laptopba.
Este megérkezett Péter (Szingapúrban
dolgozó pilóta) és Virág magyar zászlóval. Megmutattam nekik CARINA-t, majd
meghívtak magukhoz. Virág sütött nekem egy csoki tortát. Nagyon finom volt, köszönöm
a tortát, de főleg a gesztust!
2008.12.08. (807. nap)
The Monsoon Cup, Malayisa http://www.monsooncup.com.my/
Nyugisan telt az idő Péteréknél
és végre sokat internetezhettem:-) Virág
nagyon finom ebédet főzött. Köszönöm a kedves, családias vendéglátást!
Este Virággal és Péterrel
sétáltam a városban. Marina Bay, Singapore folyó, hidak, belváros. Szingapúr
esti fényben érdekes, nekem zajos kicsit.
2008.12.09. (808. nap)
Volvo Ocean Race 2008/2009: http://www.volvooceanrace.org/
Kochiből indulnak Szingapúrba. Dec.13-án.
Ez a táv 1,950 tmf. Innen Jan. 10-én indulnak tovább Qingdao felé.
Délelőtt Péter visszavitt kocsival
a marinába. Virág finomságokat csomagolt nekem. Köszönöm! A hajóval átálltam az
étterem közelébe, mert holnap jön egy újságíró interjút készíteni.
A tartalék akku (56 Ah)
töltése befejeződött és elkezdtem tölteni a főakkukat (kb. 300 Ah).
Kértem egy létrát és
visszatettem a kiesett szálingot a helyére. Néhány napja kiesett a biztosító
csavarja és emiatt esett le a szálingom. Később egy még hosszabb létrával az felmásztam
árboccsúcsig, ahol a radarreflektort rögzítettem újra.
Vettem 3,8 l 2 ütemű olajat
44 SGD-ért a közeli boltban.
A dockmaster irodában beszéltem
a nagyfőnökkel. Nagyon kedves volt velem, ami nagyon jól esett.
Délután megismerkedtem Charles
angol hajóssal, akinek a jachtja itt a legnagyobb: 72 láb.
Söröztünk a jachtján és néztük a
hajója videóit. A barátnője Thaiföldről van.
Késő du. az ingyenes marina
busszal bementem Jurong East MRT-hez (metró). Megnéztem a boltot, az árakat, és
átgondoltam a bevásárlási listát a következő szakaszra.
5 SGD-ért finom vacsora,
majd Tapiota sütemény, sült banán, sült jackfruit… Ünnepi kaja!!
Majd vissza is az ingyenes
busszal a marinába, ahol az ingyen wifi-t használtam hajnali 5-ig...
2008.12.10. (809. nap)
http://www.sailingscuttlebutt.com
Reggel 10-kor keltem.
Reggeli dragonfruit és guava.
Délelőtt rendet csináltam
Carinán.
Ebéd: siew tor, amit Carinában a
gázfőzőn 30 percet kell gőzölnöm.
14:00-tól sajtótájékoztatót
tartottam a Marina elegáns előadójában. Közel egy órán keresztül beszéltem
angolul, elmondtam, hogy mit gondolok a vitorlázásról, a világról, és
válaszoltam az újságírók kérdéseire. Ott volt Raffles, a CEO (Chief Executive
Officer, azaz a főnök), aki nagyon szimpatikus volt. (A PR managernek mindig a
legszebb a nyakkendője :-) Nem tudom,
mennyire „jött át” (ment át?) amit közölni akartam, hisz azok egy része érzés,
és életérzés, annak közvetítése szavakban nehéz, főleg nem anyanyelven, de néha
úgy éreztem, érzik is amit mondok... Majd fényképek a hajónál. Néhány újságíró
nagyon kedves és érdeklődő volt, de volt, aki nem mert felszállni CARINA-ra :-)
Délután beszélgetés uruguayi
fiatal legénységgel Charles hajóján.
Utána bementem vásárolni a
városba: ragasztót a vitorlához (contact cement, 38 SGD) és egy helyi tradicionális
gyógynövény készítményt is vettem, immunerősítésre (Poon Goor Soe, Dua Orang
Tua)
Este naplóírás és Internet a
végtelenségig. Közben vitorlát ragasztottam.
Sokan írták és mondták már,
hogy oktatnom kéne, hogy ha hazaérek. 5 évig oktattam vitorlázást a Balatonon az
egyetem alatt, tudom mit jelent. Nem könnyű, de egy jó oktató csodákra képes, a
csodák jók! :-) Jó lenne, ha én is képes
lennék csodákra...
2008.12.11. (810. nap)
”Life is what happens while
you are busy making other plans” John Lennon
A Reffles Marina mindennap
reggel küldi a helyi újságot: Straits Times, www.straittimes.com
Ez mutatja a Marina színvonalát.
Az újság jó hosszú, de nem túl érdekes :-)
Reggel vitorlát ragasztottam,
majd bementem a városba kicsit szétnézni. A Sentosa sziget olyan kicsit, mint a
Margit-sziget, ide már metróval (MRT) kellett utaznom. A Harbour Front-tó én átsétáltam
a hídon a szigetre. Sentosa öt kerületre van osztva: Siloso Point, Imbiah,
Beach, Resorts World, Serapong.
Link: www.sentosa.com.sg
Siloso Point: van az erőd és a
WWII Múzeum. Én a múzeumba nem mentem be... Illetve a Underwater World, ide sem
mentem be, mert ezt ismerem.
Imbiah: itt sok látnivaló van én
csak a Merlionba mentem be. Mellette van a Tiger Sky Tower, ami a Merlionnal
azonos magasságban van, de kicsit népszerűbb. Ide érkezik a Cable Car, szóval
itt mindig sokan vannak. Később sétáltam a parkokban (Dragon Trail), ahol alig
volt valaki...
Beach (Sioso): nagyon tiszta és
szép homokos és hosszú, vannak pálmafák és minden tökéletes, talán egy kicsit
kiábrándító, hogy szemben több száz nagyhajó áll horgonyon…
Majd innen elmentem a
Chinatown-ba. Nekem ez nagyon tetszett. Itt megnéztem a Sri Mariamman Temple
(Hindu) majd a Jamae Mosque , ahol nagyon kedvesek voltak. Fiatalokkal jó
hosszan beszélgettünk a muszlin vallásról és a katolikus/zsidó gyökerekről. Nagyon
kellemes volt. A biblia ismeretem jól jött és kijött :-) Kaptam ajándék kiadványokat is. Majd a
Chinatown Heritage Center, a food street (Smith) és sok-sok kis utca.
Késő ebéd: Ah Balling Ginger
leves, sesame tésztás golyóval
Vásárlás: Panax Ginseng Capsules
(10 SGD), ez akkor jó ha nagyon fárasztó a menet.
Estére visszautaztam a Marinába.
Utána neteztés
Vacsora: kacsa láb, fej, nyak
csípősen kisütve a Chinatownból kenyérrel,
Chiku gyümölcs, bambusz és rizs
sütemény
Éjszaka sokáig nezetzés (Kossuth
Rádió hallgatás) és naplóírás.
2008.12.12. (811. nap)
(Telihold)
Reggel aludtam, 13 LT-kor
keltem a halmozódott fáradtság miatt.
Du. munkák:
Vitorla foltozás több órán
keresztül
A VHF rádió koax csatlakozójának
forrasztás (kiesett és elrozsdásodott)
Akkuk töltése, a koporsóágy
átpakolása, sajnos itt is beázok, ezzel is kéne valamit tennem.
Estefelé bebuszoztam a Jurong
East MRT-hez, ahol néztem vízalatti fényképezőgépet. Itt olcsók és ezzel talán
megtudnám mutatni a szabadtüdős sznorkerezés élményét.
Estebéd: Xia Bing, Xia Gu Juan,
Popiah, Bian Xiang (Sambal Chili)
Ami közben megismerkedtem
Benjaminnal, aki ajánlotta, hogy karácsonyra maradjak. Szenteste a templomban a
misén kívül egyéb programok is vannak (főleg koncert). Mondtam, hogy sajnos
mennem kell tovább!
Holnap buli lesz Sentosan:
Zoukout Party 2008. december 13. Megadta a telefonszámát, hogy hívjam, mert a
haverjának vannak kocsija és utána a marinába is eltudnak vinni. Lehet, hogy
megyek :-)
Vásárlás: 5 kg rizs, 3 kg
cukor, csoki krém, lekvár, kínai méz (Great Wall brand, maltose), kókusz, aloe
vera, Erős tisztítószer, átmosni a motor hűtőrendszerét.
Pasar M’sia, helyi gyümölcs,
általában a helyi gyümölcsök a legolcsóbbak és számomra nagyon érdekesek!
Keresem az új ízeket.
Majd vettem (Shark’s Fin Soup) Cápa
uszony levest 2,2 SGD-ért hajnalban, nagyon ízlett.
A marinában írtam a naplómat és
Inetrenteztem, amikor Juan jött és meghívott a bárba Cuba libre-re. Este 10-től
hajnali 1-ig ott voltam. Találkoztam és beszélgettem jachtosokkal, helyiekkel.
Itt mindenkinek története van: hajószállítók (Mike), jacht tulajdonosok (Bruce,
Tom…) és óceáni versenyzők (Zek) egyvelege, ez a kocsmai társasság. Kellemesen
éreztem magam.
Hajnali 1-2 között Interneteztem
(Wifi) a Carinán, majd jött Tom és Mike, hogy van néhány sör Charles jachtján
és jöjjek a bulinak nincs vége. Ok, mondtam. Charlesnak a 72 lábas 2 árbocos
luxus fajachtja a legnagyobb a vitorlás marinában, szeretek ott lenni.
A hajó orrsudárról ugráltunk, (sajnos
a szálingról nem lehetet, mert mellette állt egy másik jacht). Majd
meggyújtottunk és elengedtünk egy kínai papírléggömböt. Ilyenkor kívánni kell
valamit. Későn feküdtem le, péntek este volt...
2008.12.13. (812. nap)
Kora reggel Zac jött hozzám
megnézni CARINA-t. Majd elkezdtem dolgozni a hajó körül. A nagyvitorla
ragasztását is bejeztem végre. Majd jött a marina CEO-ja (a fönök) és egy
kicsit beszélgettünk. Kedves ember! A beépített motor hűtőrendszere működik
végre a vegyszer átmosta megtisztította. Mostantól hetente be kell indítanom,
hogy ne tömődjön el a rendszer (miden szombaton ellenőrzés).
Ma szombat van, így sokan
sétálnak a marinába, sokan megállnak és beszélgetünk a hajózásról néha kapok
sört is :-)
Átmentem Juanhoz, Károlyhoz
délután, mert ad egy két jó szofvert, zenét. Károlynak van Korai Öröm zenéje.
Ittunk néhány sört is, mert esik az eső. Az eső miatt sajnos ma nem volt munka,
minden vizes.
Este Juannal megnéztük a
Singapore-i szombat éjszakai életet.
Singapore (városállam)
Több, mint 4,6 millió ember él
itt, a kínai populáció dominál (76%), de mellette nagy a malay(14%), arab,
indiai(8%), javanese, bugis népesség is.
1819-ben alapították a
települést az angolok Stamford Raffles vezetésével. Anglia-Kína kereskedelmi
útvonal védeleme volt a szabad kikötő célja. Az angol gyarmat kereskedelmi és
szállítmányozási központ lett a DK Ázsiai térségben.
A 2. világháború után a
függetlenség mozgalom erősödött Lee Kuan Yew vezetésével.
Önálló kormány: 1959
Angliától független, Malaysia
része: 1963
Teljes függetlenség: 1965
Gazdasági vezető országa a
térségnek, fejlett ország (OECD). Multi és toleráns kultúra: kínai, malay,
muszlin és indiai kultúra kellemes keveredése.
Hivatalos nyelv: angol, mandarin
(kínai), malay, tamil
Illetve van a Singlish is, ami a
helyi szleng:
Alamak – Csodálkozás
Boh Liao – Nincs mit csinálni
Heng – szerencse
Kai kai – menj ki
Sian – unalmas
Obiang – Béna
Pai seh – Bocsáss meg
Pénz: singapore dollár, cent 1 USD=1,6
SGD
Idő: UTC+8
Látványosságok:
Singapore Flyer: www.singaporeflyer.com, www.turfclub.com, Holland Village
Rochester Park, Sentosa:: www.sentosa.com.sg, www.zoo.com.sg
www.nightsafari.com.sg, www.birdpark.com.sg, www.sbg.org.sg, Chines Garden, Chinatown,
National Museum of Singapore, Singapore Art Museum, Parliament House, Little
India, Sultan Mosque, Kampong Glam (Muslim Arab Community), Sultan Glam,
Merlion (Szingapúr hivatalos jelképe egy mitikus állat, oroszlán fej és hal test), Marina Bay, Changi Village,
ezenkivül nagyon sok park van a szigeten,
Alapvetően itt a ’shopping’ a
társadalom fő szórakozása,
Linkek: www.visitsingapore.com, www.visitors.sg, www.mpa.gov.sg, www.nus.edu.sg
Évente több, mint 10 millió
turista érkezik!
Ételek: Szingapúr ízei, a Top 10
helyi étel: Bak Kut Teh, Char Kway Teow, Chili Crab, Curry Fish Head, Fried
Carrot Cake, Hainanese Chiken Rice, Roti Prata, Laksa, Rojak, Satay,
Érdekes szabályok: néhány évvel
ezelőtt rágózni tilos volt. ’Ship’s crew with long hair will be prevented from
landing by authorities’
A Sigapore szorosban a forgalom
a legnagyobb a világon. Kevesebb, mint 12 percenként indulnak innen kereskedelmi
hajók (1997es adat). 200 shipping line kapcsolódik ide, több mint 600 kikötőből
jönnek ide a hajók!!
Bójarendszer: IALA ’A’
(jobboldali közlekedés)
Singapore Radio (9 VG):
HF: 2760 kHz, 4369 kHz, 8728 kHz
VHF: 16 csat.
Forgalmazási időpont: 08 LT, 20 LT
Singapore Offshore Forecat: 4369 kHz és 8728 kHz 00:05 és 10:05UTC-kor.
Singapore Port (01-16N; 103-50E)
Marinák Szingapúr-ban:
Republic og Singapore Yacht
Club: http://www.rsyc.org.sg
Singapore Royal Yacht Club: http://www.singaporeyachtclub.com/
Changi Sailing Club: http://www.csc.org.sg
Keppel Marina: http://www.marinakeppelbay.com/
One 15 Marina: http://www.one15marina.com
Raffles Marina: http://www.rafflesmarina.com.sg
http://www.safyc.org.sg, Natsteel Marine,
Ponggol Marina
A Singapore szorosban az
árapályok igen bonyolultak és elérhetik a 6 csomót is. A K-i irányú: 9 ó és erős;
a Ny-i irányú 15 ó, kicsit gyengébb, de komplexebb. A Malacca szoros dagálya és
a Dél Kínai-tenger dagálya találkozik itt, ez ennek az oka.
Ha valaki itt akar vitorlázni a
térségben, akkor kell igényelni a hatóságoktól: ’PSA Pleasure Craft
License’;’PSA Pleasure Craft Driving License’
Hajózási útvonalak:
Dél Kínai-tenger – Singapore: ÉK
monszunkor a legjobb a vitorlázás (Dec.-Márc.), visszafele a DNy monszunkor
(Máj.- Júl.) Transition szezonban sok a szélcsend és a kis vihar. Malacca
Strait – Singapore: ÉK monszunkor a legkellemesebb a vitorlázás erre. Az
útvonalakat a monszunok határozzák meg,
Merlion
Temaseknek hívták Szingapúr-t az
ókorban. Ez egy javanese szó, jelentése tenger. Temasek kereskedelmi központ
volt. i.u. 4.században Temaseket lerombolták.
Sang Nila Utama herceg Sri Vijaya
császárságból, újra felfedezte a szigetet Kr.u.11. században. A partra érkezéskor
egy oroszlánt látott. Ez a hatalmas oroszlán nagy benyomást tett rá és ezért
nevezte a szigetet: singapura-nak, szanszkrit szó singa-oroszlán, pura-város. Merlion
Temasek és a modern Szingapúr szimbóluma, ami oroszlán fej és hal test.