Utolsó napjaim Singapore-ban

 

2008.12.14. (813. nap)

Singapore Sailing Federation: http://www.sailing.org.sg

Singapore Food Guide: http://www.hungrygowhere.com

Yamaha Sailing Boat: http://www.yamahasailboats.org/
(Ismerősöm, aki többet hajózott Yamahával, nagyon gyengének, part menti hajónak mondta.)

Tegnap a városban az indiai muszlin konyhát próbáltuk Juannal, sok indiai, pakisztáni stb. él itt évszázadok óta. Murtabak, Roti Prata és speciális bárányleves.

Időjárás ellenőrzés indulás előtt: http://www.weatheronline.co.uk és grib fájl néztem a viewfax programon keresztül. Malacca szoroson sok a szembeszél.

Reggel városnézés: Asian Civilisations Museum; Little India, Sri Veeramakaliamman templom; Kampomg Glam, Sultan Mosque, Bagdad Street, ez  a muszlin, arab kerület.

Ebéd egy Tua Fu kifőzdében Clarke Quay. Yong Tau Fu, leves noodlessal és rizstésztával és sok-sok féle tua fu benne.

Itt vettem egy vízalatti fényképezőgépet (Olympus 850SW, 8M). Mostantól a szabadtüdős búvárkodásaimról részletesebben fogok írni és fényképezni is.

Singapore River, Merlion Park, Marina Bay, Esplanade.

A nap gyorsan el is telt. Singapore-i hangulatról képek a galériában.

Vacsora: ráksütemény és Mua Chee (egy kínai sütemény nehéz pontosan meghatározni).

Este Suri Szilvi hívott telefonon a Kossuth Rádióból.

Később Bruce hajóján ittam egy sört, majd a marina kocsmájában a helyiek meséltek az itteni vitorláséletről. Végre hosszabban tudtam beszélgetni Prakash Reddy-vel, akinek sokat köszönhetek. Ő szervezte meg az ingyenes tartózkodást a Raffles Marinába.

Éjszaka interneteztem.

2008.12.15. (814. nap)

Hajó típusok: http://www.sevenoceans.com/Ships/ShipsByType.htm

Reggel esik az eső, nem tudok dolgozni. Reggeli kávé Bruce-szal.

Robert, a marina CEO-ja jött, kicsit beszélgettünk és készült néhány közös kép is.

Délután elállt az eső. Így végre tudtam dolgozni: a hajó alját tisztítottam (algásodik), vereteket szigeteltem szilikonnal, vízvétel és üzemanyag vétel (110 l).

A marina irodában Reddy-vel megnéztük az árapály áramlások idejét és erőségét a Malacca szorosban. Majd elköszöntem a Marina kedves munkatársaitól és Managertől. Az Immigration-tól megkaptam a pecsétet az útlevelembe meg a szokásos formalitások és papírok.

Ezután sétáltam kicsit a marinába, megnéztem a Squall nevű 172 lábas tegnap érkezett superyachtot. Nagy!

Megismerkedtem Johnnal, akinek egy 38 lábas katamaránja van, aminek a max. sebessége 22,5 csomó volt. Ez a perform cruiser kategória. Zátonynak ütközött Indonéziában és itt, a marina műhelyben végzik a javításokat.

Sokan jönnek CARINA-hoz. Az Asian Lady thai tengerésze hozott nekem almát, egy kedves kínai házaspár sört adott. Alapvetően sztorizás. Később Rudival is megismerkedtem, aki egy nagy motoros jacht indonéz skippere.

Este sörözés a jachtosokkal a bárban, meghívtak :-). Ma van Charles 50. születésnapja. Majd Internet a hajóból.

Juan egy kis csomagot hagyott a CARINA mellett. Mogyoró és tojás. Este mondtam neki, hogy már nem tudok bemenni vásárolni túl késő van, erre fel kérdezte mi is kéne. Azt válaszoltam, hogy alapvetően semmi, de jó lett volna néhány tojás talán. A mogyorót azért kaptam, mert az esti sörözéskor mindig szerettem rágni :-). Köszi Juan!

 

Singapore – Malaysia, Pinang

’… Above all, we must keep alive that courageous spirit of adventure…’

Her Majesty The Queen, 1952

 

A decemberi széltérképek alapján: 7-8 nap szélcsend és átlagban ÉK szél 25%; É 25%; ÉNy 25% átlag, nagyság 15 csomó.

Az időjárás előrejelzés alapján: dec.16 ÉK; dec.17 ÉNy; dec.18 ÉNy, ÉK; dec.19. DK,DNy; dec. 20 mindenhonnan és az erőssége 5-10csomó körüli.

A hivatalos Singapore Wheather Bulletin for Shipping (regular updates at 0900UTC and 2100UTC): www.weather.gov.sg/wip/pp/mmtops/web/ship.html szerint:

Weak to Moderate NE monsoon. Malacca, Phuket: NNW/NE 10 knots. Isolated showers/thunderstorms. Sea slight. Swell low; NE 10/15knots.

Útvonalterv: WP1(01-20,6N; 103-37,8E); WP2(01-19,1N; 102-37,1E); WP3(01-16,9N; 103-36,2E); WP4(01-15,1N; 103-31,5E); WP5(01-14,9N; 103-28,1E); WP6(01-18,4N; 103-23.7E); WP7(01-25,6N; 103-16,8E)16,2 körül zátonyokra kell figyelnem; WP8(01-35,6N; 103-05,5E); WP9(01-44,7N; 102-51E); WP10(01-50N; 102-42,1E); WP11(02-02N; 102-25,8E); WP12(02-02N; 102-20,45E); WP13(02-11,4N; 102-05E); WP14(02-18,7N; 101-56,4E); WP15(02-29,9N; 101-42,6E); WP16(02-36,3N; 101-35,6E); WP17(02-46,5N; 101-21,1E); WP18(02-51N; 101-13E); WP19(03-06,5N; 101-02E); WP20(04- 00N; 100-29E); WP21(05-00N; 100-15E)

Kendi sziget déli részén, ajánlott horgonyzóhely: 05-14,5N; 100-10,6E

P.Rimau sziget dél részén ajánlott horgonyzóhely: 05-14,4N; 100-16,5E

Pinang sziget déli homokos strandja, ajánlott horgonyzóhely: 05-15,8N; 100-13,7E

A Pinangi kikötő déli bejáratának útvonala:

WP1(05-19,7N; 100-20,7E); WP2(05-21,15N; 100-20,); WP3(05-24,6N; 100-20,9E)

Sokan ezen a szakaszon a ’coast hopping’ vitorláznak, azaz minden este megállnak horgonyon, vagy marinában, a nagy forgalom miatt.

Indonéz oldal a komplex partvonal és a kalózok miatt nem népszerű, szinte mindenki a szoros malaysiai oldalát választja. ÉK monszun időszakban itt a legkedvezőbb a vitorlázás.

A szakasz nehézsége: Malacca szorosnál nagy a nagyhajó forgalom. A legforgalmasabb az első 200 tmf. Partközelben nagy a halászhajó forgalom. Volt éjszaka, amikor 47 halászhajót számoltam meg a közelemben, rossz láthatóságnál. 2csomós ellenáramlatok néha illetve örvények. Az árapály változáskor rövid kényelmetlen hullámok.

2008.12.16. (815. nap)

1002 mbar, 28-30 fok, Térkép: 1358

Indulás 05-kor motorral. Gyenge szembe szelem van, de az árapályáramlás nyom ki a Singapore-i szoros felé.

Reggeli: két ajándék banán és müzli

A szembeszél a jellemző néha kicsit oldalról is fúj, ekkor a nagyvitorlával is rá tudok segíteni a motorra. Mindenhol hajó, itt nem lehet cirkálni vagy szélre várni, itt csak menni lehet. Minél gyorsabban el akarom hagyni a kritikus részt, a Malacca Strait első 200tmf-jét.

13LT-kor P.Pisang szigetnél vagyok, ez egy ajánlott és jó horgonyzóhely. Én nem akarok megállni.

Ebéd: Noodles

Délután: Motor ki és negyed szélben 4-5csomóval ÉNy-ra vitorlázok. A szél Bf.1 ÉK és emellett erős áramlás nyom felfelé. Partközelben hajózok, mivel itt kevesebb a nagyhajó, de nagyon sok a halászhajó! Szerintem ez a kisebb veszély.

19LT POS(01-40,4N; 102-57,8E)

21LT POS(01-44,9N; 102-51,2E) 3csomóval 300-ra tartok.

14,290MHz rádiózás. HA3MQ, Feri, Siklós, 5-7 Nagyon jól hallom. Várhatóan 5csomós É-ÉNy/Ny szél várható a köv. napokban.

Ku Batu Pahat folyó torkolatánál vagyok, ez is egy jó és ajánlott horgonyzóhely.

2008.12.17. (816. nap)

1012 mbar, 28 fok, Bf.1 ÉNy, 2 csomóval 280-ra tartok

Reggeli: zabpehely

10LT-kor (helyi idő) elhagyom a Water Islandot, ez is egy ajánlott horgonyzóhely. A szél Bf.3 ÉÉNy, 3 csomóval 300-ra tartok.

11LT Melaka város mellett hajózok el. Jól látom a várost. A kikötő és környéke nagyon forgalmas, itt folyamatosan kell figyelni és néha kitérni a hajók elől.

Este a Cape Rachado-nál vitorlázok, ez is egy jó éjszakai horgonyzóhely, de én nem állok meg. Ma nem kellett motoroznom!

Alapvetően éjszaka nem nagyon tudok aludni, így főleg nappal pihenek.

21LT POS(02-28N; 101-44E) 14,290MHz rádiózás: HA5HS, HA5CAR. Zajos a frekvencia, én nem értem az időjárás előrejelzést és ők nem értik az én pozíciómat, de halljuk egymást!

A szél Bf.2-3 É-ÉK szél 2-3csomóval vitorlázok ÉNy-ra-

Port Dickson (itt található az Admiral Marina) mellett hajózok el sok a hajó, szinte egész éjjel kell figyelnem, nem tudok aludni. Emellett a zátonyokat is kerülnöm kell. Ma éjjel dörög az ég és elég sokat villámlik. Emellett sok a vitorla állítás

2008.12.18. (817. nap)

1012 mbar, 28-32 fok, Bf.1-2 ÉK/K,

Hajnal és reggel: egy nagyhajós horgonyzóhelyet keresztezek, így kerülgettem a hajókat. Figyelni kell!

Reggeli: lekvár és keksz

Végre kisütött a nap, de a távolban még minden felhős.

De. elhagyom Sel. Kelang Selatant, ezek folyó torkolatok, amik ajánlott horgonyzóhelyek.

11LT Kelang kikötő bejáratánál vagyok.

Sajnos de. motoroznom kellett néhány órát (ellenáramlat és komoly hajóforgalom), zéró szél. Délben megjön a szél: Bf.1-2-3 Ny

Ebéd: Noodles, egy kapott avocadóból saláta, keksz, alma

Du. Sok a halászhajó körülöttem. Olvasok, kormányzok. elhagyom Kelangot.

Vacsora: Noodles

Negyed-szelezek, erős ellenáramlat (2cs) miatt csak 1,5 csomós a sebességem.

21LT POS(03-16N; 100-53E) 14,290MHz rádiózás HA5HS,

A várható időjárás: 5-7-10csomós ÉK/ÉNy szél.

Éjjel a halászhajók közel jönnek. Vitorlázok, nem kell motoroznom!

Késő éjjel egy nagy fatönknek ütközök. Komoly ütközés volt, talán megsérült a hajótest. Remélem nem, de a következő kikötőben ellenőriznem kell.

03-06LT eső és szélerősödés. Minden vizes. Majd 6 után eláll a szél. Hajnalban mindenhol halászhajó, kb. 50 van körülöttem. Ez már lassan olyan, mint a pesti belvárosi forgalom :-). A halászhajók 20m-es körülbelül, néha horgonyoznak, néha sodrodnak, néha lassan, van, hogy gyorsan motoroznak. Fényeik legtöbbször erősek és jól láthatóak emiatt. Van azonban, hogy nincs fény a hajón…

2008.12.19. (818. nap)

1012 mbar, 28 fok, esik az eső, minden vizes, felhős az ég, nem süt a nap. Nagy a hajó forgalom, mindenhol hajó, főleg halászok. Lassan én is halásznak érzem magam, velük hajózok napok óta, már-már végtelennek tűnik :-).

08LT POS(03-41N; 100-44E)

Reggeli: csoki, keksz, narancs, nincs kedvem enni, semmi étvágyam, de eszek, mert kell.

Itt, a Benam folyó torkolatánál van ajánlott horgonyzóhely.

Kormányzok és közben olvasok.

A halászok általában a parttal (és velem) párhuzamosan motoroznak, én vitorlázok általában, de a sebességben csak kicsit gyorsabbak. Közel jönnek hozzám, gyakran integetnek és én visszaintegetek. Jól látjuk egymást. Van, hogy a halászhajó kapitánya kézzel mutogatta, hogy CARINA pici és HAJRÁ! Én visszamutogatok, hogy a halászhajója szép nagy :-).

Mostanában főleg csak a fáradtságot érzem, ami nem túl kellemes érzés.

Gyenge szembeszél, ÉNy Bf.0-1-2. Körülöttem esőfelhők, majd elkezd esni. Motor be és kimotorozok az esőből. A szél D-DNy irányúvá válik lassan, motor ki. 1-2csomóval ÉNy vitorlázok.

Délután egy helyi halász felajánlotta, hogy behúz a kikötőjükbe és lehetek ott. Ez mind mutogatással történt. A VHF rádiót nem használják. Igazuk van :-).

Du. a szél elállt, ismét motor be, majd jön egy kis gyenge szél (Ny-DNy Bf.1-2), motor ki és lassú vitorlázás 1csomóval ÉNy-ra,

Térkép:1353

Sembilan sziget mellett hajózok el.

Ebéd: sült rákszirom (már penészedik, ez itt olcsó ételnek számít)

Du. lassú vitorlázás

Vacsora: noodles

21LT POS(04-05N; 100-22E) 14,290MHz rádiózás, majd 14,292MHz, mivel a freki mások használták. HA5CAR, HA5HS, HA3MQ. Rossz terjedés, harmadikra tudták csak levenni a pozíciómat. Az időjárásról csak annyit hallottam, hogy Ny. Nem volt egy igazán jó összekötetés. Feri, HA3MQ nagyon jól jön, így értem, hogy a szél 5cs ÉK-ÉNy szél a köv. napokban.

Lumutot este hagytam el. Itt van marina is, illetve a kikötővel szembeni szigeteknél jó horgonyzóhelyek vannak.

Éjszaka esett az eső és nagy halászhajó forgalom (a szokásos). Egy esetben egy kivilágítatlan halászhajó majdnem nekem jött, nekem kellett kitérnem. Ma is a kokpitben töltöm az éjszakát, amikor a körülmények és forgalom engedi, kicsit alszok is. Hirtelen egy halászhajó motorzajára ébredtem. Teljesen kinyomtam a kormányt, így elkerültem az ütközést...

ÉÉK Bf.2 szél.

2008.12.20. (819. nap)

Könyv ajánló: Tania Aebi, Maiden Voyage. Most olvastam és jobb a szokásos élménybeszámolós Földkerülős könyveknél. Jól meg van írva! 1985-87 között az első amerikai nő és a legfiatalabb aki, megkerülte a Földet egyedül egy 26lábas sloop-pal. Nagyon jól bemutatja a jachtosok összetartását a világban, a csendes-óceáni szigetvilág hangulatát, a folyamatos hajókarbantartást. Az alaptézise, hogy fontos a ráérzés a hajóra, a tudás lassan-lassan jön. A jachtosok sajátos társasági élete: találkoznak, összebarátkoznak, majd elvállnak. A célok és a tervek különböznek. Az elvállás néha nagyon nehéz. Ausztráliától Máltáig barátjával, egy svájci szóló vitorlázóval, Oliverrel vitorláztak. Néha együtt a két hajó, néha csak a következő kikötőben találkoztak. Ez a történet igen eredeti!

1012 mbar, 28-35 fok,  Bf.1-2 ÉÉK, 1-2csomóval ÉNy-ra tartok,

07LT POS(04-45N; 100.07E) É szél van, nem tudok É-ra tartani, csak ÉNy-ra, CARINA széles hajó, emiatt nem tud élesen vitorlázni.

Reggeli: hagymás rántotta, keksz, multivitamin pezsgőtabletta.

Szeretem a nagy utasszállítókat, mert jól ki vannak világítva. Lassúbbak, és szerintem jobban figyelnek a kishajókra.

Délelőtt:

1.      3,5 nagy vödör vizet mertem ki a fenékből. Rájöttem az okára. Az fenékvíz-gyűjtő üvegszálas lezárása elrepedt, mikor dülöngél a hajó, itt jön fel a fenékvíz. Ezt eredetileg egy vízcsapdának képeztük ki, a legmélyebb pontján van egy nyílás, amin befolyok a víz, de azon nem tud „visszalötyögni”. A kézi vízszivattyúval szoktam üríteni, ami egy ideje nem üzemel...

2.      A középső rekesz lezáró deszkáját tartó léc eltört és egy újat csavaroztam fel és lakkoztam le. (Lásd. galéria)

3.      Olvasok.

Ebéd: keksz

Bf.1-2 É/ÉK szél, déltől P.Kendi sziget déli felére tartok, itt szeretném tölteni az éjszakát, ajánlották ezt a helyet nekem.

18LT-kor megérkeztem P.Kendi sziget déli feléhez és horgonyt dobtam (8,5m-en). POS (05-13,5N; 100-10,7E), szabadtüdőztem a horgonyt is ellenőriztem szokás szerint (iszapos), a part mellett sok a szép nagy korall. A parton beszélgettem egy halásszal, aki elmondta, hogy este bejön az erős ÉK szél és nagyon nyitott az öböl, jobb a Penang sziget déli homokos strandja. OK, ha megcsúszok átmotorozok, a táv innen 3,5tmf.

Este kitettem a négykapás horgonyt is (10m lánc, 20m kötél.)

21LT 14,290MHz rádiózás. HA5CAR, HA5HS,

5-8cs É-ÉK szél a köv. napokban a várható.

A kokpitben aludtam és éjjel 2330LT-kor felébredtem, közel a part. Megcsúsztam! Motor be, horgony fel, át a homokos strandra. Erős szembe hullámok és szél, de azért lassan haladok.

0100LT POS(05-15,3N; 100-12,9E) Hálóba akadtam, a hajó lelassult. Nem komoly 5perc és kint vagyok. Horgonyt dobok, hogy a halászoktól elnézést kérjek és mivel nem tudom hol van még háló…

Alvás.

03LT-kor a halászok ébresztenek. A horgonykötelem a háló kötél alatt volt, újabb bogozgatás.

Majd a halászhajó kapitánya angolul pénzt kér a kárért, amit okoztam. Mondom neki, hogy nincs pénzem, Singaporeból jövők és az előző szigeten a helyi halászok azt mondták, hogy OK ez a hely. Azzal védekezett, hogy a hajója ki volt világítva. A hajója teljesen máshol volt és tartottam a távot a hajójától. A halász majdnem sírt, adtam neki 20singapore dollárt. Erre már nem sírt. Elmondta, hogy hol horgonyozzak, és hogy errefele nincs több háló. Én most a halászhajók útvonalában voltam.

0330LT POS(05-16,2N; 100-13,8E) az új horgonyzó helyem.

2008.12.21. (820. nap)   (Arany vasárnap)

Around the World in a Teacup’: Peter Pan S/V egy 21lábas vitorlás kenu, Bennich Björkman tervezte és építette 3éven keresztül. 15 éve vitorlázik ezzel a hajóval a világban és most 74 éves. A hajó: plywood plusz üvegszál borítás, 400 pound ballaszt.

0800LT-kor ébredtem.

1010 mbar, 35-40 fok, Bf.4-5 ÉK, erős a szél még itt a horgonyzóhelyen is, ahol a közeli hegy kicsit leárnyékol.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka, multivitamin pezsgőtabletta

Pihenés, relaxálás, olvasás és pihenés

10LT csak egy orrvitorlával átvitorlázok a Rimau sziget déli horgonyzóhelyére. Egyre több a halászhajó és nagyon barátságosak. Integetünk egymásnak, én fényképezek.

A szigetnél horgonyt dobok (3,5m mélységben) és szabadtüdőzök, iszapos az alja, így nem látok sokat. Majd kiúszok a partra. Ez egy lakatlan sziget, de a halászok és a családjaik itt vannak, a gyerekek integetnek és én is nekik, a halászok kérdezgetnek, de most a nyelvtudásom nem elég, de nem is fontos.

13LT indulás a kikötő felé, most már nincs szembe-áramlat a csatornában, sőt később nyomni is fog az áramlás.

57 halászhajót számoltam a csatorna bejárata előtt. Mindenhol hajó és háló kerülgetni a szembe szélben nem túl könnyű. Ez kicsit olyan, mint a Körtéren a reggeli dugó vagy inkább a Sasadin 0730-kor. Szinte minden halászhajó integet, én is nekik. később jön egy halászhajó, akinek a kapitánya ad néhány rákot ebédre, majd az egész legénység és ő is szalutál (nem ez az első alkalom), én visszaszalutálok. Mit tehetnék? Hogy magyarázzam meg, hogy én csak vitorlázok, ennyi. Kicsit beszélgettünk, honnan jövök és hova megyek angol-malay keverékkel.

Továbbra is szemben szél, így motoroznom kell. Persze szembe hullámokkal.

Ebédre kisütöm a rákot. Lehet-e ennél finomabb: ilyen szeretettel kapott friss rák.

A híd előtt egy amerikai katamarán utolért és átkiabálva beszélgettünk. Hol a horgonyzóhely? Nem tudták. Mi a marina VHF rádió csatornája. Nem tudtam.

A város nagy és a híd, ami Pinang szigetet összeköti a szárazfölddel elég hosszú és látványos alatta átvitorlázni.

17LT-kor kikötöttem Tanjong City Marinában. Web: www.tgctmarina.com.my

A marinának 3 molója van és nekem 15 ringi naponta. Ha horgonyon állok, akkor a ’watchmen’-re és a ’watertaxira’ többet költök. Nincs jacht horgonyon.

Elsétáltam a Harbourmaster-hez és kitöltöttem a szokásos belépési nyomtatványokat, majd elmentem az Immigration irodába. Itt is kitöltöttem a szokásos nyomtatványokat. A szokásos szóvicc: hungary - hungry (magyar – éhes)... Kedves és kellemes emberek.

Miközben a marinában pakolásztam a vitorlákat, horgonyokat, stb. megismerkedtem egy holland párral, akik nagyon kíváncsiak voltak erre a fajta életre.

Vacsora a városban: Nasi Kandar, helyi étel, minimum tíz különböző szósszal öntik le és nagyon csípős. 4 ringi. A legolcsóbb étel itt 1,2 ringi, ami egy kis csomag rizs csípős öntettel és egy sült halfejjel, hasonló volt Indonéziában is.

A kifőzdében megismertem egy amerikai mászóval, aki mesélt nekem a Himalája mászásáról. Az új tendencia, a legjobb mászok a világban az alapbázisból megállás nélkül mennek fel 40-50 óra alatt. Nem alszanak, nem visznek magukkal hálózsákot, sátrat, szinte semmit. Éjjel is másznak, így nem kell heteket tölteni a magaslati körülmények alkalmazkodásához. Ez nagyon kockázatos, ha jön a vihar, akkor esélyük sincs...

A fickó nem engedte, hogy fizessek, meghívott a vacsorára. Köszönöm!

2 óra Internet, üzenet a családnak minden OK.

Este a marinában beszélgettem Dan-nel. 1994 óta vitorlázik egyedül. Januárban tervezi, hogy 

Éjjel naplóírás.

2008.12.22. (821. nap)

UNESCO World Heritage SitePenang, George Town, többmint 200 éves a városrész és azóta multi-etnikumú: kínai, malay, indiai és angol.

Pinang egy malay szó, jelentése betel-nut (bételdió). Captain Francis Light alapította, a British East India Company megvette a Kedah szultántól.

Látványosságok a George Town-ban: Queen Victoria Memorial Clock Tower; Cornwallis Erőd, ahol Captain Francis Light 1786-ban partra szállt; Esplanade Erőd; Városháza; State Museum (cak 1ringi, de nagyon érdekes); Art Galéria; St. George’s Templom; Quan Yin Temple; Kaptian Keling Mosque; Han Jiang Ancestral Temple; Khoo Kongsi; Yap Temple; Hock Teik Cheng Sin Temple; Mahamariamman Temple. Van néhány helyi modern galéria is, egyben én is voltam. Elég sok a bevásárlóközpont, (ami engem nem érdekel, ezeket most is kihagytam); Little India; King Street Temple; War Memorial, Kontar és környéke, Kínai negyed…

Látványosságok a szigeten: Snake Temple, Penang Hill, Butterfly Park; National Park, Botanikus kert,

Ételek: Rojak: Penang saláta. Helyi gyümölcsökből áll össze: cucumber, jicama, ananász, jambu air, guava, bean curd, cuttlefish, majd az egészre shrimp pasta (Hae Ko), barna cukor, chili, roasted belacan (shrimp powder), peanut. Ára : 3 RM

Char Koay Teow 3 RM, a kacsa tojás, kínai kolbász, tiger prawn extra pénz.

Az olcsó és laktató ételek a levesek. Sok féle van a közös bennük a noodles/rizstészta/tészta. Amit próbáltam és ajánlok: Koay Teon Th’ng, Wan Tan Mee.

Az édesség itt kisé különbözik az Indonéztől. Amikor a nevüket kérdeztem, akkor azt a választ kaptam, hogy senki nem használ erre neveket. Nincs minden süteménynek külön neve, csak általános összefoglaló nevük van. Túl sok az egyedi ez lehet az oka :-). Papana, santan néven lehet rendelni, általában a zöld színű finom. Ennél konkrétabbat én sem tudok írni :-).

Melaka, Singapore, Penang születésű kínaiak ételei: Nyonya cookingnak mondják ezt az irányzatot, ami a kínai és malay konyha keveréke, természetesen fűszeres. Gula Melaka (palm sugar), Buah Melaka, Cendol, Bubur Kacang, Acar Awak, Joo Hoo Char (sült cuttlefish)

Italok: che chao a jelentése green grass Hokkian dialektben, összepréselik a friss füvet és abból nyerik ezt a zöld levet, ami nagy hőség esetén jól hűsít! Ez egy kínai ital. Ára 70 cent

Honey Lo Han Kuo, malay helyi tradicionális frissítő ital, mézes kakaós gyümölcs darabokkal. Ára 1 ringi.

Cukornád lé, mivel Malaysiában is sok a cukornád, itt is népszerű ital. Ára: 1,3 ringi

Kopi Tiam: helyi malay kávézó, ahol eredetileg csak italokat szolgáltak fel. A kávét itt nem pörkölik, hanem vajban és cukorban égetik, más az íze. A jelenkor ’versenyében’ ezeken a helyeken árulnak már ’fast food-t’.

Közlekedés: sok a trishaws vagyis riksa, én alacsony költségvetésen vagyok, így minden felesleges luxust kerülök. Emellett nekem valahogy nem tetszene, hogy egy öreg 60-70 éves erőlteti magát és izzad, amíg én a napernyő alatt ülök. A kor tisztelete.

A 1940-től kezdve a jinrikskes megszűnt teljesen, szerintem ennek az oka, hogy lassabb volt.

Linkek:

www.tourismpenang.gov.my

www.pinangperanakanmansion.com.my

www.penangbirdpark.com.my

http://malaysia.sawadee.com

http://www.malaysia.com/

http://www.tourism.gov.my/

http://www.geographia.com/malaysia/

http://www.journeymalaysia.com/

http://www.lonelyplanet.com/malaysia

Könyv: Henri Fauconnier, The Soul of Malaya

Ma egész nap a várost jártam.. Fontos a sok séta, amikor a parton vagyok, kompenzálni kell a hajóban lévő mozgáshiányt. A nevezetességeket néztem meg illetve a helyi ételek, édességeket és italokat próbáltam ki.

Este átmentem a Tantrumra (58 lábas alu sloop), és Bruce-szal és Sallyvel beszélgettünk és iszogattunk.

Este internetezés a városban. Lassú a net!! Majd naplóírás a marina klubban hajnalig. Ma éjjel egyáltalán nem aludtam.

2008.12.23. (822. nap)

7-kor világosodott, gyorsan összepakoltam hegyi túrámra. A csomagolás általában: a laptop táskám és egy kis zacskó, csak a minimum.

A karácsonyt a Cameron Highlandon töltöm. Egy kedves család meghívott, hogy legyek velük Karácsonykor, de valahogy nincs kedvem egy másokkal karácsonyozni. Dzsungel karácsony, így majd nem fog annyira hiányozni az igazi Karácsony.

7:30-kor már a kompnál voltam, ami ingyen vitt át a szigetről a partra. Itt a Bistari buszállomáson 33 ringa-ért vettem egy jegyet a Cameron Highlandhez.

A buszon légkondi volt, így 6 órán át fáztam, ennyi volt az út.

A buszon megismerkedtem egy fiatal helyivel, Uda-val. Katolikus. Mesélt nekem az életéről, az iskolákról és a munkalehetőségekről. Egyre többen hagyják el a falut, váltanak élet stílust, és modern városi életet kezdenek.

A buszon volt egy svájci és egy portugál utazó is, aki hasonló céllal utazott a Cameron Higlandra, mint én. Beszélgettünk mindenről, de főleg Malaysiáról.

Ebédre cukorban, vajban sütött kukoricát ettem, egy buszmegálláskor.

Du 3-kor érkeztünk meg Tanah Rataba.

Szállást 8 rigáért találtam, egy hostel-ben, ahol így egy nagy közös előtérben aludtam, ezt nem nevezném szobának.

Sétáltam a városban, majd utána elgyalogoltam egy közeli hegyi buddhista templomba (Kong Wong Yea) és a Robinson vízeséshez is.

Vacsora: Nasi Kampung (3,5ringa), ez a klasszikus (átlagos) malay falusi étel. Rizs, zöldség és nagyon apró hallak kisütve olajban.

A hostelben lakott néhány más utazó is: egy 37éves koreai, akinek az angolja miatt a kommunikáció kicsit nehézkes volt, továbbá cseh, kanadai, ausztrálok, osztrákok és sok német.

Éjjel filmet néztünk a Dalai Lámáról.

Hideg van!!

2008.12.24. (823. nap)

Camenron Highland:

1885-ben William Cameron térképezte fel a hegységet és később róla kapta a nevét. A hőmérséklet itt hidegebb, mint Penangban: 14-21 fok. Több helyi mesélte, hogy a globális felmelegedés miatt melegszik ez a hely is! Néhány éve 10 fok volt, de évek óta 14 fok alá nem megy már a hőmérséklet.

Malaysia legnagyobb hegysége. Nagykiterjedésű dzsungel van itt, és kb. 100 éve elkezdtek itt létrehozni ültetvényeket: tea, eper és zöldség. Mostanra a hegyek egy része tele van farmokkal. Kb. 2000 dzsip van a környéken, mivel a farmokhoz vezető utak nagy része földút. Tanah Rata és Ringel a két nagyobb város itt.

Malaysia tea termesztésének ez az egyik központja! Van itt egy gyár is, de a csomagolás már a fővárosban, Kuala Lumpurban történik.

Ma részt vettem egy szervett Cameron Highland túrán. Mivel a kocsi, robogó bérlés drágább lett volna és egyedül a dzsungelben eltévedtem volna… Ez az én karácsonyom.

2-3 órát gyalogoltunk a dzsungelben, ahol megnéztük a világ legnagyobb virágját, majd fürödtem a hideg vízesésben. Helyi falu; néhány múzeum; és parkok; ültetvények (tea, eper). Érdekes és inspiráló egész napos túra volt. (Lásd. galéria)

A BOH tea ütetvényt 1929-ben alapították, így a teacserjék már 80 év körüliek, de ez még nem is számít idős teának.

Ebéd: kagyló, rizs, zöldség és sambal belacan petay öntet (ez a helyi specialitás, csípős és érdekes).

A dzsungellakók adtak leveleket az elfertőződött sebemre, nem szeretek mindig antibiotikum krémet használni. Szeretem a természetes gyógymódokat!

Három elfertőződött sebem is van, a nap végén már alig tudtam járni…

Karácsonyi vacsorám: Claypot rizs (4 ringa, alkudoznom kellett), ez egy Dél-Indiai étel. Egy kis agyagedényben sütik meg: olaj, foghagyma, ginger, zöldségek, rozs, csirke és még ki tudja mi. A szakács előttem készítette, így láttam, hogy mit is fogok enni.

A hostelben szenteste összegyűltünk a kocsma melletti tábortűznél és kellemesen beszélgettünk, majd 12 körül, fáradtan, elmentem aludni. Holnap a reggeli 6-os busszal megyek vissza Penangba.

2008.12.25. (824. nap)

Visszafele egy gyors busszal jöttem, 11-kor már a marinába voltam. Mivel az utolsó pillanatba foglaltam, így olcsó volt. Kifizettem a marinát, napi 15 ringa CARINA-ra.

A három elfertőződött sebem egyre csúnyább. Emiatt hőemelkedésem, lázam is van. Próbálok dolgozni a hajó körül, de a legkönnyebb feladat sem megy. Így inkább meditálok és filmet nézek a marina klub helységében..

Kínai ebéd a kínai negyedben 3,5 ringáért: Char Koay Teow. Tengeri étel noodlessel és speciális szósszal. 

Du. próbálom a szélgenerátort leszerelni az oszlopról, a saválló csavar és az alu szélgenerátor cső nagyon összegyógyult. Több szilion sprayt is próbáltam, majd átjött egy német hajós, segíteni. Holnap folytatódik a projekt!

Este Internet a városban.

 

Federation of Malaysia

Populáció: 24,4millió, ebből 23,8% kínai, 7,1% indiai

13 államból áll, kelet Malaysia: Sarawk, Sebak szigetek, Peninsular Malaysia: 11 állam. A 15. században Portugália gyarmatosította Malaccat. A 19. századtól már Anglia dominál. Pinang, Malacca, Singapore koronagyarmat, Sarawk sziget magántulajdon. 1842-ben a Brunei szultán adta a Brokke családnak. Sabah: 1880-ban a Brithish North Borneo Company megvette; Labuan: 1846 óta angol gyarmat.

1930-as évektől erősödő függetlenségi mozgalmak, a IIWW Japán elfoglalta, és a gerilla háborúk ezalatt szerveződött, 1948-60 Malayisa Kommunista Párt befolyása.

1957-től független; 1963-ban létrejön a szövetség

A malay népesség mellett nagyszámban élnek itt kínaiak és indiaiak. A 19.században ,az ipari forradalom alkalmával jöttek és maradtak. A populáció: 19 millió (1997) és nagyon gyorsan nő! A gazdaságban a kínaiak dominálnak, ami társadalmi feszültséget okoz.

Bumiputras – a ’földfiai’ vagyis a malayok

Nyelv: malay, angol, kínai, tamil, punjaki

A malay nyelv szinte megegyezik teljesen az indonézzel.

Pénz: ringi, cent

1 USD = 3,5 ringi

A gazdaság nagyon gyorsan fejlődik!

Bója rendszer: IALA ’A

A Malacca StraitWest Peninsalar Malaysia a legnépszerűbb vitorlás túra hely a környéken, mivel ez az út vezet Thailand és Sri Lanka felé! 7 állam van itt: Johor, Melaka, Samilon, Selangor, Kedah, Perak, Perlis

Weben:

http://www.noonsite.com/Countries/Malaysia/Penang

Belépési kikötők: Johor Bahru (közel van Singaporehoz és sokkal olcsóbb, sokan itt állnak meg inkább emiatt, van marina is), Melaka (nincs marina), Port Klang (Royal Selangor Yacht Club), Lumut (Lumut International Yacht Club), Pinang, Langkawi (ez a túrázok fő megállóhelye, Rebak Marina, Little Diamond Marina, Langkawi Yacht Club és sok jó horgonyzóhely emellett),Kuah

Marinák Pelangban:

1. Marina Butu Uban
Marina Batu Uban is not a full-service marina, but Jabatan Laut officers are helpful, when they have time from their official duties, and have helped cruisers find services ashore including facilitating hire of motorbikes or cars. The Marina has no seawall; wind wave and wake from commercial traffic burst fenders on one occasion. Skippers are advised to make sure their mast is not aligned with their neighbor’s.

2. Tanjong City Marina, Weld Quay, 10200, Penang,
Tel:+604 2102334, VHF Channel 20, 68, 69
info@penangport.com.my
New marina managed by the Penang Port Sdn Bhd (PPSB) with 140 berths for smaller vessels and 20 berths for super

yachts. Latitude:5° 25' N, Longitude: 100°21'E. (Penang Pilot Channel 12 - may assist to alert the marina). Basic facilities of electricity and water with more facilities to come.

 

Kaptam egy történetet egy ismerőstől:

Az amerikai üzletember egy kis mexikói faluban üdült. Éppen a mólónál bóklászott, mikor kikötött egy sajka, benne egy szál mexikói. Kiszállt a mexikói, és a vállára kanyarított három-négy szép tonhalat.

Az üzletembernek megtetszettek a tonhalak, és megvásárolta őket.

"Mennyi ideig voltál a tengeren, halász?" kérdezte, miután leszámolta a pénzt.

Nem túl sokáig, válaszolta a mexikói. Legfeljebb néhány órát. Jó a kapás errefele.

"Aztán miért nem maradtál kinn tovább?" érdeklődött az üzletember.

Minek azt, mondta a mexikói. Így is épp eleget fogtam, a családomnak megvan a napi betevő.

"És a maradék időben mit teszel?" firtatta az amerikai.

Hat sokáig alszom, aztán ugye halászok egy kicsit, játszom a gyerekekkel, ebed után sziesztázok az asszonnyal, délután meg bemegyek a faluba, hogy az amigokkal borozgassunk és gitározgassunk. Elfoglalt ember vagyok én, senor.

Az amerikai elhúzta a szájat.

"Szerencsed van, komám. A Harvardon diplomáztam, és pontosan tudom, mit kell tenned. Halassz kicsit többet, és a haszonból vegyél egy nagyobb hajót. Azzal fogjál meg több halat, és vegyél meg pár hajót. Mikor összegyűlt egy kisebb flotta, köss szerződést a feldolgozóval, és szállíts neki közvetlenül, de ne hagyd, hogy átvágjon. Ha jól csinálod, nem sokára magad is nyithatsz feldolgozó üzemet. Ellenőrzésed alá vonhatod a szállítmányozást is. Elköltözhetsz ebből a porfészekből Mexikóvárosba, aztán Los Angelesbe, végül meg New Yorkból irányíthatod a vállalatbirodalmad."

A mexikói hallgatott egy ideig, aztán megkérdezte: Hány év alatt lehet ezt megcsinálni?

"Hát, tizenöt-húsz év biztos elég rá," felelte az üzletember.

És aztán?

"Aztán jön a legjobb rész," mondta az üzletember. "Mikor szép kövér a haszon, részvénytársaságot alapítasz, piacra dobod a vállalat papírjait, eladod őket, és irtózatosan meggazdagodsz. Milliárdos leszel, komám."

Aha, milliárdos. És utána?

"Utána visszavonulhatsz, vehetsz egy házat egy kis tengerparti halászfaluban, ahol sokáig alhatsz, halászgathatsz kicsit, játszhatsz a gyerekekkel, sziesztázhatsz kedvedre az asszonnyal, estenként meg bemehetsz a faluba és az amigokkal, addig borozgathatsz és gitározhatsz, amíg csak kedved tartja."