Malaysia

(folytatás: az utolsó nap)

2008.12.26. (825. nap)

John Perkins könyvek: Confessions of an Economic Hit Man és The Secret History of the American Empire

http://www.gazdasagibergyilkos.hu/

http://www.johnperkins.org/

Reggeli: puttu és mayung. Ezek rizsporból készülnek, ilyet majd CARINA-n is tudok majd készíteni. Egyszerű és finom indiai édesség.

Reggel átvittem a szélgenerátort a saválló oszloppal Richardhoz (Muggert jacht). Ő ráhegesztett egy fémrudat csavar fejére, ezután már elkezdett forogni, majd beletört. Szóval le tudtam végre venni a szélgenerátort az oszlopról :-). Ezután Richard menetet vágott a saválló rúdba egy másik helyen, mostantól azon keresztül tudom a hozzáfogatni (így biztosítani) a

generátort a rúdhoz. Ez 1,5 óra munka volt. Köszönöm Richard! Richard német, a felesége török, együtt hajóztak egy nagyon jó vashajóval a Földközi-tengerről a Vörös-tengeren és az Indiai-óceánon keresztül ide.

Majd bementem a városba, vettem gyertyát a motorhoz és a gázpalackot is elvittem tölteni, amiért majd holnap mehetek.

Ebéd: Curry Mee (2,3 ringa), ez egy kínai leves, ami itt a legolcsóbb és nagyon laktató. Az érdekessége, hogy minden kifőzdében kicsit máshogy készítik, így még nem unalmas az íze.

Délután:

Átvizsgáltam a Tohatsu külmotoromat, tisztítottam, belül lefújtam szilikonnal és gyertyát cseréltem. A gyertyákat átválogattam és néhányat letisztítottam.

Kijelentkeztem a kikötőmesternél, és a vámnál, az útlevél pecsétet holnap kapom meg.

Mosás: már minden pólóm koszos.

A beépített motor próbája, a vízhűtés OK.

A jobboldali koporsóágy átpakolása. (Itt is beázok!)

Ma elég sokat mentem zuhanyozni forró vízzel, az elfertőződött sebemet mosom át szappannal.

A szélgenerátorban kicseréltem a vezetéket és a csatlakozókat és újra bekötöttem, majd szilikon spray fújtam rá.

Este elmentem a Tesco busszal vásárolni. Kb. egy órán keresztül vásároltam, majd szintén a Tesco busszal mentem vissza a marinába.

A marina klubhelyiségében egész este foci megy.

Éjjel Internetezés a városból.

Malaysia, PenangThailand, Phuket, 200tmf

A decemberi széltérképek (pilot chart) alapján 20% szélcsend, 60% ÉK, K 15 csomós szél. Az ÉK monszun alatt (Nov.- Márc.) a legkedvezőbb az időjárás ezen az útvonalon.

Útvonalterv: WP1(05-25,5N; 100-20,8E); WP2(05-30,5N; 100-19,2E); WP3(05-35,7N; 100-12,2E); WP4(06-00,8N; 99-51,4E); WP5(06-09,7N; 99-41,5E); WP6(06-32,5N; 99-24,9E);

WP7(07-09,2N; 98-54,2E); WP8(07-22,5N; 98-43,0E); WP9(07-37,9N; 98-27,6E); WP10(07-46,5N; 098-24,9E);WP11(07-48,1N; 098-22,8E);WP12(07-49,4N; 098-22,0E)

Nagyon sok kis sziget van, ezeket kerülgetnem kell: Seantag, Langkawi, Ko Chuku, Hin Daeng, Ko Racha Yai, stb. emellett sok jachtos mondta, hogy rengeteg a halászhajó a környéken, ez főleg éjjel az egyik nehézsége a következő szakasznak (ismét kevés alvás).

Marinák a Phuket szigeten:

1. Phuket Boat Lagoon Marina http://www.phuketboatlagoon.com

2. Yacht Haven Marina: http://www.yacht-haven-phuket.com/

3. http://www.hotelthailand.co.th/phuket/phuket_info.html

4. http://www.phuket.com/

5. Royal Phukat Marina: http://www.royalphuketmarina.com/

http://www.phuket.com/sailing/marina.htm

A Yacht Haven Marina felajánlotta, hogy ingyen használhatom a kikötőjüket. Köszönöm!

2008.12.27. (826. nap)  Újhold

Egy ‘adventurer’ (kalador és tengerész): Dr. David Henry Lewis (1917-2002) könyvei:

1. We, The Navigators - A Csendes-óceáni szigetlakók hagyományos navigációjáról

2. The Ship Would Not Travel Due West - 1960, az első single-handed (szóló) trans-Atlantic yacht versenyen egy 25 lábas hajóval indult, harmadik lett, de igen sok műszaki probnlémája volt, például nem sokkal a rajt után elvesztette az árbocát; Plymouth, UK - US East Coast

3. Daughters of the Wind - Ő volt az első, aki katamaránnal Földet került, hajó neve: Rehu Moana, 1964-ben a single-handed trans-Atlantic versenyen indult, majd a családja az USA-ban csatlakozott hozzá, a fokokat kerülték meg. Tahiti és Új-Zéland között nem használt kompaszt, szexánst és kronométert, csak a hagyományos szigetlakók által használt több ezer éves navigációt.

4. Ice Bird - Az Antarktisz single-handed földkerülési kísérlete. egy kis vashajóval. Indulása után 13 hétig nem hallottak róla. Nagyon sok műszaki problémája volt, elvesztette az árbocát, majd később fel is borult, így vissza kellett mennie Fokvárosba.

A marinában a pozícióm: (05-24,85N; 100-20,60E)

Délelőtt a hajó alját tisztítottam, itt gyorsan algásodik. A marina vize nagyon koszos, és tegnap este hatalmas vízi emlősöket is láttam, talán patkányt. Szóval ez az egy órás munka nem volt a túl kellemes...

Elmentem a gázpalackért is (2kg, 12ringi), jó hogy van néhány adapterem, mert amúgy nem lehetne tölteni a palackot. Majd Immigration Irodába mentem egy pecsétért. Végre indulhatok! Ez a marina a legolcsóbb a térségben, nem csak szerintem, de több jachtos is megerősített ebben, ezért a marinában elég sok a hajó.

Utolsó ebéd: kínai leves és maláj kávé. Majd pénzváltás és pakolászás a hajóban. Egy motoros jacht indiai skippere segített visszatenni a szélgenerátor állványt a helyére. Egyedül nem ment volna.

11:00LT dagály van, és utána 3órával kezd az áramlás iránya É felé fordulni, így csak 13 után indulok el. Előtte búcsú az ismerős jachtoktól és dokkmestertől.

Motor be. A szél Bf.2-3 ÉÉNy. Az első órában motoroznom kellett, amíg ki nem értem a szorosból. Nagy a hajófogalom. Ez hajózási útvonal, itt nem szabad cirkálni. Igaz a motor mellett a nagyvitorla fent volt és az is segített. Majd motor ki és csak vitorlázás. El kell hagynom a szoros 20 tmf-es környezetét, mert az áramlat iránya 6 óra múlva változni fog és a szoros közelében erősebb 2-3 csomós is lehet.

Vacsora: bagett és sajt.

21LT-kor nem tudok rádiózni a magyar körrel. Sok a halászhajó és Bf.4-5 szélben teljes vitorlával negyedben vágtatok. Nem akarok lassítani, mert el akarom hagyni a halászokat.

23LT nagyvitorla reffelés, már Bf.5 fölötti pöffök is vannak.

Reffelés közben történt egy kis baleset. A rövid nagy hullámok miatt CARINA össze-vissza ugrált, az erős szél miatt meg dőlt. Megcsúsztam. Nem voltam kikötve és éppen nem kapaszkodtam. A korlát fogott meg, a lábam már a vízben volt. A bal térdemet erősen beütöttem, nem bírok ráterhelni. A reffelést befejeztem és a kabinban pihentem egy kicsit. A jobb combomon van egy csúnya elfertőződés és most a bal térdem is sérült.

Hajnalban a szél legyengül Bf.3-4-re reffelés ki. 3-4 csomóval vitorlázok (negyed) 300-ra., Most már nem csak halászok, nagyhajók is vannak a közelben.

2008.12.28. (827. nap)

Hanns Lindemann is egy híresebb ’adventure’ hajós volt. Ő az 50-es években egy vitorlás kenuval kelt át Atlanti-óceánon.

09LT POS(05-58N; 099-32E)

1010mbar, 35fok, Bf.2 ÉNy, 2csomóval vitorlázok Ny irányba.

Reggeli: baget, sajt, hagyma

Lassú vagyok, már hajnal óta jól látható Langkawi sziget.

Délben 1,5csomóval 280-ra tartok..

Ebéd: alma, narancs, ananász és aloe vera

Du. Malay Metro-t olvasok: http://www.thestar.com.my/metro/north

A tegnapi zúzódás már nem fáj.

Du. egy kicsit motorozok, keddig meg kéne érkeznem, mert utána a check-in díja magas.

Egész nap halászhajók a távolban.

Este sötét felhők és villámok a közelben.

21LT POS(06-21N; 99-07E); 14,290MHz rádiózás,

Összekötetés: Rudi, HA5HS; Laci, HA8RD

Időjárási infok: ÉNy gyenge szél a következő napokban.

Este erősödik a szél, éjjel a vihar is utolér. 5 másodperc alatt Bf.5-6-os DNy-i szél. Fok le és grósz reff.

30 perc múlva vége s az esőnek és a szélnek. Ismét Bf.1-2 ÉNy.

Sok halászhajó ma éjjel is 30 perces alvások.

Éjjel elhagytam Ko Butang és Ko Rawi szigeteket.

2008.12.29. (828. nap)

Charter hajózás Thaiföldön:

www.sunsailasia.com

www.epic-charters.com

www.asia-marine.net

1010mbar, 32fok, Bf.1-2 É, gyenge a szél és esik az eső. Néha 1-1 halászhajót látok a távolban, most nincs sok.

Reggeli: lekváros kenyér,

De. eseménytelen.

Ebéd: rántotta kenyérrel, AUS óta nem ettem kenyeret, mert Indonéziába drága volt és Szingapúrban nem vásároltam, mert ott minden drága. Malajziában olcsó a kenyér, így van bőven, és nem is rossz.

Du. Ko Ha Yai szigetek mellett vagyok. Nagyon elállt a szél így motorozok.

19LT POS(07-13N; 098-41,9E). Totális szélcsend, de nem motorozok, hanem most várok.

A kis halak ugrálnak körülöttem, ma is szép a naplementém.

21LT POS(07-14N; 098-41E) 14,290MHz rádiózás.

Összekötetések: Karesz, HA5CAR; Feri, HA3MQ; hallottam nagyon gyengén másokat is, de nem értettem a hívójelüket. Nagyon rossz volt ma a terjedés, de Ferit jól hallottam.

Időjárás info: 8-10cs É-ÉK szél várható a köv. napokban.

2130 jön egy gyenge déli szél, majd folyamatosan erősödik.

24LT Bf.5 ÉK reffelnem kell a nagyvitorlát.

01LT Reff ki, gyengül a szél. Egyre több a halászhajó. Közeledek Phukethez.

Hajnalra eláll a szél. Motor be, még délelőtt meg szeretnék érkezni.

Itt általában mindig szembenszél van és most az is gyenge. Azért a nagyvitorla fent van rásegít a motorra.

2008.12.30. (829. nap)

A szomáliai kalózok: http://index.hu/24ora?s=szomalia

Nagyon aktívak mostanában, a legtöbb túrázó arra hajózik vissza Európa felé.

1010mbar, 32fok, Bf.1É, 3cs ÉNy-ra,

Reggel olvastam a Sea Yachting magazint: www.seayachting.net

Az utolsó mérföldeken ismét vitorlázom.

10LT POS(07-49,4N; 098-21,1E) Lehorgonyoztam Ao Chalong öbölben. Glen érkezésemkor dingivel CARINA-hoz jött, majd kávézás a katamaránján.

Kivitt a partra a dingijével és én elmentem hivatalosan bejelentkezni. Immigration, Custom és a Harbour Master.

Majd néhány jachtossal és Glennel a parti bárban ittam egy sört. Találkoztam a spanyol 52éves (harmincnak néz ki) Abennel, aki 9éve él a 27lábas hajóján a kutyájával. Úgy véli, hogy már nem tud többé szárazföldön élni.

Majd Interneteztem egy kicsit egy bárban.

Megérkeztem Thaiföldre!

2008.12.31. (830. nap)

Big Buddha: http://www.mingmongkolphuket.com/

Kora reggel átjött Graham, a Nomadlife-ról. A Nomadlife-fal Panamában, Tongában és Fijijn találkoztam. Az öbölben több ismerős hajó van, még Panamából (2007. ápr.).

Reggel ismét Glennél kávéztam. Utána bementem a városba és felsétáltam a kilátóhoz (a Nagy Buddhához), majd később elbuszoztam a Phuket városba is.

Kicsit sétáltam a városban és elmentem néhány parkba, a piacra és tengerpartra is, ahol a szilveszteri bulit szervezték. Nem akarok itt szilveszterezni. Megkóstoltam 10 féle különböző hernyót, csótányt és egyéb bogarat, ami szerintem nem is rossz! Édes és finom a Uligamu nevű helyi gyümölcsöt.

Késő délután visszamentem Ao Chalongba.

A Szilveszerem:

Buli a parton hajnalig. Éjfélkor egy kis tűzijáték - kis város, ez nem Patong. A csinos thai lányok a bárban és később a night-club-ban nagyon jó hangulatot teremtenek a táncukkal. Mindig mosolyognak és nagyon pozitívak.

Ha gazdag fehér vagy (nem baj, ha nagyon idős), könnyen találhatsz nagyon fiatal thai barátnőt. Itt a lányok próbálják a pasikat felszedni, nagy a szegénység és ettől remélik a boldogulást. Szinte minden idős jachtosnak van helyi nagyon fiatal barátnője. A szakállam és a szakadt ruhák miatt én nem vagyok célpont :-)

2009.01.01. (831. nap)

Reggel kávéztam Glennel a hajóján, majd elmentem Patong városba, ahol az ajándékba kapott horgászfelszerelést átvettem. Köszi Péter a szállítást! Köszönöm a Haldorádó horgászportál, horgászbolt és horgász webáruháznak (http://www.haldorado.hu/) a profi felszerelést, mostantól talán több halat ehetek!

Este röviden Interneteztem, korán menten aludni!

2009.01.02. (832. nap)

Reggel átmentem Glenhez kávézni és beszélgetni ez délutánig tartott, közben megnéztünk egy filmet a vitorlázás témában. Glen egy ausztrál farmer, aki eladta a házát és vett egy katamaránt a barátnőjével. Mesélt egy barátjáról, aki egy 36 lábassal túrázik, minden resortban megáll és munkát keres. Csempézés (csempével :-) a szakmája és sokszor kap néhány hétre munkát a resortokban, ő így finanszírozza a vitorlázását. Délután a CARINA körül pakolásztam, majd bementem a városba Internetezni és vacsorázni. Glennel összefutottunk a városban és beültünk a part menti bárba egy sörre. Itt találkoztam Jannal (Atair, Feeling 345), akivel Fijin, Vanuatun és Darwinban is találkoztam és e-mail-ezünk is azóta, szóval kellemes találkozás volt!

Ő is Sri Lanka felé fog indulni januárban.

Este Glen katamaránján filmet néztünk.

2009.01.03. (833. nap)

Mostanában hallottam, hogy nemrég nyugdíjazták Lékai Tamás és Dr. Schláth János tengerészkapitányokat. Ők igen sokat tettek magyar tengeri hajózásért. Engem is ők vizsgáztattak a tengeri képesítésem megszerzésekor.

Kora reggel 7-kor indultam, néha vitorláztam, néha kicsit motoroztam. A táv Ao Chalong -

Yacht Haven Marina 25 tmf volt, aminek nagy részén É volt az irányom és a szél ÉÉK-i volt (szinte szembeszél). 8:30-tól az árapály áramlás segített egészen 17:00-es érkezésemig.

Yacht Haven POS (8-10,2N; 098-20,17E)

Érkezésemkor Zara, a marina managere, kedvesen fogadott és megmutatta, mit hol találok. Ingyen állhatok a Yacht Haven Marinába, még december végén hívtak meg ide.

A marinában volt néhány ismerős Szingapúrból és egy itt maradt Blue Water Rally-s hajó is. A Blue Water Rally már elindult néhány napja Sri Lanka felé.

Este Internetezés és egy olcsó vacsora egy helyi kifőzdében.

Hajnali 3-kor feküdtem le.

2009.01.04. (834. nap)

A Richter-skála szerint 7,2-es erejű földrengés rázta meg Kelet-Indonéziát, közölte az indonéziai meteorológiai és geofizikai intézet. Helyi idő szerint vasárnap hajnalban, háromnegyed ötkor mozdult meg a föld Új-Guinea szigetének nyugati felén. A földrengés epicentruma Manokwari várostól 135 kilométerre délnyugatra a Csendes-óceánon volt, fészke pedig tíz kilométerre a tenger feneke alatt. Az amerikai földtani intézet (USGS) 7,6-es erősségűnek mérte a földrengést, amelyet félórával később még egy 5,1-es erősségű utórengés követett. Az erős földrengések következtében a 167 ezres lélekszámú Manokwari városban összeomlott egy szálloda, a romok alól eddig három holttestet húztak ki, köztük egy kislányét. Tizenkilenc embert ápolnak kórházban csonttörések, zúzódások, vágások és egyéb sérülések miatt.

Reggel elkezdtem kitakarítani a hajót. Ismét van csótányom, nem értem, valószínűleg berepültek még Baliban, és elkezdtek szaporodni. Azért még nem vészes a helyzet.

Majd Muszlin átjött és hozott csavart a kormányomhoz, egy kicsit lötyögött és a szokásos 3-6 hónapos ellenőrzést és ilyesmit megejtettem. (Hosszú lenne részletesen leírni:-)

Majd minden rekeszt leellenőriztem: az orrban nem ázok be. Beázok: az első ablaknál és a jobb oldali koporsóágynál.

Ebéd egy helyi kis étkezdében, rizs (30 baht), zöldség és rák (0,9 USD). Délután elmentem könyvet cserélni, és végre megvan most már: Handling Small Boats in heavy Weather, Frank Robb. Majd vettem 60 l vizet (90 baht), itt a vizet szűrni kell és nincs szűröm (egy nagy jachtra ajánlott a szűrő.)

Majd Muszlinnal elmentem sétálni a közeli faluba, ma vasárnap van, kell egy kis pihenés is. Az marina úszómedencéje kicsi, szóval azt kihagytam.

Este esett, ezért röviden neteztem. Kicsit betegnek érzem magam (ezért gyógyszert vettem be).

A napelem nagyon jól tölt, csak a napelemmel 13,6V körül van már az akku!

2009.01.05. (835. nap)

Arun (kiejtése Áron): egy ősi indonéz mitológiai alak, aki a kis faladikjában lakott és járta az Indonéz szigeteket. Sulawesi szigeteken voltak és vannak olyan hajósok, akiknek nincs házuk, hanem egy kis fa vitorláson élik le az életüket. A szárazföldre csak kereskedni mennek.

Ma mellém áll az Octopussy nevű 40 lábas sloop, Burma-ból jött. A Burmai vitorlázás szabályai:

engedély a hajóra 2000 USD, emellett minden személy után is kell fizetni. A hajón egy hatósági személy van folyamatosan (neki napi 20 USD-t kell fizetni). Emiatt a túrázok nem vitorláznak fel Burmába, csak néhány gazdag szuper jacht megy fel.

Alapvetően ma nem tudok dolgozni a hajó körül, csak fekszem és próbálok pihenni. Gyógyszerek (lázcsillapító), balzsamokat, ginseng és kamillatea mézzel., tegnap este megfáztam (láz, torokfájás).

Nap közben meglátogatott Muszlin néhányszor és adott egy nagy seklit a horgonyomhoz, az előzőt elvesztettem (de a horgonyt nem!).

Andrea és a haverja, egy olasz charter skipper is meglátogatott, aki egy olasz csoporttal hajózott itt. Kicsit beszélgettünk a Karib térségről, ő ott szokott vitorlázni csoportokkal.

Vacsora a helyi kifőzdében egy forró leves. Nagyon beteg vagyok, magas lázam van. Az indulási időpont bizonytalan.

Thailand Királyság

Területe: 513,000 km2

Népesség: 63 millió, 80% thais, 10%kínai, 3%malay emellett mons, khmers

Ny Thailand belépési kikötői: Satun, Kantang, Phuket, Krabi

1hónapos vízum belépéskor kapható.

Idő: UTC+7ó

IALA A Bójarendszer

Pénz: baht, satang,

Nyelv: A nyelv nagyon különbözik a többi DK Ázsiai nyelvtől. Olyan, mint egy kínai nyelvjárás. A thai karakterek miatt nehéz tanulni. Az ae, ii, ai, o, oe, u, uu, k, kh, p, ph, r, t, th kiejtése teljesen más. Először ezt kell megtanulni.

Hello, Jó reggelt!, Viszlát! – Sawat dii khrup

Étel – Ahaan

Nem – Mai chai

Igen - Chai

Köszönöm – Khawp khun khrup

Története:

i.u.5-7sz a thai nép Dél-Kínából vándorlt ide. A 13-.századig ez a Khmer császárság része volt, majd ezután megalakították a független monarchiájukat.15sz közepéig Ayutthaya

Kiráyság, ekkor alakul ki a thai nemzet.

1767-től Chakri dinasztia uralkodik a jelenig. 1782-ben koronázták meg King Rama I:

Ekkor vált Bangkok a fővárossá.

Soha nem volt gyaramtosítva.

A WWII-ban Japán elfoglalta, majd a háború után visszanyerte függetlenségét az ország.

Vallás: a népesség 90% teravada buddhista

Linkek:

http://www.tourismthailand.org/

http://www.lonelyplanet.com/thailand