Thaiföld

(folytatás)

2009.01.06. (836. nap)

Mostanában a load-path technológia a legnépszerűbb a laminált vitorlák készítésére (a legújabb technológia az UK Ultra). A dacron vitorlák messze a legnépszerűbbek a túravitorlázok körében, és aramid, kevlár vitorlákat szinte csak a versenyhajók használnak, ezeket ’3D vitorláknak’ is hívják. A laminálás és vitorlakészítés egy nagy vákuum asztalon történik melegítéssel (400F). Nem részletezem a rétegeket :-). Az ABN Amro vitorlája a Sydney-Horbart (2008) versenyre ezzel a technológiával készült, a költsége: 850,000USD volt! A jövő vitorlája és a vitorlák tervezésének és gyártásának irányvonala: minél könnyebb és minél erősebb.

Beszéltem Zaraval, a kikötő vezetőjével és mondtam neki beteg vagyok. A medencét javasolta gyógymódnak :-)

Elmentem a falusi és a kikötői hajósboltokba, a szilikonok nagy része több, mint egy éves. Hallottam, hogy valaki vett és teljesen be volt száradva. Itt inkább nem vásárlok.

A marinába is körbe sétáltam, vannak itt is szuperjachtok. Johan (egy fiatal indonéz , akivel tegnap ismerkedtem meg), szakács az egyik klasszikus ketch szuperjachton. Adott főzési tippeket :-). A hajó360,000USD/hét, szóval csak az igen gazdagok használják. Pl. Bill Gates volt rajta néhány éve a barátaival. A vendégek gazdag amerikai színészek, sportolok és üzletemberek (TV csatornák tulajdonosai stb.).

A marina egyébként csendes a legtöbb túrázó már elindult tovább, már csak inkább a charterhajók vannak itt.

Próbálok meggyógyulni, mert így nem tudok dolgozni, a munka minősége nagyon rossz lenne. Sok folyadékot, főleg teát iszok.

Muszlin adott kölcsön egy könyvet Thaiföldről: SAIL THAILAND (guide).

Két teljesen különböző vízen lehet Thaiföldön vitorlázni:

1. Gulf of Thailand (dél-Kínai tenger). A DNy monszun idején (május és október között) ez a kellemes oldal

1.1 Samui régió: Koh Tao (a legjobb búvárhely az öbölben), Ang Thong National Park (vad majmok és denevérek, barlangok és csodálatos panoráma), Koh Phangan, Koh Samui szigetek (több mint 4 millió kókuszfa van itt!).

1.2 Pattaya régió: az előnye, hogy közel van Bangkok, a főváros. Kocsival 3 óra. Itt található a Royal Varuna Yacht Club és itt komoly vitorlás élet van. A közeli szigetek: Koh Larn, Koh Phai, Koh Rin, Koh Samet, Koh Kut, Koh Chang. A Chao Phraya folyón fel lehet hajózni, ami szintén érdekes lehet (Temple of Dawn)

2. Andaman Sea (Indiai-óceán)

2.1 Mergui Archipelago Myanmar: 800 sziget, aminek nagy része érintetlen, azt mondják ez talán az utolsó érintetlen paradicsom! A szigetek nagy részén érintetlen dzsungel van és a víz alatti világ mesés, sok az épp hatalmas korall. Ezek a szigetek lakatlanok, itt csak a tengeri nomád emberek élnek, a nevük ’Salones’ vagy ’Mawkun’. Saját nyelvük van, fa hajókban laknak a családjukkal (kutyákkal, macskákkal). Alapvetően halat, tengeri uborkát esznek, a többség Loughborough és a Hstings szigeteken hajózik szigetről szigetre. Ők a valódi ’Sea Gypsies’, akik a szigeten vizet gyűjtenek és néha vad állatokat fognak el.

A sziget meglátogatásához külön hajózási engedély kell és egyéb szabályozások is vannak.

2.2 Similans: Phukettől 60tmf-re van ÉNy irányba. Ezt a legtöbb túrázó meglátogatja, mivel búvárparadicsom! ’Marine National Park’ Kilenc fő szigetből áll a szigetcsoport.

2.3 Phuket Ny-i fele: szép strandok, de jellemzően ezen a részen sok a étterem, szálloda és turista.

2.4 Langkawitól északra lévő szigetek: Tarutao, Butang Group, Koh Bulon  Group, Koh Phetra, Koh Liang, Koh Lanta,

2.5 Phuket K-i fele: sok sziget, jó horgonyzó helyek, az É felén nem jó a vízalatti láthatóság, a D-i felén már jó.

2.6 Phi Phi szigetek: azt mondják, hogy ez a világ három legszebb szigetének egyike...

2.7 Krabi és a Koh Dam Group,

2.8 Phang Nga bay: nem jó búvárhely, de szépek a kis szigetei.

Egy külföldi jacht maximum 6 hónapot tartózkodhat itt, de ha mindent látni akar, akkor ez is kevés...

2009.01.07. (837. nap)

Asia Yacht Charter: www.asiayachtservices.com

A 70-es és 80-as években Thaiföld a hippik paradicsoma volt. Okai: ebben az időben itt legális ópium házak voltak és mindenféle más drogot is könnyen és olcsón be tudtak szerezni. Plusz a lányok, (úgy mint most is) igen barátságosak voltak! Ezután elkezdtek építeni nagy, első osztályú szállodákat, és sok minden megváltozott…

Átállok a B mólóról az A mólóra, mert valaki beáll a helyemre.

Munkák:

Az első ablakot szigetelem siklaflex 291 és vízálló szilikont használok hozzá.

Kisebb ragasztások contact cementtel.

Üvegszál és poliészter munka oldalt és elől, mert néhány helyen jött be a víz.

Korlát ragasztás epoxival és szigetelése siklafelx 290-gyel

Délután átjött Natalia egy francia 33 éves hölgy, a hajója Maryjan SY, egy öreg vashajó, ami most elég szépen fel lett újítva. 7 hónappal ezelőtt a barátja meghalt a szigeten motorbalesetben. 2 éve vitorláztak ide Franciaországból (Vörös-tenger és Indiai-óceán), és mivel nem volt pénzük, itt ragadtak és keményen dolgoztak, hogy a következő szakaszra legyen pénzük.

Vacsora a helyi kifőzdében, majd éjjel Internet.

2009.01.08. (838. nap)

Vitorlás események a környéken:

Sail Indonesia: www.sailindonesia.net

Boat Asia: www.boat-asia.com

Boat Thai: www.boat-thai.com

Raja Muda Regatta: www.rmir.com

Royal Langkawi Int. Regatta: www.langkawiregatta.com

Kings Cup Regatta: www.kingscup.com

Phang Nga Bay Regatta: www.bayregatta.com

Top of the Gulf Regatta: www.topofthegulfregatta.com

Phuket Raceweek Regatta

Koh Samui Regatta: www.samuiregatta.com

China Sea Race: www.rhkyc.org.hk/chinasearace.htm

17th President Cup: www.manilayachtclub.org/prescup/

Ma már jobban vagyok!

Vettem 40l üzemanyagot és 40l vizet.

Munkák:

Árboc beállítás, majd a spannert zsíroztam és védő csövet is tettem köréjük.

Ebéd: leves a faluban egy kis helyi étteremben.

Du. a szélgenerátort bekötöttem és a napelem bekötését is átvariáltam. A szélgenerátor védőburkolata alatt sajnos az elektronika kicsit beázott, de remélem még működik attól még…

Majd kijött a BNT (Thailand TV), hogy riportot készítsen velem. Zenniseha, a riporter nő aki igen kedves és érdeklődő volt.

Este Dock Party az A mólón. Mindenki ott volt: Zara, Nick, helyiek, szuper jachtosok, túra vitorlázok, földkerülők, thai lányok, a hajójavító műhely vezetője stb. Búcsú parti volt: holnap elmegy egy szuperjacht katamarán, amelyik több hónapot töltött itt.

Sok a francia, néhány ausztrál, angol is van, kellemes a hangulat. Végre ittam finom bort és sok hajóssal is megismerkedtem (Jeremy, Valentin stb.).

A marinában áll a világ legnagyobb szuper jacht katamaránja, velük is beszélgettem.

Egy francia szuperjacht ’engineer’ mesélte, hogy egész életében csak 2 évet töltött szárazföldön, és már nem is tudna ott élni, aludni sem tud jól szárazon… A vitorlázás rosszabb mint a drog:-)

Hallottam egy történetet, egy 7m-es házi gyártmányú katamaránról, amivel egy francia kétszer került Földet.

22 után már szinte mindenki táncolt a mólón. A zene a szuper katamaránból szólt és egy láda tele volt itallal.

Én éjfélkor még Interneteztem, de a parti még hajnali 2-3-ig tartott.

2009.01.09. (839. nap)

Egy helyi ismerősöm Édesapjának zenéje:  http://www.carabao.net

Reggel 7:30-kor ismét kijött a TV felvételeket csinálni. Majd búcsú a hajósoktól és a marinától. Csak 9 után tudtam indulni.

Koh Phanak volt az első sziget, ahol megálltam. POS(08-11,4N;  098-29,1E), ez a sziget a barlangjairól híres. Én beúsztam, majd ’lestoppoltam’ egy turista kajakot, így már minden gyorsabban és könnyebben ment. A barlang másik kijárata a sziget belsejébe vezet. Ott igen barátságos majmok fogadtak. Itt szinte minden szigeten van majom.

Utána áthajóztam a Koh Hong Gropu (Phang Nga) szigethez. POS(08-13,4N; 098-30,1E).

Majd megnéztem a ’James Bond’ szigetet vagyis a Koh Phing Kant. The Man With the Golden Gun című filmet itt forgatták POS(08-16,2N; 098-30,0E). Tényleg szép sziget.

Késő délután megérkeztem a Sea Gypsy faluba: szerintem minden túravitorlázó közel érzi magához ezt a szellemet. POS (08-20,017N , 098-30,284E)

Több mint 200 éve alapították a falut, jelenleg kb. 3000 ember lakik itt a cölöpökön, 200-250ház van itt és egy általános iskola plusz mecset.

Az emberek extra kedvesek és 20baht volt a vacsorám: noodles és szárított hal.

A hangulatról:

Az általános iskolában mindennap van evezős verseny.

Minden házból halásznak, mindenki halászik.

Nincs kutya, csak sok macska.

Nincs föld, csak néhány cserépben néhány kis növénynek.

A házak cölöpökön állnak, mivel itt minden sziget a környéken csak egy magas sziklafal, nehéz lenne a szigeten élni.

Turista hely, de késő délután és este nincsenek turisták, akkor jobban t lehet érezni a hely hangulatát.

CARINA-val egy ’turista’ étterem mólójához álltam. Az étterem vezetője nagyon kedvesen fogadott, ingyen álltam itt.

2009.01.10. (840. nap)

Helyi időjárás információs oldal: www.tmd.go.th

Reggel korán indultam tovább.

Reggel 9-kor lehorgonyoztam Koh Roi szigetnél. POS(08-11,5N; 098-36,6E), ahol reggeliztem és fürödtem. Séta a szigeten.

Majd indulás tovább, bő szeles gyors vitorlázás Ko Hong szigetig.

Kora délután bójára álltam itt. POS(08-04,2N; 098-40,8E). Itt búvárkodtam (lásd galéria), séta a parton, az erdőben és úszkáltam a lagúnában.

2004. dec. 26 volt itt egy tsunami, ami igen sok kárt okozott ezen a szigeten is, sok embert ki kellett menekíteni. Nagyon szép ez a sziget!

Du. indulás tovább.

Bő szeles vitorlázás Krabi-ig. POS (08-01,3N; 098-47,0E), itt 17-kor bójára álltam, Pelican SY (1965-ös sloop, 35láb) mellett, megismerkedtem a kapitányával Joe-val, aki USA-ból vitorlázott idáig egyedül. Egy japán szóló vitorlázó (29lábas vitorlással) a dingijével kivitt a partra. Vacsora a parton!

Éjszaka megismerkedtem egy svéd utazóval és néhány helyivel a parton. Krabi egy nyüzsgő város, sok a turista és nagy a zaj, olyan kicsit mint Patong.

2009.01.11. (841. nap)

A ’fekete’ charterezés néhány éve visszaszorult, mivel elkezdték ezt komolyabban ellenőrizni. Igaz én láttam már itt ’feketén’ charterező vitorlást.

Crew/Passanger: itt is szoktak keresni a túravitorlázok legénységet az Indiai-óceánra. A legjobb időpont december végétől nézelődni a környéken, a vitorlások januárban indulnak, a célkikötők: Sri Lanka, Maldív szigetek, India. Lehet találni hajót a Szuezi csatornáig is. Például Ian (egy kanadai ismerősöm) is keres legénységet a Földközi-tengerig. Általában a költséget és a munkát megosztják a hajósok.

Reggel 7-kor indultam tovább. Elhajóztam Krabi mellett, a kis szigeteit és sziklafalait fotóztam.

Majd a közeli sziget csoporthoz hajóztam el:

Pranang, Pode, Tup, Chiken,a hol búvárkodtam is és sétáltam a parton POS(07-57,5N; 098-48,5E).

Az eredeti nevük: Ko Dam Hok, Ko Dam Khwan.

Innen 9-kor indultam tovább.

Ebédre rambutan gyümölcsöt (helyi) ettem, a riporternőtől kaptam még indulásomkor.

13:30-kor érkeztem meg Phiphi szigethez, ahol bójára álltam. POS (07-43,9N; 098-46,2E)

Felsétáltam a helyi kilátókhoz, és néhány strandra és öbölbe is elmentem.

Phiphi az egyik legszebb sziget a világon (sokak szerint benne van TOP3-ban).

A Maya öbölben játszódott a ”The Beach” című film, azon kívül itt van a Monkey öböl, Lohsamah öböl, Pileh öböl, Viking barlang stb. általában ide jön a legtöbb turista!

Kipróbáltam egy helyi gyümölcsöt: Lok kem (mindig találok egy-egy új gyümölcsöt).

2009.01.12. (842. nap)

Női földkerülők kiegészítés az elmúlt hónapok naplójához:

Első Krystyna Chojnowska-Liskiewiczová, gyakorlatát az északi-vizeken szerezte, egy alkalommal nő "leánysággal" járt az észak-atlanti vizeken is, kapitányi minőségben... A hajója neve: Mazurka ( LOA=9,51m, B=2,7m, D= 1,54m, vitorla felület 35 m2, motor: 11kW). Útvonal- Las Palmas (ide vitorlását a lengyel Brodnica óceánjáró hozta) - Panama – Marquises . - Sidney - Durban - Las Palmas, földkerülő pályívét 1978 márc. 20-án keresztezte, és 21-én befutott Las Palmasba.

Úthossz: 31166 tmf. Útjáról megjelent könyve: Elsőnek a Föld körül (kiadás 1979, Gdansk).

Második: Az új-zélandi Naomi James, Express Crusader vitorlással, két éves tengeri vitorlázói gyakorlattal az észak-atlanti vizeken (a vitorlást kölcsön kapta Chay Blyth-től, aki előzőleg ezzel a vitorlással nonstop kerülte meg a Földet). Naomi útja szintén nonstopra volt tervezve, de ez nem jött be... Fokváros előtt tönkrement az automata kormány, javításra meg kellett állni. Tasmaniánál a kötélzet sérült meg egy viharban, ismét javítani kellett... Útvonal: Anglia - Jóreménységi-fok - Ausztrália - Horn-fok, itt felborult, de a bukfencet "túlélte"...1978 ápr. 28-án keresztezte földkerülő pályaívét, és jún. 9-én érkezett Dartmouthba, azaz haza.

Harmadik: 1977-1978 Brigitta Oudry a Gea vitorlásán (LOA=10,4m).

Reggel indulás előtt eltört a kormányrudam. Feltettem a pótrudat, de ezt majd meg kell javítani!

07:30 Indulás. Visszavitorláztam Ao Chalongba. Délután 2-re már meg is érkeztem. Végig ¾-es szélben teljes vitorlázattal mentem, elég gyorsan haladtam.

Délután és este interneteztem. Éjjel egy indonéz hajós vitt vissza a CARINA-ra.

2009.01.13. (843. nap)

Zeitegeist: http://video.google.com/videoplay?docid=-3176819700539858901&hl=hu

Mai munkáim:

Az új kormányrudat lelakkoztam háromszor.

A régi kormányrudat ragasztottam poliészterrel és üvegszállal.

Hajó aljának letisztítása, két óra a vízben.

Pakolás.

Majd szokás szerint kistoppoltam a partra.

Elmentem a kikötőmester irodájába kijelentkezni (’Check-out’), ahol az Immigration és a Custom Iroda is van. Azt hittem ez ingyenes, ezért már nem maradt készpénzem. 300bahtot kellett fizetni a kikötőmesternek és a customnak, ezért pénzt kellett kivennem egy közeli ATM-ből.

Majd vásárlás a közeli kis Tescoban 1700baht értékben.

Este átjött Bryen (egy ír szóló vitorlázó) a mellettem lévő 32lábas vashajóból. Sörözés CARINA-n majd az ő hajóján. Korábban egy 23lábas kishajóval hajózta be Indonéziát, a Fülöp szigeteket, Malaysiát. Abból él, hogy jachtokat javít.

Ezután kimentünk a partra a Yacht Club közelébe, ahol a dingitől kb. 20m-re volt az orosz haverjának a háza (a kertje bejárata). Fantasztikus a kilátás az erkélyről. Pont az öböl közepénél van a ház, így az öböl bejárata pont előttünk van. Ma van az ortodox naptár szerinti újév, így az oroszok ünnepeltek.

Itt is találkoztam néhány érdekesebb emberrel. Például egy 21 éves nő, aki ruhatervező. Itt kopaszra nyírta a haját és felment a kolostorba meditálni 10 napot.

Ez az orosz milliomosoknak az egyik kedvenc helye. Itt még orosz vitorlás klub is van.

Az oroszok nem isznak itt vodkát (azt mondják, itt ártalmas), bort, sört és marihuánát fogyasztanak. Az orosz kultúrában benne van az, hogy ha kinyitnak egy ’üveget’, akkor annak el kell fogynia! :-)

Néhány hete kigyulladt és leégett egy új orosz jacht. Nem volt biztosítva. Az oroszok az utolsó pillanatban ébredtek fel és szaladtak ki a hajóból. Hajnali 4-kor, egy szál pólóban. Mindenük odalett… Számomra igen érdekes volt a thaiföldi regatták világa. Az egyik orosz katamarán maximum sebessége 22 csomó. Ez manapság átlagos, de nekem azért sok :-).

23 után visszamentem a hajómra, holnap indulás, előtte kéne egy jót aludni!

 

Thaiföld – Sri Lanka, 1100tmf (12nap)

 

Jellemző szelek januárban és februárban: most ÉK-i monszun van, így 51%-ban ÉK-i, 40%-ban K-i, havonta 2 nap szélcsend (a statisztikák szerint). A szél erőssége átlagban 20 csomó.

Áramlás: ezen a szakaszon 0,6-0,7-1,0 csomós Ny-i irányú áramlás segíti az utamat.

Útvonal terv: Great Nicobar déli része (06-20N; 093-51E), majd Matara (05-52,5N;

080-35,7E), Galle (06-00N; 080-13,3E), horgonyzóhely POS: (06-01,2N; 080-13,9E)

 

Érkezéskor ügynököt kell fogadni, ami drága 200USD.:

Windsor Yacht Services:

6 Closenburg Road, Magalle, Galle, VHF Channel 69, windsorreef@wow.lk
A local entrepreneur, Santosh Windsor, runs this yacht service company from his home near Galle harbour. His office can also be used for overseas telephone calls, mailing address and to book excursions into the interior. He can arrange most repairs, supply courtesy flags, fill LPG bottles and arrange for essential spares to be ordered from abroad and airfreighted by courier. More complex engine or electrical repairs may have to be made in Colombo. Can also find a reliable person to watch unattended boats. Mixed reports from cruisers.

A másik ügynök (GAC): Nuwan can be contacted on VHF Ch 71 or by mobile phone (+94777718007). We sent him an SMS, and he phoned us almost immediately at 07:30 hrs. Or you can contact him by e-mail, srilanka@gacworld.com.

2009.01.14. (844. nap)

Ezt olvastam mostanában: Lin& Larry Pardey: Seraffyn’s Mediterrenean Adventure (1974-76) 60-as, 70-es, 80-as… években a kanadai Lin& Larry Pardey több alkalommal Földet került, több könyvet és nagyon sok újságcikket írtak a témában. Észak-Amerikában ők voltak az első híresebb jachtosok, sokak számára ők mutatták meg milyen is ez az életforma.

1008mbar, 35fok, Bf.4-5K, késő du. Bf.3

07:30 Indulás motorral. 08:00 Motor ki.

WP1-től a távolság 283tmf.

Jó keleti szél, irány 260 4-5csomóval. Folyamatosan kormányzok.

Ebéd: kávé, kolbász, kenyér, paradicsom

Miután eltávolodtam a szigetektől, a nagyhajós és halászhajó forgalom elcsökkent.

Pillangózás és néha hátszeles menet. Ismét sok a repülőhal és követnek.

Vacsora: kolbász, uborka, kenyér,

20:50LT POS(07-29S; 097-38E) Rádiózás 14,290MHz. Karesz, HA5CAR és Rudit is jól hallom.

23LT Nagyvitorla reffelése, stabil Bf5.

03LT Fock le, erősödik Bf.6-ra..

2009.01.15. (845. nap)

Ma van Édesanyám szülinapja. Isten éltessen Anyu!

Szerencse-faktor: Mint mindenben a vitorlázásban is szerepe van a szerencsének. A kikötői kocsmákban mindig keringenek történetek a nagyon balszerencsés hajókról, váratlan balesetekről és elhalálozásokról.

Létező valami, de nem lehet vele kalkulálni, se befolyásolni.

1010mbar, 35fok, Nf.3-4-5K, du gyengül Bf.3-ra.

Reggeli: kávé, C-vitamin, gyümölcs

Kormányzok, pillangózás, de. egy halászhajó a közelembe ment el, egyre kevesebb a hajó a környéken.

Ebéd: kolbász, kenyér, uborka, paradicsom.

Du. két nagyhajó is közel jött, nem értem, itt nincsen hajózási útvonal.

2050LT POS(06-52N; 096-24E) 14,290MHz foglalt-> 14,285MHz rádiózás. Karesz, HA5CAR; Rudi, HA5HS. A pozíciómat sajnos nem tudták levenni.

81tmf 24ó alatt.

Este néha egy-egy halászhajó, ezért óránként felkelek ellenőrizni.

02-06LT Eső, néhány órát kormányzok.

Probléma: A toplight csak pislog, valahol kontakthibás.

2009.01.16. (846. nap)

A kenguru szó eredete:

Megkérdezte Cook kapitány a helyieket, hogy mi ez? Ők azt válaszolták ’kenguru’, ami a nyelvükön azt jelenti, hogy ’Nem tudom miről beszél.’

1011mbar, 30fok, Bf.4-5K,

Nagyhajó ment el ma reggel mellettem.

Reggeli: C-vitamin, ananász, ginseng, (kicsit rosszul vagyok ma)

Kormányzok pillangóba, a hullámok nőnek, ahogy a szél is.

Probléma: a kokpit két vízkimenete eldugult, így a bejövő víz nem folyt le.

A dugulást kitisztítottam.

Az Andaman-tengert és az India-óceántól a Nicobar szigetek (India) és Szumátra sziget (Indonézia) választja el. A két szigetcsoport között a húzódik Great Channel, ezen szeretnék áthajózni én is. Nicobar szigetnél a jachtosok egy része megáll, főleg azok, akik szörfőznek. Én itt nem tervezek megállót.

A gázfőző nem OK. Valószínűleg kiürült a palack (csere később, ha nyugodt lesz a víz).

Nem értem néhány hete cseréltem palackot, lehet, hogy valahol ereszt valami.

Ebéd: halkonzerv és kenyér

Álmos vagyok, rövid pihenés délután.

Indulásom óta néha-néha erős örvényekbe kerülök ezen a részen. Ilyenkor 100-200m össze-vissza hullámzás van, közöttük rövid hullámok is, amik becsapnak a kabinba. Talán az áramlás okozza.

A láthatóság ezen a részen csupán néhány tmf.

Délután egy nagyhajó pont felém tartott, amikor már nagyon közel volt beszóltam VHF 16-on, a második figyelmeztető hívásra elkanyarodott.

20:50LT POS(06-39N; 094-56E), 14,290MHz rádiózás. Senki nem hall engem, Rudit nagyon gyengén és rövid ideig hallom.

88tmf 24ó alatt.

2009.01.17. (847. nap)

Történet:

Egy szóló vitorlázó a Karib tengeren egy négynapos viharban nem tudott aludni és kifáradt, kimerült. Utána a szél lecsendesedett, de annyira fáradt volt, hogy remegett a keze és nem tudott szeksztánssal mérni, pozíciót számolni, és több Napot is látott… Ekkor meglátott egy halászbárkát és odahajózott. A kérdésre, hogy hol is van a halász nem válaszolt, de ekkor meglátott egy szigetet a távolban, közelebb hajózott hozzá és a kis kikötőjébe behajózott. A kikötőben senki nem foglalkozott vele, így csak dobott egy horgonyt 80láb mélységben. Nem jöttek a hivatalos személyek ellenőrizni. A fejét hirtelen beverte és elkábult, majd elaludt.

12 óra múlva felébredet. Nem volt sziget, nem volt kikötő, nem volt halászhajó, de 80 lábon horgonyzott. Hallucináció volt az egész! A teljes kifáradás emiatt nagyon veszélyes.

Étel, komfort, alvás hiánya okozhat teljes kifáradást. Amikor az ember fáradt, fázik, vizes és kimerült tele van negatív gondolatokkal, egy meleg étel is sokat tud segíteni, kompenzálni.

1014mbar, 30fok, Bf.3-4 ÉÉK, 3-4csomó 240-re.

Reggeli: C-vitamin, Ginger, alma, fokhagyma, lekváros kenyér

Akku fesz.= 12,83V (ez jó nálam -  régi akkuk)

A napelem jól tölt, a szélgenerátor egyelőre nincs bekötve.

A Great Channel-ben vagyok, nagy a forgalom. Figyelnem kell. A csatorna északi részén vagyok, ahol kisebb a forgalom, a legtöbb nagyhajó délebbre megy.

14LT elértem a WP1-et.

WP2 táv 794tmf

Rossz láthatóság és sok nagyhajó a közelben. Ezért akartam itt eredetileg is nappal áthajózni.

Ebéd: kagyló, kenyér, paradicsom, uborka

Du. esik az eső órákig, így a láthatóság még rosszabb. Egy indonéz NAVY repülőgép több alkalommal elrepült fölöttem igen alacsonyan, de VHF-en nem szólt be. Egy indonéz NAVY hajó is elment a közelben. Ellenőrzik itt is a hajókat.

Du. erősödik a szél.

20:50 POS(06-20N; 093-09E) 14,290MHz-en rádiózás. Zajos a frekvencia.

Először egy amerikai állomás beszólt, hogy a magyar amatőrök várnak a 14285MHz-en. Átmentem volna arra a csatornára, de ekkor kikapcsolt a rádió, és ezután már nem tudtam bekapcsolni. 12,67V feszültséget mértem a csatlakozó bemenetén. Azzal nincs gond.

HF Rádió probléma: nem tudom bekapcsolni.

Éjszaka: Bf.4-5 szél és nagy hajóforgalom.

2009.01.18. (848. nap)

Mai könyvem:

Lucy Irvine: Castaway, a classic story of survival on an uninhabited Coral Sea Island

A Turin szigeten (Torres szoros) töltött egy évet Gerald Kingsland társaságában 1981-82 között. A téma mellett sokat ír a ’escapists’ ’years out’ életérzésről.

Weboldala: http://www.lucyirvine.com

(Gerald Kingsland: The Islander című könyvet írta erről a közös kalandról, de én azt nem olvastam.)

1012mbar, 30fok, felhős ég, Bf.4-5K, teljes vitorla

Reggeli: dupla C-vitamin, Ginseng, energia tabletta, lekváros kenyér, halmáj olaj, fokhagyma

Sötét felhők jelentek meg, majd rövid eső.

Ebéd: majonézes saláta, kenyér, kolbász,

Toplight: egy kábel elrozsdásodott és meg kellett tisztítanom, remélem este már nem fog pislogni.

Du. olvasok, nőnek a hullámok, stabil Bf.4-5K-i szél van.

Tegnap a fock egy helyen elszakadt (de azért azt használom – kis szakadás), emellett két szakadás van a nagyvitorlán is. -> El kell kezdenem majd a vitorlákat javítani.

Elkezdtem ellenőrizni a HF rádiót. A csatlakozókat, foglalatokat és biztosítókat megtisztítottam. Ezután sem tudom bekapcsolni a rádiót. Nem tudom mi az oka.

Mai könyv: Agatha Christe, At Bertram’s Hotel

20:50LT POS(06-39N; 090-59E) Nincs rádiózás, nem tudom bekapcsolni a HF rádiót. HF Rádió probléma.

129tmf 24ó alatt jó irányba! Új rekord!

Hajnalban néhány óra eső. A szél nagyrészt Bf.4-5.

2009.01.19. (849. nap)

1010mbar, 29fok, Bf.4-5-3ÉK,

Reggeli: Ginseng, energia tabletták, C-vitaminok, fokhagyma, halmáj olaj, papaya

De és du. esik az eső és nagy hullámok, vizes menet.

Ebéd: noodles (főzés nélkül, csak vízbe áztatom), borsó majonézes mártásban.

Térkép: INT707(4707)

Du. félúton vagyok Sri Lanka felé.

17LT-kor a fock teljesen beszakadt keresztbe, leszedtem és feltettem egy kisebb, de erősebb orrvitorlát. Mivel szeles az idő, így szinte nem is vesztek sebességet, meg amúgy is ráérek.

Akku fesz.: 12,79V – a napelem jól tölt.

20:50LT POS(06-39N; 089-13E) Nincs rádiózás, nem tudom bekapcsolni a HF rádiót. HF Rádió probléma.

WP2-től a táv 517tmf; 106tmf 24ó alatt jó irányba.

Az éjszaka nyugodtan telt, felhős ég, szeles Bf.5 maximummal K-ÉK.

2009.01.20. (850. nap)

Szerintem ezek az alapkönyvek a túrahajókon:

Ocean Passages for the World, British Admirality

Light List, British Hydrographic Office

Erősen ajánlottak:

The Common sense of Yacht Design, Herresheff

Capt. Nat Herresheff: The Wizard of Bristol, Herresheff

Sea Gypsy, Peer Tangvald

Cruising Under Sail, Eric Hiscock

The Ocean Cruising Yacht, Don Street

1012mbar, 28fok (ezt már hidegnek érzem), Bf.4-5ÉK,

Reggeli: ginseng, C-vitamin, fokhagyma, halmáj olaj, papaya, müzli

Alapvetően én gyakrabban teszem azt, amit egy átlagember egy nyugodt vasárnap délután csinálna otthon.

De. Először horgászok a Haldorádos felszereléssel, Bf.3-4szél, 2-3m-es hullámok.

A botot természetesen kikötöttem.

Ebéd: noodles (főzés nélkül, csak vízbe áztatom), szója szósz, marga konzerv, saláta, uborka, utolsó ananász

De. fogtam egy nagyobb repülőhalat az új bottal, és később egy kisebb tonhalat. Köszönöm Haldorádó!

Elkezdtem ragasztani az orrvitorlát a kabinban (2 új foltot tettem fel), alig van ott hely, de valahogy nagy nehezen csináltam.

Majd hajókat is látok, közel kerültem a hajózási útvonalhoz. Ismét kicsit észak felé kezdek vitorlázni (06-23N-> 06-30N).

Vacsora: hal Marquises módra, vagyis nyersen kókusz- és citromlében áztatva 1-1,5 órát.

A szél É felé fordult, így most félszelezek,

Akku fesz.=12,81V

20:50LT POS(06-26N; 087-32E) WP2 416tmf-re van. 101tmf-et tettem meg 24ó alatt.

Nincs rádiózás, nem tudom bekapcsolni a HF rádiót. HF Rádió probléma.

Hajnali 0430Lt-kor a jobboldali oldalmerevítő kioldódott (biztosító szem kiesett), de szerencsére éppen „ügyeletben” voltam.

Bf.3-4 félszeles menet - gyorsan levettem a vitorlát, hogy ne legyen terhelés a mozgó dőlő árbocon. Majd a szerszámos ládában kerestem tartalék szemet és biztosító gyűrűt.

(Ha nincs egy sima drót szinte jobb is erre. Egy jófajta dróttal sok minden javítható a hajón.)

Nem értem miért esett ki, ezért plusz dróttal is biztosítottam.

2009.01.21. (851. nap)

Vitorlaragasztó szalag: CARINA-án is van, de én nem nagyon használom, mert régi és többször elázott már. Ha jó minőségű lenne, akkor is inkább a foltozást választanám.

1012mbar, 28fok, Bf.3-4-5É-ÉK

Reggeli: müzli kiwivel és almával, plusz szirup, lekváros kenyér, fokhagyma,

Szirup: minden hónapban felfedezek valami újat, most ez a sláger.

De.: A kabinban ragasztom az orrvitorlát, majd 2-3 órára leveszem a nagyvitorlát, amire három foltot tettem (ebből egy nagy). Ezután olvasok és pihenek.

Ebéd: gombás saláta (paradicsom, uborka, saláta, hagyma, fokhagyma), noodles,

Du.: Melegedik az az idő, ismét 35fok van. Gyengül a szél Bf.3-ra.

Vacsora: a hajnalban kokpitben talált nagyobb repülőhal citrommal és szójaszósszal és nyersen (nem jó a gázfőző), noodles, gomba saláta maradék

Delfinek úsznak közel és játszanak este CARINA-val 10-20 percet.

A delfinek szeretnek a hullámokban úszni, szörfözni, néha csoportosan gyorsulnak a hullámban, aztán össze-vissza úsznak, de összességében harmonikusan. Néha közel jönnek és látom, hogy mosolyognak, egymást simogatják az uszonyukkal, egymás felé fordulnak néha és bólogatnak, inkább nem folytatom :-).

Nincs rádiózás, nem tudom bekapcsolni a HF rádiót. HF Rádió probléma.

23LT POS(06-28N; 085-38E), 304tmf WP2-től, 112tmf626óra alatt jó irányba.

Éjszaka nyugodtan telt, néha gyengül és néha erősödik a szél. Bf.3-4-5

2009.01.22. (852. nap)

Mai könyvem:

Laurence Le Guay: Sailing Free, Around the World with a blue water Australian

1970-72 Földkerülés egy 12,8m vas yawl vitorlással (Eclipse).

Útvonal: Barrier Reef – Indiai-óceán – Fokváros-Rio de Janeiro-Karib-Panama – Csendes-óceán.

’Rat race’ és ’drop out’: ő írt talán először a civilizációnkból való menekülésről. A túravitorlás élet teljesen más, mint a civilizáció nyújtotta élet és a könyvnek ez az alaptémája.

1012->1008mbar, 29-32fok, Bf.3-4É, 270-re vitorlázok 3-4csomóval (néha lassabban)

Reggeli: C-vitamin, alma, kiwi, müzli szirup,

A HF rádiót nem tudom bekapcsolni, nem tudom mi az oka, nem tudom hol a hiba. A család és a barátok biztos aggódnak már.

Ebéd: Noodles, saláta, halkonzerv (ma nincs kapás, talán, mert gyenge a szél kicsik a hullámok és lassú vagyok.)

Az orrvitorla ragasztását Sri Lankán fejezem be, a kabinba nincs erre normális hely.

Este előttem hajófény, a hajózási útvonal 30 tmf-re délre van tőlünk és a part 140 tmf-re, szóval nem partmenti halászhajók.

A fény és a hajó egyre közelebb jött, majd ők is észrevettek valamit, mert erős reflektorral megvilágítottak.

Vacsora: ebéd maradék

20:50LT POS(06-32N; 084-03E) 211tmf a WP2-től a táv. 93tmf 22ó alatt jó irányba.

Nincs rádiózás, nem tudom bekapcsolni a HF rádiót. HF Rádió probléma.

2009.01.23. (853. nap)

Sir Ernest Henry Shackleton(1874 – 1922) was an Anglo-Irish explorer who was one of the principal figures of the period known as the Heroic Age of Antarctic Exploration. His first experience of the polar regions was as third officer on Captain Scott’s Discovery Expedition, 1901–04, from which he was sent home early on health grounds. Determined to make amends for this perceived personal failure, he returned to Antarctica in 1907 as leader of the Nimrod Expedition. In January 1909 he and three companions made a southern march which established a record Farthest South latitude at 88°23'S, 97 geographical miles (114 statute miles, 190 km) from the South Pole, by far the closest convergence on either Pole in exploration history up to that time. For this achievement, Shackleton was knighted by King Edward VII on his return home.

After the race to the South Pole ended in 1912 with Roald Amundsen's conquest, Shackleton turned his attention to what he said was the one remaining great object of Antarctic journeying—the crossing of the continent from sea to sea, via the pole. To this end he made preparations for what became the Imperial Trans-Antarctic Expedition, 1914–17. Disaster struck this expedition when its ship, Endurance, was trapped in pack ice and slowly crushed, before the shore parties could be landed. There followed a sequence of exploits, and an ultimate escape with no lives lost, that would eventually assure Shackleton's heroic status, although this was not immediately evident In 1921 he went back to the Antarctic with the Shackleton-Rowett Expedition, intending to carry out a programme of scientific and survey activities. Before the expedition could begin this work Shackleton died of a heart attack while his ship, Quest, was moored in South Georgia. On his death he was lauded in the press, but was thereafter largely forgotten, while the heroic reputation of his rival Scott was sustained for many decades. At the end of the 20th century Shackleton was "rediscovered", and rapidly became a cult figure, a role model for leadership as one who, in extreme circumstances, kept his team together to accomplish a survival story which polar historian Stephanie Barczewski describes as "incredible"

1012mbar, 28fok, Bf3 ÉK, 3-4csomó 260-ra

Reggeli: lekváros kenyér, C-vitamin, alma, kiwi

(Szeretem ha van a hajóban legalább egy szósz, valami érdekes íz, ami minden ételt fel tud dobni.)

De. Polc átpakolás, sok a cucc és kevés a hely.

Ebéd: noodles, saláta, halkonzerv (nincs kapás)

Olvasok, majd lassulok Bf.2 ÉK

20:50LT POS(06-23N; 082-48E), 76tmf 24ó alatt jó irányba.

Nincs rádiózás, nem tudom bekapcsolni a HF rádiót. HF Rádió probléma.

2009.01.24. (854. nap)

Ma kiolvastam:

Handling Small Boat in Heavy Weather, Frank Robb, jó könyv egy-két érdekes történettel, ötlettel. Például, hogyan lehet használni nagyvitorlát viharhorgonynak.

1012mbar, 32fok, Bf.3 É-ÉNY-É-ÉK változékony,

Reggeli: dupla C-vitamin, alma, kiwi, kenyér mogyoró krémmel,

Nagyhajó a közelben és nem hajózási útvonalon! Mostantól jobban kell figyelni.

Majd a Sri Lanka Navy is mellettem ment el lassan, de a VHF rádión nem szóltak be.

Kora délután egy ausztrál vitorlást meghívtam VHF-en, éppen mellettem haladtak el.

Ők is Sri Lanka felé tartanak, de nem volt friss időjárás információjuk.

Ebéd: Noodles, halkonzerv, saláta

A kikötés nem lesz egyszerű: komplex erős áramlás Sri Lanka déli részén elérheti a 6csomót is; Inshore Traffic Zone; Traffic separation;

Térkép: 813, 4706

Donddra Head-tól (Sri Lanka déli pontja) Galle 25tmf

Du. gyengül a szél Bf.2 É, 2-3cs 270-re tartok.

Akku feszültség: 12,72V

Vacsora: lekváros kenyér

Alapvetően egész éjjel fent voltam és a nagyhajó forgalom miatt folyamatosan figyeltem,

04-06 között elbóbiskoltam. Arra ébredtem fel, hogy nincs szél.

20:15LT (05-56,8N; 081-20,2E)

22:00LT (05-57,6N; 081-10,6E)

23:15LT (05-57,3N; 081-03,8E)

00:30LT (05-53,1N; 080-54,0E)

02:45LT (05-51,9N; 080-49,2E)

05:50LT (05-49,8N; 080-39,7E), Dondra Head, Sri Lanka legdélibb részénél vagyok.

06:00 Motor be,. Nincs szél, csak 1-2csomós áramlás nyom NY felé.

2009.01.25. (855. nap)

LOVE by NIGHT

FIGHTER by DAY

KILLER by CHOICE

MARINE by MISTAKE

1012mbar, 28fok, Bf.0-1K,

Reggel a part közelben sok a kis halászhajó.

Reggeli fürdés az orrban, szokás szerint sós vízzel.

10:00LT POS(05-55,5N; 080-23,8E) Weligama mellett vagyok.

Reggeli: C-vitamin, lekváros kenyér, Promite kenyérrel, paradicsom és hagyma,

Két halászhajó is közel jött beszélgetni. Az első teljesen mellém állt és adtak ajándékba egy kisebb dorádót, nem akartam nagyot kapni, mert csak egyedül vagyok.

Néhány fiatal halász átjött CARINA-ra kicsit megnézni és mivel éppen reggeli közben voltam, így kaptak a reggelimből.

Ebéd: a kapott hal nyersen, kókusz- és citromlével plusz kenyér.

Delfinek követnek a part mellett.

Ahogy közeledek Galle-hez egyre több halászhajó. Integettünk egymásnak, de nem minden mozdulatukat értem.

13:30LT POS(06-01,77N; 080-13,52E) horgonyt kell dobnom a kikötő előtt és várnom a hivatalos személyeket, hogy átvizsgálják a hajót és a papírjait.

Egy osztrák katamarán van mellettem, akikkel PNG, Port Moresby-ben már találkoztam és beszélgettem.

Egy óra várakozás után jött egy motoros a hivatali személyekkel. Nem akartak sokáig CARINA-n tartózkodni, így minden gyorsan ment.

15:00LT a főmóló mellé álltam be, az első helyre. Szinte tele van a kikötő jachtokkal (30jacht). Igaz néhány hónapja 69 jacht állt itt – el sem tudom képzelni, hogy hol volt erre hely.

Az én ügynököm: Windsor Yacht Services. Ez a legolcsóbb ügynök, de kicsit lassúak. Este 7 után végeztem a papírmunkákkal.

Két ismerős jacht is érkezett utánam: Africi és egy dán hajó.

Vannak ismerős hajók Thaiföldről is persze.

Este átmentem Ianhoz az Africora, ők ezt 8 nap alatt tették meg (én 12), és sajnos azért náluk is eltört egy-két dolog.

Éjjel bementen a városba enni valami meleget, utolsó meleg étel kb. 2 hete volt Thaiföldön, mivel a gázfőzőm nem OK.

 

Néhány napom Sri Lankán

2009.01.26. (856. nap)

Link ajánló: http://www.drogmentesbalaton.hu

Az itteni embereknek van egy nagyon jellemző szokásuk: a fej mozgás. Bólogatás, mintha nemet jeleznének, aztán érdekesen felfele húzzák a fejüket. Minden korosztály csinálja, számomra ez nagyon kedves.

Városnézés: Erőd, katolikus templomok, buddhista templomok, Világítótorony, ahol beszélgettem a ’Port Control’-lal, hátha tud valami szerelőt a rossz HF rádiómnak.

Parkok, terek, majd sokat sétáltam a városban, kell a kompenzálás, kell a mozgás a vitorlázás után! Elkezdtem kóstolgatni a helyi ételeket: hoppasz, érdekes formájú roti, rizses curry (dallal), zöldséges roti vagy tojásos roti, a mindennapi ételük. Egy étkezést ki lehet hozni 50-80 rúpiából.

Délután a thai pénzemet átváltottam, majd vettem szilikon sprayt, zsírt (marine) és epoxi ragasztót és gáztöltés (600 rúpia).

Este: a kikötői rendőrökkel vacsoráztam (sült hal, rizs) és ittunk néhány arrackot is (helyi erős alkohol). Köszönöm!

2009.01.27. (857. nap)

Egy érdekes és szép hajó, a tulajdonos magyar: http://sanfrancesco1870.seenowall.com

De. rekesz ellenőrzés, hátsó kabin takarítás, fenékvíz kimerés, térkép rendezés és pakolászás.

Ebéd: kantin, olcsó és hangulatos hely (15 rúpia a tea, a városban 25)

Általában busszal közlekedek. Igaz tömve van és kényelmetlen, de 9 rúpia a város központba (tuktukkal 100 lenne!).

Du. elmentem az Unawatuna strand-ra. Ez egy híres turista strand. Sznorkerezni nem a legjobb, kicsit zavaros volt ma a víz. Felmentem a közeli Buddhista templomba Dinesh-hel, aki sokat mesélt nekem a Buddhizmusról és a ’devil táncról’.

A unawatunai-i strandfiúk álma felszedni egy gazdag fehér nőt. Ami meglepő, hogy szinte miden alkalommal orosz nő kerül a hálóba, és össze is házasodnak…

Este Internetezés. Vacsora egy helyi kifőzdében Sri Lanka stílusban: hopasz, curry és tea.

2009.01.28. (858. nap)

Új fűszer ízek, amik itt nagyon használatosak, ezért kis mennyiségben én is beszereztem, hogy változatosabban tudjak főzni.

Mace – ízesítése: rizs, tea, zöldség

Sinemon – rizs, leves, tea, kávé, zöldség

Mai Munkák:

Vitorla ragasztás (nagyvitorla és orrvitorla)

Starter kiszerelése és szétszedése – ki kell cserélnem a keféjét, mert teljesen elkopott.

Este Mohamed Thahir Mohamed Nawas (Katugoda) családjával (Himas, Usman, Fatuma) vacsoráztam, még két napja meghívtak magukhoz, és örömmel elfogadtam a meghívást. Szeretem a hagyományos muszlin konyhát és embereket. Köszönöm!

Jó megismerni embereket, családokat és más kultúrákat és egy vacsora keretében a legkellemesebb. Miért hívtak meg vacsorára, szerintem a szakállam az oka :-)

Éjjel megkértem a kikötői rendőrséget, hogy hagy használjam a laptopra az egyik bódéjuk elektromos csatlakozóját. Kicsit pofátlan, de elmondtam a problémámat és segítőkészek voltak. Mit tehetnek? Hajnali 4-ig ott voltam.

2009.01.29. (859. nap)

Itt is van bitunát, és hasonlóan használják, mint PNG-ben. Ez egy fajta könnyű drog, amit rágnak egy levéllel. Itt is kipróbáltam, de itt kevesebbet használnak és szárítottat.

Ami nagy újdonság volt nekem az a woodapple (faalma, lásd. galéria)

Mai munkák: külmotor ellenőrzés és zsírozás, gyertya csere és tisztítás; vitorla varrás, pakolászás.

Este 6-kor jött Dinesh és a haverja a tuktukjával (amit később vezetem is). Elmentünk a falujába és a falu kocsmájában megismerkedtem helyi fiatalokkal, majd Deneshnél vacsoráztam és aludtam. Dinesh angol tanár és szeret angolul beszélni :-)

2009.01.30. (860. nap)

bogART Photo: http://bogartphoto.mlap.hu/?m=1714692

Nem vitorlázás, de jó oldal.

Reggel Dinesh ébresztett, átjött az egyik barátja és együtt reggeliztünk. Majd a szokásos tuk-tukkal átmentünk először az angol tanárához. Beszélgettünk és teáztunk, később jöttek hozzá a tanítványok, akikkel kicsit beszélgettem angolul. Ők is azt mondták (szokás szerint), hogy francia akcentusom van :-)

Majd Dinesh ismerősének boltjában nézelődtünk sokáig. Haverok az utcán stb. ez Dinesh faluja, mindenki ismer mindenkit.

Délben elmentünk a közeli Hikkadua strandra, ahol úsztam és szabadtüdőztem, készítettem néhány víz alatti felvételt is. Ez a legjobb hely itt sznorkerezni.

Délután vissza Gelle-be, elmentem több motorszerelőhöz, hogy az indító motoromban elkopott keféket kicseréljem, végül a harmadik helyen találtam kefét, ami kisebb átalakítással jó volt. Költség: 1300 rúpia, alkudoztam, de mivel fehér vagyok, így többet kell fizetnem mindig (nem értik, hogy nem minden fehér gazdag).

Este elmentem Galle Irodalmi Fesztiválra. Egy beszélgetés hallgattam meg Anne Ranasinghe íróval a Fort Printersben (’An Incredible Journey’).

Majd éjjel Internet.

2009.01.31. (861. nap)

Egy szép hajó: http://www.lcsmarketing.hu/clipper/

Reggeli Heroval a kikötői Navy kantinban.

Egy szuper jacht (katamarán) érkezett ma francia legénységgel, holnap indulnak tovább Malaysia felé. Beszélgettem velük, de nem nagyon értek rá, mert mosták a hajót. Ez a szuperjachton a fő tevékenység. Mindig mindennek tisztának kell lennie!

Reggel elvittem a HF rádiót a városba, szervizbe, előtte 30 percig intéztem, hogy egy speciális papírt kapjak a vámról. (Minden kikötő vámterület.)

Majd elmentem a Turista Irodába, de semmi információjuk nem volt.

De. Elmentem megnézni a ’Stick fishing’-et. Ez Sri Lankának a híres horgászási módja, a parttól 20-30 m-re egy boton ülve a víz felett horgásznak az ország déli és délnyugati részén.

Ebéd a városban, majd lefénymásoltam a ’Red Sea Pilot-ot’ (600 rúpia, 270 oldal).

Bo egy dán vitorlázó (vele találkoztam Fidzsin, Ausztráliában) ajánlotta Uligamot, Maldív szigeteki északi atollt megállónak, mivel ott nem (vagy keveset) kell fizetni.

Ebéd a Navy kantinban szokás szerint a kikötőben.

Du.: Átmentem Oskan, török szóló vitorlázó hajójára. Beszélgettünk és a VHF rádió antennáját teszteltük.

Majd a holland szomszéd hajóval söröztem, és adtam nekik Guide könyveket a következő tengerekről, szigetekről. Ők az ellenkező irányba vitorláznak.

Négy napos Galle Irodalmi Fesztivál van, így elmentem a szomszédos Closenberg Hotelba este megnézni/meghallgatni helyi kortárs szerzők verseit, prózáit, novelláit, de emellett volt hagyományos tánc és zene is (’Stories at Sunset’). Mindez ingyen!

A fényképészek engem fényképeztek és nem az előadókat, a nagy haj/szakáll/ fehér bőr stb. miatt :-)

2009.02.01. (862. nap)

Reggel vonattal Colomboba mentem. 210 rúpia késtem 20 percet, de a vonat még az állomáson volt :-)

Colombo - Város nézés:

Erőd és a történelmi negyedet, aminek nagy rész le volt zárva és sajnos nem nézhettem meg. (Mivel ott lakik az elnök és az országban háború van.), Lighthouse (Clock Tower))

Pettah, bazár negyed

Halpiac, összeismerkedtem a helyi halászokkal és halárusokkal.

Kotohena

Slave Island (Galle Face Green teljesen le volt zárva!)

Városháza, Nemzeti Múzeum, Cinnamon kert, Nat. Hist. Múzeum,

Viharamahadevi Park (itt sok festő árulja a képeit), Buddha szobrok,

Mindenhol katonák és ellenőrző pontok, félnek a Tamil Tigrisektől és a bombáiktól.

Este a YMCA-ba szálltam meg (Fort Bristol 39, 270 rúpia, nagyon egyszerű szoba, csak egy ágy, koszos és sok a szúnyog).

2009.02.02. (863. nap)

Link: www.kandycity.org

Az 05:55-es vonat 09:15-re ért Kandy-be (210 rúpia). Minden vasút állomáson ellenőrzési pontok vannak, ahol mindenkit és a csomagot ellenőrzik. Fegyvert és bombát keresnek. Ez a város a ’Buddha Tooth Relic’ és a 16. századi Dalada Maligawa-ról híres (World Heritage Site). Itt van Buddha jobb felső 4-es foga. Ez csak különleges alkalmakkor látható, általában 1 ezüst és 7 arany ládában (karandua) van, amik gazdagon vannak díszítve drágakövekkel. Kandy volt a politikai központ, amíg az angolok szokás szerint el nem foglalták 1800-as évek elején. Kandy a Highland fővárosa, aminek a központjában van a Buddha templom (templomi parkkal és elefántokkal), a hindu templom és a Szt. Paul templom (1843). A városi épületek egy része 19. századi angol építészet. Vikrama Rajasinka király volt az utolsó király, aztán az angolok elfoglalták és gyarmatosították az egész országot (ami nem volt szép). Ahhoz, hogy a templomba bemenjek kellett hosszú nadrág vagy sarong (helyi szoknya, amit a férfiak használnak). Így vettem 300 rupiáért egy egyszerű fehéret, a helyieknek ez 250 rúpiába kerül. A kormány bevezette a kettős árrendszert, a turistáknak más az ár, néha dupla, de minimum 25-30%-kal több! A templomi és a múzeumi (ez egyik témája az 1998-as bombatámadás) belépő 500 rúpia volt, helyieknek ez ingyen van… Mivel külföldieknek minden dupla, ezért nekünk Sri Lanka nem olcsó ország.

85 éves Tusker kitömött elefántot is megnéztem 1988-ban pusztult el és ő volt az egyik leghíresebb templomi elefánt. Ő hordta a fog relikviát éveken át a szertartásokon.

A templom tele van helyiekkel, csak egy turistacsoportot láttam, nincs szezon. Sok a virág és a füstölő.

A több éve tartó háború igen drága, ami miatt a lakosság és az ország szegényebb. Ezt propagandával próbálják igen sikeresen elfedni. A buddhista vezetőket ’megvették’, és most már ők is a propaganda része. Itt nincs más út, csak a párt. Senki nem meri azt mondani, hogy békét! És ennek már 26 éve! Ha valaki békét akar, az könnyen ellenség lehet. Még a tamilok is csak hallgatnak, nem mernek véleményt mondani! A propaganda azt mondja, hogy a háborúnak 3 hónap múlva vége lesz, és ezt mindenki elhiszi. Szerintem ehhez évek kellenek és egy gazdasági összeomlás. A gazdasági válság és infláció elkezdődött már, de szerintem lesz ennél rosszabb is.

Szóval: BÉKE!

Ezután körbe jártam a Kandy tavat, ami a város közepében van.

Majd elbuszoztam Pinnawela-ba, ahol egy német nővel találkoztam, aki 4 hétre jött ide meditálni. Az ország tele van meditáció központtal, és Kandyban van a legtöbb persze.

Jó nyaralás! :-)

Pinnawela az elefántokról híres: Elephant Orphanage, a jegy drága volt 1250 rúpia (minden évben dupláznak!). Elefántfürdés a folyóban, majd etetés (250 kg zöldet eszik, főleg pálma levelet), elég érdekes volt. Ez a hely főleg az öreg elefántoknak volt alapítva.

Itt megismerkedtem Charithival és néhány haverjával (Sanka, Samitha), majd sörözés a parton.

Este vissza Kandybe, a YMCA-ban aludtam (160 rúpia Kotuadale Veediya) 400 rúpia volt az egy személyes szoba. Mivel fehér vagyok, így a dorm számomra mindig tele van (ami 200 rúpia lenne). Nem hiszik el, hogy nincs pénzem, mivel a fehér turista itt általában gazdag.

Vacsora egy utcai kifőzdében. Érdemes itt mindig megkérdezni az árat rendelés előtt, mert dupla árat mondanak és sokszor annyit nem ér meg az utcai egyszerű étel…

2009.02.03. (864. nap)

Felhívtam a szerelőt, a HF rádió javítást csütörtökre ígérte. Holnap nemzeti ünnep van és szabad nap.

Ingyen tea a szálláson, egyre jobban szeretem az itteni teát. Ellopták tegnap 3 pólómat a zacskómból. Ezért vettem egy inget, hogy tudjam cserélni, de általában minden este kimosom, és reggelre megszárad.

07-kor indulás, busszal Nuwara Eliya (’Little England’) 82 rúpia. Ezen a környéken vannak a legtöbb és legjobb teaültetvények. Az őserdőt kiirtották, és tea ültetvényeket ültettek a helyébe. Ez a város van a legmagasabban és emiatt ez a leghidegebb város Sri Lankán. Az angolok ide hozattak indiai tamilokat a teaültetvényre dolgozni, és itt ragadtak. Ez a környék a legjobb kirándulóhely a szigeten.  

2 óra buszozás után 10 perc busz stop, ez mindig az arány. A hegyről a látvány nagyon szép. Reggeli: 10 rúpiáért roti.

Mindenhol teaültetvény a város körül és sok helyen szedik a teát a nők. A Horton Plains drága így nem mentem.

Kandi Ela (Meepilimans melletti tó), ide elbuszoztam, ahol megismerkedtem helyi fiatalokkal (tamil húszon-évesek: Kanna, Komar, Mano, Ravi, Seger). Sörözés majd este visszavittek a városba. Köszönöm!

Majd a városba felhívtam Luckyt, aki elvitt a családjához. Vacsora és sörözés vele és a haverjával (szingaléz). Majd az előtérben aludtam. Köszönöm, így megspóroltam szállás díjat (minimum 300-600 rupia!). A háza nagyon egyszerű kis faház, két kis gyermeke van és az egész család egy ágyban alszik, itt a hegyen nagyon hideg van, reggel 7 fok! A konyhában fával főznek, ami a szobából nyílik hátul, én az előszobában aludtam.

2009.02.04. (865. nap)

Tea, reggeli és TV nézés Lucky-nál (Köszönöm!). Ma van a Függetlenség napja és a TV-ben adják az ünnepi műsort, himnusz, nép dalok és táncok népviseletben és az elnöki beszéd.

Katonai parádé jellegű: mutatni, hogy erősek vagyunk...

10-kor elbuszoztam Nanu Oya-ba, majd onnan Hattonba (ebéd 80 rúpia), majd onnan Adam’s Peakhez még egy átszállással (Maskeliya). Minden útszakaszon ellenőrző pontok, ilyenkor a busz megáll és mindenki leszáll (nekem nem kell), mindenkit ellenőriznek és minden csomagot átvizsgálnak, ez csupán 10 perc!

Ádám lábnyoma muszlinok és a katolikusok szerint, Buddha lábnyoma (Sri Pada) a buddhisták szerint, Siva lábnyoma a hinduk szerint (Siva Adipadham) 9 km fel és le ez nekem egész délután tartott és csak sötétedés után értem vissza a városba.

Adam’s Peak 2260 m-en van és itt azért már hideg van. Az egész cuccom csak egy kis zacskó, nincs kabátom, hosszú nadrágom, pulóverem, csak rövid nadrág és póló! Szóval fázok.

A buddhisták szerint itt szállt meg Buddha egy kis barlangba, a hely tele van kis barlangokkal.

Szállás a Greenhouse-ban, 600 rúpia.

Megismerkedtem Hirantha-val (szingaléz), akin keresztül beleláttam a szingaléz-tamil konfliktusba, illetve az itteni üzleti életbe (nem vásárolnak egymás boltjában, nem beszélnek egymással). A főnökének 26 üzlete van!!

Este sörözés.

2009.02.05. (866. nap)

Búcsú a haveroktól (ajándék édességek).

Buszozás a Gemstone fővárosba, Ratnaputa.

Sok tamil elhagyta az országot politikai okok miatt (kb. 130  miniszterből 3 tamil!), nincs egyenjogúság... Általában Kanada/USA/ és Ausztrália a cél.

Sok követ megnéztem és elmentem a múzeumban is.

2000 éve bányásznak itt drágaköveket (zafír és rubin) és féldrágaköveket (topáz).

Teázás 10 rúpai.

Megismerkedtem Saratn-nel és több helyi fiatallal. Volt egy szingaléz, akinek komoly sérülése volt a lábán, sántított. Elmesélte a történetét: 17 év katonáskodás volt mögötte. Néhány éve komoly tűzharcba kerültek, szinte mindenki meghalt, ő a szerencsés túlélte, de tele van a teste szilánkokkal.

2009.02.06. (867. nap)

Saratn házában aludtam a földön, de ingyen volt és jó társaság.

Reggeli: teázás és a szokásos Sri Lankai pék áruk.

Délelőtt elindultam vissza Galle-be.

Busz:

Ratnaputa – Panadura (60 rúpia)

Panadura – Galle (160 rúpia)

A buszok itt totálisan zsúfoltak, hihetetlen kényelmetlen órákat állni a tömegben, de tapasztalat ez is.

Rádiószerelő megjavította a rádiót, azt mondta, hogy sósvíz került bele és a sós lerakodott és ez volt a hiba oka.

Délután, este Internet.

2009.02.07. (868. nap)

Végre ismét CARINA-ban aludtam.

Egy puffer elvesztett, amíg nem voltam itt. Valószínűleg a kötele elszakadt a dörzsöléstől.

Reggel:

kimostam a koszos pólóimat

állókötélzet és árboc ellenőrzés

az indító motort visszaszereltem

Du: bementem a városba

rádió szerelő, 1000 rúpia (8 USD) volt a javítás költsége.

Vettem szárított halat és datolyát (4 USD)

Elkértem a szomszéd hajóktól néhány térképet fénymásolni holnap.

A beépített motor ismét nem OK:

A gyertyákat kiszereltem és ekkor sós víz folyt ki… Az üzemanyag az AC pumpáig OK. Nem értem mi lehet a gond, holnap bemegyek a vízbe megnézni alulról is a motort. Ehhez hivatalos engedélyt kell kérnem a Navy-tól papíron, anélkül nem mehetek a vízbe.

Este Internet a városban.

2009.02.08. (869. nap)

Reggel:

Mostam, majd motorszerelés, leszereltem a karburátort és elkezdtem tisztítani. Elkezdtem keresni motorszerelőt, mert ehhez a problémához ismét kevés vagyok.

Majd térképek fénymásolása (1000 rúpia).

Ebéd a városban: helyi sütemény és avokádólé.

14:30-15:30 bementem a vízbe és a hűtőrendszer kimenetébe erős tisztítószert nyomtam, mert ismét eldugult a rendszer. Ezt két navy katona figyelte és egy valaki az ügynökségről. Előző nap írtam egy kérvényt az ügynökségnek, akik ezt továbbították a NAVY felé, és megkaptam az engedélyt. (Alapvetően itt a szabályozások miatt totálisan lassú és gyakran leblokkol a adminisztráció, szóval mindenhez papír kell és nem néznek semmit meg, csak a papírok számát :-)

Majd pihenés képen Dinesh-vel beszélgettem.

Délután két ozi (ausztrál) átjött motort szerelni, kaptam tippeket. Leszereltem a motor head gasketet, majd sötét lett.

Este a szokásos zöldséges rice curry 70 rúpiáért, ez a legolcsóbb laktató étel.

Éjjel Internet.

 

Sri Lanka (’Lanka the Blessed’)

Trópusi sziget exotikus fűszerekkel, hideg misztikus hegyekkel, régi templomokkal és elveszett városokkal.

(A görögök Taprobane-nak hívták, az arabok Seredibnek, az európaiak Ceilao, Zeylan, Ceylon, Sri Lanka sinhala nyelven.)

A legendás tengerészek itt: Sinbad és Vasco de Gama (itt így hívnak a nagy szakáll miatt :-)

Populáció: 21 millió ember (72% szingaléz és buddhista, 20% tamil és hindu,7% muszlin, malay… Annialato Veddahs, néha azt mondják ’primitív emberek’, az igazi őslakosok a szigeten, már csak nagyon kevesen vannak, nagy a nyomás rajtuk, hogy beolvadjanak és adják fel az élet stílusúkat.

(2004-es Tsunami 30,000 emeber halt meg és 1 millió vesztette el a házát.)

Területe: 65,610 km2 (hossza 270 tmf, szélessége: 140 tmf, 31 tmf-re van Indiától, korábban természetes híd volt Indiai felé, aminek a neve Ádám híd volt)

Klíma: trópusi monszun; dec.-márc. ÉK-i monszun; jún.- okt. DNy-i monszun

Történelme:

1.750.000 éve kőkorszak (sok lelet marad ebből az időből)

5.000 éve Új kőkorszak

Hindu eposz, Ramayana: Lanka a démon király Ravana elrabolta Sivát, Rama feleségét.

1.e. 5.sz. Vijay herceg dél-Indiából letelepedett itt, első indiai települések. Ez a Sinhalese eredet.

Vijay dinasztia 3. királya Pandukhahabhaya alapította Anuradhapura várost és a dinasztia több, mint 1000évig kormányzott innen.

A buddhizmus i.e.2. sz.-ban terjedt el.

Sinhalase nyelv: észak Indiai eredetű, a Tamil Dravidian, dél India eredetű.

1247, 1258 a Malay szultán kifosztotta.

1411 Chen Ho kínai admirális királyt váltott és adóra kötelezte az országot 1448-ig

16.sz. Tamil Királyság északon (ezt akarják visszaállítani a Tigrisek, ezen a helyen 99% tamil él!), Sinhalese Királyság – Kandy központtal, Kotte délen,

1505-ben a Portugálok érkeztek és gyarmatosították az ország tengerparti (és Kotte) részét

1543-1658: Portugál kontrol

18.sz Holland gyarmatosítás és kontroll (1600-ban alapították Dutch East Indian Company, ami főleg a fűszer kereskedelemmel foglalkozott)

1791 Nagy-Britannia gyarmatosít

1948. Febr.4. Független lett, 400 év után. Eleinte a Portugálok, majd a Hollandok végül 150 évig az Angolok nyomták el az országot.

Legmagasabb pontja: Pidurutalagala, 2.52 4m

Tamil Eelam (A tamil függetlenségi mozgalom): http://www.eelam.com/, itt lehet azt olvasni ami másik oldalt.

Árfolyam: 1000 rúpia – 8USD

Hely cigaretta: indigabidi – 2 rúpia

Nyelv:

Sinhalese:

Ayubowan (Ájboán) – Hello! How are you? – szó szerint hosszú életet jelent

Bohoma Stutiy - Köszönöm.

Kiiyadha-Mennyibe kerül?

Szuba dahavalak – Jó napot!

Subaratia – Jó estét!

Bas – Busz

Cochiya – Vonat

Aszamu Alejkum - Köszönöm iszlám nyelven

Erre azt kell válaszolni, hogy alejkum szálám

Weriwewa – Cheers, amit koccintáskor mondanak.

Lászánáj – Szép (nő, táj, stb.)

Á dé réj – Szeretlek.

Naa – Nem

ou – igen

Kán – enni

Bon – inni

Tata - Apu

Szaron – a helyi tradíciónális férfi szoknya

1 – eka

2 – deka

3 – tuna

4 – hatara

5 – paha

6 – haya

7 – hata

8 – ata

9 – namaya

10 – dahaya

Tamil:

Vanakkam -  Welcome!

Davayu Seydu – Kérem.

Naandri – Köszönöm.

Aammaa – igen

Illa – nem

1 – onu

2 – rendu

3 – muunu

4 – naalu

5 – anju

6 – aaru

7 – yezu

8 – yetu

9 – ombadu

10 - patu

Port of Galle a legtöbb túrázó megállója, a másik lehetőség Colombo kikötője.

 

Linkek:

http://www.longpassages.org/galle.htm

http://www.srilankatourism.org/

http://www.lonelyplanet.com/sri-lanka

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ce.html

http://www.worldtravelguide.net/country/260/country_guide/Indian-Subcontinent/Sri-Lanka.html

 

Sri Lanka (Forrás: Külügy weboldala)

Tájékoztatjuk a magyar állampolgárokat, hogy az ország északi és keleti, többségében tamilok által lakott része valamint a Yala Nemzeti Park területe és annak környéke az utazás és ott tartózkodás szempontjából az "I. utazásra nem javasolt" kategóriába, míg az ország többi része a "II. Fokozott biztonsági kockázatot rejtő további országok és térségek" kategóriájába tartozik. A tamil lázadók és a kormányzat közötti folyamatosan eszkalálódó konfliktus következtében a sziget egészén növekszik a feszültség. Ajánlott, különösen egyéni utazók számára, indulás előtt bejelentkezni Magyarország Colombo-i tiszteletbeli konzulátusán. Az ország északi és keleti többségében tamilok lakta része biztonsági szempontból a kockázatos térségek kategóriájába tartozik. A Külügyminisztérium az ország északi (a Puttalamot Trincomalee-val összekötő A 12-es úttól északra) és keleti részébe (Trincomalee és Batticaola tartományok, valamint Ampala tartomány partvidéki része) nem/nem javasolja az utazást. Szintén nem javasoljuk az utazást a Yala Nemzeti Parkba és környékére. A sziget egészén fennáll a terrorveszély, nem kizárható, hogy külföldiek is a támadások véletlen áldozataivá válnak. A sziget északkeleti részében, a tamil lázadók fő tevékenységi területén, a helyzet továbbra is zavaros. 2005 decembere óta a biztonsági helyzet jelentősen romlott, több halálos kimenetelű incidensről adtak hírt. A Külügyminisztérium a sziget északkeleti részébe csak halaszthatatlan, sürgős esetben javasolja az utazást. 2008 eleje óta megszaporodott a robbantásos merényletek száma az ország korábban biztonságosnak számító déli részén is. Több súlyos biztonsági incidens történt az elmúlt időszakban a Yala Nemzeti Parkban, illetve annak közvetlen környékén. A fővárosban, különösen a forgalmas csomópontok, bevásárlóközpontok környékén szintén több robbantásos merényletet követtek el az elmúlt időszakban. Mind az egyéni, mind a csoportosan utazók részéről fokozott elővigyázat javasolt. A rendkívüli állapot változatlanul érvényben van, ezért kiemelten javasolt a hatóságok biztonsági rendelkezéseinek pontos betartása.

Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy az országban semmilyen hivatásos magyar képviselet nincs. Az akkreditált magyar nagykövetség Újdelhiben (India) található, ezért az oda utazóknak a konzuli segítség nyújtása nem megoldott, illetve rendkívüli nehézségekbe ütközik, és hosszabb időt vesz/vehet igénybe. Ezért javasoljuk, hogy vegyék föl a kapcsolatot Magyarország Sri Lanka-i tiszteletbeli konzulátusával vagy az Európai Unió valamely tagállamának helyi képviseletével.

Turista célból érkező magyar állampolgárok 30 napra érvényes, ingyenes vízumot igényelhetnek érkezéskor.Utazás előtt kérjük, feltétlenül érdeklődjenek az akkreditált külképviseleten.

A Srí Lanka-i hadsereg tájékoztatása szerint a katonaság 18 év LTTE megszállás után visszafoglalta a Tamil Tigrisek központja, Kilinochchi közvetlen közelében lévő Kokavil városát. A Kilinochchitól alig 20 kilométerre fekvő település visszaszerzése a kormányerők stratégiai fontosságú győzelme. A hadsereg november végén gyakorlatilag - 1993 óta először - megszerezte a szigetállam teljes nyugati partvidéke fölötti ellenőrzést. (2008.12.09.)
A térségben az elmúlt hetekben heves monszunesőzések voltak, amelyek súlyos áradásokat okoztak Srí Lanka jelentős területein. A tucatnyi áldozatot követelő özönvíz miatt közel 100 ezer ember kényszerült otthona elhagyására, mintegy 10 ezer ház megsemmisült. A leginkább érintett térség az ország északi területe, ahol a kormányerők és az LTTE közötti harcok miatt már egyébként is közel negyedmillió ember menekült el lakhelyéről. A térségben működő segélyszervezeteket a katonai cselekmények miatt szeptemberben kivonulásra kényszeríttették, így a nehéz helyzetbe került lakosság gyakorlatilag segítség és megfelelő ellátás nélkül maradt. (2008.12.09.)

Tizenkét rendőr vesztette életét Sri Lankán az ország északi területén, a fővárostól mintegy 250 kilométerre elhelyezkedő Vavuniya városban elkövetett robbantásos merényletben. Az öngyilkos merénylő egy motorkerékpárral hajtott a helyi rendőrállomásra, ahol fölrobbantotta magát. A támadásnak az áldozatokon túl sok sérültje van, többük állapota súlyos. A sebesültek között gyerekek is vannak egy a robbantás pillanatában arra haladó iskoláscsoport miatt. Az elmúlt hónap során hevesebbé vált a kormányerők és a szeparatista LTTE közötti fegyveres küzdelem. A hadsereg offenzívájára válaszul az LTTE gyakorlatilag az egész országra kiterjedő robbantás-sorozatot hajtott végre. (2008.06.17.)
2008. április 25-én Colombótól 15 kilóméterre délre bomba robbant egy zsúfolt buszon. Az első jelentések szerint legalább húszan életüket vesztették.

1. A szigeten létezik helyi terrorista tevékenység. A tamil tigrisek felszabadítási szervezete (Liberation Tigers of Tamil Eelam - LTTE) hosszabb ideje fegyveres harcot folytat a központi kormányzat ellen. A tamil lázadók és a kormányzat között elsősorban a sziget északi és keleti részében gyakoriak az összecsapások - ide a Külügyminisztérium nem javasolja az utazást. Ugyanakkor merényletek, támadások a fővárosban, Colomboban is előfordultak. A szigetre látogatók számára fokozott elővigyázatosság javasolt, a zsúfolt helyeket lehetőség szerint kerüljék.

2. Utazás előtt mindenképpen javasolt bejelentkezni az Újdelhi Nagykövetségen vagy a Colombói Tiszteletbeli Konzulátuson. A bejelentkezés nagymértékben megkönnyíti a kapcsolatfelvételt egy esetleges vészhelyzet esetén.