Ezt a napló részletet az Omani kikötőben gépelem be éjjel, koszos halászhajók, szemetes konténerek és egy csomó szúnyog társaságában.
Készülődés Sri Lankán a további útra.
2009.02.09. (870. nap)
A heroin itt az egyik legnagyobb probléma, nagyon sokan használják, például mert olcsó (2USD) és sok a függő is!
A cigaretta ára itt 3USD, ami nagyon drága, Indonéziában például 0,5USD. Ennek oka, hogy a kormány hatalmas adót tesz rá. A háború költséges! (Én nem dohányzok.)
De. a városban
Neten megnéztem az időjárást és Apuval is konzultáltam a témában. Nem lesz sok szelem…
Majd élelmiszereket vettem az útra.
Pakolás a hajóban és várom a motor szervizt, de nem jön!! A közelemben áll egy orosz nagyhajó és átjött az ’engineer’ csapat megnézni a motoromat helyette. A probléma, hogy a motor blokkban tenger víz volt. Ennek oka, hogy a van valahol egy törés a motorblokkban. Szóval javítás drága lenne, így nem javítom, hanem indulok!
Este a Codene (NZ regisztrálású motoros szuper jacht) kapitánya és szakácsa átjött és hoztak egy kis útra valót. Köszönöm!
Később Hero, a kikötői rendőr adott egy ajándék papayát az útra. Köszönöm!
Este Dáviddal ’tobacco’-t rágtunk, ami nekem valahogy nem jött be. Majd ’navy’-sekkel filmet néztünk a Port Police Irodában.
Sri Lanka – Maldíves, Uligamu
(450tmf, 7nap)
Áramlás: DNy (néha csak dél) nyom 0,5-0,6 csomóval.
Szél: 8-9nap szélcsend egy hónnapban. 15csÉ 43%; 10cs ÉK 35%, 10cs K 10%
Egy átlag jacht 3-4 nap alatt teszi meg ezt a távot, főleg motorozással. CARINA-nak ez egy hét volt minimális motorozással.
Ihavandhippolhu Atol vagy más néven Haa Alifu Atoll, az egyik legészakibb atol Maldív szigetek közül. Uligamu ennek északi részén található.
Érkezéskor a ’Custom’-ot kell hívni a VHF rádión, 16-os csatorna. Horgonyzási díj 5USD napok számától függetlenül. Ha 3 napnál tovább tartózkodik egy jacht, akkor ügynököt kell fogadni, ami 20USD pluszköltséget jelent.
Uligamu bemenet: WP1(07-04,32N; 072-56,27E); WP2(07-04,75N; 072-55,02E)
Uligamu kimenet: WP1(07-05,1N; 072-52,6E); WP2(07-05,8N; 072-51,9E)
2009.02.10. (871. nap)
Hero meghívott reggelire a kantinba. Kaptam ajándék zsömléket, banánokat és szappant :-) Köszönöm! Ari, egy indonéz takarító személyzet egy szuper jachton, adott ajándék édességeket, krémet és spirituális (vallási) tárgyakat. Köszönöm!
A S/Y Cloud Two holland házaspár is adott ajándékot az útra (sör és ételek). Köszönöm!
Vásárlás a városban:
5db kenyér, 2kalács és kétszersült (300rúpia)
ananászok és mandarinok (400rúpia) – ezt itt a legolcsóbb gyümölcs
zöldségek, érdekes helyi édességek (200rúpia)
Bankban visszaváltottam a maradék rupiát USD-re, kb. 35 maradt.
Ebéd a kikötői kantinban rizs&curry. Kijelentkeztem az ügynökségen 1óra, majd várakozás 1óra a ’navy’-re, akik megadták az engedélyt az indulásra. Kora délután végre el tudtam indulni. Az öbölben horgonyt dobtam, hogy a hajó alját letisztítsam. Ezt a kikötőben nem engedték meg, 2óra kemény munka volt. Ezalatt megjött az ismerős Atair német vitorláshajó, akikkel Fidzsi óta többször találkoztam és Jan sokat segített nekem. Szóval röviden üdvözöltük egymást. Az Atair 8 nap alatt vitorlázott ide Phuketből, egy átlagos jachtnak ez 8 nap, nekem 12 nap volt.
16:00 Indulás. Motor be. A 16-o csatornán elköszöntem a ’Port Control’-tól, személyesen ismerem, többször találkoztunk és beszélgettünk a rádiózás témában (HF), és egy VHF rádió tesztben is segített.
Eleinte a szél gyenge nyugati, így motoroznom kell, ez a sziget hatása. El kell távolodnom Sri Lankától kicsit, hogy megjöjjön a normál szél.
1005mbar; 35fok;
Később Bf.3 É-i szél jön és ezzel vitorlázok egész éjjel. Vacsora: rizs&curry (40rúpia take away). Éjjel nagy hajó forgalom, így 30 percenként ellenőriznem kell a forgalmat. A hajózási útvonaltól 15tmf-re vagyok és folyamatosan távolodok enyhén.
2009.02.11. (872. nap)
1008mbar; 32fok; Bf.3 ÉK; 3/4 szélben vitorlázok 3csomóval. Még mindig látok nagyhajókat a közelben és távolban.
Reggeli: kalács, közben delfinek követnek.
Délelőtt kormányzok, gyengül a szél Bf.2-re, ez az Indiai part hatása. Egész nap erősen süt a nap.
Ebéd: rántotta és kenyér
Jönnek mennek a nagyhajók, figyelni kell. Nem értem, a hajózási útvonal tőlem északra van!
1330UTC 14,293MHz rádiózás; POS(06-06N; 078-36E) 343tmf-re vagyok Uligamu-tól.
HA5CAR, Karesz, Bp. (5;0)
HA5HS, Rudi, ’Tisza part’ (5,6)
HA3MQ, Feri, (5,7)
Várható szél 10cs K-ÉK
Vacsora: zöldséges noodles, szárított hal
Éjjel gyengült a szél, és változott ÉNy-ra. Néhány nagyhajó a közelben, így gyakran felkelek ellenőrizni éjszaka a forgalmat. A nagyhajók a 8 vagy az 9 északi szélességen hajóznak keresztül, ami Maldívtól északra van.
2009.02.12. (873. nap)
1010mbar; 32fok; Bf.1ÉNy; kis motorozás (nincs sok üzemanyagom és a motort kímélni szeretném); Térkép: 708.
Reggeli: a vacsora maradéka
Délelőtt olvasok, erősen süt a nap; egy repülőhal repült el fölöttem; nincs nagyhajó körülöttem; hajómosás sósvízzel és kefével;
Ebéd: lekváros kenyér és mangó porból ivólé
Akku: 12,94V, a napelem jól tölt! Fogyasztás autopilot és a LED árbocfény éjjel;
Délután olvasok, 2csomóval hajózok 240-re
Rádiózás: 1330UTC 14,293MHz majd 14,295MHz POS(06-02N; 77-37E), táv: 287tmf; 56tmf/nap;HA5CAR; HA5HS; időjárás: 10-11-13-cs 340-350-ről a köv. napokban;
Cape Cohorin alatt vagyok, ami India legdélebbik pontja;
Az éjszaka nyugodtan telt nem láttam nagyhajót. A szél iránya néha változik, és mivel éles negyedben vitorlázok, ilyenkor állítgatnom kell a vitorlákat.
2009.02.13. (874. nap)
There is only one caste - The Caste of Humanity
There is only one language - The Language of Heart
There is only one religion - The Religion of Love (Sri Sathya Sai Baba)
1010mbar; 32fok; Bf.1-2 ÉNy; 2csomóval vitorlázok 270-re;
Reggeli: C vitamin, lekváros kenyér; csokoládé, banán;
Délelőtt olvasok Sri Sathya Sai Baba-ról és vitorlát állítgatok, változékony gyenge szeles negyedes menetben ez fontos.
Horgászni próbálok, de lassú vagyok, nem fogok így semmit.
Ebéd: Kisütöttem olajban kerupuk crackers-t (Indonéz étel) és csokoládé
Délután:
- hálózsák varrás, kívül belül tele van szakadásokkal és folyamatosan varrni kell, mint a vitorlát. 2,5 éve folyamatosan használom, már tíz éves, inkább ne képzeld el:-) A lényeg, hogy én szeretem és varrom.
- zöldség és gyümölcs rendszerezés. Van paradicsomom Thaiföldről, ami egy hónapos és még jó! A hagyma és a krumpli is jó még. Árnyékos, szelős és hűvös helyen tárolom és minimum 4-5 naponta ellenőrzöm és válogatom.
Majd olvasok. Nagyhajó 2tmf-re ment el mellettem, majd egy másik is. Ismét hajózási útvonal közelébe kerülhettem talán.
Rádiózás 1330UTC 14,293MHz POS(05-40N; 076-42E); 46tm-et tettem meg 24ó alatt jó irányba, ennek az oka gyenge szembe szél. 241tmf a cél még. Jelenleg 3csomóval vitorlázok 270-re; HA5CAR (5,5); HA5HA(5,7); HA3MQ(5,5). ’20cm-es hó van a Tisza parton’
Időjárási infok: 10-11-12cs É-ÉNy szél a köv. 4 napban. Az RTL szeretne egy riportot velem a Maldív szigetekről, kell majd találnom ott egy telefont. (Az én mobilom ott nem jó.)
Vacsora: lekváros kenyér
Az éjszaka nyugodtan telt.
2009.02.14. (875. nap)
1012mbar; 32-35fok; Bf.2ÉNy; 2-3csomós Ny irányba vitorlázok; erősen égett a Nap;
Reggeli: Promite krém kenyérrel és C vitamin
Horgászok folyamatosan, de hal nincs. Tegnap éjjel volt kapásom, de a hal leszakadt.
Délelőtt:
- hajó takarítás, hálózsák varrás
- motorgyertya tisztítás
- Akku: 12,74V
Majd olvasok.
Ebéd: rizs, moong, szárított hal, ’maldives fish baduma’ (Sri Lanka-i csípős kis haldarabok); hagyma, fokhagyma,
Délután a Red Sea Pilot-ot olvasom. Alapvetően beállított kormánnyal vitorlázok, mert negyed szélben CARINA jól tartja az irányát (hosszú kiel), az autopilot elektromos energiába kerül, ami mindig kevés a hajón.
Relaxálási gyakorlatok, meditáció helyet csinálom néha.
3csomóval vitorlázok 270-re.
Rádiózás: 1330UTC 14,293MHz POS(05-53N; 075-18E), 158tm,f a céltól; 83tmf-et tettem meg 24ó alatt jó irányba! HA5CAR; HA5HS; Időjárási infok: 13-10cs É-ÉNy-ÉK
Vacsora: ebéd maradék, banán, mangólé porból
Az éjszaka nyugodtan telt.
2009.02.15. (876. nap)
1010mbar, 32-34fok, Bf.1-2 É-ÉNy; 2-3cs 280-ra, jobban észak felé kéne haladnom, de az ÉNy szél miatt nem tudok
Térkép: 709 Lakshadweep-tenger (jelenleg itt vagyok), 828 (Sri Lankától Indiáig, mostanában hagytam el ezt a térséget)
Reggeli: C-vitamin, lekváros kenyér, banán, mandarin – rohadnak a gyümölcsök; penészednek a kenyerek, ami engem nem zavar...
Üzemanyagot rendezek, kb. 70l van, ami 200tmf-re elég pesszimistán számolva,
Délelőtt:
- polcrendezés
- élelmiszer rendezés
- fényképezés, videózás
Vasárnapi ebéd: ’srimp crackers’ olajban kisütve (Indonéz stílus); leves (magyar kockából), halpörkölt szárított halból, penészes kenyér (a napon szárítom, így nem vészes, csak színes)
Délután: hálózsák varrás, olvasás és pihenés
1330UTC 14,293MHz rádiózás POS(06-05N; 074-13E), 61tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt jó irányba, 97tmf van hátra még, HA5CAR; HA5HS; HA7RW Laci, gyengén jött, de értettem; Rádiózás pót időpont 1430UTC. Időjárás a köv. napokban 5-7-10cs É-ÉK;
Vacsora: ebéd maradék és csokoládé
Az éjjel nyugodtan telt és fogtam egy barakudát!
A folyamatos ÉNy szél miatt és a Ny-DNy áramlat miatt nagyon délre kerültem, így éjjel egy kicsit felmotoroztam északra néhány órát.
2009.02.16. (877. nap)
1009mbar; 35fok; Bf.1 É; 290-300-ra 1-2cs vitorlázok;
Reggeli: C-vitamin; leves indonéz módra (2féle noodles, szárított rák, hal és speciális fűszerek) penészes kenyérrel
Délelőtt:
- Fenék víz ellenőrzés, fél vödörrel kimertem (kb. 10l)
- Polc rendezés
- Videózás
Delinek követtek rövid ideig, gyorsan lehagytak!
Ebéd: sült barakuda, penészes kenyér, ’shrimp crackers’ olajban kisütve, csokoládé
Délután:
Rövid motorozás, amikor elállt a szél, mivel holnap meg szeretnék érkezni.
Akku: 13,04V
Pakolászás, mindennek helyet kell találnom – egy kis hajóban ez is egy külön nehézség!
Majd olvasok. A radarreflektor alsó pontja leszakadt, így nem húzza semmi le, nem esik le, de lötyög, Maldívon ezt javítani kell.
Később fogtam ismét egy kis barakudát, amit vacsorára kisütöttem és penészes kenyérrel fogyasztottam.
1330UTC 14,293MHz rádiózás POS(06-48N; 073-43E) HA5CAR; HA5HS(5,9); 48tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt jó irányba és 49tmf van még hátra.
Időjárás előrejelzés: 10cs É-ÉK.
Éjjel nyugodtan telt és vitorlázva. Hajnaltól motor be, délelőtt meg szeretnék érkezni.
2009.02.17. (878. nap)
1010mbar; 34-36fok; Bf.1 ÉK;
Kora reggel megpillantottam Maldív Attolok első csoportját a nyolcadik napon. Hurrá!
Reggeli: a vacsora maradéka mégegyszer átsütve
13LT Megérkeztem és bójára állok. POS(07-04,707N; 072-55,276E)
Boo, a dán ismerős hajója mellett, röviden beszélek is velük. Már egy hete vannak itt, és nem nagyon akarnak továbbindulni :-) Továbbá egy másik ismerős hajó is van itt, egy ausztriai idősebb házaspár, akikkel Thaiföldön és Sri Lankán is találkoztam már.
VHF 16-os csatornán hívom a ’Coast Guard’-ot és bediktálom a hajó és a legénység adatait :-) Ígérik, hogy majd kijönnek motorossal. Várakozok, de meleg van… Be a vízbe! …már a vízben csodálom a halakat, korallokat fél órája, mikor megérkeznek, és csak mosolyognak, hogy már a vízben vagyok (ami szabálytalan – nem hagyhatnám el a hajót). Szóval visszamászok CARINA-ra, felöltözök és mindenféle papírral (ide 5db ’crewlist’ kell!), amit általában szeretnek a hivatalnokok, kimegyünk a partra az irodába. Nem akarnak a hajóra jönni, pedig minden hajóra felmennek, ez a szabály. Hallottak már rólam és érdeklődve kérdezgetnek erről a vitorlázási stílusról és az ’advenutre’ életfelfogásról, persze 5perc után már a thai lányok érdeklik őket :-)
5USD a horgonyzási díj, amit a városházán (Island Office) fizettem be, ahol kellemesen elbeszélgettem a falu vezetőjével és a hivatalnokokkal. A sziget nagyon kicsi, 1-2óra alatt bejártam az egészet, a városháza falán van egy térkép, de itt igazából nincs rá nagy szükség :-) Van egy főút, ami körül vannak a házak (467 ember él itt). Van egy bolt egy kis kórház, általános iskola, muszlin imahely, focipálya, generátorház, szélgenerátorok, kikötő, amit jelenleg építenek át, épülő ’resort’ (no comment) és egy kis pálmaerdő, alapvetően az egész sziget egy nagy strand.
Hassan of Sailor’s Choice, AMSCO ügynökség,
Szóval nagyon jó hely! A strandon beszélgettem a helyiekkel mindenki (fiatalok) beszél angolul, nagyon nyugis itt az élet, nincs stressz!
Délután Boo hajójára mentem a Njordra, ahol éppen szerveztek egy kis partit a helyi falusi barátaiknak, beszélgetés és ilyesmi.
Láttam egy orosz gumi-katamaránt, ami az Indiai-óceánon hajózik 2 orosszal a fedélzeten. Sajnos nem tudtam beszélni velük, mert érkezésem után néhány órával továbbindultak.
1330UTC 14,293MHz -> 14m290MHz HA5CAR, HA5HS, holnap és utána 5-10csomós É-ÉK-K szél várható. Holnap indulok tovább, sajnos nincs időm ittragadni, az ÉK monszun nem tart örökké!
A szabályok a szigeten:
1. Horgonyfény kötelező 1800-0600 között
2. Helyiek nem jöhetnek a hajóra (külön engedély kell a ’custom’-tól), és nem lehet üzletelni velük
3. Nem lehet a parton tartózkodni 2200-0600 között
4. Nagyjavítást nem lehet itt végezni.
5. Ajándék helyieknek – kell hozzá a ’custom’ engedélye
6. Alkoholt nem lehet a partra vinni és helyinek adni (iszlám ország)
7. Normális öltözet.
8. Egy nappal indulás előtt informálni kell a ’Coast Guard’-ot
Ha meg szeretne látogatni a jacht más szigeteket, akkor szükséges az Inter Atoll Travelling Permit, amit az ügynök intéz.
Három nap tartózkodás után szükséges ügynök fogadása, ami 20USD:
Maldív
(most nincs időm lefordítani)
The Maldiv, Maldive Islands, officially the Republic of Maldiv, is an island nation consisting of a group of atolls stretching south of India's Lakshadweep islands between Minicoy Island and the Chagos Archipelago, and about seven hundred kilometers (435 mi) south-west of Sri Lanka in the Laccadive Sea of Indian Ocean. The twenty-six atolls of Maldív encompass a territory featuring 1,192 islets, of which two hundred and fifty islands are inhabited. The inhabitants were Buddhist, probably since Ashoka's period[, in the 3rd century BC and possibly Hindu before that. Islam was introduced in 1153. The Maldív then came under the influence of the Portuguese (1558) and the Dutch (1654) seaborne empires. In 1887 it became a British protectorate. In 1965, the Maldív obtained independence from Britain (originally under the name "Maldive Islands"), and in 1968 the Sultanate was replaced by a Republic. The Maldív is the smallest Asian country in terms of both population and area; it is the smallest predominantly Muslim nation in the world. With two meters from sea level, it is also the country with the lowest highest point in the world.
Geography
Area: 298 sq. km. (115 sq. mi.), over 1,200 isl
ands; twice the size of Washington,
DC.
Cities: Capital--Male (pop. 62,000).
Terrain: Flat islands.
Climate: Hot and humid.
People
Nationality: Noun and
adjective--Maldivian(s).
Population: 245,000.
Population growth rate: 3.3%.
Ethnic groups: South Indians, Sinhalese, Arabs.
Religion: Sunni Islam.
Languages: Dhivehi (official); many government officials speak English.
Health: Infant mortality
rate--55/1000. Life expectancy--62 yrs.
Government
Type: Republic.
Independence: July 26, 1965 (formerly a British protectorate).
Constitution: November 11, 1968.
Branches: Executive--president, cabinet. Legislative--unicameral Majlis (parliament).
Judicial--High Court, eight lower courts, 19 atoll courts.
Administrative subdivisions: 19 atolls and capital city.
Political parties: None.
Suffrage: Universal at age 21.
Historical and Cultural Highlights
Maldiv comprises some 1,200 islands in the Indian Ocean. The earliest settlers were probably from southern India, and they were followed by Indo-European speakers from Sri Lanka in the fourth and fifth centuries BC. In the 12th century AD, sailors from East Africa and Arab countries came to the islands. Today, the Maldivian ethnic identity is a blend of these cultures, reinforced by religion and language.
Originally Buddhists, Maldivians were converted to Sunni Islam in the mid-12th century. Islam is the official religion of nearly the entire population. Strict adherence to Islamic precepts and close community relationships have helped keep crime under control.
The official and common language is Dhivehi, an Indo-European language related to Sinhala, the language of Sri Lanka. The writing system, like Arabic, is from right to left, although alphabets are different. English is used widely in commerce and increasingly as the medium of instruction in government schools.
Some social stratification exits on the islands. It is not rigid, since rank is based on varied factors, including occupation, wealth, Islamic virtue, and family ties. Members of the social elite are concentrated in Male.
The early history of the Maldív is obscure. According to Maldivian legend, a Sinhalese prince named Koimale was stranded with his bride--daughter of the king of Sri Lanka--in a Maldivian lagoon and stayed on to rule as the first sultan.
Over the centuries, the islands have been visited and their development influenced by sailors from countries on the Arabian Sea and the Indian Ocean littorals. Mopla pirates from the Malabar Coast--present-day Kerala state in India--harassed the islands. In the 16th century, the Portuguese subjugated and ruled the islands for 15 years (1558-73) before being driven away by the warrior-patriot Muhammad Thakurufar Al-Azam.
Although governed as an independent Islamic sultanate for most of its history from 1153 to 1968, Maldív was a British protectorate from 1887 until July 25, 1965. In 1953, there was a brief, abortive attempt at a republican form of government, after which the sultanate was reimposed.
Following independence from Britain
in 1965, the sultanate continued to operate for another three years. On November 11, 1968, it was abolished and replaced by a republic, and the country assumed
its present name.
ECONOMY
The Maldivian economy is predominantly based on tourism and fishing. Of Maldív' 1,200 islands, only 198 are inhabited. The population is scattered throughout the country, and the greatest concentration is on the capital island, Male. Limitations on potable water and arable land constrain expansion.
Development has been centered upon the tourism industry and its complementary service sectors, transport, distribution, real estate, construction, and government. Taxes on the tourist industry have been plowed into infrastructure and also used to improve technology in the agricultural sector.
Environmental Concerns
There is growing concern about coral reef and marine life damage because of coral mining (used for building and jewelry making), sand dredging, and solid waste pollution. Mining of sand and coral have removed the natural coral reef that protected several important islands, making them highly susceptible to the erosive effects of the sea.
In April 1987, high tides swept over the Maldív, inundating much of Male and nearby islands. That event prompted high-level Maldivian interest in global climatic changes, including the "greenhouse effect."
Linkek:
http://www.maldivesinfo.gov.mv
http://www.maldives-ethnography.com/
http://www.maldivesculture.com
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/3930765.stm
http://wikitravel.org/en/Maldives
http://commons.wikimedia.org/wiki/Atlas_of_Maldives