Maldív, Uligamu – Oman, Salalah
1300tmf, 21nap
Pilot Chart
információk:
Áramlás februárban: 0,5-0,7csomós
nyugati
Szél februárban: ÉK 15csomós 63%-ban,
nyílt vízen az É-i is jellemző, a part közelben a keleti dominál és az arab
félsziget közelben gyakori a szélcsend (35%).
Horgonyzóhely a kikötő előtt: WP (16-56,34N; 054-03,08E)
Port Salalah bejárat: WP1(16-56,88N; 054-01,49E); WP2(16-56,76N;
054-00,70E); WP3(06-56,23N; 054-00,30E)
Egy átlagos jacht
10nap alatt teszi meg ezt a szakaszt.
2009.02.18. (879. nap)
Indiai-óceán net: 8104MHz reggel, 6LT-7LT körül
Kora reggel a halászok közel hajóztak el és
hangosan hallgatták Bob Marley-t. Szabadtüdőzök egy-két
órát és fényképezek a víz alatt. Nagyon jó a láthatóság, sok a nagy hal, sőt, egy
hatalmas ráját is láttam.
Néhány hete a Blue Water Rally
alkalmával itt egyszerre 47 jacht horgonyzott, de általában kevesebb van itt.
11 éve állnak meg itt jachtok, évente mintegy száz jacht. Jelenleg 5 jacht van
itt, reggel jött még kettő, és ma 2-3 elindul… Most van a szezon, a jó idő a maldívi megállóhoz. Erős szél esetén ez nem védett
horgonyzóhely.
A hajó alját is tisztítom, most elég 1 óra.
10 után a Njord (Boo
hajója) mellé állok, hogy a radarreflektort újra rögzítsem. Összekötjük a két
hajót, majd felhúznak a Njord árbocára, ahonnan
elérem a radarreflektort. 20 perces munka.
Majd kivisznek a dingijükkel a szigetre. ’Check-out’ (Immigration/Custom/Health Port), vásárlás (20l benzin, itt 1,3USD/l,
ami drága!; 14 tojás, zöldség és gyümölcs 5USD-ért) és
beszélek telefonon Czakó Józseffel is (RTL). Imad telefonján hív, aki itt a helyi ügynök.
Majd ismét néhány órát a parton beszélgetek helyi fiatalokkal, dingire
várok. (Nekem nincs dingim, el se férne...)
15LT Indulás. Motorozás, amíg kiérek a gyenge szélben az atolok közül.
1-2csomóval 290-re tartok, lassú vagyok!
1330UTC 14,293MHz POS(07-09N; 072-47E); Karesz
(HA5CAR)(5,9); Rudi (HA5HA) (5,9); Feri (HA3MQ)(5,7)
Időjárás előrejelzés: 5-7-10cs ÉK a köv. napokban
Vacsora: rántotta, penészes kenyér, paradicsom, hagyma
Befejeztem: The Stubble Field,
Mary Nichols
Éjszaka és hajnal szélcsend, csak a gyenge áramlás vitt nyugat felé.
2009.02.19. (880. nap)
1009mbar; 32fok; Bf.1 ÉK, India hatása miatt itt
a monszun legyengül; C-vitamin, Magnézium és kálcium pezsgőtabletta
Olvasás, majd főzök.
A kormányom recseg Ázsia óta, így finoman ’gyengéden’ kormányzok
vagy rögzítem csak a kormányt. A hiba oka talán, hogy a saválló rúd és a cső
között kialakult egy kis hézag vagy valami, ami súrlódik. Olajozni kéne majd
talán? Eredetileg volt itt zsír, de talán elfogyott. A kormány tengelyt kivenni
csak a szárazon lehet.
Ebéd: zöldséges noodles, penészes kenyér,
desszert: ’tala kithul joggry’ (Sri Lankából)
Indulásom óta folyamatosan követnek kishalak. Horgászok, de kapás nincs,
túl lassú vagyok, nincs sok szél.
Délután rövid ideig ugrálnak a halak körülöttem.
Akku: 13,12V
Rádiózás:
1300UTC 8182MHz, ezen a frekvencián adnak a Boo,
Ian és más ismerős jachtok, akik jelenleg Maldives-Yemen szakaszon hajóznak. Nem szolok bele, csak
hallgatom milyen szelük van és mi is van velük.
1330UTC 14,293MHz POS(07-28N; 071-57E),
53tmf/24ó alatt, Karesz (HA5CAR)(5,9); Rudi (HA5HS)(5,9)
Időjárás előrejelzés: 4-5-7-9cs Ék-K, néhány nap és talán erősödik majd;
a kormány olajozáshoz Apu ’gear’
olajat javasol.
Jelenleg 2-2,5cs 270-re vitorlázok ÉÉNy-i szélben.
Az éjszaka nyugodtan telt.
2009.02.20. (881. nap)
Hajnalban fogtam egy nagyobb tonhalat.
1010mbar, 32fok, Bf.0-1K, sebességem 0-1csomó. Később
észak felé motorozok néhány órát.
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: tonhal citrommal, kókuszosan, és kakaó; kis halak követnek
Mai novella: Aldous Huxley,
Popular Music
Délelőtt:
Gyertya csere és gyertya tisztítás a külmotorhoz
Kormány olajozás (gear olajjal),
nem nagyon férek hozzá, és nem szeretném itt szétszedni, mert abból nagyobb
lehet a probléma. Nyikorog..
Negyedszélben vitorlázok É felé, de a Ny-i áramlat miatt ÉNy
a valódi irányom. Bf.0-1 alig haladok!
10LT, de a kabinban már 40fok van. Nincs felhő, nincs szél, a víz sima és
a kabinban áll a levegő. Benzin készletem 50l körüli, ez 150tmf-re elég.
Ebéd: sült kókuszos hal
Délután olvasok.
8182MHz, ma is hallgatom az ismerősöket, de nem szolok be. Nekik sincs
szelük, persze ők motoroznak.
1330UTC 14,293MHz-> 14292MHz-> 14,287MHz
foglaltak a frekik,
POS(08-00N; 71-31E), 38tmf/24 ó alatt jó irányba;
Karesz (HA5CAR); Rudi (HA5HS)(5,8)
Időjárás előrejelzés: 2-4-6-7-8-12cs ÉNy-ÉK-K-i
szelek várhatóak a köv. napokban.
2cs 280-290-re vitorlázok;
Vacsora: főtt halfej
Éjszaka gyenge szél 1-2cs ÉÉNy-ra. Nyugis
menet.
2009.02.21. (882. nap)
Időjárási oldalak
a térségről:
1010mbar; 32fok; Bf0 ÉNy-ra, hajnal totális szélcsend É felé motorozok
néhány órát és horgászok. Kora reggel még napfelkelte előtt beugrottam a vízbe
és úsztam a hajó körül kicsit; 50-60 kishal követ engem, CARINA a vezetőjük.
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: halpogácsa, 2,5 év után van már saját
fejlesztésű halas recept is persze.
Majd 2 hónapos Straits Times olvasok (Singapore), www.straitstimes.com
Gyenge szél.
Ebéd: rizs, moongs, paradicsom, hagyma, fokhagyma,
saláta, hal kisütve indiai fűszerekkel lisztesen és tojásosan.
Horgászok, kapás van, de a hal leakadt. Három konténerszállítót is
láttam, hajózási útvonal a közelben?
A toplight villog, valahol kontakthibás, a
kabinban a vezetékeket ellenőriztem és a kontaktusokat tisztítottam.
Délután kicsit rosszul éreztem magam, napszúrás talán vagy hőguta 40fok a
kabinban!
Este beszedtem ginseng tablettát, ami mindenre
jó!
8182MHz, ma is hallgatom az ismerősöket, de nem szolok be. Nekik sincs
szelük, motoroznak.
1330UTC 14,293MHz-> 14292MHz foglalt a freki,
POS(08-43N; 70-45E), 60tmf/24 ó alatt jó irányba;
Karesz (HA5CAR)(5,9); Rudi (HA5HS)
Időjárás előrejelzés: 5-7-8-11-13cs ÉÉK-ÉK_K szelek várhatóak a köv.
napokban.
2-3cs 300-ra vitorlázok;
Vacsora: ebéd maradék. Az éjszaka nyugodtan telt.
2009.02.22. (883. nap)
1016mbar, 29-34fok, Bf.1-2ÉK,
Reggeli: shrimp crackers
kisütve olajban (Indonézia stílus)
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Ebéd: hal leves a tegnapi barakuda
fogásból; datolya; halpogácsa,
Du: változó szél, vitorla
állítás, hajót ma nem láttam.
Ma kiolvastam: Elizabeth Linington:
Greenmask! (detektív regény)
1300UTC 8,182MHz zajos a freki
alig hallom őket
1330UTC 14,293MHz->14,292MHzPOS(09-36N;
69-57E), 1029tmf-re vagyok a céltól, 66tmf/24ó; Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS),
a szél várhatóan 4-5-8-9-12cs ÉK-ÉÉK a köv. napokban
Éjszaka gyenge szél, hajnalra teljesen elállt.
2009.02.23. (884. nap)
1010mbar, 32-40fok, Bf.0-1 ÉÉK, 1-2cs 310-re,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: müzli, kakaó, olvasás
Akku 13,15V
A bal első rekeszt ellenőrizem és takarítottam, sok minden rozsdásodik és sok minden törik…
Ebéd: gombás zöldség, rizs, moongs
Zöldség, gyümölcsválogatás, ellenőrzés
1300UTC 8182 Ian (az Africo
kapitánya) gitárszólója indítja a netet.
1330UTC 14,293MHz POS(09-57N; 69-23E)
Karesz (HA5CAR)(5,9); Tibi (HA5APK)(5,7); Rudi
(HA5HS), Boby (YO2AAG)
Vacsora: az ebéd maradéka
Az éjszaka nyugodtan telt, nincs hajóforgalom!
2009.02.24. (885. nap)
1010mbar, 32-40fok, Bf.0-1ÉK, 310;
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: kakaó, müzli
Olvasás, rekeszpakolás, vízkészlet ellenőrzés (természetesen tengervízben
főzök).
Ebéd: puliszka, sült tonhal, ananász (Sri Lankából),
Du.
A toplight kabinban lévő vezetéket cseréltem,
majd olvastam.
Folyamatosan horgászok, de a hal sajnos túl nagy volt és leakadt.
1300UTC 8,182MHz Ian
gitározik és a jachtok, akik előttem vannak, időjárást mondanak. Nálam gyengébb
a szél, de náluk sincs sok, szinte végig motoroznak.
1330UTC 14,292MHz POS(10-34N; 068-37E),
57tmf/24ó; 932tmf a cél,
Karesz (HA5CAR)(5,9); Tibi (HA5APK)(5,7); Rudi
(HA5HS) (5,8), Boby (YO2AAG)(5,5); Ernő (HA1TO); Lajos
(OE6RL 5,5)
A szél: 9-10-12cs. ÉK-ÉÉK-i a köv. napokban
Ma kiolvastam: Elizabeth Linington:
No Evil Angel
vacsora: instant leves
Éjszaka: erősödik a szél Bf.3-4-re; 3-4cs
sebesség;
Hajnal: egy hajó a távolban, majd egy szép nagy hal leakadt.
2009.02.25. (886. nap)
1012mbar, 32-38fok, Bf.2-3ÉÉK, 3cs 310-re,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: kakaó
De:
A HF antenna felhúzó kötelet rövidítettem, már a szakadás közelében volt
több helyen!
Horgászás és olvasás
Ebéd: lencsefőzelék, hagyma, gomba, szárított tonhal
Du. fogtam két tonhalat, az uzsonna tonhal citrommal, kókuszosan
1300UTC 8182 Ian net
1330UTC 14,293MHz POS(11-21N; 067-36E);
74tmf624ó; 858tmf a cél; 25,cs 300-ra; Bf.3É; Karesz (HA5CAR)(5,7); Tibi
(HA5APK)(5,7); Rudi (HA5HS)(5,8); Feri (HA3MQ)(5,9), Boby
(YO2AAG); Ernő (HA1TO)(5,8), Győr; HA1Sp
Az éjszaka nyugodtan telt. Negyedes hullámos menet, nem túl kényelmes,.
2009.02.26. (887. nap)
1009mbar, Bf.0-1 ÉK, 35-40fok, erősen süt a Nap,
egy felhő sincs az égen,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Olvasás: Elizabeth Linington: Date with Death
Ebéd: leves, sült shrimp crackers,
noodles, főtt gomba, curry-s
tonhal
Akku 13,07V
1300UTC 8182 Ian net,
6 jacht motorozik, senkinek nincs szele…
1330UTC 14,292MHz POS(11-50N; 66-46E),
57tmf/24ó; 801tmf a céltól;
HA3MQ(5,7); Karesz (HA5CAR); Rudi (HA5HS); Boby (YO2AAG); OM5OM, Ottó, HA8VA
Pista Ohio-ból hallott engem, de én sajnos csak
nagyon zajosan, nem értettem.
Gyenge ÉK szél várható a köv. napokban.
2009.02.27.
(888. nap)
1013mbar, 32-40fok, hajnalban és
reggel szélcsend, a 0,3cs áramlat nyom É –ÉNy felé.
C-vitamin, Magnézium és Kálcium
pezsgőtabletta
Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka
és kakaó
De: vízkészlet átpakolás,
Ebéd: rizs, moongs,
sült hal,
Desszert: asanka
(mézes mogyorós Sri Lanka stílusban), papaya,
1300UTC 8182, már közelednek és túl
vannak a félúton is. Ahogy szinte minden jachtos elkezdtek vissza fele
számolni. Ünneplik a féltávot és ma erről szól szinte
minden adás.
Én ezt nem szoktam ünnepelni, én
szeretem, ha mindennap tökéletesen egyforma.
Rádiózás 1330UTC 14,293->
14,292 POS(12-21N; 065-58E); 55tmf/24ó;
746tmf a táv; Karesz (HA5CAR 5,9); Rudi (HA5HS 5,9); Tibi (HA5APK drót
antenna), Zoli (HA7JZ)
Szél a köv. napokban 10cs ÉÉK.
Vacsora: ebéd maradék
Éjszaka nyugodtan telt, de azért egy
nagyhajó elment mellettem.
Mai könyv: Elisabeth
Linington, Something Wrong
2009.02.28. (889. nap)
Egy ismerős holland hajós oldal: http://www.cloudtwo.zeilt.nl
1012mbar, 32-40fok, Bf.2-3ÉÉK (reggel gyengébb a szél)
Reggeli: Blinjo
Tawart kisütöttem olajban (Indonéz stílusban)
De.:
Íróasztal rendezés, olvasás.
George Orwell:
Down the Mine
Ebéd: vöröslencse
főzelék, desszert: Rulan süti (Sri Lanka stílus)
Du:
Olvasok a szél Bf.3
ÉKK-re változik.
Rádiózás 1330 14292MHz POS(13-04N; 065-01E), 678tmf a cél; 68tmf/24ó;
Tibi (HA5APK), Karesz (HA5CAR 5,7), Rudi (HA5HS), Attila (HA5CDM 5,8), Barnabás (HA5ALE), Bobby (YO2AAG)
A szél a köv. napokban: 8-11-12-10cs
ÉÉK
Este megittam ez egyetlen sörömet,
egy kedves jachtos adta ajándékba Sri Lankában.
Éjjel gyengült a szél, egy nagy hajó
ment el mellettem, de 1-1,5tmf-et tartotta.
2009.03.01. (890. nap)
Reggel 7-kor motor zajra ébredtem,
azt hittem repülő, de amikor kinéztem akkor láttam,
hogy igen közel 500m-re egy hajó van mellettem.
1014mbar, 32-40fok, Bf.1-2 ÉK(reggel),
C-vitamin, Magnézium és Kálcium
pezsgőtabletta
De.
Kokpit takarítás, a mentőtutajt az
árboc mögé kötöttem, hogy több helyem legyen a kokpitben.
Ebédre lepényt sütöttem ki
kenyértésztából, néhány belsejébe tettem egy kis tonhalat is.
Desszert: fél papaya. (ajándék Sri
Lankából)
Du. forróság és gyengül a szél. Albatroszok
és sirályok repkednek ma is körülöttem. Olvastam a decemberi Busines Times-t (www.businesstimes.com.sg )
AKKU=12,68V
1330UTC 14,292MHz
POS(13-30N; 063-53E); 607tmf a táv; 2-2,5cs 290-re vitorlázok; 71tmf/24ó alatt;
Szél a köv. napokban: 8-10cs É
Összekötetések: Karesz (HA5CAR), Rudi
(HA5HS 5,8), Boby (YO2AAG),
Barnabás (HA5ALE), Tibi (HA5APK 5,7)
Vacsora: lágy tojás, kétszersült,
zöldséges noodles
Éjjel egy halat fogtam, de leakadt.
Majd gyengül a szél.
2009.03.02. (891. nap)
1016mbar, 32-40fok, Bf1ÉÉNy,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium
pezsgőtabletta
Tegnapi noodles
maradéka.
De. Hajómosás; folyamatos vitorlaállítgatás,
gyorsítani próbálok és élesíteni –pontos irány tartás.
Sajnos hajnalban és reggel csak Ny felé vagy DNyNy
felé tudtam csak vitorlázni, a hullámok is nyomnak és az áramlás is;
Később nagyvitorlát javítottam, újabb
négy folt került rá (86 folt van most a nagyvitorlán már). AKKU=12,42V (valami szívja le az akkut!);
Ebéd: pappadam
(Sri Lanka stílusban) kisütve olajban, lencsefőzelék, főtt gomba, hagyma
Du.
A beépített motor indító motorját
lekötöttem a rendszerről és a napelem csatlakozóit tisztítottam; remélem most
már oké lesz az akku. Akku=12,84V ismét, szóval a
problémát megoldottam;
Az orr-rekeszből kimertem 2-3dl vizet
ismét beázok, ismét lesz munka Omanban.
A kormány is ’lötyög’ ezzel is majd
kell valamit csinálnom Omanban.
Polcrendezés és szerszámos láda
átpakolás szerszámok tisztítása.
1330UTC 14,292MHz
rádiózás POS(13-41N; 062-54E); táv 549tmf; 58tmf/24ó
A szél 6-8-9-10-12cs É/ÉK a köv.
napokban
Összekötetések: Karesz (HA5CAR 5,7), Rudi (HA5HS 5,8), Tibi (HA5APK), Boby
(YO2AAG 5,6), Laci (HA8DN, Szeged)
Éjjel a szél legyengült. 2-3cs 290-re
tartottam;
2009.03.03. (892. nap)
1012mbar, 32-40fok, Bf.2-3ÉÉK;
C-vitamin, Magnézium és Kálcium
pezsgőtabletta
Reggeli: tegnapi vacsora maradéka;
A napelemet átkötöttem a hajó másik
oldalára, így több fényt kap!
Térkép: INT4703; INT71;
De.
Térkép doboz tisztítás, térképrendezés
és a penészedő térképeket tisztítom;
Ebéd: rizs, zöld moongs,
krumpli saláta, uborkasaláta, fasírt (Biopont);
Du.
A napelemet visszakötöttem az eredeti
helyére követem a napot, jó lenne visszatölteni az akkut.
Gyógyszerválogatás: a régi lejárt
gyógyszereket kidobtam a szemetesembe (Fenistil, Semicillin, Ospen, Amoxicillin-B)
1330UTC Rádiózás 14,292MHz
POS(14-05N; 061-50E); 482tmf a táv; 67tmf/24ó;
7-9-12cs É/ÉK/ÉÉK szél a köv.
napokban;
A napelem töltését megbeszéltem a
magyar körrel és Apuval.
Karesz (HA5CAR 5,5),
Rudi (HA5HS 5,8)
Éjszaka erősödő szélben Bf.4 negyedbe döngettek, a hullámok nőnek CARINA erősen
imbolyog és rázkódik; így az alvás nehéz; de egy repülőhal berepült, ami jó!
2009.03.04. (893. nap)
1018mbar, 30-38fok; Bf.2-3 ÉÉK;
C-vitamin, Magnézium és Kálcium
pezsgőtabletta
Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka
és sült rephal
Ma kiolvastam Toni
Morrison Tar Baby könyvét
(Nobel díjas író, jó könyv) és Georg Orwell, The sporting Spirit
AKU=12,47V,
majd du.-ra 12,82V (napelem töltés után és közben)
Ebéd: szárított mangó és instant
leves
Du. erősödik a szél és rossz a
láthatóság; nagyok a hullámok és be is csapnak a kokpitbe.
1330UTC 14,292MHz
POS(14-28N; 060-26E), 398tmf a táv; 84tmf/24ó (szakasz rekord); 4csomóval
vitorlázok Ny felé; 8-9-10-11cs É/KÉK a köv. napokban;
Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS 5,7), Tibi (HA5APK), Károly (YO2GL 5,6), Boby
(YO2AAG 5,7); Attila (HA5CDM, Bp.), Zoli (HA7JZ 5,8), Richárd (HA6ICP, Recsk).
Vacsora: rizs, fekete moongs, uborka, főtt krumpli, szárított hal, babcsíra
(csíráztatok); alma
Esti olvasás: George Orwell, Marrakech;
Éjjel gyengült a szél és ÉK-re
változott. Hajnalban fogtam egy nagyobb tintahalat.
2009.03.05. (894. nap)
Weatherfax:
Nwe Delhi – Indiai Óceán, 7403
1430-0230UTC/ 14840MHz 0230-1430
Cairo – Red Sea: 4526,5KHz és 10123KHz;
0000UTC/0600UTC/1200UTC/1000UTC
Ankara: 3377KHz/ 6790KHZ;
0330UTC/0430UTC/0940UTC/1240UTC/1840UTC
(További részletek: Lsit of Radio
Signals Vol.3)
1018mbar; 28-35fok; Bf.0-1K reggel
C-vitamin, Magnézium és Kálcium
pezsgőtabletta
De. Nagy szerszámos láda kitakarítás
Ebéd: tintahal kisütve rizzsel
Du. szerszámok tisztítása és rozsdátlanítás; a kis GPS beesett a vízbe és azonnal elsüllyed.
Elvesztettem egy GPS-t,
a legjobbat. Van még kettő, de sajnos az egyik nagyon régi és a másik
kicsit már eltört.
A rossz láthatóság oka a homok Omanból, az egész hajó homokos.
Du. rádiót hallgattam: 17,828MHz; 13,818MHz; 11,760MHZ, 12,095MHz,
1330UTC rádiózás POS(15-04N;
059-33E); 339tmf a táv; 59tmf/24ó;
1-2cs 280-ra tartok; 6-7-9-12cs
ÉÉK/K6ÉÉNy/É szél a várható a köv. napokban;
Összekötetések: Karesz (HA5CAR 5,9), Rudi (HA5HS 5,9), Tibi (HA5APK), Boby
(YO2AAG)
2009.03.06. (895. nap)
Könyv
ajánló: Red Sea Pilot, Stephen
Davies, Elaine Morgan,
Témája: A Vörös-tenger
és az Ádeni öböl, Omántól Egyiptomig
1018mbar, 28-35fok, Bf.1K,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: tegnapi maradék és repülőhal sütve, kakaó
Delfinek nagyon gyorsan úsztak el CARINA mellett
De: a mechanikus fúróm ellenőrzése, zsírozása
Egy halászhajó a távolban,
Ebéd: Blinjo Tawar oljaban kisütve, majd leves grízgaluskával,
Du. horgászbot átszerelése.
Akk=12,8V
1330UTC 14292MHz POS(15-27N; 058-44E) ,
286tmf-re van a cél, 53tmf/24ó
Karesz (HA5CAR), Tibi (HA5APK5,7), Richárd
(Krakkó, SP9DTI), Rudi (HA5HS)
A várható szelek:4-8-10-11.
Este fogtam egy tonhalat, egy részét megettem
2009.03.07. (896. nap)
1019mbar, 28-35fok, Bf.1ÉK, 2cs 280-ra
vitorlázok,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: sült hal, uborka és csíra
Rádióhallgatás 5848, majd élelmiszer ellenőrzés
Akku=12,5V
Ebéd: sült hal, paradicsom, csíra
Az akku eléggé lemerült a rádióhallgatás miatt, inkább visszafogom magam...
1330UTC 14,292MHz POS (15-58N; 57-39E), 217tmf a
céltól a táv, 69tmf-et tettem meg jó irányba. Karesz (HA5CAR), Rudi (HA5HS)(5,8), Laci (HA7MO, Karcag), Tom (HA7RY,
Fót)
Időjárás: 5-6-7-10-11cs ÉÉK, KÉK, É, ÉNy, K, KÉK a köv. napokban
Rádióamatőr verseny van, így minden freki tele
van, de azért halljuk egymást.
Rádiózás:
9400-9995
12100
13570-13770
15100-15800
17480-17900
18900-19020
21450-21850
Vacsora: noodles, saláta, sült hal
Éjszak fogtam egy tintahalat, majd a szél nagyon legyengült csak az
áramalt vitt ÉÉNy felé.
2009.03.08. (897. nap)
BBC rádiózás a
környéken
6-15UTC 11760;
9-14UTC 15575
03-06UTC 9410
02-04UTC 6195
15-17UTC 12095
18-20UTC 5945
19-21 1413
1018mbar, 32-38fok, Bf.1-2 ÉNy;
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Akku 12,28V, nagyon lemerült. Autopilot
minimalizálás, kormányzás és horgászás.
Később az első polc átpakolása, takarítás
Ebéd: rizs, sült tintahal (kalamári), csíra és
saláta
Du.
Kormányzás és olvasás, gyengül a szél Bf.2-3 ÉÉK-ről Bf.1ÉK-re.
1330UTC Rádiózás 14,292MHz POS(16-10N; 56-46E),
165tmf a táv a céltól, 52tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt jó irányba.
Rudi (HA5HS)(5,9), Boby
(YO2AAG), Zoli (HA7JZ), Tamás (HA5PTS)
a szél várhatóan 7-11cs ÉÉK-K a köv. napokban;
vacsora: ebéd maradék
Éjjel gyengülő szél és sok kormányzás.
Delfinek követnek.
2009.03.09. (898. nap)
’Everything that is not you is an object, it is luggage for the journey.
The less of it, the more comfort the journey’ Sri Sathya
Sai Baba
1018mbar, 28-38fok, Bf.1K,
Reggeli: rizs, szárított hal
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Éjjel leszakította a műcsalit egy nagy hal. Csak kettő van, így rossz
kedvem van.
De: Kabinrendezés, néhány helyen ismét beázok,
Egész nap gyenge szél, alig haladtunk. 1-2cs 280-ra
Ebéd: lepény, kenyértésztából sütve.
AKKU 12,32V a napelem tölt
1330UTC 14,292MHz POS(16-19N; 55-59E), 46tmf/24ó
Rádiózás: Karesz (HA5CAR)(5,9), Rudi (HA5HS),
Lajos (HA8VA, Tompa, 5,9), Laci (HA0NAR, Debrecen, 5,9), Zoli (HA7JZ,
Jásztelek, 5,9), Karcsi (HA1ZU, Bp, 5,7), Barnabás
(HA5ALE, 4,5), Gábor (HA7PO, 5,9, 2007. januárja óta nem beszéltünk), Lajos (YU7GL
5,9, Topolya), Miklós (YO5ALI, 5,9, Nagyvárad), Boby
(YO2AAG, Temesvár)
Szél köv. napokban: 7-10cs ÉK-K
Ma kiolvastam: Sathya Sai
Sri Baba Speaks XVII
Éjjel gyenge szél.
2009.03.10. (899. nap)
Weather fax: Indiai-óceán (New Delhji)7403 1430-0230; 14840MHz 0230-1430
Red Sea (Kairo): 4526,5MHz; 10,123MHz
0000UTC, 0600UTC, 1200UTC; 18UTC
Lásd.List of Radio Signal
1012mbar, 32-38fok, Bf.1-2K, 2-2,5cs 290-re,
C-vitamin, Magnézium és Kálcium pezsgőtabletta
Reggeli: lekváros kétszersült
De:
Orr-rekesz és az ágy alatti rekeszek ellenőrzése, sajnos víz volt az
orrban! A szigetelés valahol ismét nem jó! Tehát javítani kell.
Ebéd: kuszkusz (de rég volt már), szárított
hal, chili, káposzta
Du: Ruhák rendszerezése, a táskám zipzárjai már
mind szétrozsdásodtak…
Egy halászhajót látok a távolban, majd később egy fehér vitorla. Vitorlás!
Silver Heel (44láb körüli
vashajó) megközelített és fényképeztük egymást és beszélgettünk.
Pont a rádiózás alatt, így nem tudtam ...
1330UTC rádiózás14,292MHZ POS(16-42N; 054-47E), Karesz
(HA5CAR)(5,7), Rudi (HA5HS) (5,7), Miklós (YO5ALI) (5,8), Nagyvárad.
Vacsora: az ebéd maradéka zöldséges körettel, így minden zöldségem elfogyott!
Éjjel gyengült a szél, így kicsit motoroztam. Néhány nagyhajó ment el a
közelemben, de nem volt vészes a forgalom.
Az árbocfény villog, kontakthibás, javítás Ománban. Holnap telihold és
messzire ellátni. Óránként vagy félóránként felkelek és ellenőrzöm a forgalmat.
2009.03.11. (900. nap)
HAM net: Indiai-óceán net,
Perth, AUS, VK7BO: 1115-1130UTC, 14,332KHz;
8104KHz 07LT
1018mbar, 25-35fok, Bf.1. K,
Reggeli: C-vitamin, a tegnapi vacsora maradéka
De: olvasok és hajót takarítok, majd totális
szélcsend, motorozok. A bójákat követve és a nagyhajókat elkerülve bemotoroztam
a kikötőbe.
VHF 12csatornán leadtam a hajó és az én adataimat.
Horgonydobás 12 előtt POS(16-56,15N; 054-00,35E)
Várakoztam a hivatalnokokra, a sárga zászló fent volt, de nem jött senki.
Eric, egy francia jachtos kivitt a partra a
dingijével.
Egy holland fiatal pár is itt volt, akikkel már találkoztam Sri Lanka és
Maldív szigeteknél korábban, Kaptam tőlük sört, köszi.
Custom: 15 OMR; Imigration:
15 OMR; Vízum: 6 OMR– összesen 36 OMR
Megismerkedtem Ericcel és Sebastiannal,
akik egy 50láb körüli vashajóval (S/V Genesis) mennek
vissza Franciaországba. Eric 14év alatt kerülte meg a
Földet, több helyen megállt dolgozni néhány évet.
Akku 12,52V
Délután bevittek Salalah városba.
Séta a városban; a külmotorhoz keresetem 2 ütemű
olajat, de nem találtam, a hely zárva volt.
Vásárlás: 5kg krumpli, 3kg hagyma; 5kg liszt; 1kg lekvár; 5liter olaj,
kenyér, kétszersült stb.
2009.03.12. (901. nap)
Délelőtt:
Reggel kiálltam a part mellé. Vízvétel 100liter kb. 200l mostanában a
készletem.
Szigetelés, javítás az orrban, poliészter és üvegszálas munka.
Kötél munkák.
Sokan jönnek a hajómhoz és kérdeznek és beszélgettünk. Az itteni emberek
gazdagok, de nem nagyon vesznek jachtot, és nem nagyon ismerik a vitorlás ’adventure’ kategóriát…
Délután:
A vízben a hajó alját tisztítottam 2 órán keresztül, teljesen algás, az
Indiai-óceánon gyorsan nő az alga!
Benzin vásárlás: 113liter, 0,115 OMR 1liter 12,800-at
fizettem, ami 30USD kb. Szerintem a világon itt a legolcsóbb az üzemanyag. Graham a bérelt kocsijával segített elhozni a 6km-re lévő
benzinkúttól.
A Port Police a hajómhoz
jött. Itt nem állhatok, vissza kell állnom horgonyra. Nincs dingim… Port Control utasítás, oké akkor beszélek velük,
talán majd könyörgök is:-) Vittem nekik egy kis prezentációt az utamról és
előadtam a kikötői kapitánynak és a managernek.
(Nekik nincs főnökük.) Érdeklődve hallgattak és kérdezgettek, mivel hajósok és
értik a tengert és a nehézséget.
„Miért csinálod?
Valakitől kapsz pénzt ezért?”
Alapvetően a legtöbb ember célja az életben a pénz, és ezért ez a kérdés benne
van az emberekben.
„Szeretek vitorlázni. Minden egyszerű
és békés. Pénzt senkitől nem kapok ezért.”
„Honnan van mégis akkor erre
fedezeted?”
„Alapvetően nincs. Néha valakinek megtetszik amit csinálok, és küld pénzt. Indulás előtt
gyűjtöttem, néha kisebb munkák, de 2,5 év után már nincs
sok és itt hazáig szinte kizárt a munka.”
100USD lett volna, hogy ha a part mellett állok. Vagy
mert megsajnáltak, vagy a prezentációmat találták érdekesnek, de elengedték a
díjat. Ők, így segítenek.
Vacsora a kikötői kantinban marha curry 0,500 OMR-ért.
Kora este a Oasis Sailing Cluban interneteztem egy
órát 0,700 ért, ahol több tengerésszel beszélgettem.
Este a szomáliai hajósokkal, indiai halászokkal és a zanzibár
származású Adival James Bondot néztünk (DVD) az ománi teherszállítón és teáztunk. DVD-ket cseréltünk. Lett egy csomó tradicionális afrikai
zeném!
Éjjel a naplót írtam hajnali 4-ig a parton, ehhez persze kellett egy kis
kávé is.
2009.03.13. (902. nap)
Délelőtt:
Szigetelés az orrban, kicsit beáztam és kerestem a helyet, hogy hol, és
tömítettem.
Kormány olajozás, mert nyikorgott már. Mivel lötyögött is,
szétszedtem és a kikopott fémrészeket kitömtem fém
darabokkal.
Majd Adival kávézás a CARINA fedélzetén.
A halászok adtak egy halat, amit ebédre Adi
megsütött nekem. Nagyon jó lett! Köszönöm!
Délután:
Egy halászhajó mellé álltam be, de nem értem el az árbocfényt, szóval
beszéltem Ibrahimmal, egy jemeni kapitánnyal, akinek nagy halász vashajója van
és magasabb, azt is megpróbálom holnap, hátha onnan elérem. A hajója magasabb,
mint a halászoké.
Majd pihi:
Strandon úsztam és szabadtüdőztem, Itt korall nincs, csak halak, de nem
sok.
Majd sétáltam a környéken, az egész környék számomra sivatag.
Vacsora a kikötői kifőzdében 0,500-ért, kb. 1,1USD.
Este 6-kor elmentem Robert 51lábas hajójára a
születésnapi (66) partijára. Minden hajós ott volt a 6 hajóról, szóval sok-sok
hajós. Téma a vitorlázás és a szomáliai kalózok. Robert
délután elvesztette az útlevelét, én vittem vissza neki. Szóval nagyon örült! Születésnapi
ajándék vagy ilyesmi. Csak egy kis varázsltat, mondtam :-)
Éjjel naplót gépeltem a parton és az indiai hajósokkal beszélgettem.
Hal curry:
1.
apróra
vágott hagymát olajban kisütni
2.
paradicsomot
vágni bele
3.
foghagymát,
gingert és chili-t összetörni és beleönteni
4.
hozzáadni:
só, 1 teáskanál chili, fél teáskanál koriander, fél termarik,
majd egy pohár víz és a hal.
2009.03.14. (903. nap)
Reggel átmentem Adihoz, aki halat sütött nekem
reggelire. Azt mondta, hogy most a szomáliai hajó legénysége a családom, a jemeni
kapitánnyal. Nagyon jól esett.
Tegnap vett egy mobilt és én segítettem beállítani mindent rajta, szóval
nagyon örült.
Egy órát magyaráztam, de nem biztos, hogy érti is, de hát majd a gyakorlat...
Délelőtt:
A nagy halászhajójuk mellé álltam be, hogy az árbocfényt kijavítsam.
Tegnap egy kisebb halászhajó mellé álltam be, de az nem volt elég magas, hogy
elérjem az árboccsúcsot (6,5m).
Innen könnyen ment, 2 órás munka a
kánikulában. Majd teázás a hajókantinban a legénységgel.
Egy jacht elment venni üzemanyagot és nekem is vett 28l-t 8USD-ért.
A Qua Vadis, egy
új-zélandi alu jacht visszafordult indulása után 2 nappal,
tegnap érkezett vissza. A ’gear boksz’-ba
jön a víz és nem találták meg az okát.
Délután bevitt egy ismerős a városba.
Vásároltam: ’2stroke outboard’ olajat; élelmiszereket; fénymásoltam jacht levelet,
útlevelet és sétáltam a városban. Vacsora egy olcsó helyi kifőzdében 0,600-ért (1,5USD). Majd egész éjjel interneteztem,
képek/videók feltöltése a meder.hu –ra.
Lebenani vagy Kobosz– helyi
ománi kicsi roti
Kerla – nagy roti
Saorma , Santucs –
grillezett hús, ománi étel
Matan – marha
Digag - csirke
Oman
Omán Magyarországnál háromszor nagyobb szultánság az
Arab-félsziget délkeleti peremén. Területéhez
tartozik a Hormuzi-szorosra
„felügyelő”, egykor Kalózpart néven ismert Muszandam-félsziget.
Az
Arab-félsziget délkeleti részén elterülő ország
sivár, lakatlan partszakasszal érintkezik az Arab-tengerrel
és az Ománi-öböllel. Az ország
északi részén a parttal párhuzamos Ománi-hegység, a déli
parton a Kara-hegység keleti
nyúlványai húzódnak. Területének nagy része sivatag. Legmagasabb pontja: Dzsebel-es-Sam, 3352 méter.
A
mai ország területének lakói már az időszámításunk előtt 4. évezredben magas
szintre fejlesztették az öntözéses földművelést és a hajózást. Az i.e. 6.
századtól az iszlám 7. századi érkeztéig Omán három iráni
dinasztia birtokában volt, vagy befolyása alatt állt. Ezek: az achaimenida
dinasztia, a parthusok és a szasszanidák.
Az
iszlám már Mohammed életében elterjedt Ománban. 634-ben területét az Arab Birodalomhoz
csatolták és a 8. században a mai lakosok elődei, a haridzsiták
saját imámjuk vezetésével függetlenné váltak. 1508-ban a portugálok
jelentek meg és foglalták el. Maszkat 140 évig, 1508-tól 1648-ig
volt a birtokukban. Tengeri útjaik védelmében az európaiak megerődítették a
várost, ahol máig fennmaradtak a gyarmati építészet emlékei. A portugál uralmat
az Oszmán Birodalom váltotta fel 1650-ben.
A
jelenlegi uralkodó dinasztia megalapítója, Ahmed bin Szaid 1741-ben vívta ki a terület függetlenségét, és egyesítette az
országot, sőt elfoglalta Zanzibár szigetét is. A 19. század
második felében az angolok vetették meg a lábukat a térségben, és 1891-ben védnökségi
szerződést kényszerítettek a Maszkat
és Omán Szultánságra, amelynek függetlensége csak formális lett. 1913-ban az ország belsejében élő törzsek fellázadtak az angol
uralom ellen, és kikiáltották a független Ománi Imamátust.
Ezt hétéves véres háború után ismerte el a partvidéki Maszkat
és Omán szultánja, valamint Nagy-Britannia.
1951-ben Szaid maszkati szultán csapatai, angol fegyveresek támogatásával,
elfoglalták az imamátus egész területét. Szaid uralma a
legsötétebb középkort testesítette meg. Általános volt a rabszolgaság, a
szultán magánvagyonának tekintette az ország olajkincsét is. A trónörökös, Kábusz, oxfordi
tanulmányait befejezve, megpróbálta rávenni apját egy mérsékelt reformpolitika
bevezetésére. Amikor kudarcot vallott, 1970-ben csendes puccsal
magához ragadta a hatalmat. 1970-ig az ország két részből állt, a Maszkat és Omán
Szultanátusból és az Ománi Imamátusból,
melyet az új szultán uralkodása kezdetén egyesített.
Salalah
A Közel-Kelet egyik legvonzóbb úti
célja Omán, ahol egyaránt megtalálható a keleti kényelem, a magas
hegyvonulatok, a gyönyörű tengerpartok és a különleges sivatagi táj. Ománban tökéletes összhangban vannak a régi civilizációból
fennmaradt hagyományok és a modern fejlődés vívmányai. Ebben az országban,
amely az Egyesült Arab Emírátusok szomszédságában és
az Ománi-öböl illetve az Arab-tenger partján található - megismerhetjük a kelet
elbűvölő kultúráját, művészetét, történelmi örökségeit, természeti környezetét.
Mindez a sok szépség érdemes arra, hogy közelebbről megismerhetjük őket. Omán
büszke dicsőséges múltjára, jelenlegi teljesítményére és reményteljes jövőjére.
Az Ománi Szultánság az Arab-félsziget délkeleti részén található. Ez az egykor
elzárt, misztikus világ már a múltban is ámulatba ejtette az ide tévedt
utazókat, hiszen a megszokott, végeláthatatlan sivatag mellett gyönyörű, hegyes
vidékek, buja zöld területek, kis öblök és oázisok, valamint kristálytiszta,
mélykék tenger jellemezte és jellemzi ma is a tájat. A napjainkban is gazdag
hagyományokkal és kultúrával rendelkező ország első osztályú szállodákkal és
strandokkal várja mind az aktív, mind a passzív pihenésre vágyó turistákat. A
barátságos vendéglátás, a szolgáltatások magas színvonala, a változatos és
sokszínű programlehetőségek egyre több embert győznek meg arról, hogy érdemes
ezt az országot választani a nyaralásra, pihenésre
Hasznos információk:
Vízum: Az Ománi Szultánságba való belépéshez magyar állampolgároknak vízum
szükséges. A vízumhoz a visszautazást követően 6 hónapig érvényesnek kell
lennie az útlevélnek. A vízum Ománba érkezéskor a repülőtéren fizetendő.
Vízumdíj: 16 USD/fő vagy 6 Rial/fő
(FONTOS!! Ománban péntekenként munkaszüneti nap van)
Időeltolódás: + 3 óra
Időjárás, öltözködés: 35-45 C (Májustól szeptemberig), 20-30 C (Októbertől
márciusig). Érdemes szellős ruházatot vinni, de az épületekben mindenhol
légkondicionálás van, ezért legyen nálunk mindig egy kardigán. A hölgyek nagyon
rövid szoknyát és sortot ne hordjanak, de ha a térdük kilátszik, senki nem
szól. Mecsetekbe csak fedett vállal és térdet takaró öltözékben lehet belépni.
Nyitott, jól szellőző cipő ajánlott.
Hálózati feszültség: 220/240 V
Pénzváltás: Pénznem: Rial (1 OMR=2,6
USD). Váltási lehetőség a repülőtéren és a szállodákban. Vásárlásnál mindenhol
elfogadják az USD-t, de így drágább árat számolnak,
és Rialt adnak vissza.
Vásárlás: A piacokon és a bazárokban olcsón lehet vásárolni, elsősorban
népművészeti tárgyakat, fűszereket, tradicionális arab ruházatot. Léteznek
bevásárló centrumok is, ahol mindent meg lehet vásárolni.
Közlekedés: Taxit is igénybe lehet venni, de Ománban nyugodtan lehet autót
bérelni, elfogadható áron van lehetőség autóbérlésre, és a vezetési kultúrájuk
kifogástalan. Az úthálózat kiterjedt, de inkább autóutak jellemzőek.
Telefon: A magyar mobiltelefonok nem működnek, telefonálni a szállodákból
lehet.
Étkezés: Ománban kedvelik az indiai és a libanoni ízeket, ezért elsősorban
ezeket kóstolhatjuk meg. A szállodákban európai ételeket is kapunk. Olcsón és
jót lehet enni (kb 2-3 OMR) az önkiszolgáló
éttermekben (Automatic Restaurant). Szállodában vagy éttermben egy ebéd 2 főre: kb. 15 OMR, vacsora 2 főre: kb.
18 OMR. Alkoholos ital a szállodákban és a bárokban kaphatók, de elég drágán.
(Egy pohár sör kb. 2-3 OMR, üdítő kb.1-2 OMR)
Fürdés: A szabad strandokon is nyugodtan lehet fürdeni, de a legtöbb
szállodának van saját tengerpartja, a városiaknak Beach
Clubja, ahol kényelmesebb
körülmények között lehet fürdeni. Monokinizni a szálloda saját partján sem
lehet. Magas faktorszámú napozókrém használata ajánlott.
Fényképezés: Mindent lehet fényképezni, azonban ha embereket (főleg nőket)
szeretnénk fényképezni, előbb kérjünk engedélyt. A szultán palotájánál az őrök
kedvétől függ, hogy fényképezhetünk-e.
Közbiztonság: Nagyon jó, sétálgatni
napközben és este is nyugodtan lehet.
Fakultatív programok: Érdemes
magunkkal vinni sapkát az erős napsütés miatt. Kiránduláskor sem árt, ha van
nálunk valami melegebb felsőrész, mivel az épületekben és az autókban mindenhol
van légkondicionálás. Ha Wadiba megyünk, legyen
nálunk fürdőruha, törölköző és naptej. Sivatagban nagyon fontos valamilyen
fejfedő és olyan cipő, amiből ki lehet rázni a homokot.
Mina Qaboos
(
No longer allowed to pay Customs/Immigration
fees by cash.
The authorities are reported to not be keen on yachts being left
unattended while you travel inland or leave the country, so it is advisable to
arrange for someone to keep on eye on the boat while you are away.
Mohammed Saad offers services to yachts such
as helping obtain fuel and car rental (very useful for getting about); he will
also look after the yacht if it is to be left.
Mohammed Saad
gasboob@hotmail.com
Port Control (VHF
A small building next to the dinghy landing has basic facilities:
shower, toilet, hand laundry facilities and water. It will be locked so ask at
the Port Police office for a key. Although not a yacht club, the Oasis Club,
situated just outside the port gates, is reported to be very welcoming to
visiting yachties, providing great food, alcohol and WiFi. Contact marina on Channel 16. The marina office will
contact the relevant officials for clearance. Visiting yachts are charged
according to their LOA (not as previously reported on Noonsite).
However, as the marina is nearly full with yearly berth holders, if a yacht is
much smaller than the long term berth available it may be necessary to pay for
the size of the berth and not of the yacht, if one wants to make sure that this
berth would be guranteed. Although the marina is
almost full marina manager Bob Looker bob@marinaoman.com will always ensure
visitors can have a berth. There is water and electricity to all berths in the
marina. Good restaurant and bar, and communication facilities exist as well.
Marina Bander Al Rowdha
P.O. Box 940,
Tel:737288/ 291, Fax:737285
marina@omantel.net.om
Travel lift and some small repairs possible. Some toilets and
showers, restaurant, limited chandlery. 20 minute taxi ride to good
hotels and shops.
Tel:+968-714001, VHF Channel 12
16 56.23N 54 00.30E
4.5m average depth, sand over very hard-packed base. Very
tight anchorage with poor holding, boats dragging in light winds, sheltered but
in commercial port.
Linkek:
http://www.omanet.om/english/home.asp
http://www.destinationoman.com/
http://www.lonelyplanet.com/oman
http://www.worldtravelguide.net/country/213/country_guide/Middle-East/Oman.html
http://www.omantourism.gov.om/
http://www.infoplease.com/ipa/A0107856.html
Hideg januári reggel volt, mikor egy ember megállt egy Washington DC-i metróállomáson és hegedülni kezdett. Hat Bach darabot játszott összesen negyvenöt percen keresztül. Ezalatt az idő alatt több mint ezer ember fordult meg az állomáson, legtöbben a munkahelyükre igyekeztek a csúcsforgalomban.
Három perc múlva egy középkorú férfi észrevette a zenészt. Lelassított, és egy pillanatra meg is állt, majd továbbsietett. Egy perccel később a hegedűs megkapta az első egydollárosát, egy nő dobta bele a hegedűtokba anélkül, hogy megállt volna. Néhány perccel később valaki a falhoz támaszkodva kezdte el a zenét hallgatni, de kis idő múlva az órájára nézett, és továbbsietett.
Legjobban egy hároméves kisfiú figyelt fel a zenére. Anyukája kézen fogva vezette, de a fiú megállt a hegedűst nézni. Nemsokára az anyuka továbbhúzta, de a kisfiú közben végig hátrafelé kukucskált. Ugyanez más gyerekkel is megtörtént, kivétel nélkül mindegyik szülő továbbvezette őket.
A 45 perces előadás alatt csak 6 ember állt meg zenét hallgatni. Nagyjából 20-an adtak pénzt, de közben le sem lassítottak. Összesen $32 gyűlt össze. Amikor vége lett a zenének, és elcsendesedett az állomás, senki sem vette észre a változást. Senki sem tapsolt, senki sem gratulált.
A járókelők nem tudták, hogy a világ egyik leghíresebb hegedűművésze, Joshua Bell játszotta a zenetörténelem legnehezebb darabjait 3.5 millió dollár értékű Stradivari-ján. Két nappal a metróállomásbeli előadás előtt egy teltházas bostoni színházban lépett fel, ahol a jegyek átlagosan $100-ba kerültek.
Ez egy igaz történet! Joshua Bell álruhás metróbeli fellépését szociológiai kísérletként a Washington Post szervezte. Azt vizsgálták, hogy egy hétköznapi környezetben, egy alkalmatlan időpontban vajon felismerjük-e a szépséget, megállunk-e hogy befogadjuk, és értékeljük-e a tehetséget egy váratlan helyzetben.
A kísérlet eredményének egyik lehetséges következtetése: ha nincs időnk arra, hogy megálljunk és hallgassuk a világ egyik legjobb zenészét a zenetörténelem legvirtuózabb darabjait játszani, vajon mi minden más mellett megyünk el észrevétlenül ugyanígy nap mint nap?