Néhány napom Jemenben

2009.03.27. (916. nap)

 “Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do, than by the ones you did do.  So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor.  Catch the trade winds in your sails.  Explore.  Dream.  Discover!” -- Mark Twain

Reggel fényképezés a városban, majd alvás egész de. a hajóban.

Délután Phil, a szomszéd jachtos kivitt a partra dingival (nincs dingim indulásom óta).

Vásároltam: jemeni tradicionális kendőt (sade) és helyi édességeket. Majd kráter túra a hegyre. Késő délután kimentem a közeli strandokra, majd az Arab városba. Galal, egy kedves helyi mesélt a jemeni történelemről. 1962 okt.14 kezdődött a függetlenségi harc és 1967-ben az angolok elhagyták az országot.

Este a parton, miközben vártam dingi fuvarra, Mikre-ra (jacht weboldala: http://www.voyageoftraveler.com) fiatal lefátyolozott nők jöttek és beszélgettünk (Rowed Ahmed, Ajapful). A házasság (feleség) ára: 1000000-1500000 riál, és kell legyen ház, lakás kocsi és biztos jövedelem.

A nők választhatnak és választhatók, de nem lehetnek elnökök vagy miniszterelnök.

14 éves kortól le kell fátyolozni az arcukat, ezt itt kb. 20 éve vezették be Szaud Arábiából ’másolva’, sok volt a nőrablás… 12 éves kortól fekete ruhába kell járni a nyilvános helyeken.

5 perc beszélgetés után jött egy férfi, hogy mit csinálok itt. Miért beszélgetek ezzel a nővel? A hangulat feszült lett körülötte, körülöttem továbbra is a hangulat jó volt (megveregettem a vállát pl. ez mindig bejön :-) Elmeséltem, hogy a barátomra várok, aki visszavisz a hajómra a dingijével. Itt nem szabad beszélhetni nőkkel!! Elmondtam, hogy bennem béke van és szeretet és természetesen tisztelem a kultúrát itt és a szokásokat. Bocsánat, én ’csak’ udvarias vagyok mindig mindenhol. Ha szükséges, akkor átülök egy másik padra. Maradjak mondta, és a nők ültek át…

Beszélgettem néhány helyivel, Marwan egy angol nyelvű iskolában jár és így beszél elég jól angolul (600USD egy évre az iskola ára). Az édesanyja ügyvéd, innen van pénz erre az iskolára. Rami-n, egy kikötő rendőr, akivel horgásztunk és tovább fejlesztettem az arab nyelvtudásomat.

Habahaba – kicsit – pl. ha kérdezik beszélek-e arabul? Habahaba

A kikötőben áll egy hajó, amit a parti őrség néhány hónapja lefoglalt csempészek használták. Szép jó motoros hajó, de néhány hónap gazda nélkül és teljesen szétrohadt már.

2009.03.28. (917. nap)

http://www.yementourism.com/

Reggel jachtos diskurzus a következő szakaszról. Majd nézelődtem egy közeli könyves boltban, ahol cserélni is tudnám a könyveimet.

De.:

Ellátogattam a Kráter városrészbe busszal (buszjegy 50riál): Lulu bevásárló központ; templom; séta  a városban; ebéd a Yemen Today újságíróval (Stefani, Soo-Rae); Majd megnéztem a víztárolókat; Siva kastélyt; Szultán Palotát; Erődöt. Később fociztam a helyi fiatalokkal; majd séta a strandon. Beszélgettem Firozi-val, egy helyi sofőrrel, franciául és angolul. A téma a helyi szabályok voltak, mivel ő nagyon európai gondolkozású, így nehezek számára a helyi szabályok és a sok tiltás.

Este visszabuszoztam a kikötőbe. Egy helyi halász kivitt a CARINA-ra.

2009.03.29. (918. nap)

Iszlám a weben:

http://www.towardsfaith.com/

http://www.islamhouse.com/

http://www.islamway.com/

http://www.islamselect.com/

http://www.islamonline.com/

http://www.islam-guide.com/

De. világítás javítás (zöld fény) - kábel csere; Rekesz ellenőrzés – nincs víz, nem áztam be.

A hajó aljának a tisztítása. Majd kiálltam CARINA-val a partra.

Immigration Iroda: Vízumot vettem: 58 USD

Térkép fénymásolás (5000 riál 6 térkép)

Megismerkedtem Fatmával, egy szomáliai lánnyal. Sokan vannak Szomáliából, menekültek. Nagyrészük (10,600 ember) táborban lakik messze a várostól, elkülönülten, de vannak akik dolgoznak itt. Elmentünk ejemeni ismerőséhez, ahol megismertem egy ’gazdag’ jemeni házát és annak stílusát. Nekem jobban tetszik az egyszerűbb stílus.

Du: könyvcsere a könyves boltban; vízvétel, benzinvétel (70l)

Amikor Fatma meg szerette volna nézni a hajót, a kikötői rendőrség nem engedte be. Majd jött a rendőrség vezetője és nagy kiabálás volt. Európai szemmel illetlenek voltak, a muszlin kultúrában nem lehet egy egyedülálló nőnek beszélgetni egy férfival az utcán vagy parkban stb. Nekem nem volt problémám, de Fatam közel egy órát volt a rendőrségen emiatt. Elkérték tőle minden adatát stb. A jemeniek és a szomáliaiak között van egy kis ellentét, ez volt a feszültség másik oka.

Késő délután meglátogatott Soo-Rae és barátnői a kikötőben. Jött egy fekete amerikai önkéntes is, aki szintén a szomáliai táborban dolgozik. Azt hitték jemeni arab. Ismét kiabálás és nem engedték be. Soo-Rae jól beszél arabul és elmondta, hogy a fekete barátnő amerikai katolikus, aki itt dolgozik Jemenben (dokumentumok megmutatása). Beengedték és bocsánatot kértek, de nagyon illetlenek voltak (középkori stílus).

Ez a rendőrkapitány az utazási engedélyemet S’anarba 10 perc alatt elintézte, ami különben sok-sok óra lett volna. Én nem haragudtam rá, ez a kultúrájuk része. Itt férfi nem beszélhet nővel nyílvános helyen.

Vacsora Soo-Rae-nál. 3 nő főzött, én alig tudtam ebben valamit segíteni :-)  Majd séta a strandon. Ranya (26, kanadai), Soo-Rae barátnője, aki szintén a menekülttáborban dolgozik és mindennap ott is alszik. Nehéz munka és látszik, hogy már elege van belőle, nincs megoldás csak sok probléma. Ranya több afrikai menekült táborban dolgozott már és sokat mesélt az életről ott. Nagyon szomorú történetek.

Utána busszal vissza a kikötőbe, a sofőr Djibutiból jött és franciául beszélgettünk.

2009.03.30. (919. nap)

A helyi férfiak nagy részének az övében ott a kés. Amit evésre, táncra és harcra használnak. A neve: dzsambiá. A tradicionális kendőjük neve: seda;

CARINA-val visszaálltam horgonyra, majd a szomszéd jachtos kivitt a partra. Busszal Arab város (35riál), a normál busz teli van S’ana-ba, így átmentem a kocsi állomásra, ahol találtam fuvart S’anaig: 1800 riál (9 USD) és 7 óra. A kocsi lassú és néhányszor meg is állt. Egy faluban egyből jöttek a helyi fiatalok beszélgetni, hogy ki vagyok és hova megyek.. Itt nincs turista, és ha van az nem megy helyi lokál kocsis transzporttal.

Délután mindenki Kat-ot rág, az a helyi drog.

A legenda szerint S’ana-t Noé fia alapította, Adent Káin és Ábel. Régi városok.

S’ana óvárosa az egyik legrégibb a világon. Du. séta a városban. Fényképezés.

Találkoztam turistákkal (két olasz nő), mivel nincs Lonely Planet-em, így megkérdeztem mit érdemes itt megnézni :-)

Este 200 riál (1 USD)-ért találtam szállást. 3 TV és kb. 80 helyivel aludtam egy igen piszkos helyen. Az ágy, a tatakaró, minden piszkos. Megismerkedtem Samival, akivel elmentem enni egy közeli helyre 90 riálért, tojásos zsömle.

Mindenki a szálláson kat-ot rág, így nyugi van, nincs feszültség.

A városban és az országban nagyon sok a koldus, nagy a nyomor, de jó a közbiztonság. A nagy szakállam miatt azt hiszik muszlin vagyok, igaz néha zsidónak is néznek, ami itt különösen nem jó! Megmagyarázom, hogy nincs pajesz és kék szem szőke haj és katolikus vagyok, ami a szemükben nem sokkal jobb… amikor muszlinnak néznek, akkor nincs soha probléma. Persze ha kérdezik őszintén megmondom, hogy katolikus vagyok.

A vezetési stílus az országban bátor :-)

2009.03.31. (920. nap)

Nem volt olyan rossz a szállás, kicsit fáztam és félek, hogy esetleg tetvet vagy bolhát szedek össze (szerencsére nem). 80 ember közül kevesen horkoltak.

Reggeli: púrái, zilábiá (100 riál)

Majd Yasirral és Waleeddel együtt kocsikáztunk a városban. Volt egy csomó idejük és kocsijuk, így láttam a várost. Parti arcok Jemenben, a zene üvöltött és Yasir itta a helyi illegális pálinkát.

Később Múzeum (2,5 USD a jegy). Az iszlám előtti kor igen alapos bemutatása és az iszlám, jemeni kultúra bemutatása. Bika volt az Isten: Al-Maqah és az áldozati edények is ki voltak állítva. A régi írásuk bonyolult és eddig még nincs minden megfejtve.

Később, miközben sétáltam a városban, megállított egy muszlin ember és beszélgettünk a prófétákról, jövőről és a következő profétáról.

Busz vissza Adenbe: 13:00 – 20:30 (1700 riál)

Az úton sok a katonai ellenőrzőpont, ahol útlevelet és az engedélyemet vizsgálják. Kat-ot rágnak a katonák is, minden nagyon lassú az országban a kat (helyi legális drog) miatt.

Ha valakinek van egy iszlám barátnője itt, akkor lehetetlen a nyugis élet itt. Iszlám nőnek csak iszlám férje lehet. Iszlám férfinak lehet nem iszlám felesége. Jemenben randizni iszlám nővel nagyon nehéz. A rendszer ellene van itt, kellenek megbízható modern gondolkozású barátok (pl. taxis).

2009.04.01. (921. nap)

Visszamentem a városba a buszállomásra az ottfelejtett fényképezőgépért. Már este beszéltem a managerrel és betették a széfbe. Vásárlás: gyümölcs, kenyér és édesség. Internet. Séta a városban. Minden Ok, holnap indulás.

Este vacsora a városban (Horba). Búcsú Fatmától.

Jemen, Áden – Eritrea, Assab 160 tmf

és innen part menti vitorlázás Massawa-ig

Áramlás: áprilisban még kedvező, az Ádeni-öbölben Ny felé tart, majd a Vörös-tengeren észak felé 0,6 cs..

Szél: az Ádeni öbölben 5 nap szélcsend átlagban és 15 cs K(50%), ÉK (30%); Vörös-tenger 9 nap szélcsend és 80%-ban szembeszél van Eritra és Szudán határától 20%-ban D/DK/DNy/Ny 15 cs átlagban

Ellenőriztem az árapály időket is.

Rádiózás, Red Sea Net: 8,101 MHz 6 UTC

A szakasz fő nehézsége az áthajózás a Bab el Mandeb szoroson (lefordítva ’Siralom Kapuja’). Szűk tengerszoros az Ádeni öböl és a Vörös-tenger között, ahol nagy a nagyhajós forgalom és rövid furcsa hullámok nehezítik az átkelést.

Útvonal: WP0 (012-47,3N; 044-58,09E); WP1(012-44,4N; 044-56,9E); WP2(012-32,4N; 044-22,5E); WP3(012-31,9N; 043-56,1E); WP4(012-34,4N; 043-29,6E); WP5(012-36,0N; 043-25,4E); WP6(012-38,2N; 043-22,6E); WP7(012-44,7N; 043-19,3E); WP8(013-02,2N; 043-01,5E); WP9(013-03-7N; 042-51,7E); WP10(13-00,9N; 42-47,2E);; WP11(013-00,6N; 042-46,0E); WP12(013-00,1N; 042-45,2E)

Térkép: 62290

2009.04.02. (922. nap)

1003mbar, 28-35fok,

Reggel ’check-out’; vitorla ellenőrzés; GPS WP-t bevitel; korlát ellenőrzés;

7:30LT Indulás; Szél Bf.4-5; 4-5cs seb hátszél, pillangó;

Ebéd: spagetti

Kokpitbe folyamatosan becsapnak a hullámok. A hajózási útvonaltól távolabb hajózok, így csak ritkán látok hajókat és messzebb.

13:30UTC POS(12-31N; 044-19E); 2cs 250-re;

14,292MHz rádiózás: Karesz, HA5CAR (5,5); Bobby,YO2AAG (5,5); Rudi, HA5HS(5,7)

Éjjel minden ok, csak szeles és vizes menet.

2009.04.03. (923. nap)

Éjszaka néhány óra alvás után ismét kormányzok. Nő a hajóforgalom, esik az eső, és köd van. Minden vizes.

Reggeli: C-vitamin, kenyér, konzerv,

Átértem a Bab el Mandeb szoroson.

0830UTC POS(12-48,7N; 043-15,3E)

Kicsit megfáztam, beszedek egy Tylenol-t.

1230UTC POS(13-00N; 43-04E) Rádiózás, HA5CAR; HA5HSBf.4-5 egész nap du. Bf.5-6 nagyvit. le csak orrvitorla, de így is száguldás.

Fatuma Deset mellett vitorlázok el 3/4-es szélben, 1830LT lement a nap, Assab fényei jól látszanak 5tmf-ről, de a kikötő fényeit nem látom. Az egész kikötő sötét, 700m-ről látom a darukat és kis fényeket egy házból. Assab védő hullámtörője mögött horgonyt dobok.

POS(12-59,88N; 042-45,01E)

Nem szereti a hatóság, de erős a szél és a hullámzás kellemetlen, így ez most nem érdekel.

Assab volt Etiópia legnagyobb kikötője, de a háború után Eritrea fő kikötője Massawa lett. Azért kötöttem ki itt, hogy holnap kérjek hajózási engedélyt Massawaig, így ’cost hoppinggal’ haladhatok, azaz horgonyt dobhatok a szigetek és a part mentén, ha nincs kedvező szelem. Gyakoriak a szembeszelek áprilisban ezen a részen.

Vacsora: kenyér, konzerv maradék, hagyma

Minden vizes, ez egy vizes menet volt, főleg a vége. Gyorsan elalszok.

2009.04.04. (924. nap)

Reggel gyengült a szél. Beálltam a kikötőbe. Az Immigration Idorába kaptam ’Shore Pass’-t és ’sailing permitetMassawaig.

Nem tudtam pénzt váltani, a bankok zárva vannak és mindenki fél váltani, mivel itt illegális magányszemélynek idegen valutát birtokolni. Néhány kedves helyi meghívott a helyi kávézóba egy kávéra. 1330LT Indulás. A szél Bf.4 DK, majd erősödik, így csak egy orrvitorla van fent.

1005mbar, 35fok,

Ebéd: jemeni édesség,. Halkonzerv, kenyér

12:30UTC 14,292MHz POS(13-07N; 42-41E)

Gyengül a szél 10cs-ra és K-re vált. 18:30LT naplementekor  horgonyt dobok Ras Terma-nál. POS(13-13,69N; 042-32,74E)

A hely nagyon békés, egy homokbucka a hely egy kis halász viskó van a bucka alján és néhány halászcsónak. Emberek a parton.

Vacsora: noodles

Este olvasom A dunai hajóst, ezt a könyvet még Ádenben találtam egy könyvkereskedésben. Talán egy magyar tengerész hagyta ott 15-25 éve, amikor volt még magyar tengeri hajózás.

2009.04.05. (925. nap)

Tegnap este és ma reggel is nagyvitorlát ragasztok, majd meghúztam a kormány tartó csavart. 06LT-kor kell a Nap, és 630LT-kor már el is indultam.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka.

A szél B.4-5 D-DK hátszeles menet.

A mai cél: Beraisde Bahir Selate

Ebéd: Spagetti

1230UTC 14,292MHz rádiózás POS(13-40N; 42-10E); HA5CAR; HA5HS; YO2AAG; HA8VA; várható időjárás: K/ÉK->DK 11-17cs

16LT érkezés és horgonyzás. POS(13-40,05N; 42-10,54E)

Úszás és búvárkodás, nagyvitorla ragasztás; ceruza akkuk töltése a tartalék akkuról egy égővel, egy halász jött és próbálkozott pénzt kérni, de hamar rájött innen nem fog kapni semmit (el akarta játszani a hivatalos személyt, vízum stb.)

Vacsora: narancs, keksz és csokoládé

2009.04.06. (926. nap)

Hajnali indulás. Reggeli: tükörtojás, kétszersült, alma

Reggel egy kis motorozás (mivel az áramlás is nyom fel, így csak lassan motorozok irány tartás miatt), de hamar megjött a szél: Bf.3DK.

Később Bf.5-6 már a fok is sok.

Horgonyzás Abail Is. mellett Merse Dudo-nál. Kb. 20tmf vitorlázás után .

POS(13-51,9N; 041-54,5E)

Kiúsztam a partra. Itt egy kráter, ahol sétáltam is. Egy helyi halászfiúval is találkoztam, akivel horgásztam és aki megmutatta a környéket. Elég sok sokféle madár van itt. Cápa darabok a parton hangulatos halász hely. Van egy nagy roncs vashajó is a part mellett, ahol nagyon sok a hal, ez a jó horgászhely. A halászhajó is megjött, a halászfiú édesapja a kapitány és az idősebb fiai is kint voltak vele. A papa kicsit beszél angolul, a gyerekek még arabul sem.

Nem probléma, értjük egymást.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR(5,5), HA5HS(5,7)

A parthoz közel vagyok, talán emiatt rosszabb a terjedés.

Szel előrejelzés: 7-13cs DK

Mai könyvem: Dobai Péter, Lavina (ez is az Ádeni könyves boltból)

17LT indulás tovább teljes vitorlával.

A Silver Heel ismerős jachttal itt is találkoztam, de ők az éjszakát az öbölben töltik, én indulok tovább.

Indulás után 1órával a jobb első kis merevítő biztosító szeme kioldott. Takkváltás, ideiglenes javítás kötéllel (10perc).

Éjjel Bf.3DK stabil szél, így aludni is tudtam néhány órát.

02LT POS(14-22N; 41-10E)

2009.04.07. (927. nap)

1010mbar, 30-35fok, Bf.3-4DK, 4cs 290-re,

Olvasás: Yemen Today magazin (www.yemen-today.com ).

De. sok kormányzás.

Reggeli: lekváros kenyér,

1230LT POS(14-42N; 41-06E)

Ebéd: leves, keksz

1230UTC 14,292MHz POS(14,-46N; 040-53E) rádiózás, Ha5CAR, HA5HS

Szél: 5-10-15cs DK

1710LT Horgonyzás Hant Deset sziget mellett. POS(14-45,55N; 040-47,76E);

Ennek a horgonyzóhelynek a neve ’Habour

A közeli korall padoknál merültem; nagyvitorla ragasztás; olvasás, rádió hallgatás.

Erősödött a szél, inkább újból horgonyt dobok, és kiteszek egy második horgonyt is.

Vacsora: rizs, krumpli, hagyma, konzerv hal

Anfile Bay: több jó horgonyzóhely is van a közelben a Derebsasa szigetnél.

2009.04.08. (928. nap)

0630LT indulás motorral. Szél: Bf.1K; a keskeny csatornán a zátonyok és szigetek között motorozás; lassan motorozok; olvasás: Heroes of Modern Adventure, Ronald Amundsen 1903-1906 ÉNy átjáró megtalálása É-Amerikában egy 47 lábas halászhajóval;

mai cél: Howakil Bay, horgonyzó helyek: Umm és Sahrig szigetnél; Fiddler’s Isletnél (Fredom Anchorage); Debel Ali szigetnél; Adjuz szigetnél;

8LT Bf.3-4 a szél, gyors vitorlázás;

Ebéd: rizs, halkonzerv, hagyma, - nem fogtam halat

A 2. hal leszakította a horgot és a damilomat is!

1230UTC 14,292MHz POS(15-08N; 40-25E); HA5CAR; HA5HS; a szél 13-15cs DK várható;

Adjuz sziget nyugati felén horgonyzás POS(15-13,15N; 40-13,85N) sötétedéskor; Silver Heel már itt van a horgonyzóhelyen.

Vacsora: leves, Promite és kétszersült

2009.04.09. (929. nap)

1005mbar; 32-38fok; Bf.3ÉNy (ez a horgonyzóhely É-Ny nyitott, így felébredtem a szél változáskor éjszaka); Indulás hajnal: pont szemből fúj a szél a keskeny csatornában, így motorozás és nagyvitorla. Nem szeretem.

Reggeli: C-vitamin, tejpor és müzli;

Rövid hullámok, minden vizes,

Megjött a szél. A nagyvit mellé a fok, motor ki.

South Mits’iwa csatorna; a szél ÉK->D 5-10cs-os; 2cs-val jó irányba hajózok;

Ebéd: kétszersült, promite

1230UTC POS(15-29N; 40-01E) 14,292MHz rádiózás; HA5CAR; HA5HS; YO2AAG; HA7RW; A napokban a szél: ÉÉNy-ÉÉK szél 10cs fölötti – nem túl jó az iránya!

17LT POS(15-32,27N; 039-59,50E) horgonyzás Shumma Is-nál, Port Smyth az öböl neve, mert a zátonyok körben jól védik a horgonyzó hajókat; kiúsztam a partra; séta; úszás és szabadtüdőzés; motor ellenőrzés, üzemanyag áttöltés; a radarreflektor alsó lehúzó pontja elszakadt; delfinek az öbölben;

Vacsora: tészta,. Marha konzerv, hagyma, chili és bor (még ajándékban kaptam Ománban)

2009.04.10. (930. nap)

1009mbar, 29-35fok, Bf.3ÉNy; reggel indulás delfinekkel,

Reggeli: C-vitamin, vacsora maradék;

11Lt-kor elhagytam Madote szigetet, innen 15tmf Massawa

Innen a szél Bf.2-3 ÉÉK kellemes vitorlázés,

16:30LT kikötés Massavában.

Egy hatalmas 98 lábas olasz vas katamarán mögé. Alexander, a tulaj, segít a kikötésben, majd beszélgettünk és teázunk. Filmes, így van közös téma.

Kikötői irodában elintéztem a szokásos hivatalos ügyeket. Mike a kikötői kis főnök segített a hivatalnokokat és hivatalokat megtalálni. 3napra 45USD fizettem kikötői díjnak, nem olcsó! 3nap után vízumot kéne vennem 40USD-ért, ezért nem maradok sokat itt.

Este váltottam helyi pénzt (bankban 1-15 az arány, de feketén 1-25 ért váltottam, ami nem is olyan jó!). Este a bárban megismerkedtem néhány helyi fiatallal: Sami és Maruitá (a bár tulajdonosával, 25 éves helyi nő). Nem sokat ittam (mostában nem iszok alkoholt, csak vizet). A környék kihalt nincs turista, nincs itt senki. Mindenki barátságos, meghívtak vacsorára és kellemesen töltöttem az estét.

 

Erirea:

15nakfa=1USD a bankban, feketepiacon 30-35nakfa;

125,000km2; 3,5millió ember; 9 helyi nyelv és angol, olasz ; arab; afar;

Történet: Aksum Királyság; (i.e.4sz); Egyiptom/Török o./Olasz o. majd Anglia foglalta el; 1993 független Etiópiától a háború után;

Dahlak Banknál több napot lennék, akkor engedélyt kéne kérnem a Ministry of Tourism-tól (20USD);

A világon itt a legalacsonyabb a GDP! Mindenki kap ingyen ételt, de a fizetések nagyon kevesek. National Service, katonaság 1 hónap 150nakfa; security 400nakfa….

Massawa a kikötő éjszakai világítása megbízhatatlan; 16csatornát a VHF-en figyelik és válaszolnak;

Eritrea linekek:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Eritrea

http://www.eritrea.hu

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/er.html

http://wikitravel.org/hu/Eritrea

http://www.lonelyplanet.com/eritrea

 

Eritrea (Külügy Oldalról)

A Külügyminisztérium 2008. december 23-tól az alábbiak szerint módosította Eritrea biztonsági besorolását:

•Az ország egész területét az „I. Nem javasolt utazási célországok és térségek” kategóriába sorolta.

(Budapest, 2008. december 23.)

Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy az országban semmilyen magyar képviselet nincs. A legközelebbi magyar nagykövetség Nairobiban (Kenya) található, ezért az oda utazóknak a konzuli segítség nyújtása rendkívüli nehézségekbe ütközik, és hosszabb időt vesz igénybe. Kérjük, amennyiben szükséges, vegyék föl a kapcsolatot az Európai Unió valamely tagállamainak az országban lévő diplomáciai képviseletével.

A Külügyminisztérium javasolja, hogy a jelentős muzulmán lakossággal bíró országokba, illetve térségekbe utazó magyar állampolgárok különös körültekintéssel készüljenek fel utazásukra, tanúsítsanak fokozott elővigyázatosságot az utazás idején, kerüljék a tömegdemonstrációk helyszíneit. Viselkedésükkel és öltözködésükkel pedig tartsák tiszteletbe a helyi szokásokat és hagyományokat.

 

Etiópia

Az Etiópia területén véletlenszerűen kiválasztott célpontok elleni terrorista merényletek bekövetkezését nem lehet kizárni. A terrortámadások kiemelt célpontjainak lehetnek a jelképértékkel bíró helyek, épületek (vallási központok, kormányzati és igazgatási épületek, a légi-, vasúti és víziközlekedési infrastruktúra), a turisztikai központok, továbbá minden olyan hely, ahol emberek tömegben gyülekeznek. A terrortámadások veszélyére hivatkozással az etiópai hatóságok a repülőterek, szállodák és kormányépületek őrizetét megerősítették.
Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy az országban hivatásos magyar külképviselet nem, csak tiszteletbeli konzuli hivatal működik. Az Etiópiába is akkreditált magyar nagykövetség Nairobiban (Kenya) található, ezért, az oda utazóknak a konzuli segítség nyújtása nem megoldott, illetve rendkívüli nehézségekbe ütközik, és hosszabb időt vesz/vehet igénybe. Ezért javasoljuk, hogy vegyék föl a kapcsolatot vagy az Európai Unió valamely tagállamának helyi képviseletével, vagy Magyarország etiópiai tiszteletbeli konzuli hivatalával Felhívjuk a magyar állampolgárok figyelmét, hogy az országban mindenhol és mindenkor fokozott elővigyázatossággal, körültekintéssel és óvatossággal közlekedjenek.

 

Eritreai főnyelv, Tigrinya:

1-     hade

2-     kelite

3-     seleste

4-     arbate

5-     hamushte

6-     shedushte

7-     shewate

8-     shemonte

9-     teshaate

10- aserte

11- aserte hade

20 isra

100 mi itee

1000 se

 

Mennyi? – kenday?

Sör bira

Kenyér- bani

Kávé – bun

Tea – shay

Cukor- shukar

Víz – mai

Igen – oowe

Nem – aikunun

Gyönyörű – grum

Viszlát – dehan kun

Köszönöm – yekanyerlay

Hello – kemaiala