Néhány napom Eritreában

2009.04.11. (931. nap)

Eritrea-ban a közkatonák (National Service) 1hónapi fizetése 140nakfa, a kikötőőré 400nakfa, a kikötőfőnöké, kapitányoké stb. 2000nakfa (1USD = 30nakfa a feketepiacon). A helyiek nem birtokolhatnak dollárt és nem válthatnak, ezt nagyon szigorúan veszik, de persze szinte mindenki vált. A kommunisták sok mindent tiltanak (pl. a varázslásokat) és sok mindenhez engedély kell, nagyon bürokratikus ország. Pl. külföldinek nem lehet mobiltelefonja és csak engedéllyel szabad videó-felvételt készíteni az országban.

Kora reggel Alexandro (olasz jachtos, aki filmeket készít és ebből él meg) 98lábas vas-katamaránja mögé álltam be, hogy a árbocáról elérjem az árbocom csúcsát és az elszabadult radarreflektort újra rögzítsem valamint a top-fény elszakadt vezetékét is rendbetegyem.

Reggel vettem 48l benzint (drágább, mint Jemenben persze) és feltöltöttem a vizes palackokat is.

Internetezés a városban olcsó (60Ft/óra), de nagyon lassú képeket és videókat nem tudok innen feltölteni. Sajnálom!

Elmentem Mahuitához ebédelni és kávézni, majd együtt sziesztáztunk, délután ismét netezés, majd nézelődtem a helyi hardver üzletben.

Vacsora egy helyi étkezdében 40nakfa (1,1USD). Érdekes az eritreai konyha, de nem lesz a kedvencem.

Később elmentem Mahuitával a helyi diszkóba. Érdekes élmény! A diszkó a 60-as évek kultúrházaihoz hasonlít. 3 italt iszik mindenki:

  1. palackos víz, 0,2USD ez a legolcsóbb, az emberek 90% ezt issza.
  2. uzo (ánizspálinka) vagy gin 0,6USD-0,9USD, csak az emberek kis része issza
  3. Heineken 4USD, szinte senki nem issza, esetleg turista, ha van erre.

Néhány helyen lehet kapni helyi bort, de drága. Mi uzo-t ittunk, és Mahuitá totálisan elázott.

A diszkóban a pincérek szürke egyenruhában voltak és mindenhol egyen-terítő stb. A színpadon volt a zenegép, persze nem túl komoly, és ott is táncolnak, elég visszafogottan. Itt csak helyiek vannak, rajtam kívül nincs fehér. Mahuitá tánca nem visszafogott, sőt, túlságosan kihívó... Mindenki minket néz: egy hosszú befont szakállú, hosszú hajú fehér furcsa pólóban és egy helyi fiatal csinos csaj, aki el van ázva :-) A zene 80%-ban helyi volt és néha-néha angol. A diszkó hajnalig van nyitva, mi azért már 2 körül lépünk.

2009.04.12. (932. nap)

Eritreában 3,5millió ember él, és ebből kb. 3millió katona! (A költségevetés 27%-a katonai) Szinte mindenki egyetért a rendszerrel, de azért akad pár fiatal, aki bírálja a kormányt és a pártot. Találkoztam néhányukkal és voltak érdekes beszélgetéseink. Tilo például, aki zeneszerző, anyagi nehézségei miatt Szudánba megy dolgozni. Eritreában mindenki kap ingyen ételt, alig kell költeni valamire, mégis sokan átmennek Szudánba dolgozni, és sokan át is települnek...

Massawa:

A parton áll a császári palota, a 16 éve üresen, szétlőve, és remény sincs arra, hogy helyreállítsák. Az épületek nagy része (80%) a háborúban sérült. A kikötő bejárata melletti Nagy Bank épülete csak egy nagy roncs, szinte felismerhetetlen. A főtéri a szoborból már semmi sem látszik. Minden ház valahol romos, lövések nyomait viseli.

Du:

Városnézés, vásárlás, Internet

Árak (1USD = 30nakfa)

Kenyér 0,3USD

Tojás 8db 1USD

0,5kg Banán 1USD, a zöldségek ára hasonló. Édesség (datolya és péksütemény), olcsó!

A Kommunista Párt propagandája, hogy Etiópia támadni készül, ezért már több éve szükségállapot van az országban. A kormány szinte minden tagja katona és az előző háború hőse. A miniszterelnök néha cserélgeti őket, a tényleges hatalom 100%-ban az ő kezében van.

Este vacsora Mahuitával a bárjában és kávézás. Sok fiatal jött-ment, vasárnap van és kicsit több a mozgás. Néhány bárban van TV, a helyiek kiülnek nézni szinte minden este.

Később Paul-lal beszélgettem, Paul mérnök, aki egy közeli szigeten lévő resortban dolgozik. Alapvetően a ’brotherhood’-ról mesélt, hogy ezt hogyan élik meg a helyiek. Itt ez nagyon erős. Mindenki politizál, ezt nem lehet megkerülni ma este sem.

A kabin ajtaját nyitva hagytam, hogy szellőzzön, de este-éjjel, miközben én a városban voltam, egy kikötői macska mászott a hajómra és megette a süteményeim nagyrészét.

 

Eritrea (Massawa) – Szudán (Suakin)

(260tmf, 10nap)

2009.04.13. (933. nap)

08LT Kijelentkezés. Ingyenes és vízumot sem kellett vennem.

09LT Indulás

Reggeli: datolya és a macska által meghagyott péksütemények

AKU=13,1V

De: kötélmunka, hajópakolás

10LT Motor ki, Bf.1-2DK, 3/4szelezés 2csomó körüli sebesség.

Ebéd: tojás konzerv, hagyma, paradicsom és Eritrea-i kenyér, ami kör alakú, lapos és finom.

Meleg van.

Du: olvasok és rádiót hallgatok.

Este elállt a szél, így horgonyzok Dahlak Bank, Shekh el Buls és a Harat Is. között.

18:30LT POS(06-02,5N; 039-25,5E)

(Mélység:6m homok és korall, 10m lánc és 30m kötél van kint.)

2009.04.14. (934. nap)

1002mbar, 38fok, Bf.0-1 D, lassan haladok 1-2cs. Difnein sziget felé tartok.

Reggeli: C-vitamin, tojásos (a tegnapi fürjtojás konzerv) saláta és kenyér

Gyenge szél egész nap.

Ebéd: datolya

Du: olvasás és BBC hallgatás

40fok fölötti a hőmérséklet, itt minden nap melegebb van.

1230UTC 14,292MHz rádiózás, POS(16-21N; 039-20E), HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7MO Laci, Karcsi, (5,5).

Másfél napi kedvező gyenge D-DK szél, majd jön az ÉNy irányú kicsit erősebb.

Este majdnem fogtam egy halat, de túl nagy volt és leszakította a horgot.

Egész este gyenge szeles vitorlázás (Bf.0-1DK).

Vacsora: spagetti

Egész éjjel gyenge szél volt, nyugodtan telt, kevés alvással.

2009.04.15. (935. nap)

1005mbar, 32fok, Bf.0-1 DK, 2csomóval vitorlázok észak felé.

Reggeli: C-vitamin, a tegnapi vacsora maradéka

Térkép: 62290 helyett 62270 mostantól,

Új horgot tettem fel a damilra és ma ismét horgászok.

09LT erősödik a szél, Bf.1-2D és 2-3csomóval 330-ra,

Vitorla ragasztás (menet közben), majd olvasok.

Ebéd: datolya, tojásos saláta kenyérrel,

1230UTC 14,292MHz rádiózás POS(17-22N; 038-59E)

HA5CAR(5,9), HA5HS(5,9), YO2AAG, HA5APK, YU7CK(5,7), Géza; Yu7ZK

Holnap még DK, majd ÉNy-É kicsit erősebb

Este gyengül a szél, majd ÉNy lesz. Cirkálok.

23 után egy nagyobb hal ismét elszakította a damilt.

2009.04.16. (936. nap)

1010mbar, 30fok, Bf.3ÉÉNy majd később Bf.3-4É,

9 órai cirkálással 2tmf-et közeledtem a célhoz. Negyedezek és a rövid szembe-hullámok lassítanak,

Ebéd: noodles

Du: olvasás és citromos víz

Vacsora: babkonzerv, kenyér és hagyma

Erősödik az ÉNy szél – vizes menet. A kokpitbe becsapnak a hullámok és persze a kabinba is. Éjjel megfáztam és a hátam is elkezdett fájni.

2009.04.17. (937. nap)

De. kicsit gyengül a szél és ÉK-re fordul.

Egész nap cirkálás.

1230UTC 14,292MHz POS(18-00N;038-51E)

HA5CAR(5,9), HA5HS(5,8), YO2BF, Oszkár, Temesvár;

A Melamphyrum (21-21N; 37-01E), a rádión nem hallanak engem.

Néhány nap É-i szél után ismét lesz egy kis K, DK-i szél.

Minden rázkódik, szeles negyedes menet. A kabinban meleg van és nincs levegő. A kokpit szeles és becsapnak a hullámok. Homok mindenhol, a part nem látható természetesen.

A kabinban is csöpög a víz a kabintető mellett.

3-4csomós a sebességem, de jó irányba alig haladok.

1720LT POS(18-00,09N; 38-25,80E) horgonyzás Gazirat Iri-nél, iszapban és homokban, 5m a mélység.

A parton van Ptelemaic Theron település, amit i.e. 264-ben alapítottak. Ez a térség jó vadászterület volt, de a klíma megváltozott. Delfinek is úszkálnak az öbölben.

Próbálok gyógyulni: kamilla tea, ginseng, háttapasz hátfájásra (Bengay), a kenőcs eddig nem sokat ért. Tylenol fájdalomra, Paspanguwa: coriander, ginger, pathpadagam, Katuwelbaton, Ela-batu, Vishnu Kranthiya, Veniwelgeta, fekete bors,

2009.04.18. (938. nap)

1009mbar, 35fok,

Kicsit jobban vagyok. Azért még folyik az orrom és fáj a hátam. Multi-vitamin és Tylenol.

Reggeli: zöldséges noodles, datolya. Tegnap nem vacsoráztam, mert fáradt voltam. Csak kamillateát ittam.

De. olvasás és pihenés, erőgyűjtés

El kell indulnom, mert a hatóságok nem szeretik, ha jacht itt horgonyoz. Túl közel van a határhoz! Már Szudánban vagyok!

Átmotoroztam de. Khor Nawarat-ba, mert itt szabad horgonyozni, nem probléma. Gazeirat Kalafiyya ÉNy részén dobtam horgonyt (7m, homok). POS(18-14,58N; 038-20,45E)

Kiúsztam a partra és egy kicsit sétáltam. A hátfájás miatt többet úsztam és sznorkereztem. Gyönyörű hely! A sok sokféle madár, a víz alatti világ. A szigetek a Vörös-tengeren legtöbbször gyér növényzetűek.

1230UTC 14,292MHz rádiózás HA5CAR(5,9), HA5HS(5,9), YO2AAG(5,7); HA0MO, Laci, Hajdúdorog (5,9); HA5ALE, Barna – nem hallottam, de ő igen. A szél a következő napokban K-i és éjjel esetleg gyenge É-ÉNy. Du. ismét kiúsztam a partra, de most csak röviden, később a hajó alját tisztítottam meg alaposan. Közben az öbölben delfinek úsznak közel CARINA-hoz.

Vacsora: Masala Papada (Indonéz), csípős szósz és leves.

Ma kiolvastam: Phyllis Krystal, Sai Baba the ultimate experience

Éjjel annyira fájt a hátam, hogy be kellett vennem fájdalomcsillapítót, hogy aludni tudjak.

2009.04.19. (939. nap)

1005mbar; 30-32fok, Bf.1-2 D->DK->K

06LT Indulás, rövid motorozás a zátonyok között, majd vitorlázás 2-3csomóval.

Reggeli: müzli (AUS), oasis pastry (Eritrea)

1330LT horgonyzás Dar Ah Teras sziget D részén. Reef-en horgonyzok helyenként csak 2-3m a mélység, a horgonyt beakasztottam egy sziklába.

POS(18-36.,63; 038-13,84E)

1230UTC 14,292MHz rádiózás, HA5CAR, HA5HS, YU7GL(5,9) Topolya, Lajos, HA8LQF(4,7), Józsi, Magyarbánhegyes;

A szél a köv. napokban K-DK Bf.2-3.

Ma olvastam: Annette Noonntil, The Body is the Barometer of the Soul könyvet. Meg kéne teljesen gyógyulnom!

Du. sznorkerezek – gyönyörű hely.

A horgonyzóhely nem védett és billeg a hajó, nem túl kényelmes.

Vacsora: appalam olajban kisütve (Indonéz)

2009.04.20. (940. nap)

1012mbar; Bf.1É szél;

Indulás 0600LT-kor a napfelkelte után. Egy halászhajó éjjel lehorgonyzott a közelemben, így azt is kell kerülgetnem, nemcsak a zátonyokat.

Reggeli: müzli, datolya, multi-vitamin,

A hátamat kenőccsel kenem.

De. elállt a szél – motor be. A horgonyzóhely még messze van.

Lepénysütés ebédre

1230UTC POS(18-41N; 37-45E) 14,292MHz rádiózás, HA5CAR(5,9), HA5HS(5,9), HA8DN (5,9), Laci, Szeged; HA0NA – nem hallottam; HA8VA(5,9);

A szél a köv. napokban: K-i gyenge, néha du. erősödhet;

1320UTC horgonyzás Trinkitat-nál POS(18-40,76N; 37-45,03E)

Itt egy katonai bázis van, hosszasan figyelnek távcsővel:-)

Vacsora: sült lepény, májkrém, hagyma, chili, zöldbab konzerv

1600UTC árdiózás 14,292MHz – időpont próba; HA5CAR (5,7); HA5HS(5,9), nagy a zaj!

Este olvasás és BBC hallgatás. A rádiót csak röviden hallgatom, sokat fogyaszt!

2009.04.21. (941. nap)

1010mbar, 20fok; Bf.1É szél;

0600LT-kor (napfelkelte) kimotorozás Trinkitat ’Harbour’ öbölből.

Később a Sumar Is., a Cagle Is., és néhány zátony között motorozok a Shubuk csatorna felé, a szél teljesen elállt de.

Reggeli: kuszkusz, szárított hal; hagyma, chili, zöldbab;

De. nagyvitorla ragasztás, tegnap óta nem contact cementet használok, hanem CARMYFIX, CH-43, GLUE 5440 (Eritreában vettem);

09LT horgonyzás a Long Is. déli részén (11m, homok). Sznorkerezés, séta a szigeten és a lagoonban, ami tele van madarakkal.

10LT indulás tovább, motorozás – még mindig nincs szél,

Elhagyom a Dabulat Is, Shab Simbel-t, Jez Durwara, Abu Terrda….

Szélcsend, meleg és hátfájás. Háttapaszt is használok, hátha jobban leszek.

Dél körül Bf.1-2É a szél – ismét vitorlázás.

Útvonal: Shab Kurne – Shab Maras – Sham Lakham – El Makglas – Marsa Esh Sheikh, ez a keskeny Shubuk csatorna, ami jól láthatóan ki volt bójázva.

1230UTC 14,292MHz rádiózás POS(18-53N, 37-26E). A köv. napokban gyengülő DK-K szél. HA5CAR(5,9), HA5HS(5,9), YO2AAG-t nem hallottam.

1615LT horgonyzás MARSA ESH SHEIKM IBRAHIM-nál, POS(18-52,6N; 37-25,0E)

Sznorkerezés – de ez a hely nem olyan szép.

Vacsora: krumpli-saláta, noodle, szárított hal, szárított rák

Ez egy kis halásztanya, néhány össze-eszkábált ház inkább csak sátor kategória, főleg szemétből készült. Néhány kis halászcsónak és kettő nagyobb külmotorral.

Vannak akik dobóhálóval halásznak és vannak akik hosszan besétálnak a reefen apálykor hálóval. A távolban Szudán hegyei láthatóak, a közeli főútvonal forgalmas és zajos.

Ma végre egy jót aludtam!

2009.04.22. (942. nap)

”Pleasure and action makes the hours seem short.” Shakespeare

1010mbar,  28fok, Bf.0

0700LT Indulás motorral.

Hajnalban nagyon hideg volt, kellett takaró már! Régen volt ilyen.

Reggeli: multi-vitamin, citromos víz, oasis pastry

Olvasás és navigálás a zátonyok között. Delfinek kísérnek, a távolság csak 16tmf. Dél körül gyenge ÉK szél.

A kikötő bejárata és a kikötőben, a városhoz vezető csatorna is jól bójázott.

13LT kikötés a kikötőben. Nem beszél senki angolul. 30 perc és már a jó irodában vagyok, ahol elmondják, hogy vegyem fel a kapcsolatot az ügynökkel. Telefonon beszélek vele és utána kiállok horgonyra a kikötő melletti kis öbölbe. Van már 3 jacht az öbölben, de azért van még hely. Majd nem sokkal utánam jött még 2 jacht. Vannak köztük természetesen ismerős jachtok is. Az ügynök ígért dingit és hozta is, Graham a Silver Heel-ről adott pumpát, szóval felfújtam a lyukakat javítottam és már kész is.

Mohamed költségei: 20USD kikötői illeték; 20USD custom; 30USD ügynöki díj, 30USD shore pass. Nem túl olcsó, de olcsóbb, mint a Port Sudan-i ’check-in’.

Du.: napelem lekötés ellenőrzés, szigetelés az orrban szilikonnal, mosás

Vacsora a parton 0,6USD-ért. Sok és laktató. Az átlagos kifőzdében kapható babfőzelék, saláta, lepény (szudáni kenyér, amit én szeretek). Nincs Internet a városban, emiatt minél hamarabb el kell mennem Port Sudanba.

 

Néhány napom Suakinban

2009.04.23. (943. nap)

1USD = 2,3szudáni pounds bankban és 2,5-3 a feketepiacon.

Reggel az üres vizes palackok feltöltése, üzemanyag vétel (36l, 0,9USD/liter);

Bejártam a régi várost, amit már évek óta újítanak fel, de a restaurációhoz sok pénz kéne, a munka lassan halad. Majd séta a piacon, utána busszal Port Sudanba (1óra, 2,5pound). Internet helyek keresése, ahol majd holnap egész éjjel lehetek. Nehezen, de egy helyen belementek az egész éjjeles Internetbe, 20pound-ért (7USD). Amúgy 22-24 körül minden zárna. Holnap ide visszamegyek.

Ebéd és a vacsora 2-3pound, nekem nagyon ízlik. Sok az étterem és nagy a választék.

Városnézés: parkok, kikötő, templomok, piac

Élelmiszervásárlás az útra, nem nagy a választék.

Este vissza Suakinba busszal.

2009.04.24. (944. nap)

Délelőtt Suakinban a piacot jártam be. A hely számomra középkori,

Ebéd: 1,5 szudáni pounds

Elbuszoztam Port Sudanba az Internet miatt.

Délután Internet, képek és videók feltöltése. A generátor is leáll néha - áramszünet, így még lassabban megy az egész! Dániellel, egy etiópiai fiatallal elmentem teázni és bemutatott néhány érdekes embernek.

Szeretem ezeket a szudáni teázókat. Visszamentem az Internet Cafe-ba és egész éjjel internetezés, képek és videók lassú feltöltése.

2009.04.25. (945. nap)

Reggel 5 körül elment az áram és persze a net, egyedül a bezárt Internet Caféban. Lefeküdtem a földre aludni, még a szúnyogok sem zavartak.

7-kor ébresztett a tulaj és meghívott egy teára. A képeket, videókat feltöltöttem, de a naplót nem sikerült befejeznem. Majd legközelebb :-)

A piac mellett 1szudáni pound-os reggeli, majd busszal vissza Suakinba.

Ebéd: a Suakini piac mellett 3 szudáni pound-ért.

Vásárlás: 2kg hagyma, 0,5kg paradicsom, 0,5kg padlizsán, 0,5kg uborka, 0,25kg citrom; datolya és mogyoró, nem olcsó hely. Az egyik üzlet fiatal vezetőjének én csináltam meg az angol leckéjét, szövegértési gyakorlat :-)

Később a közeli múzeumba is elmentem (10 szudani pound), majd visszakaptam az ügynöktől az útlevelemet és megkaptam a ’sailing permit’-et Egyiptomig.

Du. kávézás a Grey Donkey nevű belga vitorláson. Eric a feleségével, a fiával és egy kutyával hajózik már 3-4 éve, eddig Európát és Észak-Afrikát járták be. Innen néhány hónap múlva hajóznak tovább Ázsia felé át az Indiai-óceánon. A fia a hajón tanul, Belgiumban vizsgázik évvégén (az édesanyja a tanár). A hajójuk 25 éves. 3 évig újították fel és elég szép lett.

Vacsora a parton.

Suakin:

i.e.10sz-tól kereskedelmi központ; ez volt az utolsó rabszolga kereskedelmi hely a világon, a 2. világháború végén szűnt meg.

 

Szudán (Suakin) – Egyiptom, (Marsa Girid)

(10nap, 260tmf)

2009.04.26. (946. nap)

1008mbar, 30-35fok, Bf.4-5É

0700LT Indulás. Motorozás nagyvitorlával. A nagy szélben a vitorláim elszakadtak – csak motorozás.

1200LT horgonyzás (10m, homok) Marsa Ata-ban. POS(19-17,37N; 37-19,71E). A bejárat igen keskeny volt a marsa-ba (marsa: öböl arabul), fontos itt is a jó láthatóság.

Du. sznorkerezés a reef mellett.

Ebéd: padlizsánkrém, szudáni kenyér

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, YO2AAG, YO5ALI Miklós, Nagyvárad (5,8); YO7GL Tolya, Lajos(5,9);

Du. kávézás a Silver Heel II.-en,

Vacsora: noodles,

Este: olvasás, BBC hallgatás,

2009.04.27. (947. nap)

0900LT 8,101MHz Red Sea Net, ma kb. 10 hajó jelentkezett be,

De. sznorkerezés a reef-nél és séta a parton. Nagyon sok flamingó van itt. A víz alatt sok a rája, sügér és egyéb hal, jó merülőhely.

1230UTC 24,292MHz, HA5HS, 

Szél infok: holnaptól gyengül a szél – tehát holnap indulás!

Du. kávézás a Graptolite jachton.

Este: olvasás, BBC hallgatás

2009.04.28. (948. nap)

Egy ismerős jachtos weboldala Graptolite S/Y: www.graptolite.eu

1002mbar, 30-35fok,

06LT előtt indulás. Motor+vitorla

Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka

Bf.2-3 ÉNy

Port Sudan-ig motorozás (a csatorna keskeny, zátonyokkal, nincs hely cirkálni). Port Sudan előtt sok a nagyhajó, de nincs nagy forgalom.

Ebéd: leves, mogyorókrém (AUS) és pastry (Eritrea)

1440LT Sanganeb Reef POS(19-44,07N; 037-26,71E); Itt van másik jacht és egy búvárhajó, de azért CARINA-nak van még hely.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG(5,8), HA2RX(5,9) Lóri, YO5PCY, Gréti, YO5OED Feri, YO5ALI, HA5TGY Gyuri, Bp. – nem hallottam.

A köv. napokban: ÉNy-É-ÉK-i a szél, 15 csomós.

Du. koktél parti a Vantana jachton, Rob és a felesége 14 éve indultak el az USA-ból.

Vacsora: babkonzerv

2009.04.29. (949. nap)

Reggel indulás tovább. Motorozás. Fáj a gyomrom. Talán a tegnapi babkonzerv az oka, vagy még a szudáni éttermek hatása? Nem reggelizek.

8,101MHz Red Sea net, csak hallgatom, de nem adok.

11LT POS(19-56,82N; 37-24,23E) bójára állás Shab Rumi-nál.

Itt volt a Cousteau projekt, és erre a helyre mondják, hogy a búvárok Mekkája. Jacques Cousteau víz alatt lakott itt hetekig és filmezet stb.

Alfred Hennebohl, Cousteau búvártársa itt halt meg 1977-ben.

2 búvárhajó is áll mellettem, majd Graptolie is lehorgonyoz 25 m-en. Be is akadt a horgonya és csak nehezen szabadult ki.

Az egyik búvárhajó kapitánya meglátogatott és megkérdezte szükségem van-e valamire. Kedvesen elbeszélgettünk a várható időjárásról és a jó búvárhelyekről. Majd mellém állt egy halászbárka és cigarettát kért :-)

Ebéd: instant leves és rövid sznorkerezés.

1230UTC 14,292MHz HA5CAR, HA5HS, YO2AAG-t nem hallottam

a köv. napokban ÉNy-É-ÉK-i szél nem túl erős;

Beteg vagyok ismét. Gyomorrontás, láz.

1630LT indulás tovább.

Du. ÉK-i szél, vitorlázás É felé 2-3csomóval.

Este Tylenol-t szedek be a lázcsillapításra.

Gyengülő szél – a sebesség: 1-2cs. Hajnaltól motorozás – szélcsend. A cél: Taila Is.

2009.04.30. (950. nap)

1010mbar; 30-38fok; Bf.1 É;

Reggeli: fokhagymás kétszersült, multi-vitamin, energia tabletták, citromos víz,

De. vizes palackok átpakolása, zöldség/gyümölcs válogatás;

Új térkép mától: 62250

Gyomorrontásra Leopedium-ot szedtem be.

Ebéd: főtt krumpli, ginger tea,

1530 Horgonyzás Taila Is.déli részén. POS(20-38,09N; 37-13,49E)

1230UTC 14,292MHz HA5CAR(5,9), HA5HS(5,9); YO2AAG; YU2BF, Oszkár;

A köv. napokban É-ias szél várható Bf.3-4.

Sznorkerezés és séta a parton.

Du. olvasás és BBC hallgatás;

Vacsora: főtt krumpli

2009.05.01. (951. nap)

Madarak a Vörös-tengeren, a marsákban (öblökben) és a szigeteken: Marabon Storks, African Skimmers; Egrets, Ibis, Spoonbills, Ospreys, Flamingo

1005mbar, 28fok,

Reggel erős északi szél 20cs fölötti lehet, emiatt várok a továbbindulással (és a betegség miatt is). Reggeli: zabpehely;

Nincs tojás, mert Szudánban, Suakin piacán felejtettem a doboz tojást.

0900LT 8,101MHz Red Sea Net, mindenkinek 20cs körüli ellenszele van a környéken;

De. BBC hallgatás; egy kétárbocos charter jacht horgonyt dobott mellettem; nem sokkal később kedves halászok jöttek, akik cigarettát kértek de csak kekszet kaptak. Azért adtak halat ajándékba. Később sznorkerezés és séta a parton. Találkoztam egy nagy charter hajó legénységével, egy kicsit elbeszélgettünk.

Ebéd: rizs, sült hal

Ismét sznorkerezés.

1230UTC 14,292MHz -> 14,288MHz; HA5CAR(5,9); HA5HS(5,9); Yo2AAG(5,8)

néhány nap és majd gyengül a szél, de az irány marad É-i.

Du. olvasás, BBC és VOA hallgatás;

Tegnap hajnalban 6150-en találtam egy magyar adót (Budapest Rádió?), 2 órán át sugárzott.

A szomszéd charter hajó – fogott egy barakudát és nekem adta. Köszönöm!

Később átjött Marko (26 éves olasz), aki a hajón dolgozik és a másik szudáni legénység. Beszélgettünk és hoztak néhány hasznos ajándékot: horgokat, damilokat és egyéb horgász felszerelést, maszkot, süteményt és sört! Köszönöm!

Honlapjuk: www.aigosub.com

Adtak útvonal-ötleteket, merre érdemes menni és hol mi érdekeset lehet látni.

2009.05.02. (952. nap)

1010mbar; 30-32fok; Bf.3 É-ÉNy;

0620LT indulás – motorozás;

0900LT 8,101MHz Red Sea Net

0930LT Elhagyom Marsa Inkeifal-t, a mai célom Mesharifa Is., ami Muhammad Qol-lal szemben van.

A charter hajó ajánlotta, és ők biztos tudják. Marko mesélte, hogy a szigeten kis és ízletes halakat lehet kiásni a homokból.

1230LT horgonyzás a sziget déli felén. POS(20-54,14N; 037-13,47E).

Sznorkerezés, szép hely, láttam egy nagy barakudát is. Majd a szigetet körbejártam, bejártam. Minden szigetet be szoktam járni.

Du: ceruza akkuk töltése, BBC rádió hallgatás;

1230UTC 14,292MHz rádiózás HA5CAR(5,9); YO2AAG; G0UEN Károly, (5,9); HA5MG/MM Gyuri, aki a Balatonon, éppen a Tihanyi szorosban vitorlázik; HA6NM, Laci, Balassagyarmat; HA7JZ(5,8); YO2MFM, Gyuri, Arad (5,9);

Este: olvasás és BBC hallgatás

2009.05.03. (953. nap)

1010mbar; 27fok, reggel már kell a póló;

Bf.1 ÉNyNy -> motor-vitorlázás, 3,5 csomós sebesség, a zátonyos csatornán át; ez egy jól kibójázott csatorna, de azért fontos a jó láthatóság!

0800LT a szél gyengül és északiasodik;

Megfogadtam Karesz és Rudi tanácsát a gyomorrontásra: lefekvés előtt és ébredés után egy korty Arrack (Sri Lanka-i pálinka). Jobb lett! :-)

0900LT 8,101MHz Red Sea Net, gyenge a szél mindenhol holnaptól DK-i szél várható.

De. élelmiszer-válogatás, néhány tésztám kukacos lett, emiatt néhányat ki is kellett dobnom; fenékvíz ellenőrzés; rekeszek takarítása;

0800LT Shab Felix

1000LT Ras Abu

1330LT Shab Qumeira

Délelőtt csak 1-2órát tudtam vitorlázni utána motorozni kellett – ÉNy szél lett. Délután megjött az ÉK-i szél, ismét tudok vitorlázni, nem kell motoroznom! Később a szél K-i, 3/4-es menet.

1230UTC 14,292MHz POS(21-17N; 37-07E) Khor Shinab bejárata már csak 5,6tmf.

Késő du. gyengül a szél.

Esti horgonyzás POS(21-20,93N; 037-06,6E) 6m homok+korall Khor Shinab belső öblében naplemente előtt kicsivel (1830LT). 

Vacsora: lekváros tészta fahéjjal.

Az esti és a reggeli arrack jói tett a gyomromnak.

Khor Shinab: Quoin homok hegy (59m) a marsa mellett van. Meg lehetne mászni, de kihagyom. Sok jachtos szerint ez a marsa a legnagyobb a környéken és a legszebb. A tájkép, a sivatag színei, emellett kellemes sznorkerező hely.

2009.05.04. (954. nap)

Van, amiben az iszlám kultúra humánusabb a nyugati vagy más kultúráknál. Minden helyi kifőzdében, ahol eddig voltam, láttam, hogy a szegények ingyen kapnak ételt. A koldusnak a gazdagabb mindig ad valamit.

Napfelkelte előtt 20perccel indulás. Kimotorozás a marsából Bf.0-1-es szélben. Egy evező halászbárkával találkoztam a marsa közepén. Adtam nekik egy kötelet és vontattam őket. Emellett adtam nekik kekszeket és csokikat. Persze minden halász cigarettát kér :-) Hajnalban halásznak a reef mellett.

0730LT Marsa Halak előtt hajózok el.

0900LT 8,101MHz Red Sea Net, senkinek nincs szele, a gyenge D-DK-i szél holnapig kitarthat. 

0930LT elhagyom Marsa Abu Imama-t.

Reggeli: tagnapi vacsora maradék, multi-vitamin;

10-től bejött a Bf.3-as DK szél -> vitorlázás 3-4 csomóval irányra

1100LT MARSA GAFATIR elhagyása

1130LT MARSA WASA elhagyás

Folyamatos kormányzás – totális hátszél.

1230LT MARSA HAMISAT elhagyása

Ebéd: fokhagymás kétszersült; citromos víz

1320LT Khor Abu Asal

1350LT MARSA RIBDA

1410LT Khor al Marob

1230UTC 14,292MHz POS(21-55N; 36-53E)

Holnaptől bejöhet az északi szél, ami eleinte erősebb. Nem jó hír. HA5CAR(5,9); HA5HA(5,9), YO2AAG(5,7); YO5AJR, Miklós, Nagybánya,(5,3);

17LT MARSA Umbeila horgonyzás, (4m iszap). POS(21-58,52N; 36-51,82E); A határ a 22N nál van, innen látszanak a határátkelő épületei. A part sivatag és néhány teve a parton, minden marsa kb. így néz ki. Alig látni zöldet és fát.

2009.05.05. (955. nap)

1001mbar, 35fok délben,

06LT indulás, 08LT-ig DDK-i Bf.3 széllel ’vágta’. Majd rövid ideig gyenge szél és megjött az É szél! Reméltem később jön, de hamarabb jött.

Mindent rövidítek, amit lehet Elba Reef, Tutano Reef, Qubbat’s Reeff belülről kerülése,

Folyamatosan figyelek a zátonyokra, nincsenek pontos térképeim.

Elba Reef: van itt egy jó horgonyzóhely és ez egy jó merülő hely is! Van itt egy elsüllyedt hajó, Laranzo.

Qubatt Is. és a Tutana Reef: jó búvárhelyek, búvár engedélyt ide nem lehet kapni. Az a hír járja, hogy az USA-nak itt van egy kém-repülőgép bázisa (Jebel Elba), hogy Szudánt monitorozza.

Reggeli: multi-vitamin, kétszersült, fokhagyma, dhali crackers (Indonéz)

9LT 8,101MHz Red Sea Net. Az északabbra levő hajók már 25-30cs-os szembe szélben vannak, ami felém jön. Véget ért a ’wheather window’, (a kedvező irányú D-K-i szél vagy szélcsend). Ez rövid volt, csak 2 napos.

0930LT Bf.4 ÉÉNy – ellenszél.

14tmf-re vagyok a céltól, úgy döntök, hogy motorozok, mert akkor talán megúszom a felém tartó erősebb Bf.6-os szembe szelet.

A bal oldali kokpitnál lévő alsó korlát elszakadt, de nem estem ki :-)

Mellettem van Marsa Halaib, ahol az egyiptomi haditengerészetnek van egy nagyobb bázisa és emiatt ott csak vész esetén lehet horgonyozni. Előtte volt Harsa Shellat, de nagyon kicsi öböl és nem védett nagy szél ellen.

Ebéd: paradicsomos húsgombóc (magyar konzerv) és kétszersült

Egyre erősebb a szembe szél, 25cs lehet, vagy 30cs? Minden vizes, a hullámok becsapnak, a legközelebbi jó horgonyzó hely: MARSA GIRID, az utolsó 10tmf Gez el Dibia sziget mellett teszem meg kisebbek a hullámok, de figyelni kell a közeli zátonyokra.

1630LT érkezés MARSA GIRID-hez. POS(22-24,22N; 36-25,34E)

A marsa keskeny bejárata ki volt bójázva, igaz a láthatóság nagyon rossz volt. A móló végén a haditengerészet hajója melletti emberek integettek, hogy odaálljak, odaálltam. Ez az egyiptomi NAVY. Kedves emberek, a commander, a kapitány, és a főmérnök beszélnek angolul. Elkérik a hajó papírjait és az útlevelemet is. Csak a szokásos rutin ellenőrzés. Talán tudok ételt és benzint is venni. A víz kis mennyiségben ingyen van. Mesélték, hogy ezen a kis helyen 1 hónapja 11 jacht állt. Kiállok a közeli bójára. Néhány napig maradnom kell, várom a jó szelet!

Ma nem tudtam rádiózni a 14,292MHz-en 1230UTC-kor, mert akkor még kint voltam és a menet elég vizes volt.

Ez a kikötő néhány száz éve forgalmasabb volt. A neve: Suakin el Qudim vagy Aidheb (Suakin the Old). A 13.sz-ban a Nílus felé tartó karaván utak találkozási pontja volt.

Vacsora: leves, vinete-krém (padlizsán) és kétszersült

Egy hetem MARSA GIRID, Egyiptomi haditengerészet bázisa

2009.05.06. (956. nap)

Reggeli: májkrém, kétszersült; hagyma,

De. erős ÉNy szél,

Motor ellenőrzés, tisztítás, gyertyacsere; radarreflektor alsópontjának meghúzása, takarítás, étel ellenőrzés, sajnos néhány keksz kukacos lett, ruhák szárítása.

Ebéd: Dhali Crackers

11 körül átjött Abdarahmen, a hadihajó fiatal kapitánya és beszélgettünk a hajókról és a vitorlázásról. Ő is vitorlázik, 470-essel, versenyszerűen. Kairóban él a feleségével és két lányával. A munka beosztása: 15 nap a bázison itt, egy hét otthon.

Adtam neki egy listát milyen élelmiszerekre lenne szükségem. A partra nem mehetek, ami kicsit zavar, de lekötöm magam a hajó körüli munkákkal.

AKU=13V a napelem jól tölt.

1230UTC 14,292MHz, HA5CAR(5,9); HA5HS(5,9), YO2AAG(5,8), HA5CDM Attika, Bp (5,6); A köv. napokban marad a szeles idő; A gyomorrontásomat rummal kezelem, a Tisza partról azt üzenik, hogy „a pálinka kis mennyiségben gyógyszer, nagy mennyiségben orvosság” :-)

Du. kötélmosás, korlát javítás,

Abdarahmen hozzám evezett és meghozta az élelmiszert: zöldség/gyümölcs/ tejport/ tojás 6USD. Estig maradt teáztunk és beszélgettünk az Egyiptomi életről. Jelenleg a fokozata kapitány, de 51 évesen lehet már admirális is. Alexandriában szokott vitorlázni 470-eseken és persze versenyeznek is. Mesélt az egyiptomi jó búvárhelyekről és az éjszakai életről.

A ceruza akkuk túlmelegedtek és késő vettem észre: tönkrementek. Kell vennem ceruza elemeket. A GPS-be ezt használom.

Vacsora: noodles, főtt tojás, zöldségek

2009.05.07. (957. nap)

8,101MHz Red Sea Net, beszélgettem Graham-mel, Silver Heel 30cs fölötti szelük van, tőlem északabbra vannak, Martyn 45csomós szelet mért. Ma mindenhol erős szél van. A köv. napokban is marad ez az idő.

Ma kiolvastam: Dewi Morgan, The seeds of peace

Mai munkáim: kötél rendezés, hálózsák varrás, polc rögzítés stb.

Végre van időm CARINA-ra, eddig nem sok volt.

De. kenyérsütés, szezámmagosan. Ebédre ezt ettem zöldséges salátával,

AKU>13V,

Du. kormány főcsavar ellenőrzés, tisztogattam és lefújtam WD-40-el az elektromos bekötéseket az akkun.

1230UTC 14,292MHz rádiózás, HA5CAR(5,9); HA5HS(5,9), YO2AAG(5,9), YO5ALI Miklós, Nagyvárad (5,6); YO5OED Feri, Nagyvárad (5,5); YO5PCY? Gréti, Nagyvárad (5,6).

Du. ragasztok a hajó körül.

Este: olvasás és BBC/VOA hallgatás

2009.05.08. (958. nap)

8,101MHZ Red Sea Net; mindenhol szeles idő, 30cs fölötti ÉNy szél.

De.: rendcsinálás, takarítás, jobb első rekesz, kések, szerszámoknak rozsdátlanítása, ragasztások. Az ágyamat megcsinálom: a baloldali koporsóágyon lévő ételeket átpakolom jobbra, hogy normálisan elférjen a lábam.

Du. mosás, táska kimosás, üzemanyag áttöltések, szemét átpakolás

1230UTC 14,292MHz HA5CAR(5,9); HA5HS(5,9); YO2AAG,

A köv. napok: szeles idő, eső is várható.

Rádiózás után sznorkerezés a közeli korall reefnél. Sok a hal, tintahal stb. nem rossz hely!

Mohamed commander átjött és hozott 10l üzemanyagot ingyen, de több nem lesz. Mondtam neki, hogy ez nem elég. Talán tud még hozni később többet. Emellett vizet is hozott.

Estebéd: rizs, hal konzerv, szárított rák, paradicsomsaláta

Este: olvasás és BBC hallgatás

2009.05.09. (959. nap)

De. meghúztam az árboc talpveretének csavarjait– nagyon kilazult – minimum félévente ezeket is ellenőrizni kell.

Reggel: zöld tea és multi-vitamin

8,101MHz Red Sea Net, a környező hajók 30cs ÉNy szelet jelentenek. Nem jó ma a terjedés, csak néhány jachtot hallok.

Később a Henri Lloyd matricákat cserélem ki újakra a hajó oldalán; csótányirtás (krétával)

Ebéd: lepény (saját sütés) paradicsomos salátával, közben hallgatom a BBC-t

Du. orr-rekesz ellenőrzés, átpakolás - ismét beáztam kicsit egy helyen, holnap szigetelek!

A baloldali első ágy alatti rekesz takarítása

Az antenna koax csatlakozóját ismét bekötöttem, talán ezért volt zajos az elmúlt napokban az összekötetések.

1230UTC 14,292MHz HA5HS (5,9), YO2AAG (Bobby ma nagyon gyenge)

Vacsora: rántotta, a helyi tojás nagyon kicsi és nagyon finom

2009.05.10. (960. nap)

Reggel 8LT 8,101MHz-en beszéltem Silver Heel II.-vel, Graham azt mondta, hogy holnaptól gyengül a szél kb. 20 csomóra, aztán talán tovább. Nap közben erősebb és éjjel gyengébb a szél.

De.: jobb szekrény rögzítése és takarítása; asztal ragasztás poliészterrel

Ebéd: leves, grízgaluska és bulgur, fasírt (Bipont), paradicsom.

1230UTC 14,292MHz HA5HS(5,9); YO2AAG

Ma még erős szél, de holnaptól gyengül. Lassan indulhatok tovább!!

Sötét felhők és délután eső; ez az első esőm a Vörös-tengeren kb. 1,5 hónap után.

Nem sok eső esett, a hajó nem lett tiszta, csak tiszta sár :-)  (homok+ víz).

Ma kiolvastam 3 hónap után:

Sanaya Roman, Duane Packer: Opening to channel

Vacsora: az ebéd maradéka

Este átjött Abdarahmen, vége lett a hadgyakorlatnak. Hozott ajándék kekszet és teáztunk.

A beszélgetés témája az egyiptomi kultúra és a környező jó horgonyzóhelyek.

2009.05.11. (961. nap)

Reggel hideg van, 22 fok és fázok. Forró menta teát iszok.

Reggeli: a tegnapi vacsora maradék és multi-vitamin

8,101MHz Red Sea Net, néhány hajót hallok csak: Silver Heel II, Full Change, Graptolite, Sahula, Traveller

De. olvasok és BBC-t hallgatok. Később szilikonnal tömítek a fedélzeten,

Az egyiptomi halászok azt mondják, hogy de vasárnap jó idő van, akkor a következő héten jó idő lesz (kisebb szél és kisebb hullámok).

Délután esett az eső ismét.

1230UTC 14,292MHz, HA5CAR, HA5HS, YO2AAG

A köv. napokban gyengül 20-15cs-r a szél, ÉNy-É-ÉK.

Du: sznorkerezés a közeli korall reef mellett.

Abdarahmen átjött a hajómra, hozott kaját: paradicsom, tojás, hagyma, kenyér, csirke, elem a GPS-be (everday – nem a legjobb). 12USD fizettem ezekért.

Vacsora: fél sült csirke!

2009.05.12. (962. nap)

De. a rig- és árbocállítás, hajóaljának tisztítása,

8LT 8,101MHz Red Sea Net, csak néhány hajót hallottam és gyengén.

Ebéd: fél sült csirke és egyiptomi kenyér

Du. sznorkerezés és a hajóaljának tisztítása

1230UTC 14,292MHz HA5HS(5,9); YO2AAG(5,8)

Az időjárás: a szél gyengül 15cs-ra és ÉNy-É-ÉK irányú.

Ahmed, átjött a commander és hozott 25l benzint 20USD kellett fizetnem, nem olcsó.

Most már minden szükségest beszereztem és az idő is OK. Holnap indulok tovább.

Este VOA kívánságműsort, majd a BBC-t hallgatom.

Vacsora: maradék sült csirke és egyiptomi kenyér

 

MARSA GIRID – PORT GHALIB

(210tmf, 8nap)

2009.05.13. (963. nap)

1010mbar, 30fok, Bf.3Ny reggel

0430LT Indulás.

Reggeli: multi-vitamin, egyiptomi kenyér üresen

0930LT a szél kezd északiasodni, kiértem a zátonyos átjárón innen az irányom ÉNy-i és nyílt víz. Totálisan szemből fúj a szél. Negyedezek.

13LT É szél Bf-3-4, 2-3csomóval 060-ra tartok.

1230UTC 14,292MHZ rádiózás POS(22-45N; 36-43E); HA5CAR; HA5HS; YO2AAG;

A szél a köv. napokban ÉNy-É-ÉK-i 13-15cs, ami itt a valóságban 20 fölöttit is jelenthet. Vizes és hullámos menet lesz sok negyedezéssel.

Du gyengül a szél – néhány óra motorzás.

Este takkváltás 270-re 2-3csomós sebesség,

15-16UTC VOA rádió hallgatás

Vacsora: zöldséges és tojásos tészta

Éjjel: a szokásos rövid alvások és olvasás. Figyelni kell a hajó forgalmat, a szél gyengül és negyedezés.

01LT egy nagyhajó nem tér ki, nekem kell manővereznem.

2009.05.14. (964. nap)

1010mbar, 28-30fok, Bf-3-4ÉNy,

08LT 8,101MHz Red Sea Net nem hallottam senkit

A szél 8 után északiasodik.

Reggeli: multi-vitamin, lekváros tészta

Ma kiolvastam: Jonathan Safran Foer: Everything is illuminated

A sebességem 2 csomó, ellenáramlatban vagyok. Ezeken a részeken néha lehet.

Ebéd: szardíniás zöldséges tészta

12LT Geziret Zabargad és a Rocky Sziget mellett hajózok el.

1230UTC 14,292MHz POS(23-32N; 36-07E), HA5CAR(5,9), HA5HS, YO2AAG, YO2MFM Gyuri, Arad; HA5MQ(5,9) Lajos, Gyömrő; HA7JZ Zoli, Jásztelek,

Szél a köv. napokban: ÉNy de. és ÉK du/este és napközben erősebb

Vacsora: grízgaluska leves

Mástól új térkép: 62230

18LT fordul a szél és gyengül, így motor + vitorlázás néhány órát éjjel.

Éjszaka nyugodtan telt.

2009.05.15. (965. nap)

Híres 20 sz. első felében lévő hajó pilotok és búvárok: Renato Marchesan, Ernesto Leoni

Róluk zátonyokat neveztek el a térségben.

1010mbar, 25fok, Bf.4ÉNy – 2-3csomóval 050-re majd 270-re.később.

Reggeli: multi-vitamin, Halawa, csoki, keksz,

Autopilot vezeti a hajót legtöbbször negyedben jól használható.

De.: olvasok, BBC

A hullámok becsapnak és nagyon lassítanak.

08LT 8,101MHz Red Sea Net, alig hallom őket, Hurghada-tól északra 25-30csomós ÉNy-i szél van.

Kora délután horgonyzás RAS Baniyas-nál (8m, korall+sziklák). POS(23-53,6N; 35-46,9E).

Ezt a helyet Cape Nose-nak is hívták régebben.

1230UTC 14,292MHz rádiózás

HA5CAR(5,9),HA5HS(5,9), YO2AAG(5,8), Péter, Bp.,HA5OV(5,5); Zoli HA7JZ; HA5TGY Gyuri – nem hallottam

A köv. napokban a szél erős ÉNy-ÉK-i, de este gyengülő.

Később sznorkerezés és séta a parton.

Vacsora: noodles, zöldség, szárított hal, marha konzerv,

A parton halászok dolgoznak, a sziget közelébe hálót tesznek ki éjszakára.

2009.05.16. (966. nap)

1010mbar, 28fok, Bf.2ÉNy,

6LT Indulás, horgonyfelszedés nem egyszerű, be kell mennem a vízbe kiakasztani a horgonyt és a köteleket a korall körül. Kora reggeli sznorkerezés – a kedvencem.

Reggeli: multi-vitamin, vacsora maradék

Ma Furuy Shoal-ba szeretnék hajózni. Erősödő szembe szél és motorozás, a távolság 17tmf.

Fury volt a hajó neve, ami jelentette ezeket a zátonyokat a Kelet Indiai Társasságnak az 1800-as évek elején. Két jó horgonyzóhely van itt a Dolphin Reef és Abu Galawa és az egész hely nagyon jó búvárhely. (A zátony mellett van egy nagy elsüllyedt tanker az 1940-es évekből.)

Dolphin Reef (Sataya) itt találtak régi amforákat a víz alatt, tehát talán a régi időkben is ismerték ezt a részt a tengerészek.

Ebéd: valami indonéz

12LT horgonyzás POS(24-09,7N; 35-41,5E)

Egy órát sznorkereztem, de a víz itt már hidegebb. Ruha nélkül szoktam: fürdőnadrág és maszk. Jó hely, több teknőst is láttam.

Du. Nagyvitorla ragasztás

1230UTC 14,293MHZ, HA5CAR(5,9), HA5HS(5,9), YO2AGG(5,7); Gyuri, Arad

YO2MFM(5,7); Pali, Békéscsaba, HA8AR(5,8) 2,5 éve is volt összekötetésünk az Atlanti. HA0LG(5,9), Tóni, Vele is voltak 2,5éve összekötetések a Földközi-tengeren.

Balatonon vitorlázó 26lábas JAN hajóról Gyurival volt összekötetésem: HA5MG/MM (5,9) 25fok van a Balcsin és BF.1-2-es kellemes szél, a Tihanyi szorosban vitorláznak. Jó hely!

HA7JZ, HA8CQF(4,8); HA5CDM(5,8) Attila, aki a kamionjából adott néhány napja, de azt nem hallottam meg sajnos.

Vacsora: rizs, noodles, főtt tojás, szárított hal, saláta,

2009.05.17. (967. nap)

1010mbar, 25fok, Bf.1ÉNy-szemből

05LT Indulás, Napfelkelte után néhány perccel, sok a zátony a közelben, kell a napfény.

Motorozás.

Útvonal: Shab Claude – Abu Galawa – Habili Hamada – Marsa Wadi Lahami.

Csupa jó merülő hely, de nekem azért mennem kell tovább!

Reggeli: multi-vitaminm tegnapi vacsora maradék, tea

De.:

-         zöldség ellenőrzés, válogatás

-         grósz-shot rövidítés – elszakadt egy helyen még korábban

-         8,101MHz Red Sea Net, csak néhány hajót hallok, de a többségét nem hallom.

-         Nagyvitorla ragasztás

-         akku =12,8V

Motorozás később nagyvitorla fel, a szél 330-ról fúj és én 290-re tartok.

Ma már kb. 20búvárhajóval találkoztam.

Ebéd: rizs, zöldség, májkrém, datolya (egyetlen zöldség a hajón hetek óta)

Du: A szél ÉÉNy-i, totálisan szemben haladok a zátonyok között – motorozás

Elhagyom Ras Qulan települést, majd Lesser Mahabis Is. melletti Greater Mahabis Is. déli részén horgonyt dobok.

1230LT POS(24-18,85N; 35-23,09E)

Sznorkerezés, séta a szigeten, majd kötél munka, vitorla ragasztás.

1230UTC 14,292MHZ HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5KY-nem hallottam,

Az időjárás a köv. napokban: gyengülő szembeszél és talán gyenge K-DK-i szél is bejöhet.

A szigettől 2-3tmf-re a part van és szállodák, kite surf-ösök a parton,

A szigeten csak madarak és én.

Vacsora: Kerala Pappadom

Este: olvasás, BBC

2009.05.18. (968. nap)

1010mbar, 28fok, Bf.0-1ÉNy;

05LT Horgony felvétel: a horgony kötél beakadt egy korallba, bemegyek a vízbe kiakasztani. Minden ok, indulás és motorozás, A Greater Mahabis Is. és a Lesser Mahabis Is. mellett egy keskeny zátonyos átjárón (rövidítés) haladok keresztül, a mélyég néha csak 3m jó látszanak a korallok. Néha emitt csak 1 csomóval haladok. Jó gyakorlat.

Reggeli: vacsora maradéka és multi-vitamin

Abu el Ghosun a cél, ahol a Red Sea Pilot szerint lehet venni üzemanyagot. Elméletileg elég lehet, ami van:70l. Talán csak a jégkrém miatt szeretnék megállniJ.

Egy sirály repül és követ datolya magot dobálok neki, amit a víz felszíne alatt mindig elkap. Játszunk. Kicsit más a játék itt, mint a civilizációban.

07LT elhagytam Gez Showarit és a Gez Siyul-t

08LT 8,101Mhz Red Sea Net. Sok vitorlás hajót jól hallok és beszélek Kathy-vel. Pozíció megadás és kérdezés a benzin vételi lehetőségekről. Senki nem tud semmit, mindenki dízelt használ és mindenkinek nagy tankja van :-)

1130LT kikötés Abu el Ghosunnál. A nagy mólón egy nagy teherhajó áll, így a mellett lévő kis mólóra állok, ahol apa és fia horgászik. Kev Havlak? Tamam? Semak? Hababa? És így tovább: beszélgettünk.

Mondtam, hogy benzint szeretnék venni, erre az apa válaszolta Quaratine. ’Check-in Port Ghalib’ ez egy vészhelyzet és segítséget jöttem kérni. Mondta OK. Megmutatta hol tudok venni benzint. 28 liter 40LP (egyiptomi ponds volt), majd vettem paradicsomkrémet 3LP és füge lekvárt 4LP-ért. Ebéd 2,5LP volt (0,5USD) elvitelre babfőzelék 10 egyiptomi kenyérrel.

1230LT Indulás tovább.

1230UTC 14,292MHz rádiózás POS(24-37N; 35-10E), HA5CAR; HA5HS; YO2AAG; HA5CA-nem hallottam; YO6OAF Béla, Csíkszerda; HA5TCY-nem hallottam;

Időjárás a köv. napokban: reggel gyenge, napközben erősebb és este ismét gyengülő szél. iránya: ÉK –K- DK, a valóságban gyenge szél volt, de főleg ÉNy-ról és néha ÉK-ről is.

1530LT Bójára állás (HEPCA) Gez Wadi Gimal szigetnél. POS(24-38,62N; 035-10,51E).

HEPCA (Hurghada Environmental Protection and Conservation Association) bója van kitéve ide, hogy a hajók a horgonyzással ne törjék a korallokat. Egyiptom partszakaszán ezért több mint 500 bója van kitéve.

Sznorkerezés és séta a szigeten. Beszélgetés helyi halászokkal. Sajnos a szigeten sok a szemét, a szél majd a hullámok idehozzák.

Vacsora: spagetti

Este: olvasás, BBC, VOA

2009.05.19. (969. nap)

1008mbar, 25-30fok (hajnalban már 22 fok mostanában!),

0430LT Indulás; Bf.0-1 Ny-i szél, motorozás a zátonyok közt már napfelkelte előtt.

Egy óra múlva erősödik a szél ÉNy-i Bf.3 – totálisan szemből fúj – mi lesz itt? Meddig erősödik? Majd fél óra és ismét gyengül, de marad az ÉNy-i szembeszél.

Elhagytam: Sharm Lulit, Ras Baghdadit, a parti szállodákat, Shab Ghadeirat (zátonyok, jó merülő helyek).

Ahogy tartok északra egyre több a szemét a tengerben és a szigeteken. Egyre több a turista, a ’civilizáció’.

Reggeli: multi-vitamin, a tegnapi vacsora maradéka

Nagyvitorla ragasztás, majd felhúzás.

08LT 8,101Mhz Red Sea Net, Brianna Kathy ma jól jön, Hajók: Vantana; Full Change, Silver Heel II; Graptolite; Zantana; No good; Gengi és még 2-3másik hajó. Van aki a Szuezi csatornában van, van aki a Szuezi öbölben, Hurghada, Port Ghalib; Szudán, kb. 600tmf-en belül vannak a hajók. Északabbra több szél van.

Tízóraim: lekváros (füge lekvár) egyiptomi kenyér, citromos víz,

Bf.0-1 ÉNy-i, sima a víz: motorozás

11LT Samadai Reef, bójára állok, majd jön egy motorcsónak és elzavar: Nemzeti Park, először és engedélyt kell vennem Marsa Alamba. A hajó nekiütődik CARINA-hoz és a lábujjamhoz is. Erősen vérzik, de nem tört el. A köröm valószínűleg le fog esni. Véletlen volt és sajnálják. Nem gond. Indulok tovább.

POS(20-02,0N; 34-55,7E)

Ez a hely a delfinek miatt híres, sok delfin látogatja és lehet velük úszni.

13LT-14LT horgonyzás (14m, homok) Erg Marsa Alam-nál (Shab Marsa Alam mellett, jó merülő hely) –. Sznorkerezés, sok szép korall és hal. POS(25-04N; 34-36E)

A mellettem lévő búvárhajók vendégei megcsodálnak…

- Honnan jössz? Mióta vagy tengeren? Hova mész?

Sok a kérdés és fényképeznek!

A látvány érdekes és elgondolkoztató :-)

1230UTC 14,292MHz POS(25-05N; 34-55E) Ma nagy volt a zaj, eleinte kicsit hallottam a Magyar Kört: HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, majd teljesen eltűntek, 9 fölötti zaj van. Az okát nem tudom!

Marsa Tarafi előtt delfinek kísértek hosszan.

1740LT (Naplemente előtt) Marsa Tarafi-nál horgonyzás. POS(25-12,3N; 034-48,5E).

A 2001-es Red Sea Pilot szerint itt katonai támaszpont van és víz/üzemanyag tankok.

A 2009-es valóság 2 szálloda, homokos part nyugágyakkal. Rájöttek, hogy ez jobb üzlet :-)

Horgonyzás (3m, iszap): orrhorgony: 10 m lánc, 15 m kötél; farhorgony (12kg négykapású): 10 m lánc, 15 m kötél.

15 m-re van egy korall pad mögöttem, azért tettem ki a farhorgonyt (a szél este/éjszaka meg szokott változni).

Bementem a vízbe megnézni a horgonyokat, a feneket és a korallokat. Egy delfin úszott el mellettem, majdnem összeütköztünk!

Vacsora: noodles, szárított hal, zöldséges saláta

Majd olvasás és BBC.

2009.05.20. (970. nap)

1005mbar, 30-32fok, Bf.0 K, majd később ÉK Bf.1-2, ekkor már vitorlázni is tudok, de előtte csak motorozás.

05LT indulás a napfelkeltekor, hamarabb nem lehet, mert sok a zátony és kell a napfény a biztonságos kimenethez. Nincs szél, nincsenek hullámok, így motorozok 4 csomóval átlagban (3-4csomó az optimális).

07LT Ernesto Reef-nél bójára állás és szorkerezés 40perc, szép hely!

08LT 8,101Mhz Red Sea Net, ma 4-5hajó jelentkezett be és mindenkit jól hallottam. Kathy a vezetője az Elba Reef-nél van, Szudán északi határa. Silver Heel II. már Hurgadha előtt.

De.: takarítás, hajó mosás, készülés az érkezésre,

Ebéd és reggeli: multi-vitamin, főtt tojás, keksz, saláta,

1130LT érkezés Port Ghaliba.

A kikötő mellé állás és 2 óra várakozás vízumra, vitorlás engedélyre stb.

85USD fizettem: 40USD vitorlás engedély 1hónapra Egyiptom vizeire, 15USD vízum egy hónapra, 30USD ügynöki/kikötői vizsgálati díjak stb.

Alival a fedélzeten átálltunk a marinába, ami hatalmas. Ha vége lesz az építkezésnek 1200 hajó férhet majd el itt! Egy másik magyar jacht mellett állok, a Melamphyrum. 3 jacht van a marinában és kettő magyar. A másik két hajón most nincs senki.

POS (25-31,7N; 034-38,1E)

Átmentem a kis városba az ingyenes vízi taxival, elmentem a marina irodába és prezentációt tartottam az utamról a marina vezetőjének. A Blue Water Rally és a Vasco de Gama Rally is megállt itt, de amúgy nagyon kevés jacht áll meg itt, de annál több búvárhajó és szuper jacht. Az ár 6USD/nap nekem és egy hétre 36USD, de ha hosszabban maradnék, akkor olcsóbb lenne, de nem maradok hosszabban. 2002 óta nem emelték a kikötői árakat a jachtok számára. A legnagyobb problémájuk a helyek kihasználatlansága, nem jönnek ide a jachtosok. A tervek szerint 10 év múlva tele lesz a marina :-)

Délután átmentem a Grand Caféba ingyenes a Wifi, ha fogyasztok. Kávé 2USD, majd este a happy hour-kor egy sör áráért kettő jár (6USD). 6 óra netezés után kezdtek kinézni a helyről.

Éjfél után Abu a 220 V-os kábelemre rátette a marina nagyobb méretű csatlakozóját (nekem ilyen nincs). Majd imádkozott és a koránt mondta. Utána és mesélt a kultúrájáról. Érdekes.

Tudja a nevét az apjának, nagyapjának, dédapjának … nagy-nagy-nagy dédapjának is, vagyis 50 generációra vissza 1500 évvel ezelőtti élő ősének a nevét tudja!!! Az arab kultúrában vannak szép dolgok is, ami európai szemmel is csodálatosnak látszik, hát ez az!

Énekelte a Koránt nekem, mindig ugyanúgy éneklik és mindig ugyanaz az alap téma. Istennek 99 neve van, szóval változatos.

Igazán jó ember (velem egyidős), később kijött nekem szerelni. 3 hónap múlva megnősül. A házassághoz itt kell: egy ház, kb. 4000USD, és munkahely, hogy keresetéből eltarthassa családját. A feleség nem vállal munkát, és nyilvános helyeken maszkot hord.

Éjjel: Film nézés a laptopon: Pride- A hetvenes évek rasszizmusa USA egyes részein és ahogy ez változik a sporton keresztül.

Néhány napom PORT GHALIB-ban

2009.05.21. (971. nap)

Délelőtt naplóírás, képválogatás. A naplót papírokra írom és most gépelem be. A laptopot nem tudom nyílt vízen a hajó akkuról járatni, mert sokat fogyaszt.

Elmentem a közeli Hotelbe megkérdezni a Luxor 1 nap mennyi lenne. 100USD kb., ami nekem jelenleg drága, szóval sajnos nem megyek Luxorba.

Hurghadában sem szeretnék megállni. 6 éve voltam már ott, és csak zajos és drága.

Útvonal tervezés: akkor hova is megyek? Szuez a köv. kikötőm, igaz előtte még sok horgonyzás és sznorkerezés lesz.

Ali átjött teázni CARINA-ra és néhány órát beszélgettünk. Van egy szép háza és egy 23 éves barátnője, akivel jövőre házasodnak. 27éves és a marinában dolgozik. Az a munkája, hogy a jachtosok ügyeit intézze. 1200 férőhelyes marinában 2 jacht van és a másik kettő üres. Nekem nincs intézni valóm. Szóval eléggé nyugis munkahely :-)  

Du. elmentem a közeli boltba vásárolni, nem túl olcsó. Ettem végre jégkrémet!

Port Ghalib:

http://www.portghalib.com/,

http://www.portghalibmarina.com/

Egyiptom linkek:

http://egyiptom.lap.hu/

http://egyiptom-utazas.lap.hu

http://crowland.uw.hu/egyiptom.html

http://egyiptom-kepgaleria.lap.hu/

http://www.piramisok.hu/

http://egyiptom.freeweb.hu/magyar/index.html

http://www.egyiptominfo.hu/

http://www.utazaselott.hu/utazas-egyiptom.html

http://egyiptom.network.hu/

http://egyiptom.weblap.net/

Este a Friday-ban ittam üdítőt és Interneteztem néhány órát (ingyen Wifi).

2009.05.22. (972. nap)

Naplóírás és útvonaltervezés.

Du. a szállodák strandján sétáltam, ahol van egy szép korall reef is.

Este film nézés a hajóban.

2009.05.23. (973. nap)

De. Naplóírás és képválogatás.

Du. a Marine Village-ben sétáltam.

Az AKU=13,4V fel van teljesen töltve.

Este néhány óra Internet a Grand Cafeban és egy sör a Happy Hour-kor..

2009.05.24. (974. nap)

De. víz készlet feltöltés (130l víz); Külmotor ellenőrzés és gyertyacsere.

Du: Naplóírás, Vitorlázás Magazin cikk írás, mosás

Este: Internetezés a Friday-ban.

2009.05.25. (975. nap)

De. Semmi hasznos :-)  Átjött Mhran és adtam neki egy listát, amit megvesz ma este és holnap reggel ideadja. Teáztunk a hajón és beszélgettünk az egyiptomi kultúráról.

Du. elsétáltam a marinába, ahol a rádió operátorral, Mr. Jamillal beszélgettem a holnapi időjárásról. A toronyban van a rádiószoba, ami elég kellemesen van berendezve. Majd vásárlás a messzi boltba valami vacsorának valót. Onnan visszastopoztam :-)

Este internetezés (ingyen Wifi) a közeli kávézóban.