Port Said, Egyiptom – Kalamata, Görögország
2009.júl.16. – 2009. aug.14 (720tmf, 29nap)
- minden a széltől függ -
Közel 3év után ismét Európában vagyok. Érdekes kicsit elszoktam Európától.
Útvonal terv: WP1(31-25,06N; 32-24,01E); WP2(31-42,7N; 32-24,03E); WP3(35-15N; 22-53E);
Vagyis Krétától délre vitorlázok el. Ok: Krétától északra ilyenkor a gyakori a Meltemi (tartós erős szél). Itt gyenge szelek várhatóak szemből. Kréta K és Ny szélén erős szelek várhatóak kb. egy napig, amíg át nem érek. Kréta alatt 3sziget van (Konfonisi, Gaidouronisi, Gaxdos) ezeket is délre szeretném kerülni. Könnyebb a navigáció, kevesebb a partmenti halászhajó. Kréta után Katakolon a cél. WP4(36-37N; 21-47E); WP5(37-02N; 21-30E); WP6(37-38,8N; 21.19,5E)
Menet közben változott a terv!
Katakolon helyett Kalamatában kötöttem ki, POS(37-01,4N; 22-06,3E). Ok: itt van marina, a hajót könnyebb itt javítani. A kikötői díjat elengedték és a helyi újság is kijött. Kellemesen éreztem itt magam, köszönöm!
Útvonal a kikötőig: (35-10N; 023-21E); (36-25N; 022-11E); (36-54E; 22-02E);(37-01,376N; 022-06,242E);
2009.07.16. (1027. nap)
Sisa: egyiptomi hagyományos pipa. A dohány általában alma, barack és meggy ízesítésű. A nikotin értéke egy pipának egy doboz cigarettával egyenlő. Ára: 1,5-3LE és 30-60percig tarthat.
Reggel nyolckor sikerült felkelnem. Ma délelőtt indulok tovább. Ha délutánra csúszok akkor többet kéne fizetnem! Az egyiptomi városok lassabban és később ébrednek. Vásárlás: 10tojás, friss pékárú, sárga dinnye, hibiszkusz szirom (üdítőnek). Pénzváltás a bankban, mindent eurora. Mostantól nem kell dollár vagy LE.
65 euroval a zsebembe elindulok Európa felé, 3év után vissza haza, a vén Európába.
A kompon találkoztam reggel Abdullal és a barátaival. Kijöttek a Jacht Klubba elbúcsúzni, komp ingyenes és állandó Ázsia, Port Fouad és Port Said, Afrika között. Megint búcsúzok, visszatérek-e valaha? Sokszor búcsúztam már, az mindig szomorú, és nem szeretem. Emlékszem, Rubentől Fidzsin fél év után búcsúztam. Nehéz volt. Persze mindketten csak mosolyogtunk, mintha örülnénk, de búcsúzni nem jó! Viszlát Egyiptom!
A Klubban az őr megállított és nem akart beengedni. Gondolom baksist akart. Nem beszélt angolul egy kicsit sem. A vízumomat nem értette. Az ügynököm jött kiabálás és telefonálás. Abdul mindent fordított magyarra, mint egy szinkron tolmács.
(Az egyiptomi rendőröknek 200LE a fizetése, ami 36USD, az ügynököknek 600LE, ami 100USD! Ezért olcsó az „igazi”, „nem turista” Egyiptom.)
A hajó aljának letisztítása, itt gyorsan algásodik! Búcsú a szomszéd francia jachttól. Ők arra tartanak amerről én jövök (Indiai-óceán). Én oda, ahonnan ők érkeztek (Földközi-tenger).
12LT Indulás. Motor és vitorla. Világosban el szeretném hagyni a nagyforgalmú területet.
20tmf és egyre tisztább a tenger és delfineket is látok, akik követnek és játszanak CARINAval.
Ebéd: sárgadinnye
Vacsora: sajt, kenyér, uborka, hagyma
Éjjel gyengülő szél. Az áramlás enyhén D felé nyom.
Kivilágított olajfúró tornyokat kerülgetek. A pozíció fények nem világítanak, kicserélem a vezetékeket, egy óra munka után világít ismét!
Éjjel nem soka alvás, ügyelet a nagy hajóforgalom miatt.
2009.07.17. (1028. nap)
Ajánlott időjárási oldal a térségben: http://www.eurometeo.com/italian/meteomar
Észak Egyiptomban az élet modernebb, mint délebbre. Port Saidban sokan hordanak európai ruhákat és az életvitelük is európaibb. A hit persze erős, tartják a napi öt imát. Port Saidra azt mondják, hogy ez már Európa.
Délebbre haladva egyre inkább tradicionális az egyiptomi élet. Kevesebb modern ruha, a fiatal nem lehet a kedvesével egyedül a házasság előtt, mindig van valaki a hölgy mellett. Cigarettáznak, hasist szívnak, de már kevesebb alkoholt isznak. Dél Egyiptom és Szudánban nincs alkohol! Az arab világban Jemen nagyon speciális, ez minden arab őshazája. A legális helyi dog miatt a kat (zöld levél), a helyiek lazábbak és barátságosabbak, mint a többi arab országban. Ez az én véleményem.
1000mbar, 37fok, ÉNy Bf1
Reggel motorozás röviden. Nincs szél. A távolban egy jacht fehér vitorláját látom.
Olvasás: Korda István, A nagy út (Kőrösi Csoma Sándor életregénye). Nagyon jó, köszönet Magdinak!
Próbálok aludni, pihenni. Éjjel inkább nem alszok a hajóforgalom miatt.
Ebéd: egyiptomi péksütemény
Du. Bf2 330-ra 1-2csomóval.
14,292MHz POS(32-14N; 32-24E); 509tmf-re van WP3.
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5APK, HA2TX, Misi;
Szélinfo: ÉNy gyenge a köv. napokban - a szokásos
Vacsora: sajtos tészta
Éjjel olvasok, rövid alvások, néhány nagyhajó a távolban
2009.07.18. (1029. nap)
Egy ismerősöm volt Szomáliában néhány hónapja (nem hajóval). Berbera kikötőbe is ellátogatott, ahol a kikötőmesterrel beszélgetett, aki mondta, hogy nincs kalóz a környéken. Néhány volt egy éve, de elfogták őket. Egy helyi katona állandóan vele volt napi 20USD-ért. Nem tapasztalt veszélyt, igaz nem a nagyon veszélyes körzetben volt!
1003mbar, 34fok, Bf.0-1Ny; szinte állok; reggel szélcsend
Reggeli: tegnapi vacsora maradék
De. olvasok
Ebéd: egyiptomi péksütemény,
1-2csomóval 350-re tarok. 290-re kéne, de onnan fúj a szél!
16UTC 14,292MHz rádiózás POS(32-51N; 31-58E) 34tmf-et tettem meg jó irányba egy nap alatt.
’Jelenleg 1-2csomóval haladok 340-re’
HA5CAR; YO2AAG;
Szélinfo: ÉNy gyenge szelek a következő napokban.
23-tól talán É szél és akkor tudok majd Ny felé haladni!
Holnap 06UTC rádiózás ismét. Zajos a freki.
Vacsora: hagymás rántotta és egyiptomi kenyér
Éjjel: olvasás, rövid alvások, ügyelet, gyenge szél és néhány nagyhajó a távolban;
Ma Jules Verne Round the World in 80days (magyarul persze olvastam gyerekkoromban, de angolul mindig kicsit más élmény)
2009.07.19. (1030. nap)
Port Said 24órás város. Mindig lehet találni kávézót, ami nyitva van. Sokan hajnali 4-5ig fent vannak. Az élet reggel 7-kor kezdődik munka-közlekedés-piac-stb.
1002mbar, 35fok, Bf.2-3ÉNy,
06UTC 14,292MHz POS(33-18N; 31-47E) 458tmf a WP3.
’Jelenleg 2,5cs 345-re vitorlázok’
Szélinfo: ÉNy változó szél
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG; HA1YA, OE3B; HA5CDM (Attila, X.ker, Bp.), HA3FHS(5,9);
Ma Terence Rattigan: Adventure Story (Nagy Sándor élete a téma)
Egész nap gyenge szél vagy szélcsend!
Vacsora: bulgur, csirkekonzerv, hagyma, uborka
A gázpalack kifogyott - holnap majd ki kell cserélnem, most már túl sötét van.
Éjjel: rövid alvások, ügyelet; két hajó a távolban
2009.07.20. (1031. nap)
1005mbar; 35fok; Bf.1-2ÉNy; 1-2cs 350-re
Reggeli: tegnapi vacsora maradéka
De. gázpalack csere a hátsó kabinban
80liter benzinem van, nem motorozhatok sokat, a külmotor nem is bírná.
Ebéd: egyiptomi péksütemény, narancs
Du.
Kánikula és sok szélcsend. Az orrban ülök és gyakran zuhanyozok, hogy elviselhetőbb legyen!
Napok óta kishalak követnek.
Kávézok és olvasok. Egész nap pihenek, hogy éjjel ne aludjak el! A Földközin fontos az ügyelet, itt sok a nagyhajó.
A levegő párás, már nem száraz, mint Egyiptomban volt.
Ciprus 60tmf-re van K-re. 1996-ban vitorláztam erre. Akkor kikötöttünk Cipruson, most nem tervezem.
1-2cs 350-re.
16UTC 14,292MHz POS (34-13N; 31-31E) 431tmf WP3-tól.
HA%CAR, HA5HS, YO2AAG, HA3FHS, Gyula, Pécs, 5-9, HA8RJ, Attila, Soltvadkert, 5-9; HA7JZ, Zoli, 5-9; HA1YA;
Szélinfo: ÉNy gyenge változó erejű szél a köv. napokban, 23. után É-ról erősebb Bf.5
Szél taktikáról beszélgettünk, melyik takk a jobb, mi legyen a stratégia. Nehéz ügy!!
Vacsora: Feta sajt, paradicsomos tészta, ízre talán a túros tésztához áll közel.
Éjjel: Nem sok alvás. Ügyelet! Gyenge szél és nem nagy forgalom.
2009.07.21. (1032. nap)
1005mbar; 32fok, Bf.1-2 ÉNy-Ny, 1-2csomó 200-ra.
Reggeli: tegnapi vacsora maradéka, csokoládé
De. élelmiszer ellenőrzése és átpakolása, majd olvasok.
Próbálok minél élesebben széllel szembe vitorlázni. Élezek és gyorsítok, de CARINA nem erre van tervezve.
Ebéd: péksütemény, csokoládé
Du. 2,5csomóval 210-re
16UTC 14,292MHz rádiózás,HA5CAR, YO2AAG, HA5HS,
POS(33-36N; 31-08E), a következő napokban gyenge ÉNy-ÉÉNy szél várható.
Vacsora: feta sajt, hagyma, egyiptomi kenyér, ez az utolsó,
Éjjel: olvasok, néha kicsit bóbiskolok
A kormányt és a vitorlát állítom, próbálok élesen vitorlázni. Éjjel kevés hajó volt a közelemben.
2009.07.22. (1033. nap)
1005mbar, 32fok, Bf.2-3ÉNy, 1-2cs 230-ra (290-re van a cél)
Reggeli: péksütemény, multivitamin
De. pakolászás és olvasok
A nagy hullámok 50-60fokról jönnek és nyomják el CARINA orrát és lassítanak. 2-2-,5csomó a max. sebességem. Ha felgyorsítok 3-ra jön egy lassító hullám.
Ebéd: tojásleves, csokoládé
Két nagyhajó ment el a közelemben, Port Said felé. Hajózási útvonalon vagyok?
16UTC 14,292MHz rádiózás POS(32-57N; 30-31E) vagyis 18tmf-et tettem meg jó irányba 24óra alatt!
Szélinfo: gyenge ÉÉNy-ÉNy szél a következő napokban. Ezen a részen 1-1,5cs DK-i (szembe) áramlás van!
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA3TBL, Laci, Marcali (5,7); HG7CZ;
Minden este az orrban néhány vödör vizet öntök magamra, ez a zuhanyozás. Számomra nem probléma a sós víz, szeretem.
Vacsora: rizs, halkonzerv, hagyma, paprika,
Éjjel: Bf.3-4, 2csomó 230-ra;
2009.07.23. (1034. nap)
1005mbar, 30fok, Bf.1-2ÉNy, 1-2csomó 250-re;
Reggeli: a tegnapi vacsora maradéka kukorica konzervvel feldobva.
0530UTC 8122MHz Med Sea Net. Ma nem volt jó a terjedés és a körvezető nem hallotta a többi hajót. A net szétesett és gyorsan vége is lett.
06UTc 8101MHz POS (32-43N; 29-57E) beszélgettem az ismerősökkel Silver Heel II, Vantana, Seranity, ők mostanában indultak Port Saidból Törökország felé, közben majd megállnak Ciprusnál.
De. gyengülő szél, olvasok, majd eláll a szél. Az persze áramlás marad, és lassan nyom vissza. Nincs túl jó kedvem. Mikor érkezek bárhova is, ha ez így marad??? Kilátástalan a helyzet. Várom a szelet!
Ebéd: péksütemény, csokoládé, narancs,
16UTC 14,292MHz POS(32-51N; 29-57E), Szélinfo: változó erősségű ÉNy szél a következő napokban. HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5VQ, Pista;
Vacsora: spagetti, csokoládé desszertnek
Éjjel: olvasás, rövid alvások, néhány nagyhajó a közelben, nem vészes
2009.07.24. (1035. nap)
1009mbar, 31fok, Bf.2-3 ÉNy, 1-2csomós sebesség,
Reggeli: a tegnapi vacsora maradék
530UTC 8122 Med Sea Net - sok jacht bejelentkezett. Én is. POS (33-11N; 30-06E)
De. kifolyt a méz, élelmiszer átpakolás, takarítás
Elkezdtem horgászni
Gyengülő szél, du. szélcsend csak a szemben áramlás.
Ebéd: egyiptomi kenyér, feta sajt, hagyma,
16UTC 14,292MHZ -> 14,297MHz POS(33-29N; 30-09E) 24óra alatt 3tmf-et közeledtem a célhoz!
HA5CAR, HA5HS elromlott a terjedés. A pozíciót leadtam és ’minden ok’.
Kiolvastam ma Charles Dickens, Great Expectation
Vacsora: tojás leves; feta sajt, hagyma, egyiptomi kenyér,
2009.07.25. (1036. nap)
1008mbar, 32fok, Bf.2ÉNy, É-ra 1.2csomóval.
06LT POS(33-47N; 30-10E)
Reggeli:_ egyiptomi péksütemény, ma most fogyott el, multivitamin,
De: nagyvitorla ragasztás, a régi van még fent és sokszor szakad. Van nagyon régi nagyvitorlám is, de szerintem ez még OK egy ideig.
Reggel a 8101MHz-en és a 8122MHz-en hallgattam a többi jachtosokat, de nem szóltam be.
Rádió ellenőrzés, kábelek tisztítása és mérése. Minden OK.
De.
Horgászbot átszerelése. Egy jófajta műhallal próbálkozok most, de túl lassú vagyok a halaknak :-)
Ebéd: Feta sajt, ami most fogyott el (hűtő nélkül nem akartam tovább tartani) és egyiptomi kenyér
A hajó alja ismét kezd algásodni.
Egész nap gyenge szél, 1-2csomó 360-ra (iránytű szerint 330, de az áramlás miatt ez 360 – GPS szerint)
Röviden hallgatom a BBC-t és a híreket. Mi van a világban.
Estebéd: lencsefőzelék, hagyma, piros arany (elfogyott), csirke konzerv,
Késő du. a hajó alját tisztítom és úszok a hajó körül. Ilyen sebesség mellet lehetséges.
Totális szélcsend ismét: du - este - éjjel
16UTC 14,292MHz POS (33-58N; 30-03E), 13tmf jó irányba az elmúlt 24óra alatt.
Minden frekvencia foglalt. HA5CAR, YO2AAG,
Szélinfo: szokásos ÉNy gyenge szél és változó, 29.-tól erős szél (20cs fölötti előre jelzés a vallóságban mindig több). Holnap 6UTC rádiózás ismét, hátha jobb lesz a terjedés és szabad frekvencia.
Ma este elfogyott a Beherovkám. Köszi Imre, jól jött és jólesett!!
Egész éjjel gyenge szél, hajót nem láttam.
2009.07.26. (1037. nap)
1008mbar, 32fok, Bf.0-1 ÉNy
Reggeli: vacsi maradék, multivitamin
06UTC 14,292MHZ POS(33-58N; 29-44E) 352tmf a WP3-tól és 12tmf-et tettem meg.
Szélinfo: ÉNy gyenge szél, majd holnapután erősödik és északibb lesz. Kicsit délebbre több szelem lenne, 28E-től több szél lesz majd és a Meltemi zóna után (25-30E) lehet majd északabbra tartani.
HA/CAR, YO2AAG,
De. totális szélcsend, úszok a hajó körül. Süt a nap, éget, így viszont a tenger kellemesen hűt.
Horgászás.
Rövid motorozás, nincs sok üzemanyagom, így inkább várom a szelet!
Du. Bf.1-2 DNy szél 300-ra 1-2csomóval (GPS330-áramlás elnyom)
Kenyérsütés, majd olvasás
Egy nagyhajó a közelben ment el.
Nagyvitorla ragasztás
16UTC 14,292MHz ->14,286MHz POS (33-59N; 29-36E) WP3-tól 341tmf a táv.
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG,
Mostantól rádiózás 15UTC-kor, akkor jobb a terjedés. Második (tartalék) időpont 06UTC és 07UTC
Később elállt a szél.
Vacsora: sajtos spagetti
akku=12,48V
2009.07.27. (1038. nap)
1005mbar, 32fok, Bf.0. reggel motorozás
Reggeli: tegnapi vacsora maradéka
0530UTC 8122MHz Med Sea Net, időjárás infokat hallgatom.
De. térképrendezés, találtam két térképet, amin rajta vagyok. Az egyik az egész Földközi-tenger a másik a keleti Földközi-tenger. Nem túl részletes.
Ételek és a szemét átrendezése
A horgászbotot is átszereltem, csak horgok vannak rajta.
Gimnasztika. Keveset mozgok, itt nincs igazán hely. Csak ülök vagy állok.
10LT POS(33-44N; 28-58E)
13LT ÉNy Bf.2 – szélerősödés; negyedezés beállított kormánnyal.
Du.
A hajó oldalát egy kis kefével tisztítom, nagyon algásodik. A hajó oldala is sokat van víz alatt.
Kokpit és a hátsó rekesz takarítása.
Tegnap éjjel az autopilot beragadt, ezért ma megtisztítottam a csatlakozót.
Nagy a páratartalom minden rozsdásodik, gyorsabban, mint a Vörös-tengeren.
Később olvasok és pihenek.
15UTC 14,292MHz -> 14,296MHz POS(33-36N; 28-42E) WP3 306tmf-re van. 35tmf-et tettem meg 24óra alatt, ez eddig a legtöbb ezen a szakaszon, rekord :-) ’Jelenleg 1-2csomóüval 240-re tartok’
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG,
Szélinfo: holnaptól erősödik az ÉNy szél, 20cs körüli (ami valószínűleg a valóságban több lesz)
Éjjel erősödik a szél. Nem reffeltem, hanem vágtattam és reméltem nem lesz még erősebb! Így 3csomó 280-ra! Fekszek az ágyon a sötétben és figyelek, rajtam a vízhatlan és kész vagyok bármelyik pillanatba kibújni a kabinból és reffelni, ha túl veszélyes lenne a helyzet. Végre haladok!!!
2009.07.28. (1039. nap)
1010mbar, 28-31fok, Bf.5 ÉNy, 2-3csomóval 270-re
Reggeli: lekváros rizs, narancs
De. bóbiskolok, olvasok és BBC-t hallgatok
Fáradt vagyok a tegnap éjjel vágtától.
Tegnap este óta beállított kormánnyal vitorlázok. Ez jobb erősebb szélben Bf.4-től negyedben. (Hosszított tőkesúlyom van)
Milyen a vitorlázás?
A szokásos negyedes menet. A hajó ugrál fel-le és jobbra-balra, rázkódok és billegek és a hullámok gyakran becsapnak a kokpitbe. Sajnos néha a kabinba is jön, vizes a fél hálózsákom, de most ez nem nagyon zavar, nincs hideg! A külmotort kötéllel rögzítettem, mert a folyamatos hullámba zuhanáskor lebillen. Nagy hullámok, amik néha alattam és mellettem törnek meg!
Ebéd: rizs, halkonzerv, hagyma, csípős szósz és csokoládé desszertnek
Du.
Szeles menet, a kormányt és a vitorlákat néha állítanom kell, ahogy változik a szél ereje/iránya. Szerencsére ritkán kell, elég stabil menet.
Próbálom a 270-re tartani, éles menet.
15UTC 14,292MHz POS(33-27N; 27-31E); 254tmf WP3, 52tmf 24óra alatt jó irányba, nagyon jó!!
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5ALE, HA5APK, SA0BDC Rudi, Svédország (5,7); Y02BM, Leo;
2-3csomóval 260-ra
Szélinfo: Júl. 31 után gyengül a szél, a morze gomb bemenete nem jó, CW üzemmód nem működik, a hangolásnál használtam, de nem nagy gond. Helyette hangoláskor fütyülök SSB-ben :-).
Kaptam recepteket:
Piskóta: 25dkg liszt, 1-2-3tojás; 15dkg cukor, 1-2ekanál cukor, sütőpor… nem bonyolult, sütők majd ha gyengül a szél!
Kalács: 1-1,5dl víz, 2kkanál olaj, 2ekanál cukor, só, 6dkg liszt; 1kkanál élesztő, 1tojás; vaníliás cukor, mazsola
Köszi Jutka és Rudi! :-)
Este a közelben néhány nagyhajó.
Majd gyengül a szél, de a hullámok maradnak. A beállított kormány emiatt nem OK, autopilotot használok.
Hajnal: szélcsend
Fogtam másfél tintahalat, (a másodiknak a fele leszakadt).
2009.07.29. (1040. nap)
1010mbar, 34fok, Bf.0-1 D-DNy szél,
Reggeli: a tintahal citromosan és kókuszosan elkészítve. Csendes-óceáni stílusban.
De.
Erősen süt a nap, égek! Persze mindennap sapka és kenem magam napkrémmel.
Olvasok, később a horgonyt igazítom meg, mert a nagy szeles menetben tegnap kicsit kilazult a rögzítése,
Ebéd: noodles és tintahal (a maradék a reggeliről),
Du.
Olvasok és pihenek
Bf.1 ÉNy , így 1-1,5csomóval 240-re tartok.
15UTC 14,292MHz POS(33-41N; 26-56E), 222tmf WP3-tól, 32tmf-et tettem meg 1nap alatt.
akku=12,8V (A napelem jól tölt)
Ma és holnap gyengébb szél, de később újra erősödik.
Budaörsön Szt. Kristóf napján megáldották CARINA útját is. Köszi Péter!
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7JZ,
Ma kiolvastam Charles Diskens: A Tale of Two Cities
20UTC (33-39N; 26-48E)
Egész éjjel gyenge szél, majd szélcsend. Reggelig 5tmf-et tettem meg így jó irányba. Nem rossz. Gyenge szélben és szélcsendben az autopilot nem jó. Beállított kormány és vitorla beállítással tartom a hajót kb. irányba.
2009.07.30. (1041. nap)
Két hete indultam el Port Saidból!
1010mbar, 28-31fok, Bf.0-1 Ny; ÉNy 0,5csomóval vitorlázok, itt most nincs szembe áramlat!
Reggeli: magnézium pezsgőtabletta; lekváros rizs,
De. hajófedélzet mosás
09LT POS(33-46N; 26-48E); 212tmf WP3-tól;
szinte szélcsend 0,5cs 340-re;
Több alkalommal bemegyek a vízbe úszni és a hajóalját is tisztítgatom ilyenkor kefével. Algásodok, már alig van algagátló a hajó alján (AUS-ban 2008. szept. festettem utoljára).
Néhány hajó a távolban, kalácssütés
Pihenek, olvasok és híreket hallgatok a BBC-n (sajnost mindig több a rossz hír, mint a jó!).
Ebéd: rizs, fél csirkekonzerv; hagyma, tea
Du.
Zöldség és gyümölcs válogatás, tisztítás (jól bírják, csak a citromok gyorsan száradnak)
Ma 38fok volt délben! Kánikula! És persze totális szélcsend - beállított kormány, vitorla lassan haladok irányra!
Nagyvitorla ragasztása;
15UTC 14,292MHz -> 14,286MHzrádiózás POS(33-50N; 26-46E), 11tmf egy nap alatt jó irányba;
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5APK, HA7JZ, HA5AFB
Szélinfo: gyenge szelek ÉNy-ról, de majd erősödik!
Vacsora: sült krumpli (2hónapos krumplik, Port Ghalib-ból, ma elfogyott mind a három) és csirke konzerv
Este rövid ideig gyenge szél, kormányzok, majd 3óra múlva ismét totális szélcsend. Szél nincs hullámok igen, billegek ide-oda, rázkódik a hajó. Nincs sebességem. Így nehéz az iránytartás, de azért lehet.
2009.07.31. (1042. nap)
1002mbar; 37fok délben!; Bf.0 egész nap (A szélinfo alapján kéne lennie szélnek!)
Hullámok vannak, így billegek.
Reggeli: lekváros rizs
De. olvasok;
A lábamon van 2 nagy gyulladás, ami már két napja kezdődött. Krémmel kezelem, remélem elmúlik. Antiseptic és antibiotikum krém. Fáj és nem nagyon tudok ráállni.
Ebéd: lekváros rizs, citromos víz;
Du. úszok, a sós víz jó a gyulladásra és ekkora kánikulában előírás! :-)
Majd olvasok és BBC.
15UTC 14,292MHz rádiózás POS(33-57N; 26-39E), 9tmf 24ó alatt jó irányba.
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA8KT Matyi, Békéscsaba (5,9);
Vacsora: sajtos tészta
Este két óra gyenge Bf.1 DNy szél, és 1csomóval ÉNy-ra tartok. Majd szélcsend. Hajó nincs a közelben. Vitorla le, mert csak csapkod ide-oda és már ettől is elszakad!
Két óra múlva gyenge szél ÉNy Bf.1-2, így Ny-ra tartok 0,5-1csomóval. Ez néha eláll, nem stabil szél.
2009.08.01. (1043. nap)
Boldog névnapot Tesó és minden Boglárka!
1008mbar, reggel Bf.1-2ÉNy, így 1-1,5csomóval 240-re vitorlázok (WP3 290-re van)
Tegnap annyira fájt a lábam, hogy be kellett vennem két tylenol-t, hogy tudjak aludni. Most derült ki, hogy nem jó sokat használni ezt a gyógyszer. (Aug. közepén olvastam, Fred küldte a cikket).
Reggeli: vacsora maradék, vagyis sajtos csőtészta sült hagymával;
De.
Fogtam egy nagyobb 6-7kg-os tonhalat és miközben emeltem be a kabinba, a damil elszakadt!! A fájós lábam miatt nem voltam elég gyors!
Nagyvitorla ragasztás
Fáj a lábam, pihentettem, nem mozgok, csak fekszem a kabinban, olvasok.
Meg kell gyógyulnia minél hamarabb!
10LT Bf.3-4 2-3csomóval 270-280-ra tartok, beállított kormánnyal.
Du. gyengül a szél. Ismét horgászok. Feltettem új horgokat a damilra, de egy tonhal ismét elszakította, így elveszettem néhány jó horgot. Már nincs sok horog. Túl sok szakadt le az elmúlt hónapokban.
15UTC 14,292MHz POS(34-00N; 26-00E); 172tmf WP3, 30tmf 24ó alatt jó irányba.
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, UT1DX, Gyuszi, Ungvár; HA8VW János, Békéscsaba, (5,6); HA8QT, Matyi, Békéscsaba; HA5TGY, Gyuri, (5,5); DG9MEX Geri, Németország,(5,9); 5Z4JC Jeon, Garisa, Kenya;
’Jelenleg 3.5csomóval 270-re vitorlázok’
Szélinfo: Bf.4-5 ÉÉNy
Vacsora: grízgaluska leves, az utolsó egyiptomi péksütemény.
Este erősödik a szél. Naplemente után Bf.5, majd egy óra és még erősebb. Mi lesz itt még? CARINA nagyon dől és jön be a víz, teljes vitorla van fent. Érzem, hogy túl van erőltetve a hajó. Reffelni kéne a nagyvitorlát. A nagyvitorlám nagy rossz állapotban van, ha egy kicsit lobogtatom, akkor szakad! Most már muszáj, próbálom gyorsan csinálni.
Előtte a külmotort is a szokásos módon plusz egy kötéllel rögzítettem, hogy ne billenjen be a vízbe, ha egy nagyot zuhanok egy hullámba.
Reffelés előtt: 4csomó fölött 290-re
Reffelés után: 2,5csomó 250-re
Magyon csúszok, a hullámok nyomnak el folyamatosan, reffelése előtt átvágtattam ezeken a hullámokon. Ez az oka, hogy negyedbe nem szeretek reffelni.
Éjfél után gyengül a szél. Reff ki.
10percenként változik a szél iránya és sebessége. Figyelni kell és állítani a kormányt.
Ma kicsit túlerőltettem a lábamat, így a szokásosnál jobban fáj.
2009.08.02. (1044. nap)
„Most minden festék, látszat, porladó
Szívemre porzó csendes hó, halál,
Csak egy való van, síró, görbe szám
És ködbe néző két ködös szemem.”
Pilinszky: Kikötőben (részlet)
1010mbar; 30fok, Bf.0-1 ÉNy; 1csomós a sebességem hol 240 hol 360 cirkálok szokás szerint.
Reggel két nagyhajó ment el a közelemben.
Reggeli: vacsora maradéka.
De. olvasok
Könyv: Graham Swift, Last Orders, egész jó!
Gyenge szél, majd szélcsend. A hullámok maradnak. A hajó billeg, nagyon kellemetlen.
Több verses kötetnek kéne lennie a hajón. Nálam csak egy Szabó Lőrinc van. Nagyon ajánlom minden hajóra.
Ebéd: hagymás rántotta, keksz
Du. gyenge szél, csökkenő hullámok
300-ra van a WP3 és pont onnan fúj a szél, mint mindig! 1csomóval 360-ra tartok.
15UTC 14,292MHz -> 14,284MHz rádiózás POS(34-02N; 25-19E); 141tmf WP3, 31tmf 24ó alatt.
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7UN, HA5APK, YO6GUO, Zoli, Sepsiszentgyörgy (5,5); EA3BSG/PM, Laci, Spanyolország (5,9); IT9ZHS/PM, Palermo, (5,9) ;
Vacsora: ebéd maradék;
Este szélerősödés 2-3 órán keresztül 5csomóval vágtattam, most nem kellett reffelni.
Minden rázkodik, becsap a víz a kokpitbe, körülbelül minden ötödik hullám. Egyszer a kabinba is jött.
Majd gyengül a szél és 01LT után szinte szélcsend. 010-re 1csomóval vitorlázok.
A lábamon a gyulladások fájnak, emiatt nem tudtam normálisan aludni, ma nem vettem be fájdalomcsillapítót.
2009.08.03. (1045. nap)
1005mbar, 37fok, Bf.0-1 nagyon gyenge szél reggel és délelőtt.
Reggeli: kis csokoládé
De.
Olvastam majd BBC-t hallgattam.
Két nagyhajó a távolban
Az akku feszültséget nem tudom mérni mostantól, a műszerem nem működik. Valószínű túl sok vizet kapott. Még Fidzsin vettem, egy évet bírt. Tehát az elv mostantól: takarékoskodás az energiával. Úgy tekintem, mintha 12,1V lenne.
0,5-1csomó 000-020 irányba;
12LT megpillantottam Kréta hegyeit, 3év után ez az első európai sziget.
Ebéd: csőtészta, gombás pörkölttel.
Elhagytam már Konfonisi és Gaidouronisi szigetek, de ezeket nem láttam. Gaxdos sziget előttem van 60tmf-re.
Du. szélcsend.
Úszok, olvasok.
Naponta kétszer a gyulladt sebet tisztítom, bekenem, és újra bekötöm.
15UTC 14,292MHz POS(34-29N; 25-05E) 119tmf WP3-tól a távolság; 22tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt. HA5CAR; HA5HS, YO2AAG, HA7UN, HA2NEP, Péter, Devecser, (5,9); HA7JZ; OE6RLF, Lajos, (5,9);
Szélinfo: ÉNy, ÉÉNy,É Bf.2-3-4, minden este erősödés Bf.5-re.
Vacsora: ebéd maradék, desszert Halawa (egyiptomi stílus)
Éjjel: gyenge szél, majd szélcsend.
2009.08.04. (1046. nap)
1012mbar, 28-32fok, Bf.0 reggel szélcsend; Bf.1 DNy
Reggel: Halawa, narancs, datolya (elfogyott, ez még Szudáni volt)
Többször delfinek úsznak előttem a távolban, de nem jönnek közelebb, nem jönnek játszani.
De. szinte szélcsend,. Én ülök a kokpitban és kormányzok. 0,5cs sebesség!
Ebéd: rizs, marhakonzerv
(Nem túl változatos az étrendem, az egyiptomi bevásárlást nagyon összecsaptam.)
Du. Bf,1 DNy, majd Bf.2-3 Ny, így ÉNy-ra tartok 1,5-2csomóval.
Közel van Kréta, lassan takkot kell váltanom. 235-re 1-2csomóval;
Süteményt sütök, kormányzok így telik a napom.
15UTC 14,292MHz (34-50N; 24-43E) 93tmf WP3, 26tmf-et tettem meg az elmúlt 24ó alatt.
’Jelenleg 230-ra 1-2csomóval vitorlázok
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7UN, HA5ALE,
Szélinfo: ÉNy-NyÉNy’ változó néha 10cs néha 18csomó az erőssége
Vacsora: ebéd maradék
Rádiózás közben volt egy szélerősödés, de utána legyengült. Este és éjjel szélcsend van.
Éjjel: olvasás, röviden BBC hallgatás. Beállított kormánnyal és beállított vitorlákkal 0,5csomó sebességgel ÉNy-ra tartok.
Napfelkelte előtt egy órával egy helyi kis halászhajó jött nagyon közel. Nem értettem az okát. Minden fény fel, VHF rádió bekapcs, de szinte álltam – nem volt szél! Mellettem elkezdett körözni, majd elment-visszajött, aztán végleg elment. Először azt hittem részeg a kapitány :-)
2009.08.05. (1047. nap)
Delfinek úsztak el mellettem.
Reggeli: lekváros rizs, barack konzerv, csokoládé és citromos víz,
De.
Egy hajó a közelben, majd több katonai vadászrepülő száll el fölöttem. USA bázis Krétán. Bf.0-1 Ny majd DNy szél én ÉNy tartok 0,5csomós sebességgel!
Ebéd: egyiptomi kétszersült májkrém konzervvel, ami még Magyarországról van :-)
Marhahúsos spagetti paradicsommártással
Du. erősödik a szél. Bf.3->4->5 290-ről (ahova tartanék!), 3-4csomóval vitorlázok 230-ra.
15UTC 14,292MHz-> 14,300MHz rádiózás POS(34-39N; 24-20E), WP3 80tmf-re; 13tmf 24ó alatt jó irányba.
Szélinfo: NyÉNy Bf.4-5 a köv. napokban
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA8DN (5,9); HA3MQ, Feri(5,9); HA7UN; HA7JZ; rizs,
Du-este folyamatosan erősödik a szél, és elég gyanús felhős az ég. Reffelni kéne majd valamikor;
A horgonylánc vödrét elvesztettem - kiszakadt a kötélcsomóból. A horgonylánc ideiglenesen a kokpitben van.
Éjjel komoly hajóforgalom. Hajózási útvonalon vagyok. Egy hajó nagyon közel jött, nekem kellett fordulnom, még jó hogy kinéztem a kabinból! Ez biztos nem vett észre!
18LT POS(34-45N;25-15E) 230-ra 3-4csomóval.
2009.08.06. (1048. nap)
1010mbar, 30fok; Bf.5ÉNy (szemből!);
05LT POS(34-27N; 25-05E) 000-ra 2,5csomóval, a hullámok lassítanak.
Reggeli: tegnapi vacsora maradéka
De. szeles idő becsapó hullámok; erősödő szél; vizes menet;
12LT POS(34-44N; 25-02E) Fordulás, mert közel vagyok a Gaxdos szigethez.
Ebéd: húsgombóc paradicsommártásban (magyar konzerv!), hagyma, egyiptomi kétszersült
Du.
Közelemben két nagyhajó; majd a szokásos vadászgépek szállnak el fölöttem; később egy nagyhajó közel jött és nekem kellett kitérnem.
A nagyvitorla darabokban van, reffelve még OK, de többet már nem nagyon tudom használni. Jóska által küldött nagyvitorlát fogom majd feltenni.
15UTC 14,292MHz -> 14,296MHz rádiózás POS(34-30N; 23-48E); 63tmf WP3, 17tmf-et tettem meg jó irányba az elmúlt 24ó alatt.
HA5HS, YO2AAg, HA7RW;
Szélinfo: NyÉNy-ÉNy12-18csomós szelek a köv. napokban
Vacsora: rizs, marhakonzerv, hagyma
Este gyengülő szél; Bf.4-5 – reef ki.
Szakadt nagyvitorlával vitorlázok, ebben van már tapasztalatom. 6nagy szakadás! Átférnék rajta én is, de hosszában van a szakadás és így kezelhető. Nagyon durva, mindenhol szakadás ahol nem foltok, több, mint száz…
Éjjel 0030LT közel egy nagyhajó fordulás. POS(34-40N; 23-46E)
2009.08.07. (1049. nap)
1010mbar, Bf.3-4, 2-2,5csomó 240-re, a hullámok lassítanak;
9LT POS(34-30N; 23-25E)
Reggeli: lekváros rizs, narancs, CARINA piskóta (én sütöttem)
De.
Ismét horgászok, közben pihenek a kabinban, olvasok, BBC-t hallgatom.
Nagyon erősen süt a nap, a kokpitben nehéz lenni. Jó lenne egy bimini :-)
Az éjszakai ügyelet, virrasztás kifárasztott, emiatt pihennem kell.
Reggel, de. beállított kormány, hajnalban autopilotot használtam inkább (gyenge szélben hatékonyabb, jobban tudok autopilottal élezni).
Ebéd: rizs, marhakonzervből marha pörkölt csípős szósszal, (ez ma el is fogyott!), desszertnek csokoládé;
Du.
Olvasok, majd élelmiszert rendezem-
1330LT takkváltás 250 helyett 020-ra tartok. 2-3csomóval.
15UTC 14,292MHz->14,296MHz rádiózás POS(34-22N; 23-03E) 53tmf WP3 és 24ó alatt 10tmf-et közeledtem a célhoz!
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA7JZ, HA7RW/MM, Balatonföldvár 10W ad, de jó hallom Lacit.
YO2MFM, Gyuri, Arad;
Szélinfok: NyÉNy-ÉNy 12-14csomó; a Jón-tengeren gyenge szelek lesznek, mikor Krétától eltávolodok Ny felé.
Este: Bf.4-5 stabil szél.
Vacsora: rizs, babkonzerv, halkonzerv, hagyma, sör (utolsó és a második az ezen az úton)
Éjjel: olvasok, röviden hallgatom a BBC-t, ügyelet van, csak rövid alvások.
01LT elszakadt az orrvitorla, leszedtem és feltettem egy másikat, ami kisebb és nagyon jó állapotban van. Emiatt mostantól lassabb leszek. A szakadás keresztbe van és végig! Hosszú lesz ezt megvarrni.
A baloldali kis oldalmerevítő belazult a drótkötél kicsúszott a szemből, mivel az eredeti tartó veret elrozsdásodott. Takkváltás. Reggel majd megnézem és ideiglenesen megcsinálom.
01LT POS(34-30N; 23-08E), jelenleg itt most érzek egy erős DK-i áramlást, ami nyom vissza.
2009.08.08. (1050. nap)
1011mbar, 28-32fok, Bf.3-4 ÉNy; ehhez a szélhez a mostani orrvitorla kicsi.
Reggeli: lekváros süti, narancs, kávé
08LT POS(34-19N; 022-51E) takk váltás
De.
Éjjel a HF antenna felső rögzítése elszakadt. Leengedtem az antenna felhúzót, újra rögzítettem a HF antenna végét és visszahúztam.
A bal első oldalmerevítőt ideiglenes javítottam - nem elegáns megoldás, de tartós.
Horgok ellenőrzése. Nincs hal. Naponta kétszer ellenőrzöm. Kapáskor az orsó jelez.
Még mindig érzem a DK-i áramlást.
Beállított kormánnyal negyedezek, és közben olvasok.
BBC-ben hallom, hogy Tongán elsüllyedt a komp és sokan meghaltak. Azok a kompok kiselejtezett görög kompok és a motorjuk nagyon ramaty. Sebességük 5-6csomó.
Ebéd: spagetti, szardínia
14LT POS(34-26N; 23-03E)
Bf.5 330-ról, 030-ra tartok.
Erősödik a szél 20csomó fölötti mát a szél, de a kis fokkal kényelmes a menet.
Persze a hajó remeg, hullámok dobálják. Minden rázkódik. CARINA ezt nem bírja, lehet, hogy reffelnem kéne. Negyedben nem szeretek CARINA-val reffelni.
15UTC 14,292MHz -> 14,300MHz rádiózás POS(34-27N; 23-12E)
1tmf-et tettem meg jó írányba az elmúlt 24óra alatt! 14,29
HA5CAR, HA5HS,YO2AAG, HA5APK, HA8WV; HA5MG, HA7UN, HA5ALE;
Hallom Csillának és Annának is gyermeke született. Nagyon örülök és gratulálok!
Szélinfo: ÉÉK-ÉNy 2-3-7-8csomós szelek a köv, napokban
Vacsora: ebéd maradék
Éjjel: erős szél, Bf.5; nagy hullámok; 1-2csomós a sebességem emiatt.
2009.08.09. (1051. nap)
1012mbar, 26fok reggel! és 32délben; ÉÉNy Bf.4-4
07LT POS()34-41N; 23-39E) takkváltás
280-ra 2csomóval.
Reggeli: lekváros és fahéjas tészta
1030LT (34-40N; 23-30E)
Szél: Bf.5 340-ről; 280 vagy 030 az irányom 1-2csomós sebességgel; vizes menet, becsapó hullámok;
De.
Olvasok és fekszem, mert tegnap óta hátfájásom van. Pihentetnem kell, és melegben tartom. Beáztam néhány helyen, folyamatos hullámok mossák át a fedélzetet és a kokpitot.
Élelmiszer és a koporsó ágy rendezése.
A vasárnapi ebédem: rizs, marhapörkölt konzervből, főtt tojás, hagyma, desszert: csokoládé és narancs.
17LT POS (34-48N; 23-38E)
3-3,5csomóval 270-re tartok vagy ritkábban 040-re 2csomóval.
15UTC 14,292MHz rádiózás POS(34-49N; 23-34E) 11tmf 24ó alatt jó irányba.
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5APK; HA7UN; HA8DN, Szeged, Laci; SA0BDC, Rudi;
Szélinfo: É-ÉÉNy 14-18csomós a köv. napokban;
Bf.6-7, de 22-45E után gyengül az erős szél;
Érzem az erős DK áramlást 1csomó fölötti!
Vacsora: ebéd maradék
2009.08.10. (1052. nap)
1018mbar, 26-31fok, Bf.4-5 ÉÉNy 290-re 2-3csomóval vitorlázok.
07LT POS(34-52N; 22-45E)
Reggeli: lekváros rizs
Cirkálok és szembe áramlat is van (DK irányú), lassan közeledek.
11LT (34-55N; 22-48E)
De. orrvitorla varrás egész délelőtt
Ebéd: húsos pite (új recept, most készítettem először)
Du. visszatettem a nagyobb orrvitorlát.
2óra szélerősödés, Bf.5-6! Ismét elszakadt. Nem teljesen, mert gyorsan levettem!
Az egyik oldalon az oldalmerevítő kioldott, mert az egyik biztosító szem kiesett. Néha előfordul, tudom az okát, nem mindenhol van védőburkolat körülötte.
Két nagyhajó a közelben.
Kiolvastam:
Joseph O’Connor Star of the Sea
A szélgenerátor egyik rögzítő kötele elszakadt, ezt ismét rögzítettem.
15UTC 14,292MHz (34-59N; 22-38E), 31tmf 24ó alatt.88tmf a WPt.
Szélinfo: ÉÉNy10-17csomós szél a köv. napokban
HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5ALE, HA1DFN, Győr, Attila (5,5); M6UAV, Zsolt, London; YO2GL és Karcsi Angliából;
Vacsora: ebéd maradék
Éjjel: gyengülő szél; sűrű hajóforgalom, de kikerülnek;
Nem sok alvás, olvasok és figyelem a hajókat.
2009.08.11. (1053. nap)
1015mbar, 32fok, Bf.2-3 ÉÉNy; 1-2csomóval 290-300-ra tartok.
Reggeli: a saját készítésű süteménye maradéka, szőlő lekvárral
Hajók jönnek-mennek közelben távolban. Ez itt hajózási útvonal.
A nagyvitorlát néhány helyen ragasztgatom, amit elérek. Már nincs sok ragasztom.
Ebéd: leves (kocka és tészta)
Be kellett mennem a vízbe, mert a horgász damilom ismét beakadt a kormányba, fordulás után előfordulhat.
15UTC POS(35-20N; 22-09E), 22tmf-et tettem meg 24ó alatt
14,292MHz rádiózás HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5ALE, HA7UN, HA7JOK Károly, Veresegyháza, YO9BRT, Áron, Rosiori; YO2BF, Oszkár; Ha1DFN; HA5AFB, Gyuri; HG4GHJ Jóska, Dunaújváros; HA8UT, Pista, Kiskunhalas; YO2GL; HA7JZ; HG7CZ,
Rádiózás után bementem a vízbe megnézni milyen csavar is kéne. A szkeg és a kormány közti veretből kiesett 2csavar és már nem tartja a kormányt. Így nincs alátámasztva és nincs alsó biztosítása. Nem akarom elveszteni a kormánylapátot, ezért valamit majd tennem kell ezzel.
Vacsora: spagetti
Este gyengülő szél, majd szélcsend. Néhány nagyhajó a távolban.
D szél Bf.0-1, majd Ny szél Bf.0-1, majd totális szélcsend.
10tmf-et tettem meg É felé éjjel.
2009.08.12. (1054. nap)
1012mbar, 32fok, 10LT gyenge Bf.1 É szél. , majd később ÉK Bf.2-3, É felé 2-2,5csomóval vitorlázok.
Reggeli: tegnapi spagetti maradék, csoki (elfogyott), keksz
De.
Kormány alá befűztem egy kötelet biztosításnak. Csavarozás majd a kikötőben.
Olvasok, röviden hallgatom a BBC-t is.
Ebéd: noodles és curry-s gomba
15UTC POS(35-45N; 22-14E) 25tmf-et tettem meg 24ó alatt.
14,292MHz rádiózás HA5CAR, HA5HS, YO2AAG, HA5ALE, HA8WV, HA8DN, Laci, Szeged,
HA1DNF Attila, Győr;
Ma rádiózáskor mondták, hogy lemerült az akkum.
Szélinfo: változó gyenge szél
Vacsora: hagymás rántotta (az utolsó tojásból), kétszersült és müzli
Este: K Bf.2-3-2 2-2,5cs irányra vitorlázok
Nagy hajóforgalom, sokféle fény körülöttem;
Nem sok alvás, rövid bóbiskolás - ügyelet;
Az autopilot kikapcsolt, az akku már gyenge!! Fények még lehetnének, de kikapcsolok mindent és beállított kormánnyal félszelezek irányra. A voltmérőm rossz, így nem tudtam ellenőrizni az akkut.
Kávé és egy kis vodka.
2009.08.13. (1055. nap)
4 hete, 28napja indultam el Port Saidból.
Napfelkeltekor látom már a Peloponészoszi félszigetet.
1016mbar, 27-32fok, Bf.1K; 1,5csomóval északra vitorlázok vagyis irányra;
Reggeli és ebéd: szardíniás pite
De. szélcsend és nagy hajóforgalom.
A nagyvitorla darabokban, így feltettem a Jóska által küldött nagyvitorlát;
Később DNy szél Bf. 2, így 2-2,5csomóval É-ra vitorlázok;
15UTC POS(36-34N; 22-09E), 50tmf-et tettem meg 24ó alatt;
14,292MHz rádiózás
Az akku gyenge gondolom ezért nem hallott Karesz, HA5CAR; Rudi, HA5HS éppen hallott.
HA1DNF, Attila jól vett és bediktálta a szélinfot: holnap hajnaltól visszaáll a szembe szél, az északi. Addig gyengülő DNy-Ny szél.
HA0KDA, Laci, Debrecen, 5-9;
Autopilot a pót akkuról jár, de sokszor csak beállított kormányt használok, vagy kormányzok.
Vacsora: noodles, babkonzerv
Néhány hajó csak éjjel az öbölben; a kokpitban bóbiskoltam összesen 2,5órát egész éjjel.
A forgalom miatt nem mentem be. Ki tudja a helyi halászok szokásait?
22LT szélcsend.
Motorozás 24LT-től, lassan nagyon 3csomós sebességgel, nem sietek közel a kikötő már 16tmf.
2009.08.14. (1056. nap)
Zac Sunderland (17éves, Kalifornia, USA) egyb36lábas Intrepid hajóval megkerülte a Földet (28,000tmf) 13hónap alatt. 16évesen indult el 2008. jún. 14-én Marina del Rey, Calif-ből. Ő a legfiatalabb, aki ezt megcsinálta, 1996-ban egy 18éves ausztrál kerülte meg egyedül a Földet, eddig ő tartotta a rekordot. Egy angol próbálja mostanában megdönteni ezt az új rekordot. Alapvetően nem is az a lényeg ki tartja az aktuális rekordot, hanem az, hogy lehet fiatalon (tizenévesen) is óceánon egyedül vitorlázni!, persze a másik oldal is ugyanennyire fontos 70-80 éves emberek is képesek erre :-)
1017mbar, 26-32fok; Bf.0-1É
Reggeli: noodles
Reggel kitakarítottam a kokpitot, elpakoltam a vitorlákat, kabin rend és egy alapos zuhany, most már kész vagyok az érkezésre.
Hajnalban motorozás lassan, néhány hajó a közelben, de nem vészes a hajóforgalom. Reggel 8LT-kor kikötöttem Kalamata Marinában, Port Said-tól (Egyiptom) 29nap folyamatos vitorlázás után végre szárazon! Hosszú menet volt a sok szélcsend és a szembe szelek miatt.
Marina Kalamata
24 100 Kalmata, Greece
Tel:+30 (0) 27210 21054/21037, Fax:+30 (0) 27210 26079, VHF Channel 69
"Kalamata Marina"
kalamata@medmarinas.com
Call via
VHF prior to entry. 250 berths, 25m maximum length (stern berthing), 3m maximum
draft. Water, electricity, showers and toilets, WiFi. Restaurants adjacent to
marina. Cafe/bar, chandlery, supermarket and launderette on site. 24 hr
security and 60 ton travel hoist. A southerly gale can create an unpleasant
(but not dangerous) surge in the marina. There is the original Port of Kalamata and a new marina just
to the west of it. The marina entrance can be difficult in strong southerlies.
Berth where directed.
The shelter here is excellent. Clearance here is much smoother if all the papers are in order. The Port Police office is at the marina.
A marinában hallottak rólam. Apu írt nekik. Olyan jól, hogy felajánlottak ingyen helyet CARINA-nak. Köszönöm! Ez fontos, mert nincs sok pénz és minden eurot be kell osztani. (Étterem kizárva, még az olcsó étel is 5-10euro, ami jelenleg sok nekem. Egyiptomba kevesebb, mint 1USD volt!)
A marina felhívta a helyi újságot és egy kedves újságírónő meglátogatott CARINA-n. Nikolettával hosszan beszélgettünk. Meséltem neki a stílusról is, ami azzal talán a legkifejezőbb, hogy kormányzás közben a kezemet belógathatom a vízbe, az ujjaimmal érzem a tengert (és talán a tenger is engem :-)
Du.: vízvétel (100l), orr rekesz víztelenítés - nem volt benne sok víz; mosás (póló, törölköző); a hajó aljában (középső rekesz) kb. fél vödör víz volt, ez sem vészes; elkezdtem az akkukat tölteni (elemlámpa, pótakkuk, videókamera stb.);
Séta a városban: strandok több kilométer hosszan vannak a város partján. Elmentem több nagy élelmiszer üzletbe megnézni mi az olcsó :-) Hát az EU árak elég magasak pl. Afrikához képest. A régi városrészben is sétáltam, megnéztem egy több száz éves kis templomot is. Kis utcák, kellemes hangulat, séta a város sétáló utcáján (nem sokan beszélnek angolul, de ha egy csinos lány próbálkozik, akkor az ember megbocsátja a kis hibákat és lassú szaggatott mondatokat is :-) A hardver üzletben vettem ragasztót, contact cement a vitorlához (6euro).
A hosszú séta egy hónap mozgásnélküliség után furcsa volt, és a lábam nem is nagyon bírta, most is fáj...
Este a szomszéd olasz jacht meghívott vacsorára (spagetti, sült hal, finom borok). Köszönöm!
Éjjel hajnalig, közel 4LT-ig Internet a kávézóban. Rendeltem egy kávét (3euro), így használhatom a WiFi-t. Az Internet Caféban óránként 2euro a net! Hol vannak már a 0,4USD árú Port Said-i helyek!
2009.08.15. (1057. nap)
Egy ismerős oldala: http://onkudu.com/ (The Adventures of Kudu) Nathan Whitworth, aki egy 6,5m hajóval Angliát kerüli, és talán jövőre messzebbre elindul!
Reggel: orrvitorla ragasztása, mosás (kendő, takaró); bementem a vízbe és megjavítottam a kormány alsó pontjánál a lelazulást. (A szkeg és a kormány közötti rögzítés kioldódott, mivel a szkegben kébvő 2csavar kiesett, az egyik menete még jó a másik lyuknak a menete nem Ok, de szerintem egy csavar is elég lehet. Így keresetem egy 4mm-es hosszabb saválló csavart és belecsavartam a víz alatt.); fényképválogatás és naplóírás.
Voltam a recepción is és a kedves recepciós hölgy lefordította nekem, amit Nikoletta írt rólam a mai újságban. Fél oldal színvonalas cikk lett. Köszönöm!
Du.:
Mellettem áll egy svájci jacht, Yavana di Basilea (www.yavana.ch), kicsit beszélgettünk. Ez a hajó olyan, mint a Baloo, akikkel Fidzsin találkoztam. Nagyon szép és erős jacht.
Kölcsönadta fénymásolni az Adriatic Pilot könyvét.
Ajánlott: Trevor and Dinah Thompson: Adriatic Pilot (Croatia, Slovenia, Montenegro, East Coast of Italy and Albania), Imray
Ma itt minden zárva van, a nagy ünnep miatt. Mária születésnapja van ma. Fénymásolót nem találtam, de egy hotelban lefénymásoltam néhány fontosabb oldalt a könyvből. A recepciós hölgynek köszönöm a segítséget!
Nagyvitorla ragasztás, az első reff sorig levágtam, és mostantól csak ezt erősebb szélben használom majd, amikor az új nagyvitorlát reffelni kéne, mert azt nem lehet.
Pulóverek mosása.
Este naplóírás a hajóban, majd ismét átmentem a szomszéd olasz vitorlásra és Carlo kapitánnyal Metaxát ittunk. Ők holnap indulnak, ez volt a búcsú.
Éjjel internetezés (Wifi) hajnali 3ig a Klubban lévő kávézóban.
Linkek:
http://www.world66.com/europe/greece/kalamata
http://www.lonelyplanet.com/greece
2009.08.16. (1058. nap)
Reggel 10-kor keltem. Jóska könyv-vázlatát olvastam, megjegyzéseket fűztem hozzá és egy-két helyen beleírtam (közös könyv). Majd nagyvitorla ragasztás, végre kész! Közel 40fok van!! Hideg zuhany a marina zuhanyozóban. Továbbá naplóírás és mosás.
Du.
Naplóírás. Mosás. Szigetelés az orrban, az egyik kötélmegvezető veret eltört (még Port Saidban a marinában). Nagy hullámok és nagy erők. Régi gyenge korrodált alu veret. A másik is már gyengül és a szigetelés is leesett körülötte.
A baloldali első kis oldalmerevítőnél teljesen elrozsdásodott és eltört, leesett a drótkötelet összefogó kis veret, ami a szem után van. Ide tette most egy újat (lásd foto galéria).
Gi, a szomszédos francia jachtról átjött és segítette a külmotor gear olaját kicserélni. Utoljára Balin cseréltem.
Este Naplóírás és a kávézóban kávézás és a videók feltöltése.
Éjjel kimostam a hálózsákomat ideje volt.
2009.08.17. (1059. nap)
Délelőtt vásároltam, alig van kaja már a hajón. Elmentem három különböző nagy élelmiszer boltba és nagyjából már látom az árakat.
Írtam egy sajtó anyagot, ehhez is kell idő.
Du.
Naplóírás.
Pakolászás a hajóban.
Az árbocra nem tudtam felmenni, itt 4méteres a legnagyobb létra. Fölülről sem tudom ezt itt elérni. Mi legyen? Ki kell venni az árbocot, de ehhez valaki segítsége kéne, és egy szerszám is hiányzik hozzá.
Pólók és rövidnadrág mosás.
Este és éjjel szokás szerint netezés a kávézóban.