A hajósok hajósa messzi horizontról álmodik. (Centkieviez)

Yachtnaplóm 2006.11.14-23

"In the beginning they could not understand my insistence on getting away from the compass, that god of the West. But in exchange, they began to hear the why and sea talking with the boat. And when blue-tinted land appeared on the horizon, looking as it did to the mariners of old, all nimbed with mystery, a few of them felt that our rigorous techniques should leave a door open to those gods which the modern world tries so hard to exclude." -Bernard Moitessier, 'The Long Way' CLOSE WINDOW

--------------------------------------------------------------

2006.11.14. (52.nap)
András köszönöm az ajándékot természetesen csak, akkor nyitom ki, amikor szabad (útmutatásaidnak megfelelően).
Továbbá köszönöm a kisebb támogatásokat, néhányan ismeretlenül is támogatnak. (Ezek a kis összegek is segítenek...)
Ma reggel találkoztam egy dél-afrikai fiúval (24 éves), aki kajakkal indult Londonból és hazafelé tart. Most ő is a Gibraltári kikötőben van. A kajak, amivel nekivágott egy normál kajak, semmi extra nincs rajta. Oldala: www.k4a.co.za (Útjának üzenete is van, afrikai segélyezésért csinálja.) Eddig 5 hónapja tart az útja reméli, hogy 1 év múlva megérkezik. Együtt kávéztunk reggel a városban.
Itt a kikötői életérzés:
Sokan készülnek a Gibraltári szoroson át, majd az óceánra is. És persze megy itt a trécselés is folyton. Én a Journayman-nel haverkodtam jobban össze. Tegnao érkezett meg a Misty, egy fém régi építésű amerikai hajó, meghívtak például egy holnap reggeli kávéra...
Sajnos ma lekéstem a jó áramlatot, igaz éjszaka elindulhatnék, de inkább holnap dél körül... Az árapálytól függ az áramlás, és általában 2-4 csomó a szorosban. Tehát ha nem jókor indulok, akkor egyhelyben állok a szorosban vagy lassan visszafele sodródok...
A Bamboo Too (egy nagy vitorlás katamarán) kapitánya nagyon segítőkészen javasolt néhány délebbi Marokkói marinát, ahol ki tudok kötni és kultúrált.
A mai fő munkám az árboc beállítása volt.
Vacsorám: zöldséges-halas-csípős tészta.
Este a kajakos srácal megiszunk egy sört a városban, szegénynek a Marokkói vízuma lejárt, most azt szervezi.
Egy öreg fa-halászhajó befogadta és tud ott aludni.
A fő GPS-em csatlakozója zárlatos, meg kell majd javítanom. Addig is aksikról tudom használni, amiket tudok tölteni. (Persze vannak tartalék aksijaim is.) Este még találtam egy ingyenes WIFI Internet lehetőséget a másik Marinában. (Ez egy kisebb magán marina Gibraltáron.) Végre ki tudtam próbálni a WIFI-met is, és eddig működik. Köszi SZTAKI-s barátok és Gyuri!:)

2006.11.15. (53.nap)
27 éves vagyok.
Beeny, előre Neked is boldog szülinapot, de idén is megelőztelek!:)
Köszönöm az SMS-eket, de sajnos nem tudok válaszolni. Igérem lassan fogok...
Kint a vízen ünneplem!
Infok a kommunikációs programjaimról (Köszönet Karesznek)
ChromaPix 1.6 - Képküldés HF radión keresztül
IZ8BLY Stream - Szövegküldés HF rádión keresztül
MMTY - Szövegküldés HF rádión keresztül
13:00-kor elindultam, az árapály táblázatok alapján. Az egyik kikötői irodai dolgozóval együtt számolgattuk ki... Később megtudta, hogy szülinapom van és adott egy kikötői sapkát még indulásom előtt.
A szél nem túl nagy, de legalább keleti, déli-keleti. Eleinte motorral rásegítek, majd csak vitorla. A taktikát menet közben megváltoztattam és egyből, még éjszaka előtt levitorláztam a Marokkói partokhoz. Ott estefelé kb. 50 delfin úszott folyamatosan melletem közel egy órán át, lehet, hogy elbúcsúztak Carinától a Földközi-tenger delfinjei...
Onnan nyugati irányt vettem fel. A szél legyengült, majd leállt csak az áramlás vitt. Sajnos éjszaka nem tudtam aludni, mert nagy a hajóforgalom. Néha nem vesznek észre... Folyamatosan figyelem a többi hajó mozgását (halászhajókét is természetesen). Egyszer kicsit elbóbiskoltam és egy nagy hajó motorzajára ébredtem, aki tőlem 15méterre haladt el...
Hajnali 3-kor a Marokkói partiőrség megállított és igazoltatott. Pont amikor erősödni kezdett a déli szél. Nagy nehezen levettem a nagyvitorlát, hogy legalább ne ütközzön a hajó. Kb. 30 perces beszélgetés, nem túl kellemes...

2006.11.16. (54.nap)
Reggel tovább erősödött a szél, Tanger előtt levettem a nagyvitorlát, később már csak egy kis viharfock volt fent. A szél Bf. 6-7, folyamatos eső és a köd miatt rossz a láthatóság, kb. 1 tmf. Emiatt reggel ismét el akartak ütni, ismét csak 15 m volt a két hajó között. 10-től tovább erősödött a szél, emiatt nem tudtam a hajóforgalomra koncentrálni. Ekkor történt életem egyik legdurvább élménye, egy hajó motorzajára figyeltem fel. Felém jött!! Mivel lassan haladtam és az áramlás is kezdett ellenem dogozni, így nagyjából manőverképtelen voltam. A motort is próbáltam, de nem sokat ér ilyenkor. (Közel max. fordulaton 1 csomóval lehet haladni: de ez már az óceán, a hullámok folyamatosan lelassítanak...)
A hajó orrhulláma elmosta a hajómat, becsapott a cockpitbe, én csak kapaszkodtam és vártam mi fog most történni? Szerencsére a hullám eltolt és a hajó nem szívott magához. Később láttam, hogy a hajó is manőverezett egy kicsit. Végülis észrevettek, csak majdnem későn. (Nem a radart nézik általában, hanem a TV, sokan így fogalmaznak.)
12:00 után az áramlás kezdett visszahúzni a csőbe, a motor sem volt elég. Sajnos lassan csúsztam vissza. Természetesen megjött a nyugati szél is. Még Tangert sem tudtam elérni!
Délután 5 körül kikötöttem Tarifán, mivel ezt a várost eltudtam érni. A kikötő nagyon kicsi, max. 4-5 hajó fér el benne. Mivel Carina kicsi, így mi elfértünk :) Csak a part mellé lehet állni, a a kompok, halászhajók hullámai nekinyomnak a partnak. Mind a 4 pufferem dogozik.
Nincs áram, vizet lehet venni, de csak a kikötő egy távoli pontján. Üzemanyagot csak a halászok vehetnek a kikötőben, a vitorlázóknak a városban kell ezt megoldani. Az első nap ingyenes a kikötés, majd utána néhány euro. Én nem fizettem semmit, mert csak 1,5 napot töltöttem ott.
Vacsora jól esik a forró tojásleves, a szorosban nem volt időm enni sem. Csak Energy Pack illetve a kajakostól kapott energia poron éltem.
Minden vizes, de most a vizes hálózsákban is jól tudok aludni. Éjszaka csak kétszer kellek fel átkötni, megigazítani a hajót. (Az árapály miatt a mellettem lévő motoros hajó kötele néha a kelleténél jobban meglazul.)
Tarifa a legdélibb pontja Európának, ezt most tudtam meg. A város egyik oldalán a Földközi-tenger, a másikon az Atlanti-óceán van.

2006.11.17. (55.nap)
Reggel egy katamarán kapitánya robogóján elvitt a benzinkúthoz, ami a város másik végén volt. Kicsit gyorsan vezetett, olasz volt :) Túléltem ezt a kalandot is.
A katamarán kapitánya egyébként a feleségével (aki német) már 2 éve vannak ebben a kikötőben, szóval már itt laknak. Katamaránok építésével foglalkoznak, poliésztert használnak. Weboldaluk: www.bluewater_catamarans.com. Alapvetően mindegyik hajó nagyon segítőkész a kikötőben.
A szomszéd hajóban fogyasztottam el a reggeli kávémat, akik franciák, de attól függetlenül beszélnek valamennyire angolul :)
Napközben kicsit rendbetettem a hajót. A GPS kábelét és az autopilot kábelének csatlakozóját kellett javítanom. A GPS kebelében 2 dióda elégett, de anélkül is megy... Ráadásul a csatlakozója kontakthibás ezért, mostantól be van építve a hajóba, vagyis fix helyen van. Gibraltáron utolsó nap akartam venni kábelt, de nem volt. Duracell elemekkel kb. 3-4 órát működik :(
A kézi GPS 10 órát is bír, és utána tudom tölteni. (Töltési idő: 2-3 óra) Las Palmasban van Garmin bolt, ott majd veszek új kábelt, addig ideiglenes megoldásnak ez is jó. A radarreflektor rögzítése is szétesett, és ezt kellett megváltoztatnom, javítanom.
Este még volt időm egy kis városnézésre is... Utána a katamaránosokkal beszélgettem az áramlási viszonyokról és a holnapi indulásról. Alapvetően keleti szelet jósoltak.
Plusz info: Időjárás előrejelzés a 162 kHz 20:03
A szomszéd hajó meghívott vacsorára. Vittem ajándékba egy kis apróságot, mivel magyar bor már nincs a hajón...
Ők Francia Riviéráról jöttek és Las Palmas, Brazilia, majd Francia Polinézia tervezett útvonaluk. Egy házaspár két kisgyerekkel és egy baráttal. Azt remélik majd Francia Polinéziában találnak munkát. Nem lesz nehéz, mivel a kapitány orvos, felesége nővér...
A hajójuk több, mint 30 éves, alumínium 12 méteres.
A felszereltségük: VHF rádió, még nem használták soha és 3 GPS. Nincs számítógép, Navtex, EPIRB, HF rádió, egyéb kommunikációs felszerelés...
Remélem fogunk még találkozni útközben, mivel a feleség jól főz :)) és az italkészletük is nagyobb, mint az enyém: Francia borok, Whisky... Ők itt most a biztosítóra várakoznak, mivel néhány napja egy hajó a korátukat teljesen összetörte. Sajnos néhány hetes procedúra ez nekik.

2006.11.18. (56.nap)
Reggel 7:00-kor indulok. A láthatóság nagyon jó, talán ezért is, hajók jobban kikerülnek.
Reggeli: hagymás tükörtojás gibraltári kenyérrel.
Las Palmasig több útvonal is lehetséges, a 2 alapeset:
1. Marokkói partok mentén
2. Maderia felé
Délelőtt a VHF rádión a 10-es csatornát hallgatom, ez a Tarifai rádió. Időjárást és forgalmi infokat mondanak folyamatosan. Délutánra kiértem a kritikus szakaszból, így az ellenáramlás már csak kis mértékben húzott vissza a csőbe.
Este fogtam egy halat, és megsütöttem: ezzel ünnepeltem az Atlanti-óceánt :)
Az éjszaka éjfél után nyugisabb volt, kevesebb hajó volt (mivel Gibraltár körzetét elhagytam) és a szél is legyengült kb. 2Bf-re.

2006.11.19. (57.nap)
Reggel rádióztam. Hallottam mindenkit, de sajnos ők nem hallottak engem. Nem tudom mi lehetet az oka. Holnap ismét megpróbálom.
Reggeli: Virsli és májkrém.
Gyenge széllel hátszeleztem egész de. és du.-án. Itt északi az uralkodó szélirány az év ezen a szakában.
Ebéd-vacsora: rizses-zöldséges-makrélafilé
Max. hőmérséklet 28 fok volt, de nem kívántam a fürdést. Közelítettem a parthoz és írtam néhány SMS-t. Itt már van halászhajó forgalom. Késő délután sok-sok delfin úszott Carinával együtt, ismét kameráztam :)
Este ismét fogtam halat, de sajnos vacsora után... Hajnalban megsütöttem, és most is nagyon finom volt!
Mivel a Marokkói partokhoz közel voltam, este nagy volt a halászhajó forgalom. Éjfél után nyugisabb lett.

2006.11.20. (58.nap)
Az új VHF rádió antennán Glomex RA106 típusú. Ennél a verziónál egyben van a fém rúd és az csatlakozó. A régebbi NAVMAN volt, ahol a 95cm-es fémrudat rá kellett tekernem a csatlakozóra. szerintem nem egy jó megoldás, ez jobb! (Eddig kivállóan működik.)
Sajnos tegnap éjszaka a sötétben a bütykölt csatlakozót rosszul tettem fel a GPS-emre és az egyik tüskéje kitört. Persze pont a 12V-os tüske, ami a legfontosabb. Valószínűleg veszek egy új GPSt is valamikor, lehet, hogy a Kanári szigeten.
A délelőtt a szél még mindig kedvező északi és kb. Bf.2 körül van. Tehát átlagosan 3 csomóval vitorlázok. A novemberi és decemberi Atlanti-óceán szél és áramlási térképét nézegetem, amit még a Misty hajótól kaptam.
Lehet, hogy érdemes a Zöldfok szigeteknél kikötnöm. Kicsit érdekel is az a sziget, továbbá arrafelé kicsit kedvezőbb és rövidebb az átkelés.
A Malagába küldött könyvek, jók voltak, el is olvastam mind :)
Gerald Durrell: Fogjál Nekem Kolóbuszt! Igen szórakoztató, pedig eddig nem nagyon szeretem Mr. D könyveit.
Ő is egy kicsit megszállott volt...
Paulo Coelho: Az alkimista
Hát ehhez semmi kommentár nem kell! Ajánlom mindenkinek...
Talán ezen keresztül is meg lehet érteni a világból egy kis szeletet! Várom a további könyveket!! :))
Este fogtam egy nagyobb halat, de sajnos mielőtt kiemeltem volna visszaesett. A horgászás során kicsi villantót használok, mivel Nekem max. 3-4 kg-os hal bőven eleg. Ez lehetet 5-6 kg is, de sajnos leszakadt kiemeléskor. Vannak már ötleteim, hogy lehet a kiemelés folyamatát megváltoztatni, hogy ne essen vissza.
Az éjszaka szokás szerint sűrű halászhajó forgalom, de már megszoktam :)

2006.11.21. (59.nap)
Reggel rádióztam, de sajnos Gyuri, István és a többiek nem nagyon hallottak, később is csak alig. Morze-vel próbáltam nyugtázni a vételt: RRRRRRRRRRR
Marokkó partjai közelében az óceán mélysége 50-100 között van, tehát ha közel megyek a partokhoz, akkor a hullámok alakja (magassága, hossza) teljesen megváltozik. A legtöbb hajós ezt nem szereti, mert nem túl kényelmes. Az óceáni hullámokat imádja általában mindenki, mivel azok nagyon hosszúak.
Ma délelőtt már 3 kishalat is fogtam, persze mind visszadobtam. Az volt az érzésem, hogy egy hal óvoda fölött vagyok, szokatlan egymásután 3 kis hal.
Nagyon szemetes a Marokkói part közelében az óceán. Még nézni is rossz. Hasonló volt az Algír part közelében is.
A száling görbülésének oka:
1. Sajnos még a Hárosi Yacht Clubban egy árbocmászás során valaki ráállt.
2. Alu szegecs volt benne eredetileg, ami gyenge.
Délután ismét megvarrtam a táskám, ez is egy program :-)

Elkezdek készülni az óceánra, ez több dologból áll.
1. Készülni a borulásra.
2. Készülni a hajóelhagyására.
3. Készülni a nagy viharokra.

2006.11.22. (60.nap)
Katica köszi az SMS-t, soha nem felejted el a szülinapomat!
Reggel rádióztam és mindenkit jól hallottam. Most már engem is jobban hallottak. (De nem sokkal.)
Sajnos 14:00-kor (UTC) még rosszabbul ment, nem hallottak kicsit sem, 21.373MHz-ra nem tudtam hangolni.
Az új aksit használom a rádiózásra, a rádió beállítások is okék. Csak az antennával lehet a baj. Elkezdtem méregetni, eddig még nem tudom mi lehet a probléma. Holnap leszedem és megnézem...
Bici: Kedves zoológusom, itt annyi madár van és én csak a sirályt meg a viharmadarat ismerem. Szégyellem magam :( A weben hol tudnám megnézni az itt jellemző madarakat?
Délután a nagyvitorlának a bevarrt kötelét erősítettem meg. Figyelnem kell jobban a nagyvitorla beállítására. Ha a bumon vagy az árbocon nem áll jól, az nem tesz jót neki.
A ceruzaaksi töltő biztosítóját kicseréltem. Remélem 3A helyet 5A nem lesz nagy gond. Kicsit töltöttem a kézi GPS aksit is, hogy néhány órát még kibírjon. (Természetesen nincs folyamatosan bekapcsolva.)
Elkezdtem hallgatni az új zenéket: U2, Morcheeba, Képzelt Riport és Elvis.
Köszi a zenéket!!
Estefelé észrevettem, hogy a log érzékelője ismét beragadt. Eddig a szélcsend miatt nem vettem észre. Délelőtt csak a Kanári áramlás vitt délre...
Az éjszaka nyugis volt. Lelassítottam a Carinát, hogy csak reggelre érkezünk meg Safiba. Emiatt csak egy fock-kal mentünk és nem is jó irányba. szerencsére nem volt hajóforgalom sem.

2006.11.23. (61.nap)
Reggel 9-kor szerencsésen kikötöttem. Természetesen itt nincs marina, kezd a helyzet vadregényessé válni... Egy nagy halászhajó mellé álltam. A parti őrség, a bevándorlás, a vám, a kikötői kapitány... szóval mindenki nagyon kedves volt. Igaz mindenki a cigarettára várt, volt aki mondta is:)
11 körül bementem a városba. Mindenki nagyon kedves... Egy órával korább van, de nem akarom már annyi idő szerint állítgatni a telefonomat. (Az órám nincs is.)
Szokás szerint az utcán ettem, azt amit az itteni egyszerű marokkói is eszik. Sült halak kenyérrel. A hal jól volt fűszerezve és adtak hozzá még paradicsomos csípős szószt is. Jobbat csinált a főszakács, mint amit én szoktam... Meg is mondtam Neki.
Itt általában csak franciául lehet kommunikálni, de szerencsére nagyon egyszerűsített verzióban: no ragozás - no névelő.
14:00 körül beszéltem a Petőfi Rádióban, remélem sokan hallgatnak majd!
Délután sétáltam a városban és hát Safi kicsi, de barátságos város. Lehet, hogy majd holnap elnézek a sivatagba...