Horvátország 2004 december 30.- január 2.

Több éve már tervezgetek egy szilveszteri vitorlázást, és idén/tavaly eljött az id?
Régebben ilyenkor sieltem mindig, de vitorlázni jobb!!
A haj? Orca (1040ZD), 342-13/04-01/924 
Típusa: SALONA 40 
Adatai: 
        L=    11.99m
        B=     3.8m 
        D=     2.38m
        Disp.= 7.2t
        Engine Yanmar, Power: 40hp
Ez egy verseny haj? érdekesebb adatok: 
                     Total Sails (main+genoa): 112,64sqm   
                     Mast: 18m
Télen fűthet?az egész haj? ezért átlagban 19°C hőmérsélet van a hajóban!
(Sajnos a haj?kívül nem fűthet?-)
Rossz hír: 72 óra alatt körülbelül 10-15 liter dízelt fogyasztott számításaim szerint.
Akiktől béreltük a hajót:
Jacht Akadémia 
Meridiján Sailing Charter Croatia
A haj?bérés ára: 600EUR (Kauci? 1,500EUR). 
Költség mindennel együtt 43ezerFt/f?(leutazás+kaja+ital+haj?béréslés+egyéb) volt.
Információs oldalak Horvátországról:
www.infoadriatic.com 
www.adriatica.net 
CREW List: Framling, MZ, MI, Tata, Áron  
Útvonal: Sukosan-Kakan-Rogoznica-Hvar(Stari Grad)-Split-Murter-Sukosan = 217,5tmf
 "Megneztem az utat.
  Hany merfold ez? Nem sok kicsit?
  sziakoszi, framling" 
December 30.
12:00 (44-03,1N;015-18,2E) Indulás motorral.
A sebességmér?és emiatt a log sem működik a a hajón. 
Igaz a GPS adatai bőven elegek nekünk, de nem túl kényelmes mindig bemenni a navigációs asztalhoz.
13:00 (44-57,4N;015-23,4E) 32-35 csomós szélben félszéllel Pasman mellett fél génoával fészéllel vágtatunk.
13:00 Már csak harmad génoa van fent. Erősödik a szél (42-43 csomós befújások is vannak).
Delfinket látunk, sajnos csak rövid ideig követnek minket.
14:00 (44-52,9N;015-27,8E) Érdekes eddig 6-7 csomóval tudtunk j?irányba menni, de most lassultunk valamennyit.
Mivel elhagytuk Pasmant és Vrgadát, így a hullámok már megnőttek (tenger állapota:5-6).
Ez ami igen erősen lassítja Orcát, ami rosszabb még be is csapnak a hullámok.
Átáznak a kesztyűink, és a hideg érzetet még tovább erősíti az erősöd?szél is.
16:45 Pozíciós lámpák bekapcsolása, els?piros nem mindig ég:(
17:00 (43-40,9N;015-40,1E) Kakan sziget mellett le horgonyzunk és egy finomat vacsizunk
(Köszi András a virslit és Apu a forralt bort:-)
18:30 Indulunk tovább.
Sötétben jobb, mert nem látod a becsap?hullámokat. Ellenben este kicsit hidegebb van (2-4°C).
23:00 (43-31,9N;015-57,7E) Kikötés Rogoznicán.
A kikötőmesterrel alkudoztunk, végülis 250kuna lett a kikötői költség.
December 31.
7:30 Indulás motorral
10:00 (43-17,5N;016-19,7E) Gyengül a szél, most már csak 3-as.
12:00 (43-17,1N;016-20,4E) Motor be, vitorla le. (Sajnos már csak 1-es a szél.)
14:00 (43-11,0N;016-35,6E) Kikötés Hvaron.
Olyan tökéletes id?van, hogy fürdünk egyet a kikötőben. Néhány turista csodálkozik ezen, pedig tényleg j?volt:)
És eszembe jut egy kedves horvát fick?levele még múlt hétről:
"Hi Aron
 sailing in January...brrr, cold!!!-:)
 ...
 Darko"
Tortelellini ebédre Tata és MZ közös alkotása, ha jól emlékszem - nem könny?emlékezni - 
mell?Tata bora és MZ bora (talán emiatt:-)
16:00 Város nézés után indulás Splitbe.
Itt terveztük a szilvesztert.
Igaz Marija, egy kedves és segítőkész horvát lány ezt gondolta:
"There won't be any party better than the one on your ship!"
18:15 (43-23,1N;016-24,7E) Motor ki. Vitorla fel. Hurr?erősődik a szél!!
20:00 (43-27,9N;016-25,6E)
21:00 (43-30,4n;016-26,2E) kikötés Spliten.
22:00 Kikötés a marinában, sajnos a városi kiköt?túl sekély volt a 2.38m merülés?hajóhoz.
(ki is próbáltuk és tényleg sekély volt:-)
A kikötőmesterrel alkudoztunk, itt már csak 200kuna lett a kikötői költség.
BULI a városban. András tŠđijátékot csinált a város főterén:)
Mindenki igen igen jól érezte magát: zene-pia-lányok:)
Hajnalban a hajóban még egy kis lencsét ettünk (nem túl sokat) a szokás miatt főleg:)
Január 1.
08:00 Indulás motorral. Sajnos nincs szél:(
11:00 (43-28,1N;016-17,8E) Kis széllel 3 csomóval vitorlázunk.
Süt a nap és napozunk! Hihetetlen élmény!
12:00 (43-27,6N;016-15,0E) Elkezdünk motorozni, mivel a szél nagyon legyengült. 
13:00 Lencsét ebédelünk:)
Egész nap nincs szél, de süt a nap.
17:00 (43-44,6N;015-38,0E)
18:00 (43-49,8N;015-33,7E) MZ észlel egy kézi lámpás vészjelzést.
Oda motorzunk, kiderült, hogy egy halászbárka bajbajutott.
Nem működik a motorjuk.
Ezért elkezdjük bevontatni a hajót Murter sziget, Murter városába. 
18:30 (43-50,2N;015-34,7E) felülünk Vinik és Zminjik között.
Mivel sötét van és szemmel navigátunk egy keskeny szorosnál (GPS nem elég pontos erre).
Nincs semmi probléma, mert lassan mentünk és könnyen ki tudunk tolatni.
19:30 (43-49,3N;015-35,4E) Kikötés Murteren.
Nagyon kedvesek az új horvát ismerősök, hoznak pezsgőt (Bakarska Vodica) és süteményt is nekünk.
Először a hajón egri szárazat iszogatunk közösen, majd meghívnak a helyi kocsmába iszogatni. 
A Murter-i bor Nekem jobban ízlik.
Január 2.
06:20 Indulás motorral.
Most nem a keskeny és sekély szoroson megyünk ki, hanem Arta V.-től keletre.
Ki van egyértelműen bójázva a hajózhat?útvonal.
08:00 (43-53,9N;015-28,2E) Delfineket látunk és követjük őket sokáig.
09:00 (43-58,1N;015-22,6E) Motor ki. Vitorlával megyünk tovább a 2-es erej?szélben.
11:30 (44-03,1N;015-18,2E) Kikötés Spliten.
Sukosanban 80 liter dizelt tankoltunk (összesen 18 órát ment a motor).
Ez a beszámol?egy kicsit átdologozottabb formában megjelent a VITORLÁZÁS magazin 2005/február-március számában (50.-51.old).
Beszámol?framling tollából
Életképek a vitorlázásról I.:

Szilveszter Spliten

Életképek a vitorlázásról II.:

Tata, Apu és én (3 generáci?egy hajóban és egy kormánynál):

Készítettünk egy 45 perces nagy filmet is a vitorlázásról, de itt csak néhány rövid film (30sec.) van:
Els?nap a hidegben:-)
Kellemes hátszélben második nap 
A legjobb felvétel - negyedben vágtatunk
Szilveszter Spitben - tŠđijátékkal
Kocsmázás Murteren - very local pub (A megmentők iszogatnak és énekelnek a megmentettekkel:-)
...és egy hangfelvétel (December 31. reggel)
Méder Áron