Vitorlázórepülés
2001-2002 között vitorlázórepültem

A hármashatárhegyi repülőtéren a MŰEGYETEMI SPORTREPÜLŐ EGYESÜLET keretében tanultam
repülni. A repülőtér üzemi frekvenciája 120,3 MHz ha le szeretnél szállni. A Góbéval tanultam a
repülést. Itt van egy rövid típusismertet?
R-26 SU GÓBÉ
Rubik Ernő tervezte, 1963-ban repült a típus először. A gép teljesen fémépítésű (alumínium),helyenként 
feszített vászon borítás? A gép kétüléses kiképzőgép, teljesen alkalmas a kezdőkiképzéstől az ezüstkoszorúig
terjedő feladatok kirepülésére. Nagy előnye más kiképzőgépekkel szemben kis tömege (220 kg üres tömeg), 
egyszerű vezethetősége, stb.
A gép főbb adatai:
fesztáv: 14 m
üres tömeg: 220 kg
legjobb siklószám: 23,7; 81 km/h sebességnél 
legkisebb merülés: 0,95 m/s; 76 km/h sebességnél 
VA: 147 km/h 
Vmax: 190 km/h 
A vitorlázórepülőről nagyon röviden:
A vitorlázórepülő gépierő nélkül termikek segítségével önállóan közlekedni képes repülőszerkezet. Mivel
önmagától képtelen a felszállásra, ezért motoros vontatórepülőgéppel, illetve agregátorról működő csörlővel
húzzák fel nagyjából 250-300 méteres magasságig, ahol a vitorlázórepülő lekapcsolódik. Innentől a pilóta
siklásban a kívánt irányba és magasságba vezérelheti gépét, amelyik természetesen hangtalanul és kecsesen követi
a kézmozdulatokkal vezérelt (irányítószerve a botkormány) utasításokat. 
Minden vitorlázórepülőgépnek van egy úgynevezett siklószáma, mely megadja, hogy milyen távolságot tud siklani a
repülő a repülés közben bekövetkező magasság vesztéshez képes. A 20:1 siklószám például azt jelenti, hogy 20
métert képes siklani a gép, miközben 1 métert süllyed. A leggyorsabb gépek siklószáma közel van az 50:1-hez vagy
akár meg is haladhatja azt és több mint 170km/h sebességgel haladhatnak. A legnagyobb feladat nem más a pilóta
számára, minthogy megtalálja a láthatatlan termikeket és légáramlatokat, melyek segítségével
emelkedhet-ereszkedhet, növelheti vagy csökkentheti a repülés idejét, valamint irányíthatja a kívánt cél elérése
fel?a gépét. A terepviszonyokat és a felhőket figyelve tapasztalt pilóta tud következtetni a széljárás
változásaira illetve képes megsejteni, hogy mely terepformák melegszenek fel olyannyira, hogy föléjük repülve
termikeket találhat. 
Felszállásom előtt a gépek Felszállásom közben Már nagyon fent vagyok Méder Áron (mederaron@gmail.com)