JACHTNAPL?kivonat
2002.04.27 ?2002.05.03

A haj?    Hillu B (60119-A), SUN ODYSSEY 32.2 típus?(építo: Jeanneau, 2001)
Adatok:    Szélessége: 3,00m; Maximális merülés: 1,45m; Teljes hossza: 9,50m; Vízkiszorítása: 4.050t 
Crew list: Barton András, Kautny Szabolcs, Kusper Krisztián, Németh Tamás, Szieberth Mát? Méder Áron 
És akiktől béreltük: Mare Nostrum Yacht Charter (ASC Marine Charter INC.)

2002.04.27 (Szombat)

18:15-kor indulás Biogradból (Marina "Kornati"). (43-56.0N; 015-26.4E)

A szél iránya: 30? 16 csomós (4), lassan erősödik. TC=174? SOG=4.2 knots.

B?széllel vitorlázunk, Kurba Vela (Kornat alatt) és Žirje között terveztünk átvitorlázni.

19:40 a vitorlát reffelni kell (csökkenteni a felületét) kb. a felére, ekkor már 6-os szél van. Az egész úton inkább előbb reffeltem és többet, mindig arra gondoltam, hogy egy vitorla szakadás mekkora időveszteség lenne az 1 hetes úton.

19:55 navigációs lámpák bekapcsolva.

Mivel a szél tovább erősödik (7-es a szél), és kezd sötét lenni, a nagyvitorlát teljesen beszedjük. Többször előfordult, amikor még kint volt a reffelt nagyvitorla, hogy a bum vége belelógott a vízbe. Ami izgalmasan nézett ki nagyon, de féltettem a hajót.

A motor 13KW-os volt, és tudtam, hogyha kicsit n?a szél ereje (35 csom?fölöttit jósoltak még a kikötőben), akkor ez a teljesítmény kevés a szélhez és a hullámokhoz, tehát nem tudnám használni.

Félig bereffelt genuával b?félszéllel (TC=140? haladtunk, és persze közben 4 méteres hullámok jöttek oldalról (és összevissza). Legalább 25?30?csúszással számolok. A navigáci?is nehéz, mert a láthatóság (3-4) rossz, és persze nem minden világítótorony világított. A láthatóság els?sorban az es?és a sötét felhők miatt rossz.

A nagy hullámok miatt mindenki rosszul volt, kivéve persze engem :-) (és Qspit, aki aludt :-)).

21:20 (43-48.5N; 015-29.5E)

Andrással vagyunk kint, én néha bemegyek navigálni. András fogja a kormányt és néha hány, de ettől függetlenül fogja és nézi merre kell menni. Igazi nagy hajós! De korábban Mát?is például bent ül a térkép előtt (bent lenni a legrosszabb ilyen nagy hullámoknál) és rosszul van, de azért navigál. Szóval mindenki rosszul van, de mindenki csinálja amit kell (a legtöbben alszanak).

23:50 43-42.6N; 015-34.5E és a Blitvenicai világítótorony a cél (CC=170?

2002.04.28 (Vasárnap)

01:00 (43-37.9N;015-34.6E) ?ben megyünk (TC= 175?, 4-5m-es hullámokkal. A hold viszont már feljött, és a felhők is szakadoznak, tehát a láthatóság már jobb (5).

Itt viszont már nem szükséges komoly navigáci? mivel nincsenek kis szigetek és zátonyok az utunkban. Qspival ügyelünk kint ketten, és Qspi már hallucinál (delfinek, csótányok stb.) a fáradtságtól.

06:00 körül kezd gyengülni a szél, és lassan a hullámok is. CC=137?

14:00 (43-03.6N; 016-11.2E)

Vis sziget, Vis városban kikötünk. Szép város. Kb. 4 órát vagyunk csak ott, mert Dubrovnikba szeretnénk menni, és sietni kell.

21:35 (42-56.6N; 016-19.6E)

TC=85, SOG=4.2knots, Korcula és Lastovo között cirkálunk.

A szél 4-es volt, és 140?irány?

Csillagot mérek, sajnos nagy a hullámzás, de sikerül. Kicsit elfáradok, számolni majd csak később. Vacsora májkrémes kenyér. Szabolcs megszereli az autopilotot.

2002.04.29 (hétf?

00:50 (42-53.5N; 016-31.7E)

A szél kezd erősödni lassan, 6-os körüli (néha 7-es).

Szabolccsal vagyok kint, és reffelünk (kb. a vitorlák felét hagyjuk kint). Reffelés közben csapkodnak a vitorlák, és a motort is bekacsolom, szóval nagy a hangzavar, ezt meghallotta Nemtom, aki gumicsizmában és vízhatlanban aludt a szalonban, és kiszaladt segíteni. A 4 m körüli hullámokban néha teljesen leáll a haj? miközben negyedben megyünk.

02 körül kijön Mát? és közli velünk, hogy vizes az orrkabin. Mondom Neki, hogy az elektromos szivattyút kapcsolja be.

03 körül kimegy a GPS+Chartplotter, a log, és megszunik a kompasz világítás is.

Egyből bekapcsolom a motort, hogy töltse az akkumulátort. OK. Minden rendben.

Visszajött minden. Járatjuk a motort, hogy töltse az aksit. (valószínuleg az elektromos szivatty?merítette le).

Mát?kijön ügyelni 04 körül (42-38.7N; 019-27.8E). Mikor kihozom neki a gumicsizmámat, látom, hogy tele van vízzel az egész haj?

Kicsit szarul érzem magam, egy hajónál szerintem ez a legrosszabb, a vízbetörés. Próbálok gondolkozni, de csak fáj a fejem. Ha még magasabb lesz a víz ott az aksi, és a motor is. És ha ezek leállnak?

Persze ott a recept:

Helyzet felmérés (mennyi víz van?)

Milyen gyorsan jön be a víz? (még mennyi időnk van?)

És valami terv utána.

Tudtam, hogy kb. 2,5 óra alatt történt minden (amikor Mát?kijött).

A víz már a padl?fölött volt kis dőlés esetén is, tehát sok a víz. És az is biztos, hogy a elektromos szivatty?rossz. Túl sok a víz, tehát gyorsan jön be nagyon, próbáltam így okoskodni. Közben a térképasztalnál ültem, előttem a vizes térkép (az asztalon minden vizes).

Honnan jön a víz? Talán a horgonykamrából, egyszer 2 éve volt valami hasonl?haváriánk. Előre megyek az orrba, de Szabolcs lebeszél a dologról (aki ott aludna), majd reggel mondja. Elkezdek merni, hátha közben jön valami ötlet. 5 vödör víz után sincs semmi ötlet.

Irány Lastovo! mondom 4:30 körül (Dubrovnik helyett). Muszáj bemenni valahova megnézni mi is a baj, nem akarok kockáztatni. Hallottam egyszer egy esetett, hogy a hajócsavar kiesett, és onnan jött be a víz, gyorsan megtelt és elsüllyedt a haj?

TC=47? SOG=4,5Knots.

Fordulás után 20 perccel egy utasszállít?haj?majdnem elütött, aztán még időben megfordult. Én már minden létez?lámpát bekapcsoltam (még a rádiót is, 16 csatorna), már szinte dudáltam is, amikor elkezdett fordulni. Szóval izgi volt. Vagy 90?ot fordult, és hátra menetben is volt közben.

Előttem a vizes térképpel próbáltam megbecsülni mikor is fogunk megérkezni Lastovoba. Legalább 3 óra. Tudtam ennyi ido biztos van.

Kint a fedélzeten is többen rosszul voltak, engem csak az zavart, hogy kb. csak én tudom mi a probléma, és milyen nagy. A többiek vagy alszanak, vagy rosszul vannak.

5:10-kor bemegyek aludni Qspi mell? nagyon fáradt vagyok engedélyezek magamnak 2,5 órát. Hátha mikor felkelek szebbnek látom a világot. Így is van. 7:30-kor kelek, és már nincs rossz kedvem. Igaz már biztos nem jutunk el Dubrovnikba. András még hajnalban vagy 8-10 vödör vizet kimert a hajóból, de így is van még sok sajnos. Előre megyek az orrba, és látom szabad szemmel ahogy folyik be a víz.

Már tudom mi a baj, egyszeruen rossz a tömítés. Ezért be kell menni valami marinában, ahol lehet kapni tömítoanyagot (és esetleg van muhely is).

Legközelebb Korcula van (Korcula város), de sajnos onnan fúj a szél. Miközben vitorlázunk Korcula fel? Lastovo előtt lehorgonyzunk (LT:10:35; POZ. 42-46.1N; 016-49.0E), mert többen úgy érezték (Nemtom, András), hogy nagyon lent van a haj?óra, és biztos már sok a víz. Szabolcs és Mát?rögtön megnézték a horgonykamrát, láthatóan nem tudott kimenni belőle a víz. A kifoly?eldugult, de kitisztították. Nemtom és Szabolcs felderítik a szigetet (kieveztek csónakkal), a többiek a ruháikat szárították.

Az orrban Szabolcs és Mát?ruhái, pokrócai mind vizesek lettek, de Nemtomnak és nekem (mi a szalonban aludtunk) is vizesek lettek a ruháink (a rekeszekbe is befolyt a víz). Még a 4 kg kenyér is elázott. Qspi rántottát készített 30 tojásból, és utána mosogatás közben beesett a vízbe :-).

Elkezdünk szivattyúzni szivatty?+ slag formációval, Szabolcs ötlete alapján.

Elindultunk 16:00 után Korcula fel?(szél iránya: 100s, 5-6 erősségu).

Végig negyed szélben mentünk 3-4m-es hullámok, és dolt a haj? Nemtom és Qspi előre ment az orrba és ott voltak kb. 2-3 órát. A hajóorra 4 métereket is liftezett, és közben néha átcsapott a hullám. Mindenki nagyon élvezte. Legalább 10 képet csináltunk.

20:15-kor kikötöttünk Korculában (42-58.0N; 017-08.0E). Vacsorára finom birkapörköltöt ettünk, majd utána beugrottunk a városba szétnézni, de nincs nagy éjszakai élet sajnos. Els?éjszaka, hogy nem vitorlázunk.

2002.04.30 (kedd)

Szereztem szilikon gumit, és Szabolcs a tömítést kijavította.

A vizes ruhákat, foleg az orrból megszárítattuk 150 kunáért.

Korculából LT 13:20-kor indultunk. (A szél iránya: 290? 3-4 erősségu) er?

Szabolcsot húztuk magunk után, majd András beült a csónakba, és a csónakot húztuk.

Sütött a nap, meleg volt és szenzációs minden.

18:00 körül felülünk (Plocice mellett), persze nem én néztem a térképetJ .

Amikor már 2.2m volt a mélység hirtelen 180 ?ot fordultam (motorral is rásegítettem). Sajnos így is felültünk (1.2m), de szerencsénkre egyből le is jöttünk.

(Késobb amikor Trogir mellett fürdünk, megnézzük a tőkesúlyt: nem súlyos karcolás :-)

19:00 (43-03.0N; 016-48.2E)

21:00 A szél elállt, ezért motorozunk.

Elfogyott a víz (100 liter), de ez nem lehet!? Kb. 8 óra alatt, holott nem is használtunk vizet. Mát?szerint a háts?zuhanyoz?nem volt rendesen elzárva. Többen azt állítják, hogy a 100 liter a fenék vízbe ment bele, láthatóan a fenékvíz emelkedett. Ok, ez azért valószínutlen, inkább Máténak lehet igaza. Újból szivattyúzunk (szivatty?+ slagcso formációval).

22:30 Motor ki. Megjött a szél.

24:00 (43-00.9N; 016-29.9E)

2002.05.01 (szerda)

01:00 (43-02.1N;016-28.6E)

02:20 Motor be, mert elállt a szél.

05:25 (43-17.7N; 016-14.5E)Motor ki, ismét fúj a szél.

Mát?látott egy delfint.

09:00 (43-29.3N;016-11.9E)

09:45 Kikötés Trogirban.

Városnézés, összekötve egy kis focival. Sajnos kenyeret nem tudtunk venni az ünnep miatt, helyette kávézás a parton, lazulás. A kikötésért nem kellett fizetni.

15:20 Indulás, a tankolás miatt (és a szarakodás miatt), csak 16:35-kor indultunk?

Közben persze j?a hangulat (de ezt már nem is kéne írni).

17:00 (43-30.75N;016-14.7E) Lehorgonyzunk, fürdés és vacsora. Szinte mindenki búvárkodik, de sajnos nem annyira izgalmas hely, néhány kagylóval be kell érnünk.

22:00 (43-33.4N; 015-45.8E) Irányzék Blitvencia-i (B BI (2) 30s) világítótorony.

Elkezdek csillagot mérni, de a horizont sajnos már nem látszik. Nem baj, majd holnap?Gyenge a szél (irány: 90? erősége 1-2). Sokat motorozunk is.

23:30 (43-36.5N; 015-34.8E)

2002.05.02 (csütörtök)

Kornat mellet megyünk egész éjjel, Qspi és Mát?az ügyeletesek. Rájöttünk arra, ha Mát?az ügyeletes, akkor mindig van szél (talán többet kéne ügyelnie :-).

04:15 (43-53.9N; 015-13.5E) Telašcicánál járunk.

Qspi és én vagyunk az ügyeletesek (igazából Nemtom is) 4-8 között elkezdünk sörözni, majd vilmosozni. Pillangózunk autóoilottalJ .

J?a hangulat. Saliban nem is kötünk ki, de Ravaban igen, sajnos nincs kenyér. Sebaj átmegyünk Brbinjben.

09:40(44-04.4N;015-00.1E) kikötés Brbinjben.

Elkezdodött a sirocco, 28-29 csomókat is mértem a kézi szélmérommel.

12:30 (44-10.05N; 014-49.2E) Hajóroncs nézés (Szabolcs ötletre alapján). Rengeteg j?képet csináltunk a hajóroncsról. Délután András önfeláldoz?módon uzsonnát készít (sonkás szendvics), de a nagy hullámoktól közben el is megy az étvágya.

19 körül elkezdett követni egy sirály, majd többen lettek, meg is etettük oket keksszel. 2-3 méterre követtek minket, még sohasem láttam hasonlót.

19:40 I?Mali-ban kikötés (44-01.9N;015-07.8E)

Városnézés, piálás a helyi (egyetlen) éteremben, ahol miattunk nyitnak ki. Palacsintázás és borozás. Majd újból városnézés, ahol egy helyi kedves idos hölgy behív, és narancslével kínál, a fia is ott van (aki tengerész) és fordít angolról a mamának. Igaz tanulgattunk horvátul, de nem még nem megy annyira jólJ (Bráv?

2. éjszaka kikötőben.

2002.05.03 (péntek)

11-kor kelek fel, vásárlás és reggeli után indulás Biogradba.

A tegnap délelőtti sirocco még mindig fúj, ez az utols?vitorlázási napunk, ezért örülünk is ennek, mert legalább tényleg vitorlázunk (negyedezni kell végig). Mát?indul a kikötőből majd lassan a bereffelt (1/2-ig) vitorlákat felhúzzuk, de még így is dol a haj?kb. 30s. Qspi és Nemtom előremegy az orrba, élvezik a 4 méteres liftezést és az átcsap?hullámokat. András ismét főz, babot készít és persze nagyon finom, de nehéz feladat ám ez hullámozva.

Pašman fel?vitorlázunk, majd átmegyünk a híd alatt (persze vitorlával).

16:00 (44-013N; 015-16.1E)

TC=85? SOG=5.2Knots; (A szél iránya: 110?és 7-8 erősség?

19:15-kor bekapcsoltuk a motort, és bemotoroztunk a kikötőbe (Biograd na moru) .

20:10-kor kötöttünk ki, előtte persze tankoltunk. Minden szép volt.

Kibontottunk néhány sört és csak ücsörögtünk.

Véleményem a hajóról:

A legfontosabb a test és vitorlák kifogástalanok voltak.

Csak néhány kisebb hiba:

Édesvíztartályok közül csak egy muködött, így csak 100 liter vizünk volt, ami kevés volt nekünk.

A baromter és a hajóóra rossz volt, és a log is rosszul volt kalibrálva.

A tömíts a horgonykamránál is elég rosszul volt megoldva.

Az autoilot is többször szétesett, szinte szószerint (Szabolcs vagy 3-4 alkalommal összerakta elemeiből).

J?lettvolna, ha az elektromos szivatty?nem törött, és jól muködik.

Amúgy a charter hajók szintjén j?volt, igaz szerintem a felszereltsége alacsony volt:

hiányzott a radarreflektor,

a szél erősség/irány mér?

a mentotutaj,

néhány fontosabb szerszám pl. a drótkötélvág?is.

a viharhorgony is,

csak 3 heveder volt,

és persze nem volt vihar (tartalék) vitorla.

Mi még szerencséseknek mondhatjuk magunkat, mert Biogradban találkoztunk olyan magyarokkal, akik a kormánylapátjukat vesztették el Murtertol északra. Szerencséjükre azonban egy lengyel haj?ott volt a környéken, akiknek jeleztek (dudáltak), és a lengyelek maguk mell?vették oket, és elvitték oket Biogradig.

A társaság nagyon j?volt, (mint kapitány elmondhatom :-).

Jól bírták/kibírták a megpróbáltatásokat: az elázást, a vizes ruhákat, az éjszakai vitorlázásokat, a dülöngélést, és a tengeri betegséget (a többit inkább nem is sorolom).

4 éjszakát vitorláztunk a 6-ból, és megtettünk több, mint 400tmf-et.

Méder Áron

2002.05.06