JACHTNAPL?kivonat
2003.04.05 ?2003.04.12

A haj? OREANTHI III. (6337), SUN ODYSSEY 45.1 típus?(Jeanneau,1995)

Adatok: Szélessége: 4,48 m; Maximális merülés: 2 m; Teljes hossza: 14,15 m; Vízkiszorítása: 9,6 t

Crew list(10):Havrán Enik? Barton András, Kusper Krisztián, Mandák Pista, Németh Tamás, Szász Bence, Vág?Attila, Várady Gerg? Zsitnyányi Árpád, Méder Áron

Tulajdonos: Panos Gigoropoulos

2003.04.05 (Szombat)

Kalandos (Szerbián és Bulgárián át) 24 órás út után reggel 7 körül megérkeztünk a kikötőbe a kocsival, a többiekre (mikrobuszra) fél tízig kellett várnunk. Utána találkoztunk Panossal, aki egy óra haladékot kért még a hajóátadásig.

Fél tizenkettőkor kezdődött a check-in, majd után még 2 órát kellett várni a Port Police-on, a kifutási engedélyünkre, így az els?nap várakozással telt el...

Egész délelőtt erős szél fújt (30 csomós), és esett az es? délutánra kicsit gyengült a szél (20 csomóra) és elállt az es?is.

15:30-kor indultunk, a szűk hely és a nagy szél miatt a szinte 15 m-es haj?indulásában segített Panos. Ráfújta a hajót a szemben lév?hajókra, és a hajócsavar elkapott egy kötelet. A motor leállt. Kötelekkel visszahúztuk a helyünkre a hajót. Panos hívott egy búvárt és megnézette vele a hajócsavart. A tengely kicsit becsúszott és elgörbült. A szerel?megérkezése előtt kipróbálta a motort, és elfogadhatónak találta és el is indultunk.

16:45-kor indulás Kalamakiból (Marina Kalamaki, Athen) (37-54,8N; 023-42,4E), ismét Panos segítségével, de most sikeresen. A dokk végén kiszállt Panos, és egyedül folyatattuk az utunkat.

A szél iránya: 300? 20 csomós (4) és változékony erej?

TC=215? SOG=7.3 knots.

18:15 motor ki, és vitorlázunk (1/3-ra reffelve). A széler?több vitorlát is megengedne, de az ég nagyon sötét, inkább még várok a vitorla teljes kiengedésével. 19:30-kor a szél teljesen eláll: motorozunk. Az ég egyre sötétebb, és vannak már nagyobb hullámok is.

21:00 (37-33,0N; 023-35,2E)

A N. Milosi irányt N. Aigina-ra változtatom, mert ez az els?éjszaka és mindenki nagyon fáradt a 24 órás úttól. Delfineket látunk a szürkületben.

23:20 (37-44,7N; 023-25,6E) kikötés N. Aigina-ban.

Városnézés és egy finom vacsora után nyugovóra térünk.

2002.04.06 (Vasárnap)

06:30 Indulás Aiginából Gergővel és Pistával.

A szél iránya: 90?és 14 csomós

TC=20? SOG=5.3 knots.

Delfineket látunk korán reggel. N. Aigina és Nisidhes Lagonuses között cirkálunk.

Reggel 10 körül kiengedjük a teljes génuát, mire az egész a fedélzetre esik: a felhúzón lév?sekli kicsavarodott. A hajón nem volt megfelel?pótsekli, ezért máshonnan kellett levenni. Bócmanszék segítségével felhúztuk Gergőt majd Pistát, és a felhúz?kötelet lehúzták. Gyors javítás után folytattuk az utunkat.

12:00 (37-49,5N; 023-34,2E) irány Nisis A. Yeoryios. 14:30-kor elérjük Ns. Fleves-t.

Változékony szélben vitorlázunk Milos fel? Hol reffelni kéne, hol szélcsend van.

Egy ilyen szélcsendben bekapcsolnánk a motort, de nem indul. Ráindítunk, és lassan, de beindul.

19:30 az autopilot csipog, kikapcsoljuk az egész navigációs rendszert, ezután autopilotot kikötjük a rendszerből. A mélységmér?nem működik. Nem tartom fontosnak a megjavítását, de Doki nagy lelkesen nekiáll szerelni.

21:00 (37-30,5N; 023-55.9E) András 2 méterre megy el egy szikla mellett, amit a térkép nem jelölt, és mindenki csak később vette észre.

Irány változtatás, távolódás Yeoryios-tól. TC=155? és lassan motorral megyünk SOG=3.3 knots. A mélységmér?még mindig rossz, de a javítását 22:30-kor felfüggesztjük, folytatás majd reggel a világosban. Eközben Bence és Enik?finom spagettit készít vacsorára (még finomabb levest mell?. Amit később többen is "visszadobtak". Irány N. Sérifos.

24:00 (37-21,9N; 024-09,4E) 8,1 csomóval megyünk 1/4-ben szinte teljes vitorlával. Ha így megyünk még sötétben érünk oda. Új irány: N. Sifnos.

2002.04.07 (hétf?

00:30-kor reffelés, hogy lassuljunk kicsit. Mélységmér?nélkül nem szívesen kötök ki sötétben (kb. 10 éves a pilotunk). A szél ereje miatt éjszaka még reffelnek, és a nagyvitorlát nem tudják teljesen behúzni, mert beragadt, miközben én 1-2 órát alszok.

05:00 (37-04,5N; 024-23,3E) 1/3 génuával 5,1 csomóval "repülünk" Sifnos fel?

Élvezetes a vitorlázás, és a nagy hullámok még élvezetesebb?teszik. Mondanom sem kell, hogy Enik?vezeti a hajót hajnaltól reggelig.

8:00-kor kezdjük a kikötést, ami 10:30-ig tart. Először a komp helyére állunk be, de miután a Port Police elzavar minket (Qspi a parton maradt) horgonyt dobva megpróbálunk betolatni háttal a nekünk kijelölt helyre. 30-34 csomós oldalszél lefúj minket egy halászbárkára. Vissza az egész. A horgonyt is felszedjük (Pista) és kicsit előrébb rakjuk (beakadt egy másik halászhaj?bója kötelébe). A motorcsónakunkkal Doki kiviszi a 70 méteres kötél végét, ezt a parton Qspi leköti, ezzel a kötélel (Árpi, Gerg? Bence, NemTom) befordítjuk és a parthoz húzzuk a majdnem 10 tonnás hajónkat. Háts?kötelek lekötése, utána „motor ki? Panost felhívjuk a mélységmér?miatt, de délutánra a fiúk (Doki, Gerg? megjavítják.

Sifnos egy nagyon kedves kis üdülőfalu, rövid séta után, beülünk meginni egy kávét egy kellemes kis kávézóba. Délutánra a szél felerősödött (42-45 átlagos szélben, 47-48 csomós erősödések voltak), a halászok elmagyarázzák, hogy a horgonyunk az ?kötelükben van beakadva (amit én már tudtam) és el fogja szakítani, mert nagyon erős szél van. Akkora szél volt, hogy az egyik kikötőkötél elszakadt, egy bika eltört, és a többi bika is elégg?mozgott (lábbal tartottuk a bikákat, hogy ne szakadjanak ki). A f?probléma az volt, hogy kevés kikötőkötelünk volt (5 darab), pedig a terhelés megosztásához nagyon fontos lett volna több kötél. Már én is át akartam állni onnan. A Port Police javasolta, hogy álljunk a dokk mell? de én ezt nem akartam, mert ráfújt volna a szél a partra (5 pufferünk volt, és azok nem bírták volna ki), és az indulás is problémás nagy szélben onnan. Helyette egy nagy halászbárka mell?álltunk be (és rákötöttünk). J?választás volt.

A mai nap után kicsit azt éreztem és reméltem, hogy igazán j?csapat lettünk, kikötésben és átkötésben aktív napunk volt. Nem éreztem magamat hibásnak: a kötélszakadás és a bikatörés a kevés kiköt?kötél és a nagy szél miatt történtek.

Ezután az árbocba beragadt, befeszült nagyvitorlát is rendbetettük (máskor feszesen kell betekerni). Este András puncsot készített és utána elég j?lett a hangulat. Éjszaka 2-szer jött a komp, de nem vert túl nagy hullámokat, mert már azok voltak...

2002.04.08 (kedd)

A tegnapi kikötés során 2 csörl?kicsit szétment (egy rúg?kipattant), mivel azon tekertük be a kiköt?köteleket. Egy puffert is elvesztettünk sajnos, de találtunk, egy kisebbet helyette. Annyi dolgunk volt 2-3 órán keresztül, hogy a puffert észre se vettük.

8:30-kor indulás (kicsit elaludtunk). Irány Santorini.

A szél iránya: 30? ereje: 30 csom?(5-6).

TC=152? SOG=7.4 knots (1/2-re reffelve).

Most már a South Cyclades térképen vitorlázunk :-).

11:00 (36-46,2N; 024-45,3E) Milos mellett vitorlázunk el, majd Folegrundos mellett.

Délebbre már nincs sziget, csak Kréta.

N. Thira, Ak. Mamopetra a célunk. Keressük az új kikötőt (ahol én már voltam 4 éve, de csak körülbelül emlékeztem merre lehet).

19:00 (36-21,4N; 025-29,8E) a szigetet megkerültük, most a keleti partja mellett vitorlázunk el, és keressük a kikötőt. A zöld fényünk nem világít (és a farfényünk se), majd meg kell ezt is javítani, (kontaktus-hibák).

Kicsit olyan szerelőhaj?vagyunk már, állandóan 1-2 dolgot szerelünk.

20:30 (36-20,2N; 02-26,1E) kikötés Thirán, Vlichada faluban.

Ezt a kikötőt se a térkép, se a pilot nem jelölte, ezért nehezen találtuk meg.

Vacsora után egy rövid séta a tengerparton, majd beestünk az ágyba aludni.

A kikötés horgonnyal történt, azt vettük észre, hogy ez is néha beragad (lehet, hogy csak kontaktos), de szerencsénkre Pista és Gerg?így is megtanulta kezelni. (A horgonyunkat egy motoros csörl?engedi le és húzza fel, aminek az irányít?kapcsolója néha véletlenszerűen nem működik.) Az üzemanyag fogyasztást nem mutatja a műszer, na ezt inkább nem javítom / javítjuk meg. A többi meghibásodást nem is sorolom.

Qspi elmosogatott vacsora után 65 liter vizet, ezzel az els?300 literes tankunk kifogyott.

2002.04.09 (szerda)

7:30-kor indulás. A barométer már 3 napja ugyanazt mutatja, nem hiszem, hogy valós az érték. N. Thirát délről megkerüljük motorral, majd a sziget fővárosában kikötünk. (36-25,0N; 025-25,6E) A kikötés egyszer? a part mell?állunk, mivel a nagy mélység nem engedi meg a horgonyzást, és a bóját, ami régebben itt volt, kivonták a forgalomból. A vízfogyasztást mér?műszer értéke sem valós, a tegnapi kifogyást nem jelezte előre, és a mai fogyasztás is irreálisan magas. A víz Thirán nem j? így nem tudunk venni, nem baj, majd Paroson. Egy rövid városnézés és szamaragolás után irány a tenger!

13:00(36-26,2N; 025-21,0E) Bójára állunk szemben a várossal egy másik szigeten, egy kis halászfal?közelében. Fürdünk a tengerben! Valaki kapott egy SMS-t, hogy Budapesten havazik, nem baj, mi itt fürdünk. Majd főzünk egy finom ebédet ebben a kellemes kis öbölben.

15:30 Indulás motorral.

16:00(36-28,3N; 025-20,0E) Motor ki, teljes vitorlával Sikinos fel?vitorlázunk.

A szél iránya: 330? ereje: 8 csomós (2).

TC=265? SOG=4,5 knots.

Szextánssal nap magaságot mérünk (Árpi, Gerg?, sajnos a nap már alacsonyan áll, így csak 1 helyzetvonalat tudunk kiszerkeszteni, a pozíciónkhoz 2 helyzetvonal kellene.

18:30 (36-28,3N; 025-12,3E) a zöld pozíciólámpa burája szerelés közben beesett a vízbe. A szerszámos láda mostanában mindig elől van, a szalonban az asztal mellett.

20:00 (36-30,0N; 025-14,1E) vacsora az imbolyg?hajón.

Éjszaka a szél gyengül, és egyre változékonyabb.

Ismét egy hideg éjszaka, minden ruhát fel kell venni, de még mindig fázunk. Nem számoltam, de legalább 8-9 teát főztem hajnali 4-ig.

2002.04.10 (csütörtök)

24:00 (36-36,8N; 025-18,7E) motor be. IOS mellett elmotorozunk (nyugatról kerülve). A két sziget között szinte elütünk egy kompot, de aztán mégis elengedjük.

02:00 (36-46,6N; 025-07,9E) motor ki. Vitorlával megyünk tovább.

A szél iránya: 330? ereje: 0-1-2 csomós (0-1B).

TC=325? SOG=0-1 knots.

Egész éjjel hideg van, nagyon fázunk, emiatt állandóan forr?teát főzünk (Nem lehet elégszer mondani).

06:20 (36-54,5N; 024-56,8E) motor be.

9:00 (37-05,2N; 025-09,1E) András kiköt Paroson. Veszünk vizet 6 €-ért (kb. 800 litert). Paroson nincs természetes vízforrás, ezért összegyűjtik az esőt, néha hozatni is kell, ezért kerül ennyibe. Paros egy jellegzetes kikládoki sziget, nekem a legkedvesebb szigetem Görögországban.

13:00 Indulás Parosból, N. Dhilos fel? Süt a nap, de sajnos a szél nem fúj (azt is rossz irányból :-), így motoroznunk kell, ha még világosban meg szeretnénk nézni a szent szigetet.

16:45(37-23,6N; 025-16,7E) Horgonyzás N. Dhiloson. Kisebb probléma merült fel, a parton néhány ember nem engedte, hogy a motorossal kimen?emberek megtekintsék e szent szigetet. Mindenki kiment, csak én nem. Én a hajóból hallottam a kiabálást, később kiderült Gergőt meg is lökték. Így hát vesztett az igazság és mindenki visszajött a hajóra, ezután megérkezett a parti őrség. Rövid beszélgetés után elküldtek minket innen j?messzire. Mi meg mentünk, mit lehet tenni a parti őrséggel szemben? Északi 2-es szélben Mikonos fel?vettük az irányt.

19:00 (37-26,7N; 025-17,6E)

19:45 Doki kiköt Mikonoson.

Vacsora után, besétálunk a városba. Nagyon kedves és hangulatos város, mint minden görög kis falu/város a szigeteken. Kis utcák, templomok, kék tetős fehérre meszelt házak, halászbárkák a kikötőben. Mikor költözünk ide? Még ma kéne.

Visszamenet a kiköt?fel?sétálva NemTom a fél hegyről leszedte a kaktuszt.

2002.04.11 (péntek)

Éjszaka 1 körül érünk vissza Mikonosba, 01:30-kor indulunk Gergővel.

Egész éjjel megyünk hol motorral, hol vitorlával. A szél iránya 90? ereje 1-2-3 között mozog. Egész éjjel fázunk, amit néha egy forr?tea ellensúlyoz.

04:00(37-32,1N; 025-00,4E)motor be.

08:30(37-30,9N; 024-25,5E) motor ki, vitorlával megyünk tovább. Hol esik az es?hol nem (főleg hajnalban esett), de úgy vettem észre, hogy inkább már nem esik az es? mint esik.

TC=270? SOG=7,5 knots.

11: 00 (37-34,0N; 024-10,8E) Kea-át délről kerüljük.

11:30 (37-35,1N; 024-09,6E) leállt a szél. Motor be, vitorla le.

Sajnos sietnünk kell, 25-30 tmf-re van Kalamaki, és még világosban ki kell kötnünk.

14:30(37-42,9N; 023-54,0E) Ns. Arsidha horgonyzás. Ebéd után kimotorozás a lakatlan szigetre, ahol kavicsot és kagylót gyűjtünk.

15:30 Indulás Kalamakiba (Bence indul).

18:30 Érkezés Kalamakiba.

Este 19 körül Panos megjelenik, elmeséljük Neki kalandjainkat és az okozott kisebb károkat. Kezdődik az egyezkedés, ki miben hibás, és mennyit fizessünk érte.

157 litert üzemanyag fogyasztottunk el (5 l/óra) 1 hét alatt. Összességében 100 €-t hagytunk nála a kaucióból (1000 €): 20 € a lámpabúra, 2*35 € a pufferek, 70 € a takarítás, 30-40 € a bika, és annak a beszerelési költsége (be kell mászni hozz?egy elérhetetlen helyre kb. 2-3 óra szerelés), 20 € a kötél. Szerintem nagyon korrekt volt. (Egy kicsit olyan hangulat alakult ki, hogy tönkre tettük a hajóját. Nekem is volt valami hasonl?érzésem).

Panosról még annyit, hogy nem látott még szextánst az én szextánsom előtt. Pedig hát anélkül mit ér az egész?!? Amúgy igazán nagyon kedves volt velünk.

Néhány sz?a hajóról: Nekem nagyon tetszett a mérete (15 m), a tömege (10t), a nagysága és a sebessége. Nagyon kényelmes volt a két kerékkormány használata.

A legfontosabb: a vitorlái elég j?állapotban voltak.

A f?probléma az lehetet, hogy idén mi mentünk vele először, és persze egy 8 éves charter haj?már öregnek számít. Hiányoltam egy újabb pilotot és néhány jobb térképet, de úgy nem lett volna olyan izgalmas a túránk.

A túráról: 493,9 tmf-et tettünk meg 1 hét alatt, 3 éjszaka vitorláztunk (a 6 éjszakából). Esett az es? fújt a szél és néhány alkalommal nagyon hideg volt. Ezek ellenére, vagy talán ezek miatt jól éreztük magunkat. A tengeri betegségeket is jól viselte mindenki, már szinte túl jól :-).

A túra egyik sajátossága volt, hogy sokat kellett szerelni a hajót: génua, mélység-mér? nagyvitorla beteker? horgonycsörl?vezérl? lámpák...

"Az embereknek három fajtája ismeretes: elevenek, holtak és tengerjárók." (Anakharszisz)

A társasságról: Úgy gondolom, hogy egy j?csapat lettünk, annak ellenére, hogy sok különböz?ember különféle módokon akarta jól érezni magát...

Nehéz 10 embernek egy csapatot alkotni, nehéz 1 embernek 9 embert koordinálni :-).

Nem akartam mindig minden apróságba beleszólni, csak néhány irányvonalat kijelölni:

Sokat vitorlázni! Sok szigetet megnézni! Éjszaka vitorlázni! Ráérezni az igazi tengeri vitorlázásra!

Úgy érzem ez sikerült.

Méder Áron

2003.04.14.