Osho India Madhya Pradesh
nevű megyéjében, Kuchwadában
született. A szülei a dzsainizmus követői voltak.
Születésekor a csillagjós azt jósolta, hogy valószínűleg még hét éves kora
előtt meg fog halni, ezért a szülei az anyai nagyszüleihez küldték, amíg el nem
éri ezt a kort. Elbeszélése szerint ez nagy hatással volt további fejlődésére,
mivel a nagyanyja teljes szabadságot és tiszteletet adott neki, valamint a
nagyapját és másokat is erre bíztatott. Így Osho nagyrészt gondozás nélkül
maradt, szigorú nevelés és merev szabályok nélkül. Osho szerint a gyerekek
fejlődését életük első hét évében jelentősen befolyásolja a tanulás erőltetése
és a nekik kijáró tisztelet hiánya. Ideális esetben ennek fordítva kellene
lennie: az emberek újra megtanulhatnának a gyerekektől azokat a dolgokat,
amelyeket már elfelejtettek. Ha a gyerekek szabadon nőnek fel az első éveikben,
elég erőt és intelligánciát szereznek ahhoz, hogy
később képesek legyenek önállóan dönteni és véleményt alkotni.
Pontosan ez történt vele is. Amikor először iskolába ment, képes volt beszélgetni és meggyőzni a tanárát, aki nagyon szigorú volt a gyerekekkel. Osho szerint azok a gyerekek, akik tiszteletet kapnak, sokkal szófogadóbbak. Ha a szülő nem foglalkozik a gyerek személyiségével, hamarosan kikerül a gyerek figyelméből. Miután betöltötte a hetedik évét, visszakerült a szüleihez, ahol az addigihoz hasonló tiszteletet kapott az ott élő nagyapjától, akivel ezért nagyon őszinte kapcsolata alakult ki. A nagyapja többször mondta neki: „Tudom, hogy jól csinálod. Sokan mondhatják, hogy ez nem így van, de senki nincs a te helyzetedben. Csak te dönthetsz a te helyedben. Csinálj bármit, amiről úgy érzed, hogy jó. Én támogatlak, mert szeretlek és tisztellek téged.”
Már
kora gyermekkorától önálló, szabad életet élt, próbára téve a vallási,
társadalmi és politikai tradíciókat. Későbbi élete során is mindig azt
hangsúlyozta, hogy „a tudást az embernek magának kell megtapasztalnia, nem pedig vakon elfogadnia mások tudását és hitét”. A
huszonegy éves korában történt, állítólagos megvilágosodása után még befejezte
egyetemi tanulmányait, majd évekig filozófiát tanított a jabalpuri egyetemen. Eközben
széltében-hosszában bejárta Indiát, nyilvános vitákra hívva az ortodox vallási vezetőket, megkérdőjelezve
létjogosultságukat. Rengeteget olvasott; hogy ismereteit gyarapítsa, mindent
elolvasott, ami a mai hit- és filozófiarendszerekkel, valamint a mai
pszichológiával foglalkozik. A hatvanas évek végén sajátos dinamikus meditációs
technikák kifejlesztésébe kezdett. „A mai embert –
mint mondja –, annyira leterheli a múlt élettelen hagyományainak a súlya és a
mai kor rohanó életmódja, hogy csak egy katarzis-technika alkalmazásával képes
ellazulni, és a gondolat nélküli meditáció állapotában feloldódni.” Élete során
Osho
az emberi tudat kibontakoztatásának szinte minden aspektusáról beszélt, lámpást
adva a mai lelki kereső kezébe. Tanítását nem intellektuális megértésre, hanem
megtapasztalásra alapozta.
Osho nem tartozik egyik hagyományos tradícióhoz sem: „Én egy teljesen új
vallás-tudat kezdete vagyok – mondja –, kérlek, ne próbáljatok a múlttal
összekapcsolni, a múlttal nem érdemes foglalkozni.” Előadásaira a világ minden
tájáról érkeztek tanítványok, barátok, útkeresők. A számukra tartott
előadásokat több mint hatszáz kötetben adták ki, és több mint harminc nyelvre
fordították le. Úgy mondta: „Az én üzenetem nem egy doktrína, nem egy
filozófia. Az én üzenetem egy bizonyos alkímia, egy tudomány az átalakuláshoz, tehát csak akik készek egójukban
meghalni és újjászületni valami merőben újban, valamiben, amit most el sem
tudsz képzelni... csak annak a kevés embernek lesz
bátorsága meghallgatni, mert engem hallgatni veszélyes.”
„Ha
engem hallgatsz, akkor megtetted az első lépést az újjászületésed felé. Tehát
ez nem egy filozófia, amit magadra ölthetsz, mint egy kabátot, s aztán
henceghetsz benne. És nem is doktrína, amiben vigaszt találsz gyötrő
kérdéseidre. Nem, az én üzenetem nem valami verbális kommunikáció – ennél
sokkal kockázatosabb: nem egyéb, mint halál és újjászületés.”
Osho 1990. január 19-én elhunyt, vagy ahogy tanítványai mondják: „elhagyta
a testét”. Bár követőinek és központjainak száma mára drasztikusan megcsappant,
tanítása most is virágzik, meditációs módszerei az egyéni kutatás műhelyének
fontos kellékei. Poonai
asramját
ma is útkeresők ezrei látogatják a világ minden tájáról, hogy részt vegyenek a
belső növekedést elősegítő meditációs programokon.
Bhagwan sokszor
szembehelyezkedett a régi vallásokkal, mivel szerinte ezek már alkalmatlanok a
felgyorsult, modern élet számára. Mindent megtett azért, hogy a követői ne
szervezzenek egy új vallást a tanításaiból a halála után. A legfontosabb
értékek az életben szerinte a szeretet, a meditáció és a nevetés, és az emberi
élet egyetlen valódi célja az, hogy elérje a szellemi megvilágosodást.
Mindeközben nem kevesebbet állított magáról, minthogy ő „Isten megtestesülése”.
Több
vallásos forrásból is átvett és magyarázott különböző technikákat. Beszédei
során több mint 10 millió szót jegyeztek le, és legalább 600 könyv jelent meg a
nevében hindu és angol
nyelveken, melyek többek között Buddha, Krisna, Jézus, Szókratész,
Zen és más mesterek tanításairól, valamint a legkülönfélébb témákról szólnak.
Rengeteget
olvasott és tanításaiban sokszor használt szellemes vagy akár vaskos vicceket.
Erőteljes szónoki tehetségét használta fel az üzenete továbbítására, viszont
folyamatosan emlékeztette követőit arra, hogy beszédeinek egyetlen célja a
hallgatóit elindítani a meditáció útján. Újra elővett és felújított több régi
meditációs technikát, különböző tradíciókból, és több egyedi technikát is
kifejlesztett (Dinamikus meditáció, Kundalini
meditáció, Nadabrama stb).
Követői
szerint Osho
egyedülálló volt abban, hogy több különböző, egymásnak ellentmondó filozófiát
is képes volt egyesíteni, mint például az antik görög tanításokat (Heraklész, Pitagorász és Szókratész),
a keleti filozófiákat (iszlám, buddhizmus) és Nietzsche ateizmusát. Véleménye szerint minden vallás valódi volt,
amikor a megvilágosodott mesterek megalapították őket (mint Jézus,
Buddha,
Mohamed),
és később romlottak el a hivatalos egyházak megjelenésekor. Ez az elképzelése
sok teljesen különböző kultúrákból származó követőt eredményezett. Tanításaiban
összehozta a nyugati és keleti, az anyagi és szellemi világot, és többször
hivatkozott a jövő modern, tudatos emberére úgy, mint „Zorba,
a Buddha”.
Indiában
gyakran hívták „szex gurunak”, miután több felkavaró beszédet tartott ortodox
közösségekben, a szabad szerelemről és a szabados szexualitásról. Tanításai
szerint „a tantrában minden szent,
és semmi sem szentségtelen”.
Filozófiáját
episztemológiai
szempontból nyugati kategóriák szerint leginkább agnoszticizmus,
radikálisan szkepticizmus, relativizmus lehetne
besorolni. Ugyanakkor a nyugati tanításokat részletesen nem ismerte, nem
hivatkozott rájuk pontosan és nem ebben a kategória-rendszerben helyezte el
magát. Hatalmas erő és tekintély áradt belőle, szavait kinyilatkoztatásként
fogadták a tanítványok – még akkor is, amikor az összeollózott tanok
eredményeképpen súlyos ellentmondásokba keveredett önmagával.
Osho a meditációról is másoktól eltérő véleményt hangoztatott. Szerinte a
meditáció egy elmén kívüli állapot, nem pedig
koncentráció. Elme nélküli, az elméhez való „nem ragaszkodás” állapota. Ez egy
olyan dolog, ami valakivel „megtörténhet”, egy olyan állapot, amiben létezhet,
de nem olyasmi, „amit csinálhat”. Szerinte a modern
ember számára egyáltalán nem egyszerű csak ülni és meditációban lenni, ezért
létrehozott olyan aktív meditációs technikákat, amelyek az embert természetes
úton viszik a meditáció állapotába. Ezek a technikák – állítása szerint –
lehetővé teszik, hogy egy személy felszínre hozza a mélyen elnyomott vágyait,
gondolatait. Több technikájában használja fel a táncot, a szexualitást. De mint
sokszor felhívta a tanítványok figyelmét, a meditációs technika még nem maga a
meditáció, ez csak egy módszer a meditációs állapot elérésére.
1953. március 21-én,
21 éves korában, saját elmondása szerint, elérte a megvilágosodást. Elbeszélése
szerint ez egy teliholdas éjszakán történt, és utána a kertben ült egy bodhi-fa
alatt. Az 1960-as években filozófia
professzor volt a Jabalpur egyetemen.
Ekkoriban kezdett a jóga tanításával és átadásával foglalkozni, s az általa
kiválóan ismert filozófiai és vallási művekből egy személyes világnézetet
összekovácsolni.
Az 1960-as évek elején egy
tanítványnak (az első hivatalos tanítvány), Lakshminak a lelkesedése volt
a szellemi megalkotója mindannak, amit ma Bhagwan-, vagy Osho-jelenségnek nevezhetünk. Rajneesh
nagyon különleges és újszerű előadásainak hatására, egyre több ember szeretett
volna a közelébe férkőzni, és állandó közeli tanítványává válni. Lakshmi
volt az első, aki – miután a tökéletes bölcsességet és tisztaságot, a végső
mestert látta Rajneeshban
– megkérte őt, hogy fogadja tanítványává. Az egyetemről, ahol Rajneesh
Indiában tanított, csakhamar kitiltották a jóga-foglalkozásai kapcsán
napvilágra került szexuális visszaélések, kábítószer-terjesztés és bírósági perek
miatt (a hívek befolyásolására, hogy nagyobb adományokat csaljon ki tőlük, Extasyt, MDMA-t használt). Ekkor
tanítványai segítségével önálló vallási szervezet kialakításába fogott. Lakshmi
megtervezte az öltözet kialakítását, és állandó lakást szerzett az
összejövetelek részére, és Rajneesh lakás-gondjának a megoldására. Könyvet írt a
„megvilágosodott mesterről”, amellyel kiadóknál házalt. Ekkoriban változtatta
meg Rajneesh
az Acarya
(acsarja: professzor) rangot Bhagwanra. Eredetileg ugyan a Maharishit
(Nagy Látó) szerette volna használni, de az akkoriban már foglalt volt.
Természetesen az indiaiaknak nem szívesen akaródzott Rajneesht Bhagwanként elfogadni, mert az túlságosan is tiszteletreméltó cím volt az önmagát
„előléptető”, akkor már „szex-guruként” ismert tanítóhoz. Hogy hírnevét
táplálja, Bhagwan
hatalmas mennyiségű, gondosan megvilágított műtermi fényképet készíttetett
magáról, drámai beállításokkal bemutatva az átszellemült és megvilágosodott
szellemi tanítót. Fotók és publikációk, életrajzi és tanító jellegű könyvek
lepték el az utcákat. Művészek, írók, színészek, zenészek, televíziós
személyiségek keresték fel Bhagwan indiai ashramját, a világ minden tájáról, csak hogy a messzi
földön híressé vált tanító közelében lehessenek.
Amerikában
a vagina gurujának hívták. Ő
volt a szabad szerelem guruja, akinek a hatalma és mérhetetlen gazdagsága
csúcsán 93 Rolls-Royce állt a rendelkezésére, karjait
gyémántokkal kirakott színarany karórák borították, s aki arra bíztatta híveit,
hogy a legvadabb nemi kicsapongások segítségével keressék a megvilágosodást. A
szegénység spirituális értékeit Osho nyíltan bírálta, gyűlölte és megvetette a nyomort –
s életvitele, főleg a kései éveiben, igazán erre vallott. Több magánrepülőgépe
volt, s lépéseit gépfegyveres kísérők biztosították. Rajneeshpuram néven egy
hatalmas város felépítésébe kezdett az USA-ban, mely a felekezetének adott
volna otthont. A Rajneesh-vállakozások
több mint 100 millió dollárt halmoztak fel, s tanai, uralkodásának tíz éve
alatt meghódították a világot. Szavain királyi hercegek, művészek, zenészek és
filmsztárok csüngtek. Szemben azzal, mikor hívei Indiában még a tisztaság narancsszínű
leplét viselték, az Amerikai Egyesült Államokban az
elkeseredett hatalmi harcoktól a zsarolásokig, mérgezésekig, gyilkossági
kísérletekig, nemi betegségekig és a közösség széthullásáig mindenben része
lehetett. Bhagwant
akkoriban már sokféle súlyos betegség gyötörte, többek között cukorbetegség,
asztma, és sokféle allergia, valamint szélsőségesen hipochonder volt. Az Amerikai Egyesült Államok elleni eddigi
egyetlen sikeres biológiai terrortámadást – amelyről elkövetéskor még nem is
derült ki, hogy miről volt szó tulajdonképpen – 1984-ben követték el Bhagwan Shree Rajneesh követői. Szalmonellával
fertőztek meg egy salátabárt, aminek következtében 751 ember betegedett meg. Négy
év megfeszített rendőrségi nyomozás és több kötetnyi nyomozati anyag
eredményeképpen, 1985. október 26-án az USA-beli Charlotte-ban tartóztatták le,
amikor éppen menekülni próbált Amerikából. Pár órával később, Németországban
letartóztatták Ma Anand
Sílát, a Rajneesh-szervezet
elnökét, gyilkossági kísérlet és gyilkosság céljából történő összeesküvés
vádjával. Bhagwant
1985. november 15-én Portlandban, tízévi
felfüggesztett börtönbüntetésre és 400 000 dollár pénzbüntetésre ítélték
embercsempészet és álházasságkötések, valamint további harmincféle, bizonyított
bűncselekmény vádjával.
Számtalan tanítványa hagyta ott a mozgalmat, s Bhagwan, miután rádöbbent,
hogy szépen felépített mesés gazdagságú birodalma összeomlóban van, azzal
fenyegette a távozókat, hogy „örökre kísérteni fogja őket, s soha nem lesz tőle
békességük”.
1985.
végén Bhagwan Shree Rajneesht
végleg kitoloncolták az Amerikai
Egyesült Államokból. A guru, aki
Isten szerepét akarta játszani, belebukott a hatalom és a mérhetetlen gazdagság
hajszolásába. Rajneesh
1985 végén visszatért az indiai Púnába, s változásként a Bhagwan név helyett a
buddhista Osho
címmel szólíttatta magát. Ettől eltekintve változatlanul hirdette tovább a
tanait. 1991. január 19-én, 58 éves korában hunyt el, hosszú betegeskedés után.
Az általa alapított szervezet vezetését huszonegy tanítványa vette át. Bár a
híveinek a száma napjainkra erőteljesen megfogyatkozott, a könyveinek és a
kiadók üzleti érzékének köszönhetően tanításait világszerte tízezrek olvassák. Az
Osho hamvait tartalmazó urnát Púnai házában helyezték el. Az
emlékkönyvön, melyet mellette helyeztek el, arany betűkkel ez áll: „Osho − sohasem született sohasem halt meg.”
Linkek a témában:
http://www.rebelliousspirit.com/
”Lényednek csupán egy apró sarkában élsz: a parányi tudatos elmében.
Olyan ez, mintha valakinek lenne egy palotája, de teljesen megfeledkezne róla,
elkezdene a tornácon élni – és az gondolná, hogy annyi az egész.”
”Csak ülök
csendben, semmit nem csinálok, a tavasz eljön, és a fű
nő magától...”
”Nincs mit elérni.
Az életet nem kell elérni, megvalósítani; az élet egy ajándék. Már megadatott –
mire vársz?”
”Egyszer ez
történt: A fiatal atléta épphogy visszatért az Olimpiáról egy ládányi éremmel,
amikor megbetegedett. A kórházban az orvos megmérte a lázát, majd elégedetlenül
megcsóválta a fejét, és azt mondta:
– Hm, ön lázas, és már 39,5-nél tart!
– Ó, tényleg? –
felelte az atléta elgyengülten. Azután hirtelen érdeklődés jelent meg az arcán.
– Hé doki, és mondja, a világcsúcs az mennyi?”
„Csak olyat mondj,
amit valóban úgy is gondolsz. Az élet rövid, nem szabad tönkretenned azzal,
hogy folyton a következményeken aggódsz. Teljes, intenzív és boldog életet kell
élned, akár egy nyitott könyv, amely elérhető bárkinek, aki bele akar olvasni.”
”Ne hallgass arra,
hogy mások szerint milyennek kellene lenned. Mindig a belső hangra figyelj,
arra, hogy te milyen szeretnél lenni.”
”Mindig maradj a
jelenben, mert minden hamisság a múltból vagy a jövőből érkezik.” ”Ami elmúlt,
elmúlt. Ne nyugtalankodj miatta, és ne hordozs
teherként magaddal; mert lehetetlenné teszi, hogy igaz maradj a jelenben.”
Legtöbben az idő világában, vagyis a múlt emlékei és a jövő elénk vetített várakozásai között éljük le egész életünket. Csak ritkán - a gyönyör, a harag hirtelen fellángolásaiban, szerelmesünk megpillantásakor, vagy egy váratlan esemény ámulatában - érinthetjük a jelen időtlen dimenzióját. Nagyon kevés ember lép ki az elme és az idő világából, annak versenyszerűségéből, ambícióiból, hogy az időtlenség birodalmában kezdjen új életet. És azok közül is csak nagyon kevesen próbálják megosztani élményeiket a többi emberrel. Lao Cu, Gautam Buddha, Bodhidharma... vagy a legutóbbi időkben George Gurdijeff, Rámana Maharishi, J. Krishnamurti - ezeket az embereket a kortársak vagy különcnek, vagy őrültnek titulálják, haláluk után azonban már "filozófusokként" beszélnek róluk. Az idők folyamán azután legendákká válnak - nem hús-vér lények többé, sokkal inkább mitológiai megjelenítései annak a kollektív tudatban megjelenő emberi vágyunknak, hogy mindennapi életünk értelmetlenségén és jelentéktelenségén túlnőhessünk. Osho egy azok közül, akik meglelték a kaput, mely az élet időn túli dimenziójába, a jelenbe vezet. Ő maga "rendíthetetlen egzisztencialistának" nevezte magát, és egész életét annak szentelte, hogy másokat arra buzdítson, hogy ők is felkutassák ezt a kaput - kilépjenek végre a múlt és jövő világából, és felfedezzék maguknak az örökkévalóság birodalmát.
A belső növekedést
elősegítő meditációit ma is sokan tanulják,
dinamikus, kundalini,
nataraj (tánc), nadabrahma,
gourishankar, mandala,whirling:
A mozgás meditáció
az önnön magad életében összeszedett gátakat, gátlásokat, és a képtelenség
érzetét segít felismerned. Az életeddel kapcsolatos felismerések meglepőek tudnak
lenni, ha hagyod, hogy más is megérintsen a hétköznapiságon kívül.
Meditáció tudatosságot jelent. Bármit teszel tudatosan, az
meditáció. Nem a cselekvésen van a hangsúly, hanem azon, hogy miként teszed. A
belső békédet akkor találod meg, ha kiadod magadból az ellenállásaidat. A
meditációk által kapható új lehetőség megnyitják számodra az életed eddig nem
ismert, vagy elrejtett kapuit. Egy irány van, a saját bensőnkbe vezető út. A
testen keresztül jutunk egyre beljebb és egyre feljebb. Ha nem tártad fel a
tested, nem leszel képes feltárni a lelkedet sem. Kezdd a testtel, mert tested
a lelked látható része. Kezdd a láthatóval, majd lassan haladj a láthatatlan
felé. Indulj el a felszíntől és hatolj egyre mélyebbre a középpont felé. Mély
benső átalakulás a Tánc és a Légzés erejével. A tánc és a légzés a legősibb és legtermészetesebb módja a Kozmoszhoz való
kapcsolódásnak. A Szabad Tánc felébreszti a testet, elevenné teszi a
sejtjeinket, előhívja kreativitásunkat. Önmagában is egy Utazás, melyet
transzlégzéssel ötvözve megélhetjük a Test-Lélek-Szellem
egységét, a Teljességet, az Eksztázist, a mindent magába foglaló Ürességet. A
transzlégzés egy intenzív meditáció, mely szufi és
indiai jógagyakorlatokból ered. Biztonságos módszer tudatállapotunk
megváltoztatására, eksztatikus állapot elérésére, tudatunk, lelkünk, szívünk
megnyitására. Célja, hogy megszabaduljunk a félelmeinktől, bemerevedett
gondolatainktól, szokásainktól, szerepeinktől. Átjárhatóvá teszi a testet az
építő energiák számára. Utat nyit önmagunk megtapasztalásához, a bennünk élő
Bölccsel való találkozáshoz. A transzlégzés folyamatában a hangsúly a
kilégzésen van. Minden egyes kilégzés egy elengedés. A bölcsességhez és az
eksztázishoz vezető út ebben az elengedésben van. A transz állapotban, olyan
élmények sorát élheted át, ami a valóság. Feltárulhat a múltad, gyerekkorod és
előző életek, amin keresztül tisztázhatod a jelenedet. Újra strukturálhatod az
életed azon pontjait, ahol bevésődött, megtanult modellek takarják el az igazságot.
A légzés láthatatlan, bár hat a láthatóra. A lélegzeten keresztül kapcsolódik a
tudatunk a tudatalatti gondolatainkhoz, testünkhöz, érzelmeinkhez és a
lelkünkhöz. A légzés egyszerre akaratlagos és akaratlan. A légzés kontrollja
által hidat verhetünk e két rész, vagyis a tudatos és a tudatalatti elme közé.
Lélegezni annyi, mint élni. Pontosan a tüdőből ki- és beáramló levegő az, ami
szervezetünk életfunkcióit szabályozza. Ókori tanítások és a modern tudomány
mai felfedezései kapcsolódnak össze abban a felismerésben, hogy az életenergia
és a légzés között szoros kapcsolat áll fenn.
A Rebirthing szó újjászületést jelent. A születési
trauma az egyik legfontosabb oka, és gyökere, a fizikai és lelki problémáknak,
amelyet a légzés segítségével szintén fel lehet oldani. Amikor megszületünk
'kénytelenek' vagyunk levegőt venni. Az élet alapja a lélegzet, mely energiáink
folytonos áramlásában is fontos szerepet játszik. A légzésünk közvetlen
kapcsolatban áll tudatállapotunkkal. A tudatállapotok mennyisége és milyensége pedig a szivárvány színeihez hasonlóan
végtelenek. A légzés különböző technikái által egy megváltozott tudatállapotba
kerülhetünk. Ilyenkor könnyebb feldolgozni az életünkben történt negatív
eseményeket. Vezetett légzésmódszerekkel újra lehet élni akár a születésünket
is, mely alapvető életvezetési problémáink gyökere lehet. Puszta
tapasztalatszerzésként is érdekes, de a születés élményének feloldása fontos
lehet mindenkinek. Jótékony hatással lehet életünkre: felold szexuális
problémákat, segít elengedni félelmeket, főként a változástól, illetve
felkészíthet a gyengéd, fájdalommentes szülésre. Irányított légzés által
oldódnak az érzelmi blokkok, valamint a kliens a légzés folyamata alatt
megtapasztalja milyen az, ha kapcsolatba lép belső, bölcsebb énjével.