Kérlek támogasd az Ocean Sailing SE-t az adód 1%-ával.
Adószámunk: 18518296-1-41
(Legkésőbb május 20-ig teheted meg a felajánlást. Március 15-től az eszja.hu felületen elérhetőek az adóbevallás-tervezetek, s már akkor tudsz rendelkezni az adód 1%-ról! Legegyszerűbb az ügyfélkapun keresztül tudod felajánlani az adód 1%-át.)
Előre is köszönjük, és jó szelet!
2 hajós Égei-tengeri gyakorlós vitorlástúra (márc. 29. - ápr. 5.)
Hajók: Oceanis 46.1, Oceanis 51.1
Oktatók: Méder Áron, Higi ( Bukta Tibor)
Útvonal: Athén – Loutra, Kythnos szg. – Livadhi, Serifos szg. – Adhamas, Milos szg. – Finikia (majd a Thirai nagy kikötő) Santorini szg.- Naxos, Naxos szg. – Mykonos fő kikötő, Mykonos szg. – Korissia, Kea szg.- Athén (345 tmf)
Időjárás, izgalmas röviden, hosszabban: jégeső és vihar (max. 36 csomó) egyszer, általában 18-23 csomós É-i szél és egy nap szélcsend…
Szombat délután: safety briefing / check list / passage plan / bevásárlás / meteo briefing
Vasárnap délelőtt: árbocra mászás (ellenőrzés) és eligazítás, majd indulás 10:30LT-kor. Gyenge szelek eleinte, ekkor motor gyakorlat egy órán át. (Mindenki érezzen rá a hajóra kicsit.)
Kea és Kythnos sziget között nagy hajóforgalom. Ezek a hajók jönnek vagy mennek a Boszporusz felé. Itt már szuper a szél és negyedszeles vitorlázás egész délután. Gyakorlatok: TSS mellett vitorlázunk és az AIS figyelése folyamatosan / vitorla beállítások / műszer és plotter beállítások (B&G műszer applikációval lehet vezérelni a plottert, és lehet képernyőt tükrözni - lásd YouTube videónk). Érkezés 19:30-kor Kythnos sziget nagy kikötőjébe, oldalt állási gyakorlat.
Ezt a szigetet a rómaiak is szerették, mert van a kikötő közelében egy forró vizes forrás / fürdő. :) Ide este mi is elmentünk fürdőzni, és szuper volt! A szigeten utoljára több, mint 10 éve voltam, ez egy nagyon kedves hely, mint a többi Kükládoki kis sziget. :-) Csak egy étterem volt nyitva, és az egész csapat beült oda, 2 asztalnál el is fértünk (a teljes létszám 18 fő!).
Hétfő: Reggel 10-kor indulás, és 45 percet kikötéseket gyakoroltunk a külső mólón, majd irány Serifos, a következő sziget. A két hajó játékos versenyben ismét… negyedszeles vitorlázás, majd félszeles és 3/4 szeles menetek, egész nap vitorlakezelés a tananyag. Serifos szigeten egy 30 perces gyors megállónk volt csupán. Szétnéztünk a szigeten plusz a csapat röviden sörözött a helyi kocsmában :)
15:15-kor indulás tovább. Ebéd a hajón és tészta. Délután folyamatosan erősödött a szél, majd a sötét felhők utolértek és megérkezett a vihar. A vihar elején nagyon esett, majd jégeső következett. A max. szél 36 csomós volt, és a durva rész 1-2 óráig tartott csupán (az időjárás app radar képén jól látszott ahogy érkezett). A vihar végén ismét megláttuk a másik vitorlást (Higit és a csapatát). A viharban a láthatóság 1 tmf alá esett és nem láttunk semmit... 19LT körül Milos sziget előtt vitorláztunk 18 csomós szélben, és a hajónk szuperük ment. Élvezetes vitorlázás volt és a naplemente 19:40 körül volt a hátunk mögött.
Ez a nap is nagyon kerek volt.
Érkezés a marinába: 20:20 LT-kor. Kikötési mód: Med mooring / a kikötőmester nem jött ki, nem ért rá :)
Este: napértékelés, vacsora a városban, majd a beszélgetés témája a vihar vitorlázás volt.
Minden nap tanulunk valamit, és ez a cél. A szomszédunk egy magyar katamarán, kicsi a világ. :-)
Kedd reggel séta a városban, kávézás a 'kávézóban' és 9:40-kor indulás. Kellemes szél majd, kis eső (zivatar) és szélerősödés, délután legyengült a szél és motorozni is kellett…
Satorinihez 19:15-re értünk és Finikia helységnél kötöttünk ki a parthoz. Higi bójára állt, mi pedig az orrunkat egy bójához és a farunkat a parthoz kötöttük, ahogy itt szokás... 30 éve kötöttem ki itt először így, és ez a módszer maradt, igaz a helyszín már kicsit más. Thira város fő kikötőjében akkor még így ki lehetett kötni, de most már sajnos nem.
Este séta Finikia városnál, és közös naplemente nézés és közös vacsora.
Szerda reggel átmotoroztunk Thira öreg kikötőjében, ahol a csapat nagyrészt kiszállt és felment a fővárosba (de nem szamárral). Ketten maradtak, akikkel a szembe lévő kis szigeten bójára állást gyakoroltunk, majd a ‘hot spring’ öbölben bójára álltunk, dingiztünk és kicsit fürödtünk is a 'hot spring'-nél. A csapattal 12:30-kor indultunk Naxos sziget felé. Pár óra szélcsend után végre megjött a szél és ‘játékos verseny’ 18-22 csomós szembeszélben (É-i szél). A két hajó folyamatosan közel vitorlázott egymáshoz, és ki volt élezve a menet. Ilyenkor mindenki jobban figyel a vitorla beállításra, a kormányzásra és a taktikára, tehát a sokkal intenzívebb a tanulás. Plusz ‘szinergia’ is kialakul, ami segíti szintén a folyamatokat. Szerda 21:00 LT körül kötöttünk ki a Naxos város marimájában. Nagyon kedvesek a kikötő munkatársai, de a marinák nagyon egyszerűek (2 db WC van csupán), de persze olcsók is a horvát árakhoz képest (7-15 euro között van egy éjszaka, de nem mindenhol kérnek pénzt). Este vacsora a városban, majd egy bárban a csapat egy része még italozott és lazulás.
Csütörtök reggel 9:30-kor indulás és egész nap cirkálunk a 18-22 csomós É-i szélben, mint ahogy tegnap is… A mai cél: Mykonos, ahova 16:30-kor érkeztünk. A két hajó folyamatosan előzgette egymást, és ez így volt izgalmas. Ma is jöttek a delfinek, és velünk tartottak jó hosszan. :-) A mai téma a VMG volt és persze sok minden (előzés, gyorsítás), plusz Q&A-t is tartottunk...
Délután és este Mykonos városnézés és vacsora. 23:15-kor indulás Kea szigetre, éjszakai vitorlázási gyakorlat. Nagyon szuper széllel kezdtünk (12-14 csomós É-i és az AWA: 50-55), majd legyengült a szél és hajnalban már motorozás...
Pénteken 7:30-kor kötött ki a két hajó Kea sziget fő kikötőjében. Reggeli kávé a helyi kávézóban, séta a faluban és kirándulás a dombon lévő kis kápolnáig... 10-kor indulás vitorlával, gyenge szeles vitorlázás délelőtt, és MOB gyakorlatok. Du. 17-re ki kellett kötni, mert jön a búvár. A péntek este a lezárásról szólt, jó volt a hét, és ide jövőre is kell jönni, mert szuper hely gyakorolni.
1994-ben itt kezdtem a tengeri vitorlázást, és 1995-2001 között nagyon sok túrán vitorláztam a Kükládok ezen a részén. Akkor számomra 'unalmas' lett már ez a hely, de most ismét 'felfedeztem' magamnak, és jövőre is jövünk! Itt kezdődött minden... jó ismét visszajönni ide és újra kezdeni!
Röviden a Kükládoki tapasztalat:
1. A marinákban nagyon ritka a WC, és zuhanyzó nem is volt egy hétig.
2. Kikötési módok a szigeteken: 3 marinában volt mooring kötél, 1 marinában ‘med mooring’ volt, 3 kikötőben oldalt kikötés, 2 bójára kötés (egy alkalommal a hajó farrát is rá kellett kötni egy 2. bójára, mert szűk volt a hely) és 1 alkalommal pedig orral bójára és farrkötél a partra (Santorini).
3. Kedvesek az emberek!
4. Fantasztikusak a szigetek!
Erősen ajánlom a vitorlázóknak!
Jó szelet! AA
2 hajós Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (márc. 15-22.)
Hajóink: Sun Odyssey 519 (Jerez) - szkipper/oktató: Áron / Beneteau 45 Oceanis (Gin Fizz) - skipper/oktató: Higi
Útvonal: Las Galletas, Tenerife szg. - Puerto Vueltas, La Gomera szg. - Santa Cruz, La Palma - Puerto de La Estaca, El Hierro - San Sebastian, La Gomera - Las Galletas, Tenerife szg. (266 tmf)
Időjárás: érdekes szelek Ny-ról főleg, ami itt ritka (az oka, hogy egy ciklon lassan mozog Azores szigetcsoporttól Gibraltár felé, és ennek ez a hatása)
Indulás: 11:00 LT Vártuk a szerelőt, mert amikor ellenőriztük az árbocot (hárman is felmásztak az árbocra) akkor észre vettük, hogy két csavar is hiányzott a szálingból.
Szél: Bf 5-6 / Ny és Ny-ÉNy és egész nap cirkáltunk. Sajnos a San Sebastian marina tele van (kaptunk a foglalásunkra egy ilyen üzenetet) és emiatt útvonalat kellett menet közben változtatni, és az új esti megállónk Puerto Vueltas. Az ‘accelaration zone’ Gomera DK részén elég nagy, és reffeltünk is (max. szél 25 csomó). Az ‘accelaration zone’ után gyengül a szél, és így teljes vitorlával vitorlázunk tovább.
Egész nap munka: nagyon sok fordulás és reff ki majd reff be, Gomera miatt itt nem egyenletes a szél. Kikötés a partfalra 23:30-kor, Higi és csapata ránk kötött 23:45-kor. A mai megtett táv: 68 tmf
Itt azért is szoktunk kikötni, mert az oldalt állást lehet gyakorolni 2 méteres árapálynál.
A várost a Valle Gran Rey-t a csapat másnap kicsit megnézte, majd 10 körül indulás. Egész nap negyedszeles vitorlázás, és próbáljuk a szélcsendet elkerülni. Max. szél 23 csomó szél, de az átlag 15-17 csomó. Este 19:00-kor kikötés Santa Cruz marinában, La Palma sziget. Hétfőn a megtett táv: 55 tmf. Séta, majd vacsora a városban. Több magyar hajóval is találkoztunk Santa Cruz marinában. Örülök, hogy a Kanári-szigeteki vitorlázás egyre népszerűbb a magyar hajósok körében!
Kedd La Palma megnézése bérelt kocsikkal, piacozás, a helyi múzeum meglátogatása stb… egész nap pihen a csapat, régészül a holnap erős szeles vitorlázásra. Este a városban ismét séta és vacsora, az egyik kedvenc városkám ez a Kanárin.
Szerda 7:30LT indulás. A marina zsilipjét leengedték nekünk, és indulás előtt még a ‘Traffic Control Center’-től is engedélyt kértünk, ami itt előírás. (A legtöbb kikötőbe ezt kell csinálni a Kanárin.). 8 után értünk ki a kikötőből, és vitorlát húztunk. Egész nap 25-35 csomós Ny-i szél (max pöff 36-39 csomó) és a SOG: 7,5 csomó. Negyedszeles vitorlázás (AWA: 55-60) és 3,5-4 méteres hullámok. Jó gyakorló idő! Kipróbáltuk az autopilotot, és jól kezelte ezeket a körülményeket is. 19:45 kikötés Puerto de La Estaca marinában (El Hierro sziget). Meglátogattam a magyar párt, akik itt egy fahajón élnek és minden évben találkozunk. 21 után megérkezett Higi és csapata is. Rövidebb a hajó, ezért lassabbak.
Csütörtökön 9:30LT-kor indultunk tovább. Négy hajó vitorlázik együtt 3 magyar és egy német, izgalmas házi verseny… :) Félszeles vitorlázás egész nap. Szél: 16-22-23 csomó (max szél 30-32 csomó) / SOG: 7-9 csomó. Este 17:30-kor kikötés San Sebastian marinába, 3 nappal hamarabb foglaltunk helyet! Este városnézés, és utána a két hajo együtt tudott leülni vacsorázni (19 fő) egy helyi étterembe a fő utcába, nem messze Kolombusz házától. :) Ismét szuper este!
Pénteken laza reggel és 11:30-kor indulás. 2 óra erős szeles vitorlázás (22-26 csomós szél), majd delfinek és pilot whale. :) 17-kor kikötés, és este értékeltük a hetet, majd pakolás...
Idén ez volt az utolsó Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúránk, 2026-ban januárban fogunk kezdeni itt! Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Karibi vitorlástúra (2025. febr. 8-15.) / 2 hajós: Jeanneau Sun Loft 47 és Bali 4.5
Szkipperek: Aranyosi Zsolt, Méder Áron
Időjárás: elég sokat esik és szeles (max. szél: 34 csomós)
Útvonal: Le Marin, Martinique - Soufriere, St Lucia - Port Elizabeth, Bequia - Wallilabou öböl, St Vincent - Rodney Bay, St Lucia - Sainte-Anne, Martinique - Le Marin, Martinique (megtett táv: 200 tmf)
Először vitorláztam a Sun Loft 47-es vitorlással. Nagyon tágas, a cockpit hatalmas és kényelmes! Kicsit lomha, gyenge szélben lassú. A kormány hidraulikus és így könnyű a kormányzás…. :) ajánlom ezt a típust!
Több magyar vitorlázóval is találkoztunk (Munka Laci, Szabó Zsolt) Le Marin Dream Yacht mólóján, mindenhol magyarok...
Szombat este földrengés a Nagy-Antilláknál (7,6) majd cunami… de mi nem éreztünk semmit.
Vasárnap 12 LT indulás St. Lucia-ba.
SOG: 6-7-8 csomó / Bf. 5-6 (néha 7-es pöffök). Félszeles menet egész nap.
Játékos verseny a hajók között :) és élvezetes vitorlázás a szigetek között. A passzát stabilan fúj és jönnek néha a squell-ek is persze.
18LT érkezés Soufriere-ba, , St Lucia
Mohai Szabolccsal találkozás St Lucián, foglalt nekünk bójákat. Ittunk egy rumot a Wilson-on (Szabi hajója), és szuper a hajója (másnap meg is mutatta).
Este kidingi a partra, helyi kocsma, kis város…. :) izgi program!
Hétfőn a csapat megnézte a szigetet taxival, mindenkinek tetszett! Lassan 20 éve járok ide, nem véletlenül... majd városnézés Soufriere-ba, strandolás a város melletti strandoknál, végül kókusz nyitási gyakorlat... :-)
Kedd 5:30LT indulás és 3/4 szélben vitorlázás egész nap. Átlag SOG: 6-7 csomó / Max SOG: 9 csomó /
Szél: Bf. 6-7 / A Katamarán Bequia sziget előtt ért utol csak :)
15:00LT horgonyzás Bequia legnagyobb öblébe, utána bejelentkezés az országba. Séta a városban, majd strandolás... Este vacsora a városban. :)
Szerda reggel piac, kis bolt, strandolás (rája és teknős)
13:45 indulás északnak! Szél: Bf 7-8 / ÉK - SOG 6,5-7,5 (Reffelés 30%)
16:00 motor be és motorozás.
16:30 horgonyzás (először bójára álltunk, de az leszakadt.) Zsoltékkal összekötés estére...
Séta a parton, séta a faluban. Közös vacsi.
Csütörtök reggel még egy rövid séta majd indulás északnak.
830 LT indulás / 10:00LT vitorla ki / 30-33 csomós szél / SOG: 5,5-7 csomó / COG: 000 / irány 011
Több vitorlás van a közelünkben és Zsolték mellett vitorlázás szinte egész nap. :)
16 LT motor be és St Lucia part mellett motorozás szembe szélben. Horgonyzás Rodney Bay-ban 19:00LT. Este találkozás Mohai Szabolccsal, majd Zsoltékkal is. Köszi a vizet és a benzint!
Pénteken Rodney bay marinában zuhany, majd vásárlás, kávézó... 1130LT indulás
Szél: Bf. 5-6-7 (squall és eső) / Negyedszeles vitorlázás és Szabó Zsoltival verseny :-)
Sainte-Anne strandnál horgonyzás 16LT-kor. A katamaránon búcsú koccintás, majd egy ital a parton. Szabó Dávid mellettünk áll horgonyon (Dufour 28), és őt is meglátogattuk. Pörög Le Marin... pl. a le Marin-i marinába állt be Arnaud Boissieres két napja, akinek fel kellett adnia a Vendée Globe-ot.
Jan. 25. - febr. 1. Az idei 2. Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (3. szint)
Hajó: Jeanneau 53 (5 kabinos / LOA: 15,75m / 20t)
Időjárás: első nap Bf. 4 ÉNy, majd folyamatosan erősödött Bf. 5-6-7-8… igazából csütörtökön és pénteken volt a viharos időjárás (Bf. 8).
Útvonal: Marina San Miguel, Tenerife szg. - Rubicon marina, Lanzarote szg. - Papagayo öböl, Lanzarote szg. - Lanzarote marina, Arrecife, Lanzarote - Isla de Lobos - Gran Tarajal, Fuerteventura szg. - Marina San Miguel, Tenerife szg / megtett táv: 467,5 tmf (ez az új egyhetes kanári rekord!)
Szombat esti program: ‘check-in’ és hajó ellenőrzés / safety briefing / passage plan (papír térképpel klasszikus módon) / meteor megbeszélés stb.
Vasárnap: kora reggel árbocra mászás és ellenőrzés, majd indulás 9:45LT-kor.
Szél: Bf. 4-5 ÉNy/ SOG: 5-6 csomó / Negyedszeles menet, COG: 090
Vasárnap napközben gyakorlatok:’ heave-to’ / szextánssal mérés / szélesség számítása deleléskor (107-es formanyomtatvány) / Almanach ismertető / rádió használat / AIS használat / fordulások / halzi
Estebéd: sült hús és wrap
Alapvetően negyedszeles vitorlázás és cirkálás egész nap…Több vitorlás volt a közelünkben napközben, sőt láttunk teknőst is, amit itt ritkán látunk!
Éjszakai vitorlázás - ügyeleti rendszerben 3 csapattag 3 órás váltásban. Nyugodt csendes éjszaka, és kellemes vitorlázás, de sajnos nem vagyunk gyorsak (SOG: 5-6 csomó), viszont hajnalban delfinekkel vitorláztunk.
Reggeli szendvics és erősödő szél. Egész nap cirkálás és érkezés 23:45 LT-kor Rubicon marinába (Lanzarote sziget). 38 óta non-stop vitorlázással 210,5 tmf-et tettünk meg. Ez volt eddig a leghosszabb kanári vitorlázásunk… :-)
Kedd reggel kis séta és bevásárlás a marinában. Tavaly is kikötöttünk itt, és akkor is a magyar recepciós fogadott minket. A szomszédban 3 angol evezős készül az óceán átevezésére, minden évben látunk evezősöket, sokan vannak itt ilyenkor. (Tegnap jött a hír, hogy Gergő és Ádám feladta az átevezést borulás miatt, és egy nagy teherhajó vette fel őket.) Reggel 10:00LT-kor indulás, és kb. 30 perc motorozás után horgonyzás a Papageyo horgonyzóhelyen. Ez az egyik legszebb strand és öböl a környéken. Kimentünk dingivel a partra és séta, kirándulás, strandolás és sörözés… minden, ami belefér egy órába.
13:00LT indulás tovább.
Bf. 6-os szélben (néha 7) cirkálás egész délután Arrecife város felé (Lanzarote sziget fővárosa)
19:30-kor kikötöttünk a marinában már sötétben, a mai megtett táv: 35 tmf. Este séta a városban és vacsora. Szuper és aranyos kisváros és ajánlom nagyon!
Szerda reggel 10:45-kor indulás erős szélben.
Sajnos az egyik csapattagunk rossz irányba vette az első laterális bóját (én ekkor pont a ‘chart plotter’-t nyomkodtam, és állítottam be a kikötői térképet) és felfutottunk zátonyra (lassan)… Szerencsére a motorral le tudtuk húzni magunkat a zátonyról. 3,5 óra vitorlázás és 14:30LT-kor horgonyzás Isla de Lobos szigetnek a déli védett öblében. Egy óra megálló és séta a parton, úszkálás, strandolás… nagyon szuper kis sziget ez.
15:30-kor indultunk is tovább. Bf. 5-6-os szélben háromnegyed szeles vitorlázás Fuerteventura sziget partja mellett. Minden nap sötétben kötünk ki…
Ma 22:30-kor kötöttünk ki Gran Tarajal városnak a marinájában.
Csütörtökön 04:45-kor indulás vissza Tenerife felé. Erős szeles vitorlázás 28 órán keresztül.
A TSS közelében nagy a hajó forgalom. A tenger állapot: 4-5 / Szél: Bf. 7-8-9 ÉNy / SOG: 5-6-7 csomó
Csak egy kis orrvitorlával (30-40%) vitorláztunk végig, amikor kicsit gyengül kihúztuk belőle többet, és amikor erősödött akkor kicsit bereffeltünk. Éjszaka Gran Canaria és Tenerife sziget között a szél folyamatosan erősödött, 34-39 csomó volt átlagban. Hajnalban már a 42-43 csomót is elérte a szél, és közben szörföztünk a hatalmas hullámokon. A csapat ezen az éjszakán nagyon sokat tanult, és magabiztossá vált az erős szeles éjszakai vitorlázásban.
Péntek reggel 10:00LT-kor kikötés, mert nagyon nagy durvulást mondtak 12 utánra… A kikötőben találkoztam, néhány régi magyar ismerőssel. (Van aki itt lakik és van aki néha erre szkipperkedik. )
A következő kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúránk március 15-22. között lesz.
A következő gyakorló túránk, ahol vannak szabad helyeink: 2025. máj. 3-10. adriai tanfolyam...
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Kanári-szigeteki gyakorló vitorlástúra (3.szint) / 2025. jan. 11-18.
Hajó: Sun Odyssey 519 (5 kabinos)
Útvonal: Les Galletas, Tenerife - Santa Cruz, Tenerife - Santa Cruz, La Palma - Estaca, Isla de Hierro - San Sebastián, La Gomera / Megtett táv: 328 tmf
Időjárás: mindennap 20-25 csomós szelek (É / ÉNy) és a nagyvitorla sokat van 2-es reffen (néha elég az 1. reff). Csütörtökön volt egy kalimánk is (DK-i szél)...
A csapat: csak srácok és szuper, mint mindig. :)
Egész héten horgásztunk, de nem fogtunk semmit. :( ( Korábbi tanítványaim a Kanári - Madeira - Kanári túrát csinálták meg, és nekik sikerült halat fogni azon a részen.) Jövő héten majd még próbálkozunk.
Viszont láttunk több alkalommal is pilot whalet-t.
Első nap 9:30-kor indulás, és egész nap cirkálás (21-24 csomós szél), érkezés a sziget fővárosában a marinába éjfélkor. A Kanári áramlás is ellenünk volt ezen az etapon, ezért voltunk lassabbak, illetve az 'accelerate' zónában is sokat vitorláztunk. Hosszú nap volt...
Második nap: főleg bőszeles menet (3/4 szeles), és a megtett táv 106 tmf. Este beerősödött és reffelni is kellett (2. reff). Telihold és szuper a szél és izgik hullámok… a nagyobb hullámokon jól lehet gyakorolni.
Napközben szextánssal mérési gyakorlat. Deleléskor is mérés, majd gyors számolás. Erről oktató videó kint lesz az egyesület YouTube csatornáján jövő héten. A hét során mértünk csillagokat és többször is napot, majd a pozícióinkat is meghatároztuk csillagászati módszerrel. Végig számoltuk… :)
További gyakorlatok: reffelési gyakorlat, sok éjszakai menet, több árbocra mászás is stb. próbáltunk a gyakorlati listán átmenni, de persze mindig kimarad valami…. Majd vissza kell még jönni. :)
Az egyesületünk egy applikációt fejleszt, amiben van hajónapló is, és abba írtam a héten a hajónaplót. Idén ezt az applikációt mindenki számára elérhetővé tesszük, ez a célunk. Az applikációban sok tananyag is lesz, tehát tanulásra is nagyon jó lesz.
A hajón az Ügyeleti beosztás nagyon jól működött 2 órás váltásokkal.
Kedden La Palma szigetet egy nap alatt bejártuk kocsival, majd csütörtök délelőtt bejártuk EL Hierro- szigetet kocsival, kisebb sziget elég ide 3 óra.
A La Palma-i szigettúra kedden fantasztikus lett, és este sétálva még bejártuk a fővárost. Szuper hely, nagy kedvencem ez a sziget is. Még jövök idén erre biztosan.
La Gomera szigeten pedig (San Sebastian) Kolombusz háza, szobra és a régi központ. Pár óra alatt meg lehet kicsit ismerni a várost, ahonnan Kolumbusz és sok más felfedező is indult.
Péntek este megérkeztünk vissza La Galetta városába. Szuper volt és jövő januárban is jövünk!
Áldott, békés, boldog és sikerekben gazdag új évet kívánok mindenkinek! :-)
Január 11-én kezdődik 2025-ben a vitorlás szezon nálunk, az egyesületünk weboldalán kint van minden tanfolyam és gyakorló túránk részletek programja.
Békét és Szelet! Áron
Nau 220-as versenyvitorlással gyakorló vitorlázás a Balatonon / induló kikötő: Hajógyári kikötő, Balatonfüred.
Reggel a havat kellett lelapátolni a fedélzetről, mert éjjel havazott... és persze hideg volt (1-2 fok), de legalább sütött a nap! A szél: Bf. 3-4 volt a marinában, kint mondtak esetlegesen erősebbet (Bf. 4-5-6), de nem látszott tarajosnak a Balaton.
A gyakorlás miatt a nagyvitorlát reffeltük (1. reff), és a normál orrvitorlával kezdtünk vitorlázni Csopak felé negyedszélben, a csapat így ismerkedett a hajóval. Néha futatott negyedszélben vittük a hajót, a főfeladat ismerkedés volt a hajóval.
Nem volt erős szél, de püffös. A pöff elérte néha a 18-20 csomót. Én emiatt kint trapézoltam, így a hajó stabilan és szépen ment. (Négyen voltunk és ki tudtuk ülni a hajót.)
Arács környékén úgy döntöttünk, hogy mehet fel a Code 0. Én a GoPro-val voltam elfoglalva kint a trapézon, amikor a Code 0 kilett tekerve. A Code 0 shottját elkezdte a csapat húzni és 3/4 szélben vitorláztunk szépen. Ahogy beállította a csapat a Code 0-t, a hajó elindult kb. 9-10 csomóval, rá pár másodpercre eltört az árboc...
Én a trapézról beestem a vízbe, de persze volt rajtam mentőmellény. A csapat segített gyorsan kimászni, a telefonom vizes lett (és tönkre is ment).
Elkeztük a hajót rendezni, hogy a motort be tudjuk indítani... először horgonyt dobtunk, majd a köteleket a vízből bevettük. Motor be és indulás az északi part felé... a hullámok lassítottak és az árboc, amit magunk után húztunk. A motor leállt, mert egy kötél rátekeredett a propellerre. Horgony le ismét. A propellerről letekertük a kötelet. Közben még több kötelet és a vitorlákat bevettük a hajóba. Motor be ismét. Motorozás közben a törött árbocot a hajóhoz rögzítettük... 2,5-2,8 csomóval motoroztunk vissza a kikötőbe. Mindenki vizes és mindenki fázott. 15 után értünk a kikötőbe, ahol 3 órát szereltünk még... nagyon fáztam és jó hosszú nap volt.
Sokat tanultam ma én is...
Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (nov. 2-9.) / két hajós (Elan 45.1 (2023) / Beneteau 411 Oceanis, extrák: Spi, radar, ASI)
Útvonal: Milna, Brac - Veli Drvenik - Sibenik - Zlarin szg. - Skradin - Sibenik - Zlarin szg. - Primosten - Rogoznica - Solta - Milna, Brac szg. / megtett táv: 154 tmf. A hét során a napi negatív rekordunk: 9,16 tmf - ennyire nem volt szelünk... viszont a kikötési gyakorlatokat jó sokat tudtuk gyakorolni.
Vasárnap gyakorlatok: délelőtti gyakorlatok: hátrafele nyolcasok / egyhelyben megfordulás / negyedszeles vitorlázás / fordulási gyakorlat / haltolási gyakorlat / MOB gyakorlat / kikötési gyakorlat.
17:30LT kikötés Véli Drvenik faluban, a két hajó egymás mellett és este közös oktatás, készülés a keddi vizsgára. Közös vacsora a két hajón!
Hétfő gyakorlatok: délelőtt a gyenge szélben kikötési gyakorlatok Veli Drevnik kikötőben. 13:30LT-kor indulás és egész délután és este negyedszeles vitorlázás és fordulási gyakorlatok
22:30LT érkezés a Sibeniki városi kikötőben Este házi vizsga.
Keddi gyakorlatok: gyenge szél miatt kikötési gyakorlatok és bójára állás gyakorlatok voltak egész nap. Este felmotoroztunk sötétbe Skradinba. 20:00LT-kor kikötés az ACI marinában. Az új kapitányokkal koccintás! :-)
Szerdai gyakorlatok: kikötési gyakorlatok / MOB gyakorlat / horgonyzási gyakorlat / Spi gyakorlat / éjszakai vitorlázás gyenge szélben...
Csütörtöki gyakorlatok: reggel árbocra mászási gyakorlat (a fél csapat felment) majd délelőtt kikötési gyakorlat és mooring kötéllel gyakorlás (erős oldal szelet szimuláltunk) / majd kint a nyílt vízen MOB gyakorlatok és dingi gyakorlatok / hajók összekötése menetben, késő délután vitorlázás gyenge szélben. Sötétben 18:00LT kikötés
Péntek: reggeli parti gyakorlatok, mint a ‘kötéldobás’ és a ‘lasszózás’. A reggeli téma utána az időjárás volt: weather fax / Buys Ballot’s law / frontok és felhők… Napközben gyenge szeles vitorlázás, kikötési gyakorlatok. Esti témák: hajó karbantartás / hajó téliesítés.
Vége az idei utolsó adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránknak (I. szint), jövőre folytatjuk! December elejétől lehet jelentkezni.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Adria átkelő gyakoroló vitorlástúra (okt. 19-26.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis (extrák: spi, radar, AIS)
Útvonal: Milna, Brac szg. - Pescara, Olaszo. - Ortana - Tremiti szigetek (San Nicola és San Dominio) - Komiza, Vis szg. - Vis, Vis szg. - Milna, Brac szg. (301 tmf)
Vasárnap 9:20LT-kor indulás.
Gyakorlatok: alapok / csomók / vitorla beállítások és manőverek / MOB
Témák a hajón: meteo / routing / útvonal / tengeri jog / ügyeleti beosztás
Kellemes szélben vitorlázás nyugat felé (12-16 csomós félszél). 17 után Svetac szigettől kezdve nagy döghullámok, ketten teljese tengeri betegek lettek és ketten csak kicsit lettek tengeri betegek...
Vacsora a helyzetre való tekintettel saláta és felvágott.
Esti témák: ügyeleti beosztás / grab tag / túlélés / szél kormány
Éjszaka az Adria közepén nagy hajóforgalom (kb. a szokásos). Reggel 7:30-kor elállt a szél és 1,5 óra motorozás.
Hétfőm 9:00LT után kikötés Pescara városi marinájában. Ez egy hatalmas marina és 8 éve kötöttünk ki itt utoljára (az akkori Adria átkelésen). A város is szép, van benne látnivaló bőven.
Kedden és szerdán az olasz partok közelében vitorlázás gyenge szélben, főleg spi gyakorlat és gyenge szeles vitorlázási gyakorlat. Nagyhajó forgalom, olaj platformok, halászok, itt végig figyelni kel. Ortana városa és kikötője nekem is új volt. A kikötő előtt egy ‘manőverképességében korlátozott’ hajó dolgozott (jó gyakorlat), ritkán látni ilyet. A kikötőt meghívtuk, de nem válaszolt és 18:30 körül kikötöttünk a helyi klubban. A szomszéd hajó elmondta, hogy hova állhatunk. Este jött s Parti Őrség és egy ellenőrzésen túlestünk. Szerdán 6-kor indultunk, és úgy döntöttünk, hogy meglátogatjuk a Tremiti szigeteket. 1998-ban kötöttünk ki a szigeteken utoljára, és nem sokat változott. A csapat azt mondta, hogy ez volt a csúcspontja. a hétnek, és mindenkinek ajánlom! (Do barátomnak is kedvenc helye.)
Csütörtök 8:00LT-kor indulás és vissza Horvátországba. Este 20:30 kikötés Komiza kikötőbe, Vis sziget. Péntek: bójára állási gyakorlat / Stiniva öböl úszás / horgonyzási gyakorlatok (Budikovac szigetnél kék lagoon) / Vis városnál kikötés / tengeralattjáró bázisnnál kikötési gyakorlatok… gyenge szelek voltak, de ennek ellenére próbáltunk minél többet gyakorolni. Este 20:40-kor kötöttünk ki Milnán. A következő Adria átkelésünk jövő májusban lesz majd.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA