Korfu - Albánia - Montenegro - Horvátország nyaralós és gyakorló vitorlástúra (aug. 25. - szept. 5.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Időjárás: jellemzően gyenge szelek, főleg misztrál és cirkálás, de 3 napig volt déli szél is (és tudtunk spi-zni is), 2 kisebb viharunk is volt (max. Szél 22 csomó)
Útvonal: Gouvia marina, Korfu - Kék barlang, Korfu - Sarande, Albánia - Durres, Albánia - Kotor, Montenegro - Dubrovnik, Horváto. - Odüsszeusz barlangja, Miljet szg. - Polače melletti kis sziget (Otok Moracnik), Miljet szg. - Korcula, Korcula szg. - Racisce, Korcula szg. - Plocica lakatlan sziget - Hvar, Hvar szg. - Milna, Brac szg. (Megtett táv: 450 tmf)
2 tenger 4 ország vitorlástúra kicsit megmutatja, hogy milyen is az igazi túravitorlázás…
Ezen az útvonalon 2010 óta vitorlázunk és főleg nyáron, ezért ez inkább nyaralós jellegű tóra.
A globális felmelegedés jelei jól láthatóak augusztus végén az Adrián: Dubrovniknál a tenger hőmérséklete döntött rekordot és elérte a 30 Celsius-fokot! Augusztusban 16 horvát városban, közöttük Eszéken, Zágrábban, Dubrovnikban és Fiuméban (Rijeka) is hat évtizedes melegrekordok dőltek meg!
Gouvia marina előtti nagy boltban egy nagy bevásárlás, addig Lajossal a sütőt szereltük. Egy hajón mindig van mit szerelni… Múlt héten a sütő tengelye, ami körül leng eltört. Ezt kellett cserélni, és ezt Lajos előre legyártotta és a cserében is sokat segített!
11:30 indulás! Rövid megálló a Kék barlang-nál, ahol a csapat sznorkerezik… szinte minden szigeten van Kék barlang és Korfunál is van… :-)
15 után egy kis vihar kapott el minket esővel (max. Szél 22-23 csomó) és kb. 30 percig tartott. Nagyon szépen ment a hajó, élvezetes vitorlázás volt…
16:30 horgonyzás Sarande (Albánia) előtt, sajnos a kikötőben nincs már hely. Albániában ügynököt kell fogadni és 2013 óta ugyanaz az ügynökünk. Mindent elintéz nekünk (ki- és belépés), az ügynöki díj: 70 euro... Délután séta Sarande városban, és este pedig vacsora egy tengerre néző étterembe.
Kedd reggel 9-kor indulás és irány Durres! Gyenge szelek és főleg szemből (misztrál)… érkezés Durresbe szerda reggel. Éjjel sok a halászhajó és a nagyhajó, figyelni kell.
2019-ben voltam utoljára itt, azóta csináltak egy marimát, ahol van mosdó, víz és áram, sőt még wifi is. :) Ez a marina egy nagykikötő egyik szélén van, és igazából nagyon egyszerű, olyan ‘albános’… :-) Durrest bejártuk a csapattal. Minden, ami kicsit is érdekes megnéztük. Ez a város max egy nap… itt a szegénységet lehet megnézni főleg...
Csütörtök reggel indulás tovább. Gyenge szelek és szemből (misztrál) és irány Montenegró! Kotor nem változik… persze kicsit azért igen :) a marinában megszűnt pár éve a zuhany, a WC és a klub helység…
Egész nap Kotorban és városnézés... szeretem ezt a várost és évente legalább egyszer kikötünk itt. Mindenkinek nagyon tudom ajánlani!
Péntek reggel kijelentkezés az országból és irány Dubrovnik! Napközben egy kis vihar elkapott minket, ami kb. 30 percig tartott és 17-19 csomós széllel és sok esővel. Szóval egy jót tudtunk vitorlázni. :-) Este 22:30-kor Dubrovnikban a Frappa marinában kötöttünk ki (előtte bejelentkezés a kikötőbe). Ezt a kikötőt kb. 5 éve nyitották meg, és nagyon új és modern. A felső szinten van medence is és bár. Nagyon szuper hely, már korábban is kötöttünk ki itt...
Következő cél: Mljet szigete! Miljet sziget Ogügié sziget néven volt ismert az ókori Görögországban.
Kalüpszó nimfa hét évig tartotta Odüsszeuszt szeretőjeként foglyul ezen a szigeten. A híres Odüsszeusz barlang volt az a hely, ahova Odüsszeusz a hajótörést követően kiúszott a viharban. Szerintem jól választott. Amikor eltávozott Odüsszeusz a szeretője, Kalüpszó feltehetőleg nagy bánatába belehalt. Ilyen a szeretők sorsa… :-( Ez a barlang a földközi-tengeri medvének volt természetes lakhelye korábban amúgy.
A csapat úgy, mint Odisszeusz beúszott a barlangba. :-)
Itt is sok sznorkerezés... Este horgonyzás Mljet sziget melletti lakatlan szigetnél. Itt nagyon tiszta a tenger és reggel úszással kezdünk :)
A következő napok a horvát szigetek és kisvárosok egymásutánjában telt, sok sznorkerezés és városnézés... este kis éttermek. Olyan helyre mentünk, ahol kevesebb a turista és nyugalom volt.
A nov. 2-9. közötti adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkon még vannak szabad helyeink.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Családi Jón-tengeri vitorlástúra (aug. 17-25.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Csapat: család és barátok gyerekekkel :)
Útvonal: Gouvia marina, Korfu - Nisaki strand, Korfu - Messonghi, Korfu - Lakka, Paxos szg. - Voutoumi öböl, Antipaxos szg. - Roda öböl, Antipaxos szg. - Gaios, Paxos szg. - Paxos szg. ÉNy-i oldalán a barlangok - Mesa Bela Vraka - majd séta a Syvota városban - Blue Lagoon Beach/ Nisida Syvota North - Lefkimmis Salt Flat mellett horgonyzás - Korfu város - Nisida Vido sziget nyugati öble - Korfu város - Chouchoulio öböl - Kogevina öböl (majd séta Kassiopi városkában) - Akoli strand - Lazareto sziget - Gouvia marina, Korfu
Szombat pihenés ebben a szuper marinában és készülődés. 2010 óta járok ide elég gyakran, és a medence és úgy minden nagyon egyben van. Vasárnap utolsó bevásárlás, és 10:30-kor kifutás gyenge szélben. Ma két strandnál is megálltunk, és sok pancsolás (5 kicsi gyerek van a hajón!). Este Messonghi üdülővárost fedeztük fel, mert előtte horgonyoztunk. Kötelező körök: fagyi és vacsi… :-)
Hétfőn 6-kor indulás még a nagy vihar előtt és a szélcsendben motorozás egy órát, majd vitorlázás, mert megjött a szél. Eleinte 10-15 csomós és negyedszelezünk, majd hirtelen szélváltozás és eső, amilyen szokott lenni… és a max. szelünk 26 csomós volt. Egy kb. 30%-nyi nagyvitorlával (és orrvitorla nélkül) 5,5 csomóval vitorlázunk 3/4 szélben…
Az eső miatt a gyerekek bementek a lányokkal és csak NemTom barátommal maradtunk kint a durva esőben. 11:30 körül kötöttünk ki Paxos sziget északi kisvárosánál Lakkában a városi kikötőben.
Az öböl elején egy elsüllyedt vitorlás… Később megtudtuk, hogy 10:00-10:30 között volt itt a vihar szeme, és ekkor csúszott meg a horgonya ennek a hajónak és kisodródott a parti sziklákig hihetetlen és gyorsan... Miután kikötöttünk a szomszédom elmesélte a kikötői balesetet… szinte minden hajó minden horgonya megcsúszott az oldalszélben és mivel Ő volt a szélen a hajó oldalát alul nekiverte a szél a partnak. A városi kikötő partfala nagyon alacsonyan van és dagálykor a víz alatt van… szóval puffereket nem tudta letenni az ütközési ponthoz. 2 hajó sérült a kikötőben. A szigeten 6 hajó süllyedt el ebben a viharban. Volt aki 45 csomós szelet mért és volt aki 60 csomós szelet mért ebben az öbölben. Ahogy a tanfolyamokon is oktatjuk érdemes nyílt vízen maradni, ha extrém vihar jön.
Hétfő délután bejártuk a várost, strandoltunk, horgásztunk a gyerekekkel és persze feltöltődtünk. Kedden reggel indulás délnek Antipaxos szigethez és a téma a legszebb strandok és strandolás egész nap. Napközben jött kétszer kis vihar esővel és víztölcsérrel, általános riasztás van kiadva a térségre, és emiatt extra figyelem szükséges. Ma is két szép strandot jártunk be… Este séta Gaios városában. 6 éve is pont erre vitorláztunk a családdal és gyerekekkel, de akkor még csak Regő és Ella volt meg…
Szerda reggel séta, fagyi, vásárlás Gaios városában, utána irány a tenger! Itt is láttunk egy elsüllyedt hajót, a hétfő vihar eredménye ez is… Jó szélben egész nap vitorlázás, délután egy kis sziget kis öblében horgonyzás. Kidingizés a partra és pár óra strandolás… Syvota város séta távolságra van, és este séta a városban és vacsora. Csütörtökön reggel a közeli ‘blue lagoon’-hoz hajózás és strandolás és sznorkerezés.
Majd Syvota városba behajózunk és vizet veszünk, fagyizunk. :) Irány Lefkimmis Salt Flat Korfu, itt horgonyzás délután és madár megfigyelés. :-)
Regő fiam 8. születésnapját itt ünnepeljük. A lányok készítettek tortát is!
Pénteken irány Korfu, NemTom-ék repülnek haza. Majd miután kiszálltak, egy közeli lakatlan szigetnél horgonyzás és strandolás a parton. Este ismét Korfu városánál horgonyzás és városnézés, vacsora, fagyi… kötelező körök :)
Szombat reggel indulás tovább és irány észak. 2 napot észak Korfun töltöttünk sok-sok horgonyzással és starndoláásal és a Kassiopi város is fel tudtunk fedezni. Vasárnap délután kikötés a marinában és a család este haza is repült… Szerintem a 3,6,7,8 éves gyerekeknek ez a legjobb nyaralás… és a vitorlázást nem lehet elég korán kezdeni. Mi minden évben családilag több alkalommal is vitorlázunk a Balcsin is, és így a hajón otthonosan mozognak a tengeren is.
Hollandia - Anglia - Hollandia gyakorló vitorlástúra (aug. 10-17.)
Időjárás: ÉK szél, majd É, majd D és DK… max. 24 csomós
Hajó: Bavaria 46 (2020)
Útvonal: Lelystad marinából (Markermeer) - IJmuiden - London - IJmuiden - Amsterdam - Lelystad marinából (Markermeer)
Vasárnap 6:20LT-kor indulás a Lelystad marinából (Markermeer) és szélcsendben motorozás át a belső tón… itt ritka a szélcsend.
Kardinális bóják, ‘special sign' bóják, ’safety' bójáj és laterális bójasorok, több csatorna találkozik Amsterdam előtt és itt már nagyon kell figyelni, sok-sok hajó jön-megy. Vasárnap különösen sok kishajó mozog a belső tónál és a zsilipeknél. A hídhoz reggel 9-re értünk. Rövid drónozás (itt még lehet) majd átmegyünk a hídnál… Az északi csatorna (North Sea Canal) egy híddal kezdődik, amit kb. 20 percentként kinyitnak. Viszont 22:00 - 06 között zárva van, és 7-9 között is zárva van. A hídnál a 18-as csatornát kell használni, ha a nyitható híddal valamiért kéne beszélni… A híd után pár száz méterre van az első zsilip (lock) és itt a 60-as csatornát használják. 10:30LT-kor értünk át az 1. zsilipen. (A hollandiai csatornáknak van weboldala és még applikációja is, ami tele van hasznos információkkal.) Ezután sok óra motorozás (néha ‘motor-sailing’) egészen a 2. zsilipig (lock). Oldalt is kell figyelni, mert elég sok a tábla. Plusz sok a mellék ág, ami miatt extra figyelem is szükséges! Komoly a komp közlekedés, nagyhajós forgalom, kishajós forgalom... Ezen a hosszú meneten Márk felmászott az árbocra és ellenőrizte (minden offshore tréning előtt szoktuk). A 2. zsilipnél a 22-es csatornát kellett figyelni (és engedélyt kérni a behajózáshoz a zsilipbe). 1400-kor kikötés a zsilip mellett és kijelentkezés személyesen az irodából IJmuiden kisvárosból (‘face control’).
1500LT-kor indulás Angliába, a kikötő előtt egy foka úszott el mellettünk. Tavaly nem láttunk fókát, de delfint sokat. :) Indulás után egyből jó szélben (11-14 csomós) 265-re vitorlázunk 6-7-8 csomós sebességgel. Negyedszél eleinte / majd félszél / majd háromnegyed szél / majd totális hátszél …
Az Északi-tenger: Windfarmok, olaj platformok, TSS-ek, sok hajó, szóval van feladat és észnél kell lenni…
21:15-kor lement a nap... Egész éjjel jó szélben 3/4 szélben vitorlázás 6-7 csomós sebességgel… néha halzolunk, ha kerülni kell hajót vagy platformot vagy szélfarmot. Éjszaka során csak egy nagyhajóval rádióztunk, akik úgy érezték, hogy közel vagyunk, de nem voltunk (AIS alapján a legközelebbi táv: 2.1 tmf volt). A napfelkelte szenzációs... Magas légnyomás és jó idő: süt a Nap, nincsenek felhők az égen és jó szél persze. :-) 12 körül fürdés a tengerben!! Fantasztikus a viz :)
12:30 LT bejelentkezés VHF 69-en VTS London-nak, itt olyan nagy a forgalom, hogy a kis vitorlásoknak is kötelező a bejelentkezés. Ahogy közeledünk Londonhoz, egyre nő a nagyhajós forgalom.
13:00LT gyengülő szél / motor vitorlázás (rpm 1600) / SOG; 7 csomó
15:00 LT csak motor
18:30 VTS London-nak bejelentkezés ismét, de most a 68-as csatornán. Már a Temze előtt vagyunk pár mérföldre… Később este a VTS London-nak ismét bejelentkezés a 14-es csatornán.
23:30 körül megyünk át a Thames Barrier-nél, és előtte rádiózás és engedélykérés persze.
00:25-kor kereszteztük a 0 Meridiánt. 01:30-kor a marina előtti bójákra ráálltunk (LW van). A csapat nagy koccintása, mellettünk a Tower Bridge!
Kedden 7-kor bezsilipelés, mert HW +/- 2 óra, amikor a marina zsilipje működik. Ez a marina 200 éves és a neve St. Katherina Dock (foglaltunk előre helyet). Kedden a csapat közösen sétált a városban, végül az egész várost bejártuk… a téma eközben 400-500 éves hajós kocsmák meglátogatása volt (Ship and Shovell lett a nagy kedvencem) :)
Kedden este a fiatalok maradtak a Soho-ba, én egy régi tanítvánnyal találkoztam a Dickenson Pub-ban és az angol söröket kóstolgattuk...
Szerda 8:00LT zsilipelés ki a kikötőből, és 8:15-kor irány Hollandia!
Először a 14-es csatornán (VHF rádió) ‘VTS London’-nál bejelentkezés. A Thames folyónál a max. megengedett sebesség 12 csomó… Az áramlat segít most és így a SOG-unk 7,5-8 csomó! 12 LT után elértük a Temze torkolatát. 14LT bejött a szél és vitorlázás! 15LT néha gyengül a szél és akkor ‘motor sailing’. A TSS mellett / szélén hajózunk sok-sok órát és itt is rádiózunk több alkalommal hajókkal és a VTS Londnnal is. Ez a terep nagyon jó a rádiózás gyakorlására!
22LT-kor keresztezzük a London előtti nagy TSS-t és az északi TSS mellett hajózunk északnak. A TSS szélén windfarm-ok és persze sok hajó… Egész éjjel vitorlázás amikor gyengül a szél motor is.
7LT erősödik a szél 14 csomóra, majd 10LT-kor 19-20 csomóra… 3/4 szélben 9-10 csomós max SOG és még a hullámok is tolnak, órákon át vágta a TSS-ek mellett és a windfarmok és olaj platformok mellett, szép és élvezetes vitorlázás.
13:30 LT - erősödik a szél 22-24 csomósra, ezért reffelés. Reffelési gyakorlat: 1. reff nagyvitorla és orrvitorla reffelés (1 méterrel betekerjük). Visszafele gyorsabbak voltunk! IJmuiden-i zsilipnél kikötés és koccintás, a megtett táv Londontól: 211 tmf és 33 óra 16 perc alatt (átlag seb: 6,4 csomó / max. seb: 10,6 csomó). A 20-22 csomós szélben 3/4 szélben vitorláztunk és a hullámok is toltak és volt egy 1,2 csomós segítő áramlatunk, ezért sikerült ez a rekord.
A zsilip után kora délután bejelentkeztünk az ‘Immigration’ irodába és a szokásos ‘check-in’ lépéseken átmentünk. Ez az EU határa és az útlevél vizsgálatot komolyan veszik.Irány: a Sixhaven marina, Amsterdam belvárosában. Tavaly is itt kötöttünk ki utolsó nap és itt vezettünk le. Este városnézés, és közös vacsora a városban. Pénteken nem siettünk az indulással, mert esett az eső. Ez az első komolyabb esőnk a héten, eddig szuper időnk volt.
11:45-kor indulás ebből a nagyon szűk marinából. A héten több árapályos elméleti oktatás is volt, ma kora délután a ‘Tízenkettedes szabály’-t magyaráztam el. Ezekről készültek oktató videók is, ami a YouTube csatornánkon megtekinthetők lesznek majd. Ismét zsilipepés, majd a híd köveztetett és a belső tó, aminek az elején sok-sok bója… nagy hajó forgalom és végig figyelni kell, itt nem lehet kicsit sem lazítani.
17:30-kor kikötöttünk az induló marimánkból. Szuper csapat jött össze ismét, nagyon gyorsan eltelt ez a hét is… jövőre is jövünk!
Július 15-18. Családi balatoni vitorlázás egy Bavaria 37-essel
Induló kikötő: Fenyves / hajó: Bavaria 37
Hétfőn és kedden gyenge szelek és sok fürdés,
Barátokat és a nagy családot hívtuk le közös vitorlázásra - élmény ajándék :-) Volt aki életében először vitorlázott :-) megosztani egy ilyen élményt fontos számunkra.
Szerdán végre megjött a szél, és a 20-23 csomós szélben Fenyvesről 14:00-kor indultunk el. Átlag sebesség 6-7 csomó és így 18:00-kor már a keleti medencében voltunk, 19 kor kikötés Tihany BAHART kikötőnél. Tihanyban találkoztunk barátokkal, minden kikötőben találkozunk általában. :-)
Csütörtök reggel néztük a Kékszalag rajtot Füred előtt… Majd utána a nyugati medencében a gyors Katamaránok versenyét :) Gyorsan elszakadt 4 nap a Balcsin...
Július 13-án a Tolna Vármegyei Büntetés-végrehajtási Intézetben (Szekszárd) előadást tartottam a cellák előtt egy folyóson (vetítéssel) a kánikulában. Ide bármikor megyek szívesen (!), szívesebben járók börtönökbe, mint máshova... Nem tudom mi ennek az oka, de olyan érzésem van, hogy ott kell lennem. Az előadás utáni laza beszélgetés ‘QA’ itt sokkal őszintébb, és az emberek itt őszintébbek, mint kint...Tegnap este úgy fogalmaztam meg, hogy itt van a legnagyobb valódi szükséglett a motivációra, ezért van / volt ott a helyem.
Sok Tolsztojt kell szerintem a börtönben olvasni… ‘Az az ember akinek nincs más célja, mint a tulajdon boldogsága rossz ember, akinek a célja a mások véleménye gyönge, akinek a célja mások boldogsága erényes és akinek célja Isten, az NAGY.' Tolsztoj
Tolsztoj témái a könyveiben: Jó és a rossz fogalma / Az életünk szabad vagy determinisztikus? / Mi nemesíti a lelket? A szenvedés vagy a boldogságra törekvés? / Felelősek vagyunk másokért vagy csak a saját magunkért? Lehet-e boldogan élni szabadság nélkül? Lehet-e valaki szabad boldogság nélkül? A börtönben ezek lehetnek a jó témák szerintem...
Balatoni gyerek vitorlástábor (jún. 30. - júl. 3.)
Helyszín: Balatonakarattya, Bercsényi strand (Tengósok kikötője)
Hajók: 2 alu kalóz (MAFC), 1 Grado (Krisz hajó) - dupla tőkesúlyos
Vasárnap este a két kalózt szólóban átvittük még a vihar előtt Balatonalmádiból Balatonkarattyába. Indulás: 18:15 / érkezés: 20:30. / Adri vitte a K2 nevűt és én vittem a Norbi Update nevűt. Változó szelek, főleg 1/2 szeles menetünk volt és még a vihar előtt megérkeztünk, ahogy kell... :-)
Hétfő: erős szeles vitorlázás, 15-20 csomós szelek (már nem tudtuk kiülni a hajót), de a part közelében csak 10 csomós. 10:30-ig másodfokú jelzés, ezalatt csomózás, vitorlás rajzolás és a hajó részeit tanultuk vagyis az alapok... Utána kifutottunk és vitorlázás egész nap. Gyakorlatok: kormányzás, vitorla beálltások, fordulások és játékos versenyek. Késő délután Grado vitorlással is kifutunk, ami egy 20 lábas kabinos vitorlás, és ezt a gyerekek nagyon élvezték.
Kedden: Bf. 7-8 és egész nap és persze másodfokú viharjelzés egész nap (alapszél: 50-60km/óra és 60-70km/óra befújásokkal) / Délelőtt Adrival és Zolival mentünk egy-egy kört a kalózzal, csak nagyvitorlát húztunk (!), de az is nagy volt persze… Siklott a hajó erősen 3/4 szélben és 1/4 szélben, pedig nem tudtuk kiülni… :-) Izgalmas vitorlázás és persze videóztam is. Késő délután a gyerekekkel ismét kimentünk a Grado-val egy reffelt nagyvitorlával csupán, mivel erős szél van meg mindig.
Szerda: napközben gyakorló vitorlázások jó szélben. A mai csapat: Sebő, Kornél, Máté, Marci, Zoli, Adri, Regő, Örs, Ella! Mindenki nagyon élvezi, ez az utolsó nap… Délután a hajókat visszavisszük Bf. 5-ös szélben Balatonakarattyából Almádiban (1/4 szeles menet). Én szólóba és emiatt eleinte csak nagyvitorlát húzok, mert amúgy nem tudnám kiülni... Fűzfő körül gyengül a szél, és ezért fel tudom már húzni az orrvitorlát is. Indulás: 16:15 / érkezés: 18:15 / A kalózokat kisólyázzuk, majd indulás haza…
Az elmúlt napok széles voltak, és sokat tanult ebből a csapat... jövőre folytatás, nálunk a balatoni gyerek vitorlástábor már hagyomány. :-)
Vasárnap levezető vitorlázás (erős szélben persze!) egy svertes Avar típusú vitorláson, amivel élesben mentettünk egy vitorlást, aki süllyedt... Induló és érkező kikötő: Balatonszéplak (Ezüstpart Yacht Kikötő).
Egyhetes adriai tanfolyam / gyakoroló vitorlástúra (jún. 22-29.)
Időjárás: alapvetően Mistral 20 csomó körüli (max. 24-26) / kedden egy napig jugó / szerdától ismét Mistral...
Útvonal: Milna - Véli Drvenik - Sibenik - Skradin előtt belső tó - Gengero sziget - Rogoznica - Solta szg. - Milna (220 tmf)
Szombat: safety eligazítás / vitorla felhúzás / időjárás előrejelzés közös megnézése / paasage plan / hajó bemutató
Vasárnap: reffelési gyakorlat / negyedszeles vitorlázás / árbocra mászási gyakorlat / nagy hullámokban vitorlázás / orrvitorla csere / orrvitorla ragasztás / mediterrán mooring kikötés / este térképezési feladatok...
Hétfő: kikötési gyakorlatok / majd du. gyenge szeles vitorlázás Sibenikig / kikötést oldalt állással és próba vizsga.
Kedd: kikötési gyakorlatok / bójára állási gyakorlat / MOB gyakorlatok / felhajózás a belső tóhoz / horgonyzási gyakorlat a belső tónál. Vacsora: sült halak (reggel a Sibeniki halpiacon vettük a halat)
A mai vizsgán mindenki átment és gratulálok minden új szkippernek!
Szerda: dingi evezési gyakorlat / motorral manőverezési gyakorlat / reffelési gyakorlat / negyedszelezés / horgonyzások / éjszakai menet 01-ig (elállt a szél, ezért nem folytattuk) - sűrű nap volt ismét és ma is jó szelet!
Csütörtök: halzi gyakorlatok / 3/4 szélben vitorlázás / Spi-zés / éjszakai vitorlázás 00:30-ig (elállt a szél, ezért nem folytattuk)
Péntek: Bojára állási gyakorlatok / kikötési gyakorlatok / majd vitorlázás egész nap (erős szeleink is voltak) és bőszeles vitorlázások főleg, heave-to gyakorlat, sok fordulás és sok manőver egész nap...
A nov. 2-9. közötti adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkon még vannak szabad helyeink.
Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com
Jó szelet! AA
Ma reggel a Váci Piarista Gimnáziumban meséltem a Földkerülésemről és a motivációmról.... és hogy hogyan változott meg az életem és a gondolkozásom az utam során. A fő téma az óceáni vitorlázás, a tengeri élet és a 'fel nem adás hozzáállás' volt...
1714-ben alapították a Váci Piarista Gimnáziumot, és még Mária Terézia is meglátogatta anno.
Sok fontos alkotó járt ide, én most két nevet emelnék ki: Madách Imre és Rubik Ernő.
Jó volt ide is eljönni, mert ez egy jó suli tényleg!
Adriai tanfolyam (jún. 8-15.)
Útvonal: Milna, Brac szg. - Drvenik, Drvenik szg. - Rogoznica - Privic, Privic szg. - Sibenik - Split - Solta - lakatlan öböl és horgonyzás, SV Klement - Stiniva öböl, Vis - Vela Luka, Korcula - Milna, Brac szg. (285 tmf)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis (extrák: spi, radar, AIS)
Időjárás: eleinte jugó (max. szél 22 csomó) / majd misztrál (max. szél 24 csomó) / csütörtökön délután Vis és Korcula között egy nyári vihar kapott el minket komoly esővel (max. szél 26 csomó)
Szombat: hajó bemutató / Safety brifing / check list / passage plan
Este felmentem az árbocra a szakadt forestay ellenőrzése miatt (egy szál elpattant), nem pattant el azóta több szál…
Vasárnap: Spi gyakorlat / bőszeles vitorlázási gyakorlat / halzolási gyakorlat / kikötési gyakorlat / erős szeles vitorlázás... sűrű és hosszú nap volt, mindenki elfáradt a végére. :-)
Hétfő: erős szeles vitorlázás / reffelési gyakorlat / bójára állási gyakorlat / úszás a hajó körül egy öbölben, amikor a bójára állást gyakoroltuk (már nyár van!) - delfinekkel vitorlázás / negyedszeles vitorlázás :-) Este Privic szigeten kötöttünk ki a falusi kikötőben, vacsora a faluban egy étteremben. :-)
Kedd egész nap gyakorlás:: kikötési gyakorlatok / fordulási gyakorlatok / negyedszeles vitorlázás / félszeles vitorlázás / 3/4 szélben vitorlázás...Majd 10 perces gyors megállás Sibenikben.
(A csapat egyik fele Sibenikben vizagázott, amíg a másik felével kint gyakoroltunk.)
Kedd 16:20-kor indulás Sibenikből az éjszakai vitorlázásra, a cé Split lesz. Egész délután, este és éjjel jó szelünk volt: 8-14 csomós jugó és emiatt cirkáltunk... Hajnali 3 után elállt a szél és motorozás. Splitbe reggel 8:15-kor kötöttünk ki.
Szerda: reggel 8:30 - 16:00 között Splitben voltunk, ahol a hajón a forestay-t cserélték. Majd délután jó szélben vitorlázás, Solta szigeten egy lakatlan öblében horgonyoztunk (rövid megálló). Este jó szélben vitorlázás, majd folyamatosan gyengülő szél… éjfél után horgonyzás egy lakatlan szigeten. Mai gyakorlatok: horgonyzások / negyedszeles vitorlázás / manőverek vitorlával / 4 óra éjszakai vitorlázás.
Csütörtöki etap: SV Klement - Vis - Korcula / megtett táv: 42 tmf. Gyakorlatok: negyedszeles vitorlázás / félszeles vitorlázás / 3/4 szélben vitorlázás / fordulások / halzolások / reffelés a viharban / bójára állási gyakorlat / motorral manőverezés szűk öbölben.
A pénteki etap: Vela Luka, Korcula - Milna, Brac szg. / megtett táv: 60 tmf
Gyakorlatok: negyedszeles vitorlázás / fordulások / partközeli navigáció / MOB gyakorlatok / heave to gyakorlatok / reffelési gyakorlatok / kikötési gyakorlatok... Este 19:30-kor kötöttünk ki, mindenki nagyon elfáradt… hosszú hét volt! :-) Mindenki átment a vizsgán, és gratulálunk az új skippereknek! Ismét egy nagyon jó csapat jött össze, remélem még vitorlázunk együtt!
Adria átkelő gyakorló vitorlástúra (jún. 1-8.)
Hajó: Beneteau 411 Oceanis (extrák: spi, radar, AIS)
Útvonal: Milna, Brac szg. - Vela Luka, Korcula - Bari, Olaszország - Vis, Vis szg. - Milna, Brac szg. (Megtett táv: 390 tmf)
Időjárás: Mistral - Jugó - Mistral / néha esik, mert vasárnap és hétfő délelőtt egy front ment el felettünk…
Szombaton: safety briefing / check list / passage plan majd vacsora a helyi kikötői étteremibe. Zolival este beszélgetés a 2025-ös év nagy terveiről.
Vasárnap reggel 6:15-kor indulás. Jó széllel vitorlázás délelőtt (negyedszeles vitorlázás és fordulások), SOG; 7,5 csomó és max szél 18 csomó. Reffelési gyakorlatok. Kellemes szelek és vitorlázás, egyszer csak az orrvitorla felhúzó kötele elszakadt, és az orrvitorlánk leesett… Budikovac szigete nem volt messze, és a nagy öblében ott horgonyt dobtunk. Felhúzott a csapat az árboccsúcsra, és újra behúztuk az orrvitorla felhúzó kötelét (ez egy jó gyakorlat volt). Ekkor láttam, hogy a forestay egyik szála elpattant (és ez vágta el a felhúzó kötelet), szigetelő szalagot rátekertem, hogy véletlenül se sértse meg a felhúzó kötelet többet… 'ASAP' forstay csere, de addig is vitorlázni kell, mert gyakorló túra van… A hajót mostantól nem terheljük csak kb. 80%-osan, tehát 7 csomó fölé nem megyünk. Délután vitorlázás esőben és gyenge szélben.20:30-kor kötöttünk ki a a Vela Luka marinában (Korcula) Vacsora lecsó, majd utána átbeszéljük a holnapi útvonaltervet (routing) az időjárás előrejelzés alapján.
Hétfő reggel 8:30-kor kifutás Délelőtt nagyon jó szelek (18-23 csomó), emiatt reffelés, mert nem akarjuk a foreftay-t jobban terhelni (max SOG: 6-7 csomó). 14:00-ig negyedszeles vitorlázás jugóban, majd szélváltozás és misztrál (max. 22 csomó). Kora délután órákon jó szélben bőszeles vitorlázás (13-14 csomós szél SOG: 5-6 csomó), majd gyengülő szél… szinte egész éjjel tudtunk vitorlázni, reggel pár órán át spi gyakorlat is volt. Kedden 13:30-kor kötöttünk ki Bari-ban a Yacht Clubban, ami a város szívében van.
29 óra volt a mostani átkelés és a megtett táv 145 tmf.
Délután séta a városban (kávé, fagyi), majd meglátogattuk szokás szerint St. Nikolas katedrálist. Este vacsora a városban egy tipikus olasz étterembe, ahol egy órát kellett várni, úgy, hogy foglaltunk helyet előre, ilyen dél-Olaszország...
Szerda 11:00-kor indulás. Indulás előtt bevásárlás, víztank feltöltés, hajómosás, szemetet kivittük, időjárás előrejelzés megnézése (több modell) és ‘passage plan’ készítése (a routing ilyenkor a nagy téma).
Plusz árbocra mászás, és még egy felhúzó kötelet reggel kihúztunk a forestay mellé, így most a forestay mellett plusz 2 felhúzó van rögzítve. (Oka: a terhelés megosztáse, és természetesen a biztonság.)
Mai gyakorlás: vitorla beállítás futatott negyedszélben (10 csomós szél / SOG: 6.3 csomó), kitérés halászhajók elől / csomók gyakorlása... A vitorla beállítás olyan jól sikerült délután, hogy 6.8 csomós szélben 5.8 csomóval vitorlázunk ‘futatott negyedszélben’. (Lásd videók az egyesületi YouTube csatornán.) 15:00 után elhagytuk az olasz partot, 18:00 után értünk ki a nagyhajó területre, ahol több nagyhajó is elment mellettünk. (A TSS tőlünk északra kb. 10 tmf-re volt.) Egész éjjel vitorlázás negyedszélben és 4-5 csomós SOG-ot tudtunk tartani. Reggel kb. 30 percet volt csupán szélcsendünk, nagy szerencsénk volt a héttel! Szerencse is kell a vitorlázáshoz! :-)
Csütörtök: egész nap cirkálás 6-12 csomós szélben, délután a Mistral felerősödött 16-18 csomóra (SOG: 7-7,5 csomó). Ebéd: chili con carne, ami tipikus hajós étel nálunk. :-)
Délután bójára állást gyakorlatunk a Zöld barlangnál, majd a csapat megnézte a Zöld barlangot. 30 perc szünet után folytatok az utunkat... Vis szigeten Kut-nál kötöttünk ki 18:00-kor. Az átkelés vissza: 31 óra és 150,1 tmf. Este séta a városban, és vacsora egy szuper helyen! Közben átbeszéltük az átkelést, és a fontos döntési pontokat az átkelés során, és utólag értékeltük. Röviden: ügyes volt a csapat!
Pénteken 10:00-kor futottunk ki, majd gyakorlás: bójára állás / kikötés a marinába...
Egész nap vitorlázás és gyakorlás... korai kikötés 16:00 után, mert volt, aki hazaindult.
Szuper csapat jött ismét össze, remélem még máskor is fogunk együtt vitorlázni. A következő szint a Kanári-szigeteki gyakorló vitorlázás lenne :-)