| Ügyeleti rendszerek | ||||||||||||||||||||||||
| 1. Egy személy esetén (Ha egyedül vitorlázok) | ÉBER Bóbiskolás a cockpitben, minimum 10-15percenként felkelek éjszaka csörgő órára körbe nézni. Hajóforgalom ellenőrzés, irány és vitorla beállítás ellenőrzés. | |||||||||||||||||||||||
| 2.1. Két személy esetén (A, B) ismétlödő rendszer | 00 - 04 | 04-08 | 08-13 | 11-16 | 16-21 | 19-24 | Ismétlödő rendszer, mindennap ugyanabban az időben van az ügyelet. | |||||||||||||||||
| A | B | A | B | A | B | Az ebéd és vacsora időben mindketten ügyelnek és naponta cserélődik a konyhai szolgálat. | ||||||||||||||||||
| 2.2. Két személy esetén (A, B) tolódó rendszer | 00 - 04 | 04-08 | 08-13 | 11-16 | 16-20 | 18-24 | Tolódó rendszer, mindennap más időben van az ügyelet (Ajánlott!) | |||||||||||||||||
| A | B | A | B | B | A | Az ebéd és vacsora időben mindketten ügyelnek és naponta cserélődik a konyhai szolgálat. | ||||||||||||||||||
| 2.3. Két személy esetén (A, B) egyszerűsített rendszer, amit legtöbbször használunk | 01-07 | 07-13 | 13-19 | 19-01 | Ismétlödő rendszer, mindennap ugyanabban az időben van az ügyelet. | |||||||||||||||||||
| A | B | A | B | Naponta cserélődik a konyhai szolgálat | ||||||||||||||||||||
| Nehéz vitorlázási körülmények között a 3órás váltásos ügyeleti rendszerek az ajánlott! | ||||||||||||||||||||||||
| 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-16 | 16-20 | 20-24 | 01-06 | 06-09 | 09-13 | 13-17 | 18-20 | 20-01 | C személy: nem tapasztalt vagy más ok miatt könnyített ügyeletet kap és az A segít neki. | ||||||||||||
| 3.1. Három személy esetén ismétlödő rendszer | A | A | A | A | 18-20 között mindenki fent van a fedélzeten, ez a közös vacsora és Naplemente alkalom. | |||||||||||||||||||
| B | B | B | A,B | B | ||||||||||||||||||||
| C | C | C | C | C | ||||||||||||||||||||
| 1.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-24 | 2.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-24 | 3.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-20 | |||||||
| 3.2. Három személy esetén tolodó rendszer | A | A | C | C | B | B | ||||||||||||||||||
| B | B | A | A | C | C | |||||||||||||||||||
| C | B | A | ||||||||||||||||||||||
| Nehéz vitorlázási körülmények között (vihar, havária) a 3órás váltásos ügyeleti rendszerek az ajánlott! | ||||||||||||||||||||||||
| 0-6 | 6-12 | 12-18 | 18-24 | |||||||||||||||||||||
| 4.1. Négy személy esetén ismétlödő rendszer | A | Lehetséges három órás ügyeleti rendszert felállítani, tapasztalat alapján nehéz vitorlázási körülmények (vihar, havária) között ajánlott. | ||||||||||||||||||||||
| B | A konyhai szolgálat naponta cserélődik. | |||||||||||||||||||||||
| C | ||||||||||||||||||||||||
| D | ||||||||||||||||||||||||
| 1.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-24 | 2.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-24 | 3.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-24 | 4.nap | 0-4 | 4-8 | 8-12 | 12-18 | 18-24 | |
| 4.2. Négy személy esetén tolodó rendszer | A | A | B | B | C | C | D | D | ||||||||||||||||
| B | C | D | A | |||||||||||||||||||||
| C | D | A | B | |||||||||||||||||||||
| D | A | B | C | |||||||||||||||||||||
| Nehéz vitorlázási körülmények között a 3órás váltásos ügyeleti rendszerek az ajánlott! | ||||||||||||||||||||||||
| 6.1. 6 személy esetén (A,B,C,D,E,F) - ügyeletpárok | 1.nap | 00 - 04 | 04-08 | 08-12 | 12-16 | 16-20 | 20-24 | Egész nap konyhai szolgálat | E-F | |||||||||||||||
| A 2010-es Atlanti-óceán átkelésénél használt | A | C | E | C | E | A | Pihenő nap | A-B | ||||||||||||||||
| rendszer | B | D | F | D | F | B | ||||||||||||||||||
| 2.nap | 00 - 04 | 04-08 | 08-12 | 12-16 | 16-20 | 20-24 | Egész nap konyhai szolgálat | A-B | ||||||||||||||||
| C | E | A | E | A | C | Pihenő nap | C-D | |||||||||||||||||
| D | F | B | F | B | D | |||||||||||||||||||
| 3.nap | 00 - 04 | 04-08 | 08-12 | 12-16 | 16-20 | 20-24 | Egész nap konyhai szolgálat | C-D | ||||||||||||||||
| E | A | C | A | C | E | Pihenő nap | E-F | |||||||||||||||||
| F | B | D | B | D | F | |||||||||||||||||||
| Nagyon sok 'ocean cruising' ajánlás van az ügyeleti rendszerek kialakítására. Én itt nem az ajánlásokat írtam le, hanem a tapasztalataimat a hosszabb nyílt tengeri és óceáni vitorlázások alkalmával. | ||||||||||||||||||||||||