Az
élet Fidizsin 8.
8. rész, 2008.02.08-03.02.
"A szeretet lángjaiban a legkeményebb
vasnak is meg kell olvadnia."
Mohandász Karamcsand Gandhi (jogász, politikus)
India
politikai és spirituális vezetője, az indiai függetlenségi mozgalom
vezéralakja. Mahatma szanszkrit
szó, jelentése: "nagy lélek". Elvének
lényege, hogy az igazság ereje győz, így passzív ellenállással kell elérni
a kitűzött célokat.
2008.02.08. (502 nap)
Vásárlás Lautokában:
5 db mini DV (45 FD), ennyi elég lesz fél évre a kamerába. Ebédre és vacsorára
vettem 2 rotit és néhány sült kaszavát (2,7 FD). A városban beszéltem
Bruce-szel, mivel 2 db állókötélzetet ki kell cserélnem és ő itt a
riggmester. Holnap a marinába odaadom a régit mintának. Elmentem Rubenhez és
elvittem egy fényképet a hajóról és rólam, emléknek. Délutánt ott töltöttem.
Este visszabuszoztam a marinába. Késő estig gépeztem.
Vallási megoszlás Fijin:
Fijien:
85% Metodista
12% Romai katolikus
3% egyéb
Indians:
70% Hindu
25% Muszlin
5% egyéb
2008.02.09. (503 nap)
"Gyűlöld a
bűnt és szeresd a bűnöst. " Mohandász Karamcsand Gandhi
Rabuka
miniszterelnöksége idején az indiaiakat alapvető emberi jogoktól
fosztották meg. 1990-ben 47% fiji, 50% indiai volt, de 1987 óta (első
puccs) az indiaiak folyamatosan hagyják el az országot. Volt olyan év, hogy
9,000 indiai ment el, a cél ország: USA/AUS/NZ. Így most kevesebben vannak,
mint a fijiek. Jelenleg is az indiaiak másodrendű állampolgárok Fijin.
Gáztöltés 4,7 FD ma
délelőtt (a másik palackot javítani kéne, ereszt). Majd rövid internetezés
és írás a hajóban.
2008.02.10. (504 nap)
Folyamatosan
hasonlítom össze az itteni és a Magyarországi életet. Itt mindenki 5-6 órát
alszik, otthon 8-9 órát szokás. Másodsorban itt kevesebb a stressz és
kevesebb/nyugisabb a munka (persze a fizetés is kevesebb). Magyarországon napi
8-9 óra munka és stressz majd napi 1-2 óra utazás a Budapesti dugóban… Ez a 3.
világ, elmaradott és szegény. Tehát itt kevés a pénz, de talán itt nem is kell.
Reggel beszéltem Bruce-szal, 70 FD-ért kicserél két kis
vantnit (állókötélzet), ezeket javítottam korábban és persze nem tökéletes.
Majd elmentem Rubenékhez ebédre (hal lovo, csirke kókusz-öntettel). Délután
Hans-nál voltam a rádióját próbáltuk javítani, de még nem jöttem rá a hibára,
majd vele vacsoráztam vegetáriánus vacsora volt persze.
Esti filmek: An inconvenient truth (A GLOBAL WARNING) -Al
Gore; Bowling for columbine (Végre normális filmet is nézek- ajánlom másoknak,
ezeket már láttam korábban, de persze jó volt ismét megnézni.)
2008.02.11. (505 nap)
Új elvek. Könnyebb
hajót akarok (kis szélben gyorsabb lehet CARINA):
-
Kevesebb élelmiszer a hajón, max.
60 napra (eddig 120-140 napra tároltam élelmiszert): -100 kg
-
Kevesebb víz (100 l gyárilag
palackozott és 100 l nagyobb tartályokban): -100 l
-
Próbálok itt hagyni egy-két eddig
sem használt lomot, de viszek magammal még 1-2 plusz szerszámot
-
Továbbra sem lesz
dingim/szörfdeszkám.
Reggel korán keltem, Marty a céges mikrobuszával bevitt a
városba a motorral (Bobby segített a kiemelésében). A motorszerelés persze
lassan halad, nem sietnek -ma pl. a motort be se tudtuk indítani. Holnap
folytatjuk. Majd elmentem az APCO gyárba festéket venni, de idén már nem
árusítanak. Így a festéket majd kicsit drágábban kell megvennem a városi
festékboltban. Ebéd a városban hal és sült krumpli, sült kaszává és 1 roti (3
FD), annyit ettem, hogy nem is vacsoráznom. MP3 lejátszó (1 GB) 60 FD, telefon
töltés 5 FD. Majd délután visszabuszoztam a marinába.
Satya Sai Baba
oldalai (nehéz lenne röviden róla írni, de úgy érzem kihagyhatatlan az
oldalamról):
http://www.srisathyasai.org.in/
http://www.shirdi-sai-baba.com/
2008.02.12. (506 nap)
Reggel korán keltem és bebuszoztam a városba. Elvittem egy akkumulátort a
motorszerelőhöz, így beindítottam nekik a motort. A motor szerviz 25 FD
volt, ebbe benne volt a láb visszaszerelése olajjal és a hengenyomás mérése is.
A probléma, hogy mindkét gyertya a 10 perc után olajos lesz. Az ok régi és nem
tökéletes "piston
ring set, gasket upper casing, oil seal (bottom) ". Itt az Asco motors a Yamaha beszerző,
beszéltem Rajesh-sel, majd elküldtem nekik a Yamaha 677-8 B 8 HP katalógust,
hogy pontosan lássa a típusszámokat.
Ezután elmentem több festék üzletbe árajánlatokat kérni.
2 l primer APCO (199 sealer)
1 l thinner APCO 603
2 l polyurethane finish APCO (343 gloss)
1 l thinner APCO 604
A legjobb ár 170 FD (Sahay Brothers).
A másik lehetőség, hogy Resene (Uracryl 403, Durepox primer)
festéket használok. Ez kicsit drágább és Hans szerint gyengébb
minőségű is. Holnap még beszélek néhány szakival még ebben a témában.
Ebéd és vacsora: főtt csirke és kaszává (3,8 FD), ez itt szinte
nemzeti étel. Minden étterembe lehet kapni és még soha nem próbáltam, így ma
kipróbáltam.
Nanival ismét találkoztam, először január elején a Nandi kórházban.
Most a Yacht Clubban futottunk össze, ahol az 50 éves angol feleségével
sörözött. Nani egy 32 éves fiji-indián keverék, akit a gazdag felesége tart el.
Segített a halcsapdát kitenni a "reef" elé a saját motorcsónakjával. Majd a hajómban ittunk egy-két sört.
Ma este a Fahrenheit 9/11-et néztem meg ismét, de most angolul, ezt is
Hans adta kölcsön.
2008.02.13. (507 nap)
Mivel rozsdásodik a kabinban lévő árboc alátámasztó veret,
lecsiszoltam és lefestettem rozsdavédő festékkel. Mostanában több rétegben
festem ezt le. Találkoztam Ben bátyával (Paullal), Ben-nel még Tongában
találkoztam novemberben. Holnap megnézi Carinát. Délután bementem a városba az
Asco Motorshoz.
H. Gasket : 30 FD (Suva raktár)
Pistol Ring: 20 FD (Suva raktár)
Upper Case Gasket: 31 FD (Suva raktár)
Seal: 22 FD (Japán, szállítási idő 1 hónap)
Carbulatotor Gasket: 12 FD (Japán, szállítási idő 1 hónap)
Valvue Gasket: 18 FD (Japán, szállítási idő 1 hónap)
Szóval a motor leghamarabb márc. közepén lesz ok.
Beszéltem Daviddel a motorszerelővel, remélem ő talán tud
alkudni az árból.
Érdekes, a városban egyre több az ismerős, itt vagyok 3 hónapja,
talán ez az okaJ
Meglátogattam Zakit is, de csak röviden.
Megismerkedtem Klod-dal (52 éves, de 30-nak néz ki. A legtöbb hajós
fiatalabbnak néz ki, mint a valós kora.). Kod délafrikai és a családjával 8 éve
vannak úton egy katamaránnal. Itt szeretnének letelepedni és élni. "Boldognak lenni
mindennap. Ez energiát ad és kinyitja az ajtókat. " Szerintem a boldogság lelassítja az embert, és
nem hajt előre. Számomra az energia a legfontosabb.
"A bűnügyi statisztikák szerint a
Dél-afrikai Köztársaságban naponta 350 ember válik gyilkosság áldozatává, s
mintegy ezret ér erőszakos támadás, rablás." (Ezért hagyta el a hazáját.)
Este megnéztem Patch Adams (Robin Williams) filmet, jobb az átlagos
amerikai filmnél.
2008.02.14. (508 nap)
Willivel (a helyi hajójavító műhely vezetője) is beszélgettem a
festék témában. A mínőség miatt az APCO-t választom és nem Resene-t, ez a
két hajó festék van itt (primer+topcoat). Ismét találkoztam Paullal. Majd
bementem a városba megrendelni az alkatrészeket Japánból (Yamaha) és beszéltem
Daviddel is ebben a témában.
Ebéd és vacsora 2 roti és sült kaszava (2,6 FD).
Délután búvárkodtam és megnéztem a halcsapdámat. Üres volt, a kekszet nem
szeretik. A konyhából majd talán kapok csirke darabokat, amit a halak imádnak.
Egy-egy ilyen búvárkodás 1,5 óra és hihetetlen élmény (csodálatos halak
és korallok), de persze el is fáradok.
Este Kurt Vonnegut, Bajnokok reggelije könyvét olvasom a laptopról.
A freak
hullámokról a magyar vitorlás irodalomban nem lehet olvasni, így most itt egy
rövid ismertetés angolul. (Fordítani nincs időm.)
Freake
Wave-ről film a neten (Óriás és gyilkos hullámok,
amik a semmiből jönnek és elsüllyesztik a hajókat. Ez egy vízfal igazából,
ami elsöpör mindent.):
http://openflv.com/fullscreen?v=NjY3NzEzMQ==&p=0
http://openflv.com/watch?v=NjY3NzEzMQ==&p=0]Freak%20Wave
Rogue
waves, also known as freak
waves, monster waves or extreme waves, are relatively large
and spontaneous ocean surface waves that are a threat even to
large ships and ocean
liners. In oceanography, they are more precisely defined as waves
whose height is more than twice the significant wave height (SWH), which is
itself defined as the mean of the largest third of waves in a wave record. It
is common for mid-ocean storm waves to reach 7 meters (23 ft) in
height, and in extreme conditions such waves can reach heights of
15 meters (49 ft). However, for centuries maritime folklore told
of the existence of vastly more massive waves -veritable monsters up to
30 meters (98 ft) in height (approximately the height of a 10-story
building)- that could appear without warning in mid-ocean, against the
prevailing current and wave direction, and often in perfectly clear weather.
Such waves were said to consist of an almost vertical wall of water preceded by
a trough so deep that it was referred to as a
"hole in the sea"; a ship encountering a wave of such magnitude would
be unlikely to survive the tremendous pressures of up to 980 kPa
(142 psi) exerted by the weight of the breaking water, and would almost
certainly be sunk in a matter of seconds. Many years of research have confirmed
that waves of up to 30 meters (98 ft) in height are much more common
than mathematical probability theory would predict using a Rayleigh distribution of wave heights. In
addition, pressure readings from buoys moored in the Gulf
of Mexico at the time of Hurricane
Katrina also indicate the presence of such large waves at the time of the
storm. In fact, they seem to occur in all of the world's oceans many times
every year. This has caused a re-examination of the reason for their existence,
as well as reconsideration of the implications for ocean-going ship design.
Freake Wave: The
world's oceans claim on average one ship a week, often in mysterious
circumstances. With little evidence to go on, investigators usually point at
human error or poor maintenance but an alarming series of disappearances and
near-sinkings, including world-class vessels with unblemished track records,
has prompted the search for a more sinister cause and renewed belief in a
maritime myth: the wall of water. Waves the height of an office block. Waves
twice as large as any that ships are designed to ride over. These are not tsunamis
or tidal waves, but huge breaking walls of water that come out of the blue.
Suspicions these were fact not fiction were roused in 1978, by the cargo ship
München. She was a state-of-the-art cargo ship. The December storms predicted
when she set out to cross the
There are
three categories of freak waves: "Walls of water" travelling up to
10 km (6.2 mi) through the ocean; "Three Sisters", groups
of three waves; single, giant storm waves, building up to fourfold the storm's
waves height and collapsing after some seconds.
2008.02.15. (509 nap)
Mindennap
hallom a tenger morajlását, de nem vagyok vízen. A tengerpart kevesebb, mint
100 m-re van tőlem. Hiányzik a vitorlázás.
Délelőtt Hans-sal beszélgettem. Hogy miről? Szinte
mindenről, de elsősorban a vitorlázásról. Majd elmentem Ruben-hez
ebédelni. Késő délután értem vissza a hajóhoz.
Elkezdtem ásni egy mély gödröt a kormány alatt, ki kell szednem a
kormányt legalább félig a szkeg javítás miatt.
Alapvető
óceáni vitorlázási technikák (ezeket én is használtam):
A magyar vitorlás
irodalomban nem lehet olvasni ezekről, így most itt egy rövid ismertetés
angolul. (Fordítani nincs időm.)
hove-to, heaving-to,
lying-to, lay-to definition
To stop moving. Esp. to slow down or stop due to heavy weather. Trimming sails and rudder to reduce the sailboat's
movement to near zero. Specifically, to back the jib, sheet in the mainsail,
and tie off the rudder to windward (tiller to leeward) keeping the vessel's head to windward to meet the
waves and its movement limited to crabbing across the wind. One of the many
tricks sailors use when the weather gets too wild for comfort, or simply to
take a break from the helm. As the wind and waves get higher, the crew might choose to
heave-to as a way to slow the boat down and ease the motion through the
waves. By slowing or stopping the boat, the crew can gain a chance to rest, to
make necessary repairs or adjustments to the rig, or even simply to make lunch.
There are several other occasions when a boat's crew might wish to heave-to. In
a crew overboard situation, heaving-to stops the boat
during the retrieval. When approaching navigational hazards at night or in poor
visibility, slowing or stopping until visibility improves can be the safest
course of action. And, on a sunny day sail the crew can heave-to so all hands may enjoy a
picnic at sea. The goals of heaving-to are to have the bow pointing into the
oncoming waves as much as possible, to prevent the boat from moving backward or
making too much leeway,
and to reduce the motion of a boat so the crew can rest. (The ultimate goal, of
course, is to keep the boat afloat and undamaged!) The most common method of
heaving-to is to come about from port tack
without releasing the jib
sheet. With
the main
sheeted in tight, immediately put the rudder down - being careful in the
process not to come about again. At this point the boat should be in a stable
condition; the main will fill, overpowering the jib which is holding the bow
down. As the boat begins to move forward, the rudder will turn the bow to
windward, luffing
the main. As the boat slows, the jib will push the bow down again and the
pattern will repeat. On a reach,
a boat can be temporarily slowed or stopped by undersheeting the sails and
setting the rudder somewhat to leeward of the course. As the
boat accelerates, it will turn into the wind, luffing the sails. The luffing
sails will slow the boat and cause it to fall off until they fill again, and
the pattern will repeat.
2008.02.16. (510 nap)
Délelőtt interneteztem a kávézóban. Ana adott ingyen ebédet is,
persze rotit. Délután elmentem búvárkodni és megnézni a halcsapdát is, hátha
van benne valami. Nem volt, egyelőre még nincs csali benne. Majd régi
Sherlock Holmes filmeket néztem.
Este Samuval és a fiatal nagynénjével elmentünk bulizni a Cave-be (Night
club Lautokában).
Utána a réten folytatódott a party hajnalig, majd Samunál aludtam.
Egy vitorlás
irányzat, óceáni vitorlázás mini vitorlás-hajókkal:
Sok-sok oldal van még ebben a témában még.
2008.02.17. (511 nap)
"Először nem vesznek tudomást rólad,
aztán kinevetnek, aztán harcolnak ellened, aztán győzöl." Mohandász
Karamcsand Gandhi
Reggel jöttem vissza a marinába (ez most az
otthonom).
A hajót és a szkeget csiszoltam smirgli
papírral (persze nem géppel). Majd az árboctalpat szereltem le, sajnos itt
folyt be a víz, ezért újraszigeteltem.
Esti olvasmányom South Pacific (David Stanley)
volt. Majd utána neteztem is.
Vasvári János feladta a szóló Atlanti-óceán
átevezését tavaly decemberben (később ismét megpróbálja).
2008.02.18. (512 nap)
"Először magadban kell létrehozni a
változást, amit a világtól követelsz."
Mohandász Karamcsand Gandhi
Reggel a szkeget műgyantával javítottam,
ragasztottam.
Masjdnem egész nap a hajót csiszoltam, majd
átjött Lion fia az árbóctalpat visszacsavarni.
2008.02.19. (513 nap)
"... a jól elvégzett munka egyedüli
jutalma abban áll, hogy elvégezhettük…"
Mohandász Karamcsand Gandhi
Kora reggel interneteztem 2 órát.
Még tegnap este a Yacht Club konyhájából
kaptam csirke sontokat (és darabokat), amit reggel a szokásos
úszás-búvárkodás-vadászat során kitettem a halcsapdába. Remélem erre majd
jönnek a halak. Egy ilyen úszás minimum 1,5 órás.
Bebuszoztam a városba, vettem festéket a
hajóhéj festéséhez. Az ára 170 FD és egy ajándék szilikont kértem és kaptam
mellé. A számítógép kábelét is elvittem egy szakihoz javítani, nekem eddig nem
sikerült egyedül ezt megoldanom. Ebéd és vacsora roti és sült dalo/kaszava és
egyéb sült zöldségek.
Sajnos eddig még nem találtam acetont
megfelelő áron.
Éjszaka néhány órát interneteztem.
Ma éjszakai film: Basil Rathbone (Sherlock
Holmes, 1935)
2008.02.20. (514 nap)
"A szemet szemért elv csak oda vezet,
hogy az egész világ megvakul. "
Mohandász Karamcsand Gandhi
Délelőtt bebuszoztam Lautokába. A festék
csak holnap lesz az üzletbe, nem hozták még el a gyárból. A számítógép kábele
(12V-os rendszerhez) még nem oké, holnap talán.
Ebéd: sült csirke és sült krumpli (3,5 FD)
A városba megismerkedtem Emával és a
barátnőjével. Akik meghívtak magukhoz a házukba. Nem kell rosszra gondolni,
van férjük és gyerekük. Ema fiji-európai nő, a férje és mindenki indiai a
településen. Alapvetően jól éreztem magam a közös sörözésen.
Megismerkedtem Vikivel és a haverokkal/szomszédokkal. Délután mindenki átjön
Vikihez és együtt lazulnak, érdekes társaság.
Vissza fele érdekes módon a taxi sofőr
beakart szervezni nekem egy feleséget (Nem igazi taxi, 0,5 FD fuvarköltség -
mint a busznak). Ennek most nem örültem. Nem értettem mit is akar tőlem.
Este Charlie Chaplin filmeket, majd Buster
Keaton (College, 1927) néztem.
2008.02.21. (515 nap)
"Az élet nem csak abból áll, hogy
növeljük sebességét. " Mohandász Karamcsand Gandhi
Reggel korán egy órát neteztem a kávézóban (a
marinában ingyenes a WLAN), majd elmentem úszni-búvárkodni és halakra vadászni.
Ez a sportom, kétnaponta megyek ez kb. 1,5 óra. Kiúszok a halcsapdához,
megnézem mi van benne, majd visszaúszok a partra. Ma dagály volt és a
szokásosnál több hal. A halcsapdámban is találtam halat. Igaz kicsi volt L.
A szokásos mosogatás (nagyon nem szeretem),
takarítás (közepesen nem szeretem) utána, Jim egy motoros hajó kapitánya bevitt
a városba a céges mikrobusszal. Végre megkaptam a festéket majd a javított
latop kábelt/adaptert is (12V-19V, egy dióda kiégett, 20 FD költségű
javítás).
Ebéd: kínaiban 3,5 FD (a rotiból már 3 hónap
után elegem lett). Lassan ismerem az összes helyi kifőzdét a városban.
Az Asco Motorshoz a Yamaha motor alkatrészeim
márc. 10-re érkeznek (persze még változhat az ETA). Ez jó hír, eredetileg
március közepére ígérték.
Délután visszabuszoztam a marinába. Majd
mostam (nem szeretem) a marina mosókonyhájában (3,5 FD).
Esti filmem: THE HOAX
Esti könyvem: Larry McMurtry, Cadillac
Jack
2008.02.22. (516 nap)
"Az erőszak előbb utóbb kimerül
önmagától, de ebből a kimerültségből nem születhet béke. "
Mohandász Karamcsand Gandhi
Két napja elgondolkoztam, hogy Új-Zélandra
repülök és 1,5 hónapot ott dolgozok, majd visszajövök (ott könnyen és gyorsan kaphatok
munkavállalási engedélyt). Az a baj, hogy szeretek itt lenni, szóval
valószínűleg nem megyek…
Egész nap esett az eső, így nem tudtam
hajót csiszolni és festeni. Internet sem volt, így a heverokkal töltöttem a
délelőttöt. A haverok a marina alkalmazottai (barman, pincér, biztonsági,
kertész…). Délben megnéztük a Raggae on the River-t a műhelyben a gépemen.
Utána elmentem Banarasra Rubenhez, majd
Lautokába, hogy találkozzak Szaival. Jól telt az este.
Vacsora: lencse és sült bárány BBQ (ezt persze
a hajón főztem).
2008.02.23. (517 nap)
"Semmi újat nem tudok tanítani a
világnak, az igazság és az erőszakmentesség olyan ősi, akárcsak a
hegyek. " Mohandász Karamcsand Gandhi
Reggelire padlizsán krémet csináltam, mivel
1,5 éve nem ettem.
Délelőtt Sherlock Holmes filmeket nézek
majd The Blue Planet-et (seasonal sea, koral sea).
Egész nap esik, ezért már két napja kint
száradnak a ruháim. Ma sem tudok festeni.
Paul délben átjött a hajómhoz, majd elmentünk a
kávézóba kávézni és 5-ig kártyáztunk.
Ebédre a tegnapi vacsora maradékát ettem meg,
nem kellett volna. Igen komoly hasmenés és hányást okozott. Így ma nem megyek
el Sam-mel és Szaival bulizni. Kár.
Esti könyvem: A Halottember meséi (Csányi
Vilmos)
Éjszaka még rosszabbul lettem.
Az arcomon kialakult egy elfertőződött
(begyulladt) seb. Kitisztítottam és antibiotikum krémet tettem rá.
2008.02.24. (518 nap)
"If you know
the truth, the truth will make you free." (John 8:32)
Ma is egész nap esik az eső. Így a ruháim
ma is kint száradnak még. Ma sincs internet a marinába. Így a haverokkal töltöm
a napot és filmeket nézek.
A hasfájás elmúlt. Az arcomon lévő elfertőződött
sebem egyre nagyobb és beszélni sem tudok a fél arcom teljesen feldagadt. Aloa
verát, e-oil vitamin, Blistex és antibiotikum krémmel is próbálkoztam, de nem
lett jobb. Sőt kipróbáltam egy méhkirálynőből készített
kivonatot, ami minden betegségre jó.
Esti könyvem: Dr. Joseph Murphy, Tudatalattid
csodálatos hatalma
2008.02.25. (519 nap)
"Nem érdekel, miből élsz.
Azt akarom tudni, mire vágysz, és hogy szembe mersz-e nézni a vágyaiddal.
Nem érdekel, hány éves vagy.
Azt akarom tudni, megkockáztatod-e, hogy
őrültnek tűnj szerelmeidért, álmaidért, és azért a kalandért, hogy
életben vagy.
…
Nem érdekel, hol, mit és kitől tanultál.
Azt akarom tudni, mi ad neked erőt belülről, amikor kint már minden másnak vége van.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e egyedül lenni önmagaddal, és hogy igazán szereted-e azt a társaságot, melyet üres óráidra magad mellé választottál."
Oriah Hegyi Álmodó indián törzsfőnök verse (1994)
Egész nap esik az eső (negyedik napja
folyamatosan).
Reggeli padlizsán krém. Mivel nincs
hűtöm, ezért minden esetben friss.
Délelőtt olvasok. Majd internetezek fél
órát, aztán ismét nincs net.
Valaki azt javasolta, hogy meditáljak a tengerparton
minél többet. A harmóniából soha nem elég, ha nem esik az eső megyek a
partra és a szokásos úszás és búvárkodás előtt meditálni próbálok -
mondani könnyű, csinálni nehéz.
Az elfertőződött seb az arcomon
javul, igaz a feldagadt arccal nehezen beszélek és eszek, de ennek ellenére jó a
kedvem! Pedig még az eső is esikJ.
Délután ismét Reggae ont he River-t
(Californiai koncert) néztem a gépemen.
Esti olvasmányom: Stephen King, A mumus
Igen rossz szakács vagyok és utálom a saját
főztemet. Új recepteket gyűjtök, de a fő próbléma kicsit mintha
unnám a főzést.
2008.02.26. (520 nap)
"A gyengék soha sem bocsátanak. A
megbocsátás az erősek erénye. "
Mohandász Karamcsand Gandhi
Reggel takarítottam és mosogattam. Ma nem esik
az eső, végre megszáradtak a ruháim!
Délelőtt interneteztem és olvastam.
Délután bementem a városba vásárolni (krémeket
a hátfájdalomra, krémeket az elfertőződésekre). Az aceton a
legolcsóbb helyen 12,5 FD volt - szerintem ez rablás! A kínaiban estebédeltem.
Estefelé visszaértem a marinába, majd a Yacht
Clubba mentem, ahol a szokásos klub élet folyt, kártyáztam majd megnéztünk egy
filmet.
A meditációról már indulásom előtt is
írtam röviden a honlapomon. Sokan nem hisznek benne… Ha teljes életet akarunk
élni, tudnunk kell kik is vagyunk igazából. A meditáció az út ehhez a tudáshoz.
Sok módszer van én Rubentől hallottam Osho-ról. Nem akarok véleményt
mondani róla, csak írni róla: Osho
Esti könyvem: Lao-ce Tao te king, Az Út és az
Erény könyve
Óceán bilógia a neten:
Osho:
Sok videó van róla
kint a neten, a legegyszerűbb megnézni egyet: http://www.youtube.com/watch?v=6D7rWLzloOI
"When Friedich Nietzse declare ’God is dead’
F*CK became the most important word in the English language"
2008.02.27. (521 nap)
"Aki másokat
ismer, tudós,
aki magát ismeri:
bölcs.
Aki másokat
legyőz, hatalmas,
aki magát
legyőzi: erős.
Aki elégedett:
gazdag,
aki előretör,
kemény,
aki megáll:
szilárd.
Aki maradandó: él -
nem lát
halált."
Lao-ce Tao te king, Az Út és az Erény könyve
Mostantól visszaszámolok és készülök a
következő szakaszra.
Sajnos két csomag nem érkezett meg a marina
címére, amit nagyon sajnálok és nem értek.
Beszéltem a marina vezetőjével is ebben a
témában, de ígéreten kívül semmit nem kaptam.
Délelőtt a gyógyszeres ládát rendeztem
át. Kell majd vennem néhány tubus antibiotikum krémet.
Sajnos a cockpit alja - ami egy fadeszka –
kezd szétrohadni üvegszállal és műgyantával fogom javítani.
Reggeli-ebéd egy kiadós hagymás rántotta.
Az árboctartó rúd alján lévő vas is
rozsdásodik, amit lecsiszoltam, holnap festem le rozsdavédő festékkel.
Kora délelőtt elsétáltam Lionhoz,
akitől kaptam egy csiszológépet és egy generátort (110V-ről
működik), amihez vettem benzint a fuel dockon. A hajója nagyon tetszik egy
hatalmas szalon, amiben egy hatalmas szófa van. Úgy érzem egy ilyen típusú
szófán el tudnám tölteni a következő 50 évemet…
Délután egy órát az uszodában lazítottunk
Lionnal és a fiával, majd visszamentem csiszolni a hajót. Sajnos később az
eső is megjött.
Este a klubban kártyáztunk és söröztünk a
fiúkkal (Paul, akivel SavuSavu-ra vitorláztam, Bobbyval és Lion fiával,
Barry-vel).
Vacsora tejbegríz, nem ettem már több mint 1,5
éve.
Mostanában ezt olvasom:
Better Sailing, Error
Analysis in Sailing and Seamanship (Richard Henderson)
2008.02.28. (522 nap)
"Nem ékes az egyenes szó;
nem egyenes az ékes szó.
Nem bizonygat, aki jó;
nem jó, aki bizonygató.
A tudós nem sokat-tudó;
a sokat-tudó: nem tudó.
A bölcs nem kincshalmozó. "
Lao-ce Tao te king, Az Út és az Erény könyve
Reggel 9-től délután 3-ig a hajót
csiszoltam a géppel. Az új algagátló réteg miatt, illetve a topcoat réteg
néhány helyen leesett, ami megcsiszoltam, és majd újrafestem néhány helyen.
A kabin egy folyamatosa szauna. Szeretem a
szaunákat, jól lehet ismerkedni és beszélgetni a haverokkal például egy hideg
téli estén. Itt azonban nyár van J.
Ma esti olvasmányom: Stephen King, Ezüst
pisztolygolyók
2008.02.29. (523 nap)
Reggel Paul átjött és együtt kávéztunk. Majd
dolgoztam:
A CARINA feliratot javítottam, hiányzott néhány
betűből néhány rész.
Az elektromos kábeleket és a GPS-eket ellenőriztem.
Elkezdtem javítani a cockpit alját üvegszállal
és műgyantával.
Rövid netezés.
Délután bebuszoztam a városba vásárolni.
Fűszerek (az útra):
1. Palau Masala
2. Curry powder
3. Haldi
4. Hot chilly powder
Energia bombák:
1. Mighty guaraua tabletták
2. Pezsgőtabletta (Energy recovery,
Guaraua, Ginseng, Vit.C, B complex forte)
Castor oil - mindenre jó
Gyógyszereket megfázásra, antibiotikum krémet.
Továbbá vettem ecseteket a festéshez és
tinnert (4,5 FD/l) az ecsetek lemosásához.
Ebéd: csirke curry és roti, a város legjobb
kifőzdéjében. Ide jár minden taxis enni, ezért ez a legjobb. (Ha egy
ismeretlen helyen vagy és nem tudod hol főznek ehetőt, menj oda ahol
a taxisok esznek. Van még egy csomó hasonló jótanácsom, egyszer majd ezeket le
kell írnom.)
Elmentem Rubenhez, ahol 1-2 órát beszélgettünk
Osho-ról. Majd a városban egy régi ismerőssel káváztam, de nem akartam a
városban tölteni az estét túl fáradt voltam..
Ma esti olvasmányom: King, Stephen: Riding the
Bullet, esti film: Munich (Steven Spielberg)
2008.03.01. (524 nap)
Elgondolkoztam,
hogy mekkora motor lenne jó a CARINA-ra, később kaptam egy választ is édesapámtól:
A motornak a közegellenállást kell legyőzni, a hajó
tömege csak a gyorsítás alatt számít.
Ha nincs nagy szél, csak a víz közegállása számít. Ebben:
- "A": a hajó víz alatt részének (haladási
irányra nézve legnagyobb) keresztmetszete (m2),
- "ro" a közeg sűrűsége (kg/m3),
- "v" a hajó sebessége (m/s) -pontosabban annak
négyzete v2- , és
- "c" a közegellenállási tényező (mértékegység
nélküli, arányszám)
számít: F = 1/2*c*ro*A*v2
Közelítő számításhoz:
"c" legyen 0,4 (gömb esetén 0,45, hajó esetén
kisebb, de az örvények ezt lerontják),
"ro" tengervíznél kb. 1025 kg/m3,
"A"-t vegyük 1 m2-nek, ez a hajótól függ,
Carina kb. 0,4 m2 lehet,
(itt számít a hajó tömege, a vízkiszorítás, azaz a
merülés miatt)
"v" legyen 0,5144.. m/s (ez egy csomó), ekkor:
F = 54 N adódik, ez P = F*v = 27,9 W = 0,038 LE (HP),
tehát:
P[HP] = 0,038*v[kn]*v[kn]*A[m2],
Ezt 4 csomó esetén 16-tal, 5 csomónál 25-tel kell
szorozni, kb. 0,6 ill. 0,95 adódik.
Ha a keresztmetszet 2 m2, akkor 1,2 HP kell 4 csomó, 1,9
HP 5 csomó eléréséhez.
Ebben nincs figyelembe véve az, hogy a motor
teljesítményének hányad része fordítódik a hajó hajtására, mennyi meg a víz
felkavarására (ez a fordulatszámtól, a csigától stb. függ), gondolom kb. egy
feles szorzót jelent, azaz az előbb számított teljesítményt duplázni kell.
Persze, ha hullámzik a víz, az ezt jelentősen
befolyásolja, átlagos hullámok esetén is megduplázódhat a szükséges
teljesítmény. Még nagyobb hullámok esetén már az alak is nagyon számíthat,
egészen más számítást igényelne.
Viharos szél szintén sokat számít, tulajdonképpen az
alapja ugyanaz. A levegő sűrűsége kb. 1,2 kg/m3, a víz feletti
hosszirányú keresztmetszet 4 m2 is lehet egy nagyobb hajónál, vitorlák nélkül,
ha a szél 20 csomó, széllel szemben 86 N erő, 40 csomónál már szinte 350 N
erő ébred a hajótesten..
Délelőtt a
cocpit alját ragasztottam és a hajóhéjat kezdtem festeni.
Kora délután az uszodában
lazítottam egy kicsit Kloddal.
Délután esett az
eső, így nem tudtam tovább dolgozni.
Bob Marley catch
the fire című dalának van egy jelentése -kevesen tudják- de ez egy módszer
arra, hogy Isten-hez közelebb kerülj. (Lásd. rövid írásom a raszta mozgalomról.)
A raszták egy része hisz egy módszerben egy speciális ganja gyújtásban. A
Nappal gyújtják meg a ganjájukat dél körül egy lencse segítségével. Azt vallják,
hogy ilyenkor Isten gyújtja meg nekik és ezért ilyenkor minden nagyon
különleges. A raszták egy részének zsebében mindig van egy lencse ez okból J.
Esti fim: Saving
Private Ryan
Esti könyvem: KURT VONNEGUT, Barátom, Multivac
2008.03.02. (525 nap)
A különbség egy
yacht és a hajóm között, itt a kikötőben annyi, mint a különbség egy
apartman/szálloda és egy sátor között (ami néha beázik). Mindig jobban
szerettem sátrazni. Több szabadság érzésem van és több vicces történetem J.
Délelőtt és
délután a hajót csiszoltam és festettem (primer). Néhány helyen leesett a
festék, főleg az alsóhéj és a felső héj találkozásánál. Ez kb. egy
hetes programom. Közben a cockpit alját is ragasztottam.
Vacsorára kaptam David
feleségétől (akik koreaiak) kimcsit, koreai nemzeti étel, csípős
saláta. Így a vacsorám az átlagnál jobban sikerült. Majd később ettem
Guava gyümölcsöt is, van egy fa a marinában, csak le kell szedni.
Esti fim: The Dream Team, esti könyvem: Michael Swanwick, Holtak