Az élet Fidizsin 8.

8. rész, 2008.02.08-03.02.

"A szeretet lángjaiban a legkeményebb vasnak is meg kell olvadnia."

Mohandász Karamcsand Gandhi (jogász, politikus)

India politikai és spirituális vezetője, az indiai függetlenségi mozgalom vezéralakja. Mahatma szanszkrit szó, jelentése: "nagy lélek". Elvének lényege, hogy az igazság ereje győz, így passzív ellenállással kell elérni a kitűzött célokat.

 

2008.02.08. (502 nap)

Vásárlás Lautokában: 5 db mini DV (45 FD), ennyi elég lesz fél évre a kamerába. Ebédre és vacsorára vettem 2 rotit és néhány sült kaszavát (2,7 FD). A városban beszéltem Bruce-szel, mivel 2 db állókötélzetet ki kell cserélnem és ő itt a riggmester. Holnap a marinába odaadom a régit mintának. Elmentem Rubenhez és elvittem egy fényképet a hajóról és rólam, emléknek. Délutánt ott töltöttem. Este visszabuszoztam a marinába. Késő estig gépeztem.

Vallási megoszlás Fijin:

Fijien:

85% Metodista

12% Romai katolikus

3% egyéb

Indians:

70% Hindu

25% Muszlin

5% egyéb

 

2008.02.09. (503 nap)

"Gyűlöld a bűnt és szeresd a bűnöst. " Mohandász Karamcsand Gandhi

Rabuka miniszterelnöksége idején az indiaiakat alapvető emberi jogoktól fosztották meg. 1990-ben 47% fiji, 50% indiai volt, de 1987 óta (első puccs) az indiaiak folyamatosan hagyják el az országot. Volt olyan év, hogy 9,000 indiai ment el, a cél ország: USA/AUS/NZ. Így most kevesebben vannak, mint a fijiek. Jelenleg is az indiaiak másodrendű állampolgárok Fijin.

 

Gáztöltés 4,7 FD ma délelőtt (a másik palackot javítani kéne, ereszt). Majd rövid internetezés és írás a hajóban.

 

2008.02.10. (504 nap)

Folyamatosan hasonlítom össze az itteni és a Magyarországi életet. Itt mindenki 5-6 órát alszik, otthon 8-9 órát szokás. Másodsorban itt kevesebb a stressz és kevesebb/nyugisabb a munka (persze a fizetés is kevesebb). Magyarországon napi 8-9 óra munka és stressz majd napi 1-2 óra utazás a Budapesti dugóban… Ez a 3. világ, elmaradott és szegény. Tehát itt kevés a pénz, de talán itt nem is kell.

Reggel beszéltem Bruce-szal, 70 FD-ért kicserél két kis vantnit (állókötélzet), ezeket javítottam korábban és persze nem tökéletes. Majd elmentem Rubenékhez ebédre (hal lovo, csirke kókusz-öntettel). Délután Hans-nál voltam a rádióját próbáltuk javítani, de még nem jöttem rá a hibára, majd vele vacsoráztam vegetáriánus vacsora volt persze.

Esti filmek: An inconvenient truth (A GLOBAL WARNING) -Al Gore; Bowling for columbine (Végre normális filmet is nézek- ajánlom másoknak, ezeket már láttam korábban, de persze jó volt ismét megnézni.)

2008.02.11. (505 nap)

Új elvek. Könnyebb hajót akarok (kis szélben gyorsabb lehet CARINA):

-   Kevesebb élelmiszer a hajón, max. 60 napra (eddig 120-140 napra tároltam élelmiszert): -100 kg

-   Kevesebb víz (100 l gyárilag palackozott és 100 l nagyobb tartályokban): -100 l

-   Próbálok itt hagyni egy-két eddig sem használt lomot, de viszek magammal még 1-2 plusz szerszámot

-   Továbbra sem lesz dingim/szörfdeszkám.

Reggel korán keltem, Marty a céges mikrobuszával bevitt a városba a motorral (Bobby segített a kiemelésében). A motorszerelés persze lassan halad, nem sietnek -ma pl. a motort be se tudtuk indítani. Holnap folytatjuk. Majd elmentem az APCO gyárba festéket venni, de idén már nem árusítanak. Így a festéket majd kicsit drágábban kell megvennem a városi festékboltban. Ebéd a városban hal és sült krumpli, sült kaszává és 1 roti (3 FD), annyit ettem, hogy nem is vacsoráznom. MP3 lejátszó (1 GB) 60 FD, telefon töltés 5 FD. Majd délután visszabuszoztam a marinába.

Satya Sai Baba oldalai (nehéz lenne röviden róla írni, de úgy érzem kihagyhatatlan az oldalamról):

http://www.sathyasai.org

http://www.srisathyasai.org.in/

http://www.sathyasaibaba.hu/

http://www.eaisai.com/baba/

http://www.saibaba.ws/

http://www.shirdi-sai-baba.com/

 

2008.02.12. (506 nap)

Reggel korán keltem és bebuszoztam a városba. Elvittem egy akkumulátort a motorszerelőhöz, így beindítottam nekik a motort. A motor szerviz 25 FD volt, ebbe benne volt a láb visszaszerelése olajjal és a hengenyomás mérése is. A probléma, hogy mindkét gyertya a 10 perc után olajos lesz. Az ok régi és nem tökéletes "piston ring set, gasket upper casing, oil seal (bottom) ". Itt az Asco motors a Yamaha beszerző, beszéltem Rajesh-sel, majd elküldtem nekik a Yamaha 677-8 B 8 HP katalógust, hogy pontosan lássa a típusszámokat.

Ezután elmentem több festék üzletbe árajánlatokat kérni.

2 l primer APCO (199 sealer)

1 l thinner APCO 603

2 l polyurethane finish APCO (343 gloss)

1 l thinner APCO 604 

A legjobb ár 170 FD (Sahay Brothers).

A másik lehetőség, hogy Resene (Uracryl 403, Durepox primer) festéket használok. Ez kicsit drágább és Hans szerint gyengébb minőségű is. Holnap még beszélek néhány szakival még ebben a témában.

Ebéd és vacsora: főtt csirke és kaszává (3,8 FD), ez itt szinte nemzeti étel. Minden étterembe lehet kapni és még soha nem próbáltam, így ma kipróbáltam.

Nanival ismét találkoztam, először január elején a Nandi kórházban. Most a Yacht Clubban futottunk össze, ahol az 50 éves angol feleségével sörözött. Nani egy 32 éves fiji-indián keverék, akit a gazdag felesége tart el. Segített a halcsapdát kitenni a "reef" elé a saját motorcsónakjával. Majd a hajómban ittunk egy-két sört.

Ma este a Fahrenheit 9/11-et néztem meg ismét, de most angolul, ezt is Hans adta kölcsön.

 

2008.02.13. (507 nap)

Mivel rozsdásodik a kabinban lévő árboc alátámasztó veret, lecsiszoltam és lefestettem rozsdavédő festékkel. Mostanában több rétegben festem ezt le. Találkoztam Ben bátyával (Paullal), Ben-nel még Tongában találkoztam novemberben. Holnap megnézi Carinát. Délután bementem a városba az Asco Motorshoz.

H. Gasket : 30 FD (Suva raktár)

Pistol Ring: 20 FD (Suva raktár)

Upper Case Gasket: 31 FD (Suva raktár)

Seal: 22 FD (Japán, szállítási idő 1 hónap)

Carbulatotor Gasket: 12 FD (Japán, szállítási idő 1 hónap)

Valvue Gasket: 18 FD (Japán, szállítási idő 1 hónap)

Szóval a motor leghamarabb márc. közepén lesz ok.

Beszéltem Daviddel a motorszerelővel, remélem ő talán tud alkudni az árból.

Érdekes, a városban egyre több az ismerős, itt vagyok 3 hónapja, talán ez az okaJ

Meglátogattam Zakit is, de csak röviden.

Megismerkedtem Klod-dal (52 éves, de 30-nak néz ki. A legtöbb hajós fiatalabbnak néz ki, mint a valós kora.). Kod délafrikai és a családjával 8 éve vannak úton egy katamaránnal. Itt szeretnének letelepedni és élni. "Boldognak lenni mindennap. Ez energiát ad és kinyitja az ajtókat. " Szerintem a boldogság lelassítja az embert, és nem hajt előre. Számomra az energia a legfontosabb.

"A bűnügyi statisztikák szerint a Dél-afrikai Köztársaságban naponta 350 ember válik gyilkosság áldozatává, s mintegy ezret ér erőszakos támadás, rablás." (Ezért hagyta el a hazáját.)

Este megnéztem Patch Adams (Robin Williams) filmet, jobb az átlagos amerikai filmnél.

 

2008.02.14. (508 nap)

Willivel (a helyi hajójavító műhely vezetője) is beszélgettem a festék témában. A mínőség miatt az APCO-t választom és nem Resene-t, ez a két hajó festék van itt (primer+topcoat). Ismét találkoztam Paullal. Majd bementem a városba megrendelni az alkatrészeket Japánból (Yamaha) és beszéltem Daviddel is ebben a témában.

Ebéd és vacsora 2 roti és sült kaszava (2,6 FD).

Délután búvárkodtam és megnéztem a halcsapdámat. Üres volt, a kekszet nem szeretik. A konyhából majd talán kapok csirke darabokat, amit a halak imádnak.

Egy-egy ilyen búvárkodás 1,5 óra és hihetetlen élmény (csodálatos halak és korallok), de persze el is fáradok.

Este Kurt Vonnegut, Bajnokok reggelije könyvét olvasom a laptopról.

 

A freak hullámokról a magyar vitorlás irodalomban nem lehet olvasni, így most itt egy rövid ismertetés angolul. (Fordítani nincs időm.)

Freake Wave-ről film a neten (Óriás és gyilkos hullámok, amik a semmiből jönnek és elsüllyesztik a hajókat. Ez egy vízfal igazából, ami elsöpör mindent.):

http://openflv.com/fullscreen?v=NjY3NzEzMQ==&p=0

http://openflv.com/watch?v=NjY3NzEzMQ==&p=0]Freak%20Wave

Rogue waves, also known as freak waves, monster waves or extreme waves, are relatively large and spontaneous ocean surface waves that are a threat even to large ships and ocean liners. In oceanography, they are more precisely defined as waves whose height is more than twice the significant wave height (SWH), which is itself defined as the mean of the largest third of waves in a wave record. It is common for mid-ocean storm waves to reach 7 meters (23 ft) in height, and in extreme conditions such waves can reach heights of 15 meters (49 ft). However, for centuries maritime folklore told of the existence of vastly more massive waves -veritable monsters up to 30 meters (98 ft) in height (approximately the height of a 10-story building)- that could appear without warning in mid-ocean, against the prevailing current and wave direction, and often in perfectly clear weather. Such waves were said to consist of an almost vertical wall of water preceded by a trough so deep that it was referred to as a "hole in the sea"; a ship encountering a wave of such magnitude would be unlikely to survive the tremendous pressures of up to 980 kPa (142 psi) exerted by the weight of the breaking water, and would almost certainly be sunk in a matter of seconds. Many years of research have confirmed that waves of up to 30 meters (98 ft) in height are much more common than mathematical probability theory would predict using a Rayleigh distribution of wave heights. In addition, pressure readings from buoys moored in the Gulf of Mexico at the time of Hurricane Katrina also indicate the presence of such large waves at the time of the storm. In fact, they seem to occur in all of the world's oceans many times every year. This has caused a re-examination of the reason for their existence, as well as reconsideration of the implications for ocean-going ship design.

Freake Wave: The world's oceans claim on average one ship a week, often in mysterious circumstances. With little evidence to go on, investigators usually point at human error or poor maintenance but an alarming series of disappearances and near-sinkings, including world-class vessels with unblemished track records, has prompted the search for a more sinister cause and renewed belief in a maritime myth: the wall of water. Waves the height of an office block. Waves twice as large as any that ships are designed to ride over. These are not tsunamis or tidal waves, but huge breaking walls of water that come out of the blue. Suspicions these were fact not fiction were roused in 1978, by the cargo ship München. She was a state-of-the-art cargo ship. The December storms predicted when she set out to cross the Atlantic did not concern her German crew. The voyage was perfectly routine until at 3am on 12 December she sent out a garbled mayday message from the mid-Atlantic. Rescue attempts began immediately with over a hundred ships combing the ocean. The ship was never found. She went down with all 27 hands. An exhaustive search found just a few bits of wreckage, including an unlaunched lifeboat that bore a vital clue. It had been stowed 20m above the water line yet one of its attachment pins had twisted as though hit by an extreme force. The Maritime Court concluded that bad weather had caused an unusual event. Other seafarers could not help but consider the possibility of a mythical freak wave. Freak waves are the stuff of legend. They aren't just rare, according to traditional views of the sea, they shouldn't exist at all. Oceanographers and meteorologists have long used a mathematical system called the linear model to predict wave height. This assumes that waves vary in a regular way around the average (so-called 'significant') wave height. In a storm sea with a significant wave height of 12m, the model suggests there will hardly ever be a wave higher than 15m. One of 30m could indeed happen - but only once in ten thousand years. Except they do happen with startling frequency. Since 1990, 20 vessels have been struck by waves off the South African coast that defy the linear model's predictions. And on New Year's Day, 1995 a wave of 26m was measured hitting the Draupner oil rig in the North Sea off Norway. Concerned shipping operators wanted to know what was going on. The largest wave marine architects are required to accommodate in the design strength calculations is 15m from trough to crest. If that assumption were to be proved false, the whole world shipping industry would face some very tough choices. What could cause such extreme waves? Curious about the spate of South African incidents, oceanographer Marten Grundlingh plotted the strikes on thermal sea surface maps. All the ships had been at the edge of the Agulhas Current, the meeting point of two opposing flows mixing warm Indian Ocean water with a colder Atlantic flow. Radar surveillance by satellite confirmed that wave height at the edge of this current could grow well beyond the linear model's predictions, especially if the wind direction opposed the current flow. Problem solved: the answer was just to avoid certain ocean currents in certain weather conditions. There was nothing freakish about large waves; the mariners' myth was an explicable phenomenon. To science, this was one that didn't get away. Unfortunately, ocean currents could not explain two near disastrous wave strikes in March 2001. Once more two reputable ships, designed to cope with the very worst conditions any ocean could throw at them, were crippled to the point of sinking. The Bremen and Caledonian Star were carrying hundreds of tourists across the South Atlantic. At 5am on 2 March the Caledonian Star's First Officer saw a 30m wave bearing down on them. It smashed over the ship, flooding the bridge and destroying much of the navigation and communication equipment. The Caledonian Star limped back to port, her crew and passengers grateful that the engines had kept running, despite the onslaught. Just days earlier, the cruise liner Bremen had been less fortunate. 137 German tourists were aboard when she too faced an awesome wall of water in the South Atlantic. The impact knocked out all the instrumentation and all power, leaving them helpless in the tumultuous sea. Unable to maintain her course into the waves, there was a real risk the ship could go down and they knew none of the passengers would survive in lifeboats in such freezing conditions. With emergency power only, the crew battled to restart the engines. When they eventually succeeded, it opened the door to a very lucky escape. No current could have created such huge waves. There is none in that part of the Atlantic. Clearly, there was another effect investigators needed to find. Except someone already had: it existed (on paper at least) in the world of quantum physics. Al Osborne is a wave mathematician with 30 years experience devising equations to describe open ocean wave patterns. Quantum physics has at its heart a concept called the Schrodinger Equation, a way of expressing the probability of something happening that is far more complex than the simple linear model. Al's theory is based on the notion that in certain unstable conditions, waves can steal energy from their neighbours. Adjacent waves shrink while the one at the focus can grow to an enormous size. His modified Schrodinger Equation had been rejected in the past as implausible, but with research attention centred on analysing these rogue waves - including global satellite radar surveillance by the new European Remote Sensing Satellite - data began to emerge backing his case. When Al came across the New Year's Day 1985 wave profiles from the Draupner oil rig, he saw his mathematical model played out in the real world. Al's work - if correct - suggests that there are two kinds of waves out on the high seas; the classical undulating type described by the linear model and an unstable non-linear monster - a wave that at any time can start sucking up energy from waves around it to become a towering freak. The consequences for ship design could be stark. Currently the biggest wave factored into most ship design is smooth, undulating and 15m high. A freak wave is not only far bigger, it is so steep it is almost breaking. This near-vertical wall of water is almost impossible to ride over - the wave just breaks over the ship. According to accident investigator, Rod Rainey, such a wave would exert a pressure of 100 tonnes per square metre on a ship, far greater than the 15 tonnes that ships are designed to withstand without damage. It's no wonder that even ships the size of the huge freighter München can sink without trace.

There are three categories of freak waves: "Walls of water" travelling up to 10 km (6.2 mi) through the ocean; "Three Sisters", groups of three waves; single, giant storm waves, building up to fourfold the storm's waves height and collapsing after some seconds.

2008.02.15. (509 nap)

Mindennap hallom a tenger morajlását, de nem vagyok vízen. A tengerpart kevesebb, mint 100 m-re van tőlem. Hiányzik a vitorlázás.

Délelőtt Hans-sal beszélgettem. Hogy miről? Szinte mindenről, de elsősorban a vitorlázásról. Majd elmentem Ruben-hez ebédelni. Késő délután értem vissza a hajóhoz.

 

Elkezdtem ásni egy mély gödröt a kormány alatt, ki kell szednem a kormányt legalább félig a szkeg javítás miatt.

 

Alapvető óceáni vitorlázási technikák (ezeket én is használtam):

A magyar vitorlás irodalomban nem lehet olvasni ezekről, így most itt egy rövid ismertetés angolul. (Fordítani nincs időm.)

hove-to, heaving-to, lying-to, lay-to definition

To stop moving. Esp. to slow down or stop due to heavy weather. Trimming sails and rudder to reduce the sailboat's movement to near zero. Specifically, to back the jib, sheet in the mainsail, and tie off the rudder to windward (tiller to leeward) keeping the vessel's head to windward to meet the waves and its movement limited to crabbing across the wind. One of the many tricks sailors use when the weather gets too wild for comfort, or simply to take a break from the helm. As the wind and waves get higher, the crew might choose to heave-to as a way to slow the boat down and ease the motion through the waves. By slowing or stopping the boat, the crew can gain a chance to rest, to make necessary repairs or adjustments to the rig, or even simply to make lunch. There are several other occasions when a boat's crew might wish to heave-to. In a crew overboard situation, heaving-to stops the boat during the retrieval. When approaching navigational hazards at night or in poor visibility, slowing or stopping until visibility improves can be the safest course of action. And, on a sunny day sail the crew can heave-to so all hands may enjoy a picnic at sea. The goals of heaving-to are to have the bow pointing into the oncoming waves as much as possible, to prevent the boat from moving backward or making too much leeway, and to reduce the motion of a boat so the crew can rest. (The ultimate goal, of course, is to keep the boat afloat and undamaged!) The most common method of heaving-to is to come about from port tack without releasing the jib sheet. With the main sheeted in tight, immediately put the rudder down - being careful in the process not to come about again. At this point the boat should be in a stable condition; the main will fill, overpowering the jib which is holding the bow down. As the boat begins to move forward, the rudder will turn the bow to windward, luffing the main. As the boat slows, the jib will push the bow down again and the pattern will repeat. On a reach, a boat can be temporarily slowed or stopped by undersheeting the sails and setting the rudder somewhat to leeward of the course. As the boat accelerates, it will turn into the wind, luffing the sails. The luffing sails will slow the boat and cause it to fall off until they fill again, and the pattern will repeat.

Bad weather strategies for small vessels.There are at least four different methods of surviving the bad weather at sea, "lying ahull", "lying to a sea anchor", "heaving to under reduced sail" and "heaving to sailing off the wind".

1. Lying ahull is accomplished by dropping all sails, fixing the helm to a set position with the tiller to leeward (or the wheel to windward) to prevent the bow of the boat from turning too far downwind, and allowing the boat to drift. This method is controversial in heavy weather, as the boat is at the mercy of the storm, and can end up "beam to" the seas.

2. Lying to a sea anchor. Using a sea anchor or para-anchor helps keep the boat pointed in one direction, slowing the boat's progress against the storm, and is called "lying to a sea anchor."

3. Heaving to under reduced sail. Heaving to under reduced sail is often employed by recreational sailors on small boats, as well as cruisers on larger boats. The skipper keeps the jib cleated but starts to tack. As the bow of the boat turns into the wind, the jib will be on the "wrong side" of the boat and be "back winded". As the boat stalls, the skipper pushes the tiller to leeward (or turns the wheel windward), and lashes it down. Some sailors prefer to ease the main sheet until the main sail stops luffing, while others prefer to bring the mainsail to mid-point on the traveler and cleat it there. The boat will tend to move forward a bit, while slipping leeward a bit. In many boats, the amount of slippage leeway is twice that of forward motion, so care must be taken to allow enough seaway.

4. Heaving to sailing off the wind. When sailing on a beam reach, broad reach or run it is advantageous to heave-to without coming up to a close hauled point of sail and tacking over. Heaving-to downwind can be accomplished by bearing away from the wind until the headsail is blanketed by the mainsail. When the headsail collapses onto the foredeck it can be hauled tight to the opposite side of the boat. Once the headsail is secure, the boat is slowly rounded up into the wind. As it rounds up the boat will stall and come to a stop in the heave-to position. The advantages of this maneuver are two-fold. First, it relieves the crew of the effort in getting to the close hauled point of sail before heaving to. Secondly, the boat remains on the same tack and does not have to tack back to continue on its course.

 

2008.02.16. (510 nap)

Délelőtt interneteztem a kávézóban. Ana adott ingyen ebédet is, persze rotit. Délután elmentem búvárkodni és megnézni a halcsapdát is, hátha van benne valami. Nem volt, egyelőre még nincs csali benne. Majd régi Sherlock Holmes filmeket néztem.

Este Samuval és a fiatal nagynénjével elmentünk bulizni a Cave-be (Night club Lautokában).

Utána a réten folytatódott a party hajnalig, majd Samunál aludtam.

 

Egy vitorlás irányzat, óceáni vitorlázás mini vitorlás-hajókkal:

  1. Charles Stock weboldala: 16,5 ft gaff rigged sailboat (Shoal Waters) 70,000 tmf-et vitorlázott le a micro-cruiser-ével 1963 óta: http://shoal-waters.moonfruit.com/
  2. 21 lábas Shetland halász vitorláshajóval az Atlanti- és a Csendes-óceán átkelése: http://www.mavc2002.com/caledoniayawl/aegre1.htm
  3. 12 lábas SAID vitorlás Oroszországból (Mahatchkala, Dagesztán), kapitánya Evgny Gvoznev, útvonala: Kaszpi-tenger, Földközi-tenger, Atlanti-óceán, Argetina, Magellán szoros, Chile, Tahiti, Ausztrália (Darwin)… Közel 70 éves korában indult el erre a hosszú útra. A hajóját az erkélyen építette. Hivatalosan nincs hír róla, de ’valaki’ szerint megkerülte a Földet. http://parusa.narod.ru/bib/papers/gvozdev/index.htm
  4. Darell C. egy 9 lábas Admiral Dinghy nevű vitorlással készül a Földkerülésre: http://www.admiraldinghy.com

Sok-sok oldal van még ebben a témában még.

 

2008.02.17. (511 nap)

"Először nem vesznek tudomást rólad, aztán kinevetnek, aztán harcolnak ellened, aztán győzöl." Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Reggel jöttem vissza a marinába (ez most az otthonom).

A hajót és a szkeget csiszoltam smirgli papírral (persze nem géppel). Majd az árboctalpat szereltem le, sajnos itt folyt be a víz, ezért újraszigeteltem.

 

Esti olvasmányom South Pacific (David Stanley) volt. Majd utána neteztem is.

Vasvári János feladta a szóló Atlanti-óceán átevezését tavaly decemberben (később ismét megpróbálja).

 

2008.02.18. (512 nap)

"Először magadban kell létrehozni a változást, amit a világtól követelsz."

Mohandász Karamcsand Gandhi

Reggel a szkeget műgyantával javítottam, ragasztottam.

Masjdnem egész nap a hajót csiszoltam, majd átjött Lion fia az árbóctalpat visszacsavarni.

 

2008.02.19. (513 nap)

"... a jól elvégzett munka egyedüli jutalma abban áll, hogy elvégezhettük…"

Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Kora reggel interneteztem 2 órát.

Még tegnap este a Yacht Club konyhájából kaptam csirke sontokat (és darabokat), amit reggel a szokásos úszás-búvárkodás-vadászat során kitettem a halcsapdába. Remélem erre majd jönnek a halak. Egy ilyen úszás minimum 1,5 órás.

Bebuszoztam a városba, vettem festéket a hajóhéj festéséhez. Az ára 170 FD és egy ajándék szilikont kértem és kaptam mellé. A számítógép kábelét is elvittem egy szakihoz javítani, nekem eddig nem sikerült egyedül ezt megoldanom. Ebéd és vacsora roti és sült dalo/kaszava és egyéb sült zöldségek.

Sajnos eddig még nem találtam acetont megfelelő áron.

Éjszaka néhány órát interneteztem.

Ma éjszakai film: Basil Rathbone (Sherlock Holmes, 1935)

 

2008.02.20. (514 nap)

"A szemet szemért elv csak oda vezet, hogy az egész világ megvakul. "

Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Délelőtt bebuszoztam Lautokába. A festék csak holnap lesz az üzletbe, nem hozták még el a gyárból. A számítógép kábele (12V-os rendszerhez) még nem oké, holnap talán.

Ebéd: sült csirke és sült krumpli (3,5 FD)

A városba megismerkedtem Emával és a barátnőjével. Akik meghívtak magukhoz a házukba. Nem kell rosszra gondolni, van férjük és gyerekük. Ema fiji-európai nő, a férje és mindenki indiai a településen. Alapvetően jól éreztem magam a közös sörözésen. Megismerkedtem Vikivel és a haverokkal/szomszédokkal. Délután mindenki átjön Vikihez és együtt lazulnak, érdekes társaság.

Vissza fele érdekes módon a taxi sofőr beakart szervezni nekem egy feleséget (Nem igazi taxi, 0,5 FD fuvarköltség - mint a busznak). Ennek most nem örültem. Nem értettem mit is akar tőlem.

Este Charlie Chaplin filmeket, majd Buster Keaton (College, 1927) néztem.

 

2008.02.21. (515 nap)

"Az élet nem csak abból áll, hogy növeljük sebességét. " Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Reggel korán egy órát neteztem a kávézóban (a marinában ingyenes a WLAN), majd elmentem úszni-búvárkodni és halakra vadászni. Ez a sportom, kétnaponta megyek ez kb. 1,5 óra. Kiúszok a halcsapdához, megnézem mi van benne, majd visszaúszok a partra. Ma dagály volt és a szokásosnál több hal. A halcsapdámban is találtam halat. Igaz kicsi volt L.

A szokásos mosogatás (nagyon nem szeretem), takarítás (közepesen nem szeretem) utána, Jim egy motoros hajó kapitánya bevitt a városba a céges mikrobusszal. Végre megkaptam a festéket majd a javított latop kábelt/adaptert is (12V-19V, egy dióda kiégett, 20 FD költségű javítás).

Ebéd: kínaiban 3,5 FD (a rotiból már 3 hónap után elegem lett). Lassan ismerem az összes helyi kifőzdét a városban.

Az Asco Motorshoz a Yamaha motor alkatrészeim márc. 10-re érkeznek (persze még változhat az ETA). Ez jó hír, eredetileg március közepére ígérték.

Délután visszabuszoztam a marinába. Majd mostam (nem szeretem) a marina mosókonyhájában (3,5 FD).

Esti filmem: THE HOAX

Esti könyvem: Larry McMurtry, Cadillac Jack  

 

2008.02.22. (516 nap)

"Az erőszak előbb utóbb kimerül önmagától, de ebből a kimerültségből nem születhet béke. "

Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Két napja elgondolkoztam, hogy Új-Zélandra repülök és 1,5 hónapot ott dolgozok, majd visszajövök (ott könnyen és gyorsan kaphatok munkavállalási engedélyt). Az a baj, hogy szeretek itt lenni, szóval valószínűleg nem megyek…

 

Egész nap esett az eső, így nem tudtam hajót csiszolni és festeni. Internet sem volt, így a heverokkal töltöttem a délelőttöt. A haverok a marina alkalmazottai (barman, pincér, biztonsági, kertész…). Délben megnéztük a Raggae on the River-t a műhelyben a gépemen.

Utána elmentem Banarasra Rubenhez, majd Lautokába, hogy találkozzak Szaival. Jól telt az este.

Vacsora: lencse és sült bárány BBQ (ezt persze a hajón főztem).

 

2008.02.23. (517 nap)

"Semmi újat nem tudok tanítani a világnak, az igazság és az erőszakmentesség olyan ősi, akárcsak a hegyek. " Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Reggelire padlizsán krémet csináltam, mivel 1,5 éve nem ettem.

Délelőtt Sherlock Holmes filmeket nézek majd The Blue Planet-et (seasonal sea, koral sea).

 

Egész nap esik, ezért már két napja kint száradnak a ruháim. Ma sem tudok festeni.

Paul délben átjött a hajómhoz, majd elmentünk a kávézóba kávézni és 5-ig kártyáztunk.

 

Ebédre a tegnapi vacsora maradékát ettem meg, nem kellett volna. Igen komoly hasmenés és hányást okozott. Így ma nem megyek el Sam-mel és Szaival bulizni. Kár.

Esti könyvem: A Halottember meséi (Csányi Vilmos)

Éjszaka még rosszabbul lettem.

Az arcomon kialakult egy elfertőződött (begyulladt) seb. Kitisztítottam és antibiotikum krémet tettem rá.

 

2008.02.24. (518 nap)

"If you know the truth, the truth will make you free." (John 8:32)

 

Ma is egész nap esik az eső. Így a ruháim ma is kint száradnak még. Ma sincs internet a marinába. Így a haverokkal töltöm a napot és filmeket nézek.

A hasfájás elmúlt. Az arcomon lévő elfertőződött sebem egyre nagyobb és beszélni sem tudok a fél arcom teljesen feldagadt. Aloa verát, e-oil vitamin, Blistex és antibiotikum krémmel is próbálkoztam, de nem lett jobb. Sőt kipróbáltam egy méhkirálynőből készített kivonatot, ami minden betegségre jó.

 

Esti könyvem: Dr. Joseph Murphy, Tudatalattid csodálatos hatalma

 

2008.02.25. (519 nap)

"Nem érdekel, miből élsz.

Azt akarom tudni, mire vágysz, és hogy szembe mersz-e nézni a vágyaiddal.

Nem érdekel, hány éves vagy.

Azt akarom tudni, megkockáztatod-e, hogy őrültnek tűnj szerelmeidért, álmaidért, és azért a kalandért, hogy életben vagy.

Nem érdekel, hol, mit és kitől tanultál.

Azt akarom tudni, mi ad neked erőt belülről, amikor kint már minden másnak vége van.

Azt akarom tudni, hogy tudsz-e egyedül lenni önmagaddal, és hogy igazán szereted-e azt a társaságot, melyet üres óráidra magad mellé választottál."

Oriah Hegyi Álmodó indián törzsfőnök verse (1994)

 

Egész nap esik az eső (negyedik napja folyamatosan).

 

Reggeli padlizsán krém. Mivel nincs hűtöm, ezért minden esetben friss.

Délelőtt olvasok. Majd internetezek fél órát, aztán ismét nincs net.

 

Valaki azt javasolta, hogy meditáljak a tengerparton minél többet. A harmóniából soha nem elég, ha nem esik az eső megyek a partra és a szokásos úszás és búvárkodás előtt meditálni próbálok - mondani könnyű, csinálni nehéz.

 

Az elfertőződött seb az arcomon javul, igaz a feldagadt arccal nehezen beszélek és eszek, de ennek ellenére jó a kedvem! Pedig még az eső is esikJ.

 

Délután ismét Reggae ont he River-t (Californiai koncert) néztem a gépemen.

 

Esti olvasmányom: Stephen King, A mumus

 

Igen rossz szakács vagyok és utálom a saját főztemet. Új recepteket gyűjtök, de a fő próbléma kicsit mintha unnám a főzést.

 

2008.02.26. (520 nap)

"A gyengék soha sem bocsátanak. A megbocsátás az erősek erénye. "

Mohandász Karamcsand Gandhi

 

Reggel takarítottam és mosogattam. Ma nem esik az eső, végre megszáradtak a ruháim!

Délelőtt interneteztem és olvastam.

Délután bementem a városba vásárolni (krémeket a hátfájdalomra, krémeket az elfertőződésekre). Az aceton a legolcsóbb helyen 12,5 FD volt - szerintem ez rablás! A kínaiban estebédeltem.

Estefelé visszaértem a marinába, majd a Yacht Clubba mentem, ahol a szokásos klub élet folyt, kártyáztam majd megnéztünk egy filmet.

A meditációról már indulásom előtt is írtam röviden a honlapomon. Sokan nem hisznek benne… Ha teljes életet akarunk élni, tudnunk kell kik is vagyunk igazából. A meditáció az út ehhez a tudáshoz. Sok módszer van én Rubentől hallottam Osho-ról. Nem akarok véleményt mondani róla, csak írni róla: Osho

Esti könyvem: Lao-ce Tao te king, Az Út és az Erény könyve

 

Óceán bilógia a neten:

http://marinebio.org/

http://www.marinebio.com/

 

Osho:

Sok videó van róla kint a neten, a legegyszerűbb megnézni egyet: http://www.youtube.com/watch?v=6D7rWLzloOI

"When Friedich Nietzse declare ’God is dead’

F*CK became the most important word in the English language"

 

2008.02.27. (521 nap)

"Aki másokat ismer, tudós,

aki magát ismeri: bölcs.

Aki másokat legyőz, hatalmas,

aki magát legyőzi: erős.

Aki elégedett: gazdag,

aki előretör, kemény,

aki megáll: szilárd.

Aki maradandó: él -

nem lát halált."

Lao-ce Tao te king, Az Út és az Erény könyve

 

Mostantól visszaszámolok és készülök a következő szakaszra.

 

Sajnos két csomag nem érkezett meg a marina címére, amit nagyon sajnálok és nem értek.

Beszéltem a marina vezetőjével is ebben a témában, de ígéreten kívül semmit nem kaptam.

 

Délelőtt a gyógyszeres ládát rendeztem át. Kell majd vennem néhány tubus antibiotikum krémet.

Sajnos a cockpit alja - ami egy fadeszka – kezd szétrohadni üvegszállal és műgyantával fogom javítani.

 

Reggeli-ebéd egy kiadós hagymás rántotta.

 

Az árboctartó rúd alján lévő vas is rozsdásodik, amit lecsiszoltam, holnap festem le rozsdavédő festékkel.

 

Kora délelőtt elsétáltam Lionhoz, akitől kaptam egy csiszológépet és egy generátort (110V-ről működik), amihez vettem benzint a fuel dockon. A hajója nagyon tetszik egy hatalmas szalon, amiben egy hatalmas szófa van. Úgy érzem egy ilyen típusú szófán el tudnám tölteni a következő 50 évemet…

 

Délután egy órát az uszodában lazítottunk Lionnal és a fiával, majd visszamentem csiszolni a hajót. Sajnos később az eső is megjött.

 

Este a klubban kártyáztunk és söröztünk a fiúkkal (Paul, akivel SavuSavu-ra vitorláztam, Bobbyval és Lion fiával, Barry-vel).

Vacsora tejbegríz, nem ettem már több mint 1,5 éve.

 

Mostanában ezt olvasom:

Better Sailing, Error Analysis in Sailing and Seamanship (Richard Henderson)

 

2008.02.28. (522 nap)

"Nem ékes az egyenes szó;

nem egyenes az ékes szó.

Nem bizonygat, aki jó;

nem jó, aki bizonygató.

A tudós nem sokat-tudó;

a sokat-tudó: nem tudó.

A bölcs nem kincshalmozó. "

Lao-ce Tao te king, Az Út és az Erény könyve

 

Reggel 9-től délután 3-ig a hajót csiszoltam a géppel. Az új algagátló réteg miatt, illetve a topcoat réteg néhány helyen leesett, ami megcsiszoltam, és majd újrafestem néhány helyen.

 

A kabin egy folyamatosa szauna. Szeretem a szaunákat, jól lehet ismerkedni és beszélgetni a haverokkal például egy hideg téli estén. Itt azonban nyár van J.

 

Ma esti olvasmányom: Stephen King, Ezüst pisztolygolyók

 

2008.02.29. (523 nap)

Reggel Paul átjött és együtt kávéztunk. Majd dolgoztam:

A CARINA feliratot javítottam, hiányzott néhány betűből néhány rész.

Az elektromos kábeleket és a GPS-eket ellenőriztem.

Elkezdtem javítani a cockpit alját üvegszállal és műgyantával.

Rövid netezés.

Délután bebuszoztam a városba vásárolni.

Fűszerek (az útra):

1. Palau Masala

2. Curry powder

3. Haldi

4. Hot chilly powder

Energia bombák:

1. Mighty guaraua tabletták

2. Pezsgőtabletta (Energy recovery, Guaraua, Ginseng, Vit.C, B complex forte)

Castor oil - mindenre jó

Gyógyszereket megfázásra, antibiotikum krémet.

Továbbá vettem ecseteket a festéshez és tinnert (4,5 FD/l) az ecsetek lemosásához.

Ebéd: csirke curry és roti, a város legjobb kifőzdéjében. Ide jár minden taxis enni, ezért ez a legjobb. (Ha egy ismeretlen helyen vagy és nem tudod hol főznek ehetőt, menj oda ahol a taxisok esznek. Van még egy csomó hasonló jótanácsom, egyszer majd ezeket le kell írnom.)

 

Elmentem Rubenhez, ahol 1-2 órát beszélgettünk Osho-ról. Majd a városban egy régi ismerőssel káváztam, de nem akartam a városban tölteni az estét túl fáradt voltam..

 

Ma esti olvasmányom: King, Stephen: Riding the Bullet, esti film: Munich (Steven Spielberg)

 

2008.03.01. (524 nap)

Elgondolkoztam, hogy mekkora motor lenne jó a CARINA-ra, később kaptam egy választ is édesapámtól:

A motornak a közegellenállást kell legyőzni, a hajó tömege csak a gyorsítás alatt számít.

Ha nincs nagy szél, csak a víz közegállása számít. Ebben:

- "A": a hajó víz alatt részének (haladási irányra nézve legnagyobb) keresztmetszete (m2),

- "ro" a közeg sűrűsége (kg/m3),

- "v" a hajó sebessége (m/s) -pontosabban annak négyzete v2- , és

- "c" a közegellenállási tényező (mértékegység nélküli, arányszám)

számít: F = 1/2*c*ro*A*v2 

Közelítő számításhoz:

"c" legyen 0,4 (gömb esetén 0,45, hajó esetén kisebb, de az örvények ezt lerontják),

"ro" tengervíznél kb. 1025 kg/m3,

"A"-t vegyük 1 m2-nek, ez a hajótól függ, Carina kb. 0,4 m2 lehet,

(itt számít a hajó tömege, a vízkiszorítás, azaz a merülés miatt)

"v" legyen 0,5144.. m/s (ez egy csomó), ekkor:

F = 54 N adódik, ez P = F*v = 27,9 W = 0,038 LE (HP), tehát:

P[HP] = 0,038*v[kn]*v[kn]*A[m2],

Ezt 4 csomó esetén 16-tal, 5 csomónál 25-tel kell szorozni, kb. 0,6 ill. 0,95 adódik.

Ha a keresztmetszet 2 m2, akkor 1,2 HP kell 4 csomó, 1,9 HP 5 csomó eléréséhez.

Ebben nincs figyelembe véve az, hogy a motor teljesítményének hányad része fordítódik a hajó hajtására, mennyi meg a víz felkavarására (ez a fordulatszámtól, a csigától stb. függ), gondolom kb. egy feles szorzót jelent, azaz az előbb számított teljesítményt duplázni kell.

Persze, ha hullámzik a víz, az ezt jelentősen befolyásolja, átlagos hullámok esetén is megduplázódhat a szükséges teljesítmény. Még nagyobb hullámok esetén már az alak is nagyon számíthat, egészen más számítást igényelne.

Viharos szél szintén sokat számít, tulajdonképpen az alapja ugyanaz. A levegő sűrűsége kb. 1,2 kg/m3, a víz feletti hosszirányú keresztmetszet 4 m2 is lehet egy nagyobb hajónál, vitorlák nélkül, ha a szél 20 csomó, széllel szemben 86 N erő, 40 csomónál már szinte 350 N erő ébred a hajótesten..

 

Délelőtt a cocpit alját ragasztottam és a hajóhéjat kezdtem festeni.

Kora délután az uszodában lazítottam egy kicsit Kloddal.

Délután esett az eső, így nem tudtam tovább dolgozni.

 

Bob Marley catch the fire című dalának van egy jelentése -kevesen tudják- de ez egy módszer arra, hogy Isten-hez közelebb kerülj. (Lásd. rövid írásom a raszta mozgalomról.) A raszták egy része hisz egy módszerben egy speciális ganja gyújtásban. A Nappal gyújtják meg a ganjájukat dél körül egy lencse segítségével. Azt vallják, hogy ilyenkor Isten gyújtja meg nekik és ezért ilyenkor minden nagyon különleges. A raszták egy részének zsebében mindig van egy lencse ez okból J.

 

Esti fim: Saving Private Ryan

Esti könyvem: KURT VONNEGUT, Barátom, Multivac

 

2008.03.02. (525 nap)

A különbség egy yacht és a hajóm között, itt a kikötőben annyi, mint a különbség egy apartman/szálloda és egy sátor között (ami néha beázik). Mindig jobban szerettem sátrazni. Több szabadság érzésem van és több vicces történetem J.

 

Délelőtt és délután a hajót csiszoltam és festettem (primer). Néhány helyen leesett a festék, főleg az alsóhéj és a felső héj találkozásánál. Ez kb. egy hetes programom. Közben a cockpit alját is ragasztottam.

 

Vacsorára kaptam David feleségétől (akik koreaiak) kimcsit, koreai nemzeti étel, csípős saláta. Így a vacsorám az átlagnál jobban sikerült. Majd később ettem Guava gyümölcsöt is, van egy fa a marinában, csak le kell szedni.

 

Esti fim: The Dream Team, esti könyvem: Michael Swanwick, Holtak